Permalänk
Skrivet av Da MusH:

Det kommer fungera att sälja eller skänka till annan CH-kund i Sverige. Den andra personen måste ringa in till kundtjänst och be dom koppla det modemet mot deras tjänst bara.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Är det någon mer som har upplevt detta problem med comhem?

Uppkopplingen går ner i ca 1-3 minuter för att sedan komma tillbaka och fungera i ca 20 minuter. Sen upprepas hela processen åter och åter.

Hade detta problem på en annan adress för några år sedan. Det löste sig aldrig.

Jag får även "robotröst" i discord och dålig ping i spel. Trots att speedtest säger ca 250 ner och 10 upp. 9ms ping.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

@lejo
Över wifi eller eller kabel?

Min far tappar uppkopplingen mot internet på 2,4Ghz wifi efter att vi bytte hans router från CG3100 till WiFi Hub C1, hände inte innan bytet. Den tappar uppkopplingen några sekunder och ansluter sen igen.
Jag kör 5Ghz när jag är på besök och det verkar stabilare men hans skrivare stödjer bara 2,4Ghz så hans laptop måste ligga på det nätet. Kabel funkar bra också.
Han beställde ju den nya för att få bättre wifi men det har blivit ostabilare.
@Tele2 Är det ett känt problem, går det att byta tillbaka till gamla CG3100 routern?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

@Xarox: Jag bor också i akelius fastighet i malmö, Och det open universe uttaget skall vara åvanför ytterdörren, Det nya som installerades var telia öppen fiber, Men ändå inte öppen??? jag kunde inte välja någon annan än telia som leverantör när jag kikade på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

@Xarox: Jag bor också i akelius fastighet i malmö, Och det open universe uttaget skall vara åvanför ytterdörren, Det nya som installerades var telia öppen fiber, Men ändå inte öppen??? jag kunde inte välja någon annan än telia som leverantör när jag kikade på det.

Japp, exakt!

Men tydligen så sitter open universe på olika platser. Kan vara ovanför dörren eller i hallen nära ingången till vardagsrummet. Jag har fortfarande inte fått mitt uttag installerat och därför har fortfarande inte fått tjänsten jag beställt. Ganska trött på detta nu. 1 månad in i betalande period har gått. Jag har fortfarande en öppen felanmälan och jag tror dom diskuterar med Akelius om en eventuell Open Universe uttag installation. (Undras om man kan avsluta en bindingstid om man inte kan få tjänsten som man beställt?)

Telias öppen fiber som vi precis fått säger som du säger, att bara telias finns som val när man startar upp den. Men jag tror det är ganska enkelt att få andra, det är bara att du får göra det manuellt. (Kanske en bugg i systemet?) Jag blev tvingad att lösa Comhem till fullt pris eftersom jag gissar att försäljaren "tog en penna" med mig, eller, utnyttjade situationen att jag var lite desperat och verkligen behövde bredband. Det lär inte hända igen, utan jag ska kontakta Bredband2 när nu perioden är slut och gå via telias öppen fiber. (Tänkte inte på det för en månad sedan).

Gå in och kolla här, sen ring dom. Vad jag kan se så är Bredband2 bästa alternativet just nu, prismässigt. Berätta gärna här resultatet du får.

https://www.bredbandswebben.se/start/tjanster.html

Permalänk
Medlem

@Pepperflame

Kabel, på flera datorer. Problemet verkar med största sannolikhet vara hos ISP. Inte hos mig. Har kollat all hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Tele2
Skrivet av Pepperflame:

@lejo
Över wifi eller eller kabel?

Min far tappar uppkopplingen mot internet på 2,4Ghz wifi efter att vi bytte hans router från CG3100 till WiFi Hub C1, hände inte innan bytet. Den tappar uppkopplingen några sekunder och ansluter sen igen.
Jag kör 5Ghz när jag är på besök och det verkar stabilare men hans skrivare stödjer bara 2,4Ghz så hans laptop måste ligga på det nätet. Kabel funkar bra också.
Han beställde ju den nya för att få bättre wifi men det har blivit ostabilare.
@comhemAB Är det ett känt problem, går det att byta tillbaka till gamla CG3100 routern?

@Pepperflame Hej,

Det är inte ett känt fel på den routern utan låter snarare som att problemet ligger i störningar på den kanal som C1an har valt för 2,4GHz WiFi. Man kan testa att byta kanal mellan 1, 6 och 11 för att se om någon fungerar bättre. Vi rekommenderar dock att man använder sig av 5GHz på alla enheter som har stöd för det.

Det borde heller inte vara några problem att skriva ut när skrivaren är ansluten till 2,4GHz och datorn är ansluten till 5GHz.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

@Xarox: Jag bor också i akelius fastighet i malmö, Och det open universe uttaget skall vara åvanför ytterdörren, Det nya som installerades var telia öppen fiber, Men ändå inte öppen??? jag kunde inte välja någon annan än telia som leverantör när jag kikade på det.

Skrivet av Xarox:

Japp, exakt!

Men tydligen så sitter open universe på olika platser. Kan vara ovanför dörren eller i hallen nära ingången till vardagsrummet. Jag har fortfarande inte fått mitt uttag installerat och därför har fortfarande inte fått tjänsten jag beställt. Ganska trött på detta nu. 1 månad in i betalande period har gått. Jag har fortfarande en öppen felanmälan och jag tror dom diskuterar med Akelius om en eventuell Open Universe uttag installation. (Undras om man kan avsluta en bindingstid om man inte kan få tjänsten som man beställt?)

Telias öppen fiber som vi precis fått säger som du säger, att bara telias finns som val när man startar upp den. Men jag tror det är ganska enkelt att få andra, det är bara att du får göra det manuellt. (Kanske en bugg i systemet?) Jag blev tvingad att lösa Comhem till fullt pris eftersom jag gissar att försäljaren "tog en penna" med mig, eller, utnyttjade situationen att jag var lite desperat och verkligen behövde bredband. Det lär inte hända igen, utan jag ska kontakta Bredband2 när nu perioden är slut och gå via telias öppen fiber. (Tänkte inte på det för en månad sedan).

Gå in och kolla här, sen ring dom. Vad jag kan se så är Bredband2 bästa alternativet just nu, prismässigt. Berätta gärna här resultatet du får.

https://www.bredbandswebben.se/start/tjanster.html

Jahapp... Då var abonnemanget avslutat med Comhem...

Tyvärr är det också som du sa @Naion att vi har bara Telia som leverantör just nu. Tydligen, enligt Bredband2 så är det vanligt att Telia får ensamrätt dom första 1-2 åren innan nätet öppnas upp för andra leverantörer. Men bor du i Kronprinsområdet, så om du har tur så finns Open Universe för dig om du fått det uttaget monterat i lägenheten för några år sedan. För mig, så blir det tyvärr bara svindyra Telia. Beklagligt!

Denna historien är nu slut iallafall. Det känns som att jag är en förlorare i det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Jahapp... Då var abonnemanget avslutat med Comhem...

Tyvärr är det också som du sa @naion92 att vi har bara Telia som leverantör just nu. Tydligen, enligt Bredband2 så är det vanligt att Telia får ensamrätt dom första 1-2 åren innan nätet öppnas upp för andra leverantörer. Men bor du i Kronprinsområdet, så om du har tur så finns Open Universe för dig om du fått det uttaget monterat i lägenheten för några år sedan. För mig, så blir det tyvärr bara svindyra Telia. Beklagligt!

Denna historien är nu slut iallafall. Det känns som att jag är en förlorare i det stora hela.

Jag pratade med Bredbandsbolaget igår, och för att jag har uttaget, som du inte har. så Kunde dem erbjuda bredband, efter många om igen. Via Open universe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naion:

Jag pratade med Bredbandsbolaget igår, och för att jag har uttaget, som du inte har. så Kunde dem erbjuda bredband, efter många om igen. Via Open universe

Bra!

Du kan verkligen pressa priset där eftersom det finns många om budet. Jag hade nog inte valt bredbandsbolaget eftersom det finns många andra att välja på med förmodligen bättre priser. Dom har ett sommar erbjudande nu där man får dom första månaderna gratis. Du borde fått en sådan blankett hem. Nyckeln är "5817OU". (gäller tom 31 Augusti)

http://portalen.openuniverse.se/

Permalänk

Idag blev jag uppringd av en säljare som hävdade att till årskiftet så ska priserna på Bredband 100 höjas till priset för Bredband 250 och därför behöver nytt avtal tecknas.

Jag ringde abbonemangssupporten om detta och de hade ingen information om detta.

Hur ligger det till för oss med fortlöpande / icke bundet avtal för Bredband 100, kommer vi bli tvingade att gå upp till priset för 250 vid årsskiftet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunther Granath:

Idag blev jag uppringd av en säljare som hävdade att till årskiftet så ska priserna på Bredband 100 höjas till priset för Bredband 250 och därför behöver nytt avtal tecknas.

Jag ringde abbonemangssupporten om detta och de hade ingen information om detta.

Hur ligger det till för oss med fortlöpande / icke bundet avtal för Bredband 100, kommer vi bli tvingade att gå upp till priset för 250 vid årsskiftet?

Det låter mycket skumt. Jag tror det är en icke seriös försäljare som chansar. Jag har haft Comhem i många år och vid förändringar får man ett brev om avtalsändringen med möjlighet att säga upp abb.

Bara tanken att en försäljare skulle behöva ringa runt till alla berörda vid en förändring av priset. Det skulle aldrig fungera.

Permalänk
Tele2
Skrivet av Gunther Granath:

Idag blev jag uppringd av en säljare som hävdade att till årskiftet så ska priserna på Bredband 100 höjas till priset för Bredband 250 och därför behöver nytt avtal tecknas.

Jag ringde abbonemangssupporten om detta och de hade ingen information om detta.

Hur ligger det till för oss med fortlöpande / icke bundet avtal för Bredband 100, kommer vi bli tvingade att gå upp till priset för 250 vid årsskiftet?

Hej,

Det finns inga planer i dagsläget att höja ordinarie priset (369 kr) för Bredband 100. Jag beklagar om säljaren har hävdat annat. En möjlig förklaring kan vara om du har ett rabatterat pris och den rabatterade perioden håller på att löpa ut och därför ringer säljaren med ett nytt erbjudande.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Det finns inga planer i dagsläget att höja ordinarie priset (369 kr) för Bredband 100. Jag beklagar om säljaren har hävdat annat. En möjlig förklaring kan vara om du har ett rabatterat pris och den rabatterade perioden håller på att löpa ut och därför ringer säljaren med ett nytt erbjudande.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund

Tack för snabbt svar.

Som du säger så går mitt avtal ut i slutet av månaden så jag är helt ok med erbjudanden.

Det jag reagerade på / undrade över var just att säljaren fick det att låta som att jag skulle bli tvungen att betala 469 eller vad priset för 250 nu var från och med årsskiftet om jag nu inte tog erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarox:

Ytterligare en uppdatering... Teknikern har varit här och konstaterade att nyckeln som en gång fanns tillgänglig som gick till dörren i källaren där switcharna är inne, är försvunnen. Han konstaterade också att bredbandsuttaget som skulle sitta i lägenheten fanns inte och ingen kabel var framdragen till lägenheten. Det hade dock blivit förberett inne i lägenheten med kabel fram till där uttaget skall sitta.

Så, teknikern har anmält felet till sin central, sen som jag fattar det så ska dom ta kontakt med Akelius om en eventuell installation. Vi får se vad framtiden har att visa om hur fort detta kan gå. 🤔 Skulle Akelius ringa mig så ska jag föreslå att vi använder Telias "öppen fiber" TP-kabel så kommer en massa pengar att sparas. Varför dra 2 kablar när man inte behöver?

Detta är som ett litet äventyr.

Tjena!
Du kanske redan känner till det, men vid årsskiftet stängs alla nät ner utom Telias (det nya fiberuttaget) i kvarteret Kronprinsen. Man kan då alltså inte använda Open Universe eller ComHem längre, och blir tvingad att köra Telia både för bredband och TV

Permalänk
Skrivet av Tele2:

@Pepperflame Hej,

Det är inte ett känt fel på den routern utan låter snarare som att problemet ligger i störningar på den kanal som C1an har valt för 2,4GHz WiFi. Man kan testa att byta kanal mellan 1, 6 och 11 för att se om någon fungerar bättre. Vi rekommenderar dock att man använder sig av 5GHz på alla enheter som har stöd för det.

Det borde heller inte vara några problem att skriva ut när skrivaren är ansluten till 2,4GHz och datorn är ansluten till 5GHz.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund

Samma problem med 2,4 GHz, tappar uppkopplingen hela tiden. Det e ok om du surfar, då tar det lite längre tid eller timeoutar, men har du en sonos så är det hopplöst. Inga problem med CG3100 men direkt efter bytet till C1:an så började det. Har testat alla kanaler men ingent hjälper

Permalänk
Medlem

hej @Tele2

kanske inte rätt ställe för en oteknisk fråga, men det ska väl inte skada att försöka:

finns det något sätt som befintlig kund att opta ut sig från att bli uppringd av era telefonförsäljare? hade jag varit intresserad av något så hade jag beställt det så samtalen slösar både min och deras tid.

cheers

Permalänk
Medlem

@helmet: Ja, kontakta kundservice så kan de sätta nån spärr, har själv gjort det.

Permalänk
Medlem

Fick idag ett samtal från Comhem. Så som jag uppfattade det skulle jag få en kostnadsfri uppgradering pga. av att jag bor i den förening/på den adress jag bor (eller något sådant). Personen säger sedan att han ska hålla det kort med vad det innebär.

Efter 1-2 minuter av väldigt snabbt rabblande (läst innantill) av vad som ingår, fortsätter han med något om inspelat godkännande, vad som händer efter 3 månader, 6 månader, 18 månader, kostnader (helt omöjligt att ta till sig i det raska tempot). Jag känner lite information overflow och avbryter och frågar varför de inte bara skickar ett mail angående detta då det är väldigt mycket information.

Han svarar att det är ett begränsat erbjudande som snart går ut, och att de inte kan publicera det för allmänheten, och fortsätter. Jag funderar nu istället på anledningen till samtalet, och kommer till insikt att det inte är information om den kostnadsfria uppgradering, som jag hitintills trott, utan att det är en säljare som försöker sälja något. Jag avbryter igen, och säger kort och gott att jag inte är intresserad. Han insisterar med 67 kanaler och ditten och datten, jag repeterar inte intresserad. Han säger tack hej.

Varför skriver jag detta? Svaret finns i första raden. Jag trodde under större delen av samtalet att jag fick information om en "kostnadsfri uppgradering". Men det handlade om en gratisperiod för en extra tjänst som i allra högsta grad inte är kostnadsfri, och inte något man får utan kan välja att köpa. Vidare bombas man av information man inte har en chans att ta till sig, och jag antar att det väntas att man bara tackar ja och säger upp det senare (det var väl ingen bindningstid).

I vilket fall, jag imponeras föga av er säljare som mer eller mindre inledde samtalet med att vagga in mig i en direkt lögn. Grymt oetiskt av er Comhem.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Tele2
Skrivet av e1m1:

Fick idag ett samtal från Comhem. Så som jag uppfattade det skulle jag få en kostnadsfri uppgradering pga. av att jag bor i den förening/på den adress jag bor (eller något sådant). Personen säger sedan att han ska hålla det kort med vad det innebär.

Efter 1-2 minuter av väldigt snabbt rabblande (läst innantill) av vad som ingår, fortsätter han med något om inspelat godkännande, vad som händer efter 3 månader, 6 månader, 18 månader, kostnader (helt omöjligt att ta till sig i det raska tempot). Jag känner lite information overflow och avbryter och frågar varför de inte bara skickar ett mail angående detta då det är väldigt mycket information.

Han svarar att det är ett begränsat erbjudande som snart går ut, och att de inte kan publicera det för allmänheten, och fortsätter. Jag funderar nu istället på anledningen till samtalet, och kommer till insikt att det inte är information om den kostnadsfria uppgradering, som jag hitintills trott, utan att det är en säljare som försöker sälja något. Jag avbryter igen, och säger kort och gott att jag inte är intresserad. Han insisterar med 67 kanaler och ditten och datten, jag repeterar inte intresserad. Han säger tack hej.

Varför skriver jag detta? Svaret finns i första raden. Jag trodde under större delen av samtalet att jag fick information om en "kostnadsfri uppgradering". Men det handlade om en gratisperiod för en extra tjänst som i allra högsta grad inte är kostnadsfri, och inte något man får utan kan välja att köpa. Vidare bombas man av information man inte har en chans att ta till sig, och jag antar att det väntas att man bara tackar ja och säger upp det senare (det var väl ingen bindningstid).

I vilket fall, jag imponeras föga av er säljare som mer eller mindre inledde samtalet med att vagga in mig i en direkt lögn. Grymt oetiskt av er Comhem.

Hej e1m1,

För oss är den en självklarhet att man ska få saklig och tydlig information om våra aktuella erbjudanden vid det fall man blir uppringd.

Det känns dock som att vi brustit i samtalet med dig och jag ber om ursäkt för detta.

Skulle vilja be dig att återkoppla några uppgifter till oss så vi kan ta detta vidare.

Mejla oss följande uppgifter på social.media@comhem.com

* När säljaren ringde
* Vilket nummer ringde säljaren från
* Ditt nummer
* Länken till ditt inlägg här på SWECLOCKERS.COM

Vänliga hälsningar
Michael Hansson

Permalänk
Medlem

Hej folket.

Är det någon större skillnad mellan dessa routers?

COM HEM WIFI HUB C1
COMPAL CH7486E

Vilken är bäst/stabilast av erfarenhet?

Visa signatur

Computer:
Intel Core i7 6700K, NVIDIA GeForce GTX 1070, 16 GB DDR4, Z170A PC MATE
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Keyboard: Fnatic Gear Rush Mechanical MX RED | Mouse: Logitech G403 | Mousepad: Xtrfy NiP Lightning - Large

Permalänk
Medlem

@theCube:

C1 är nyare så den borde vara snabbare kan man tycka

Enligt Com Hem: https://www.comhem.se/bredband/wifi-hub-c1

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk

Någon som vet om ComHem har lanserat native IPv6? Hörde något om det, men kan inte hitta någon "officiell" information om det.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Någon som vet om ComHem har lanserat native IPv6? Hörde något om det, men kan inte hitta någon "officiell" information om det.

Jag har också hört rykten om att de har börjat rulla ut native IPv6 på massa modem, någon som vet mer?

Visa signatur

Cisco-certifierad nätverksspecialist
Bygger globalt spelservernätverk på dathost.net

Permalänk
Skrivet av ZerxXxes:

Jag har också hört rykten om att de har börjat rulla ut native IPv6 på massa modem, någon som vet mer?

Jag provade aktivera Native IPv6 på min router men det hoppade inte igång iaf, så antar att det kanske inte rullats ut helt ännu (om det ens har påbörjats)? Får köra vidare på 6in4 tunneln tillsvidare

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem

@flaxehytt:

Nu är ipv6 aktiverat här i stockholm i alla fall, ingen aning om det är officielt eller bara något test, men det verkar fungera som det ska.

Jag kör med ett gammalt kabelmodem i bryggläge och en asus router med ipv6 stöd.

Permalänk
Medlem

ComHem kör kampanj o erbjuder 250/100 för 250kr/mån (24mån) i mitt villaområde.
Litet intressant då befintligt Telia är betydligt dyrare.
1) Är ni som kör 250/100 via fiber från ComHem nöjda? Hastighet, stabilitet?
2) Har ComHem börjat med CGN (Carrier grade NAT) - dvs oäkta publika IPs? Om ja, fixar deras kundtjänst detta utan strul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

ComHem kör kampanj o erbjuder 250/100 för 250kr/mån (24mån) i mitt villaområde.
Litet intressant då befintligt Telia är betydligt dyrare.
1) Är ni som kör 250/100 via fiber från ComHem nöjda? Hastighet, stabilitet?
2) Har ComHem börjat med CGN (Carrier grade NAT) - dvs oäkta publika IPs? Om ja, fixar deras kundtjänst detta utan strul?

2) Jo dom kör med CGN men vet inte om det är i alla deras nät eller bara koaxdelen. Deras KS kan slå av det om man ringer dem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Skall installera TIVO i min mammas (82+ år) hus i helgen. Huset har ny indragen fiber.
ISP kommer att bli Bredband2 och Tivo kommer att sitta direkt på den Raycore 6 portars fiberkonvertere som är installerad.
Ingen av Raycore portarna är märkt LAN/TV/TEL eller dyligt.
Min tanke är att köra en Ubiquiti ERX som router för LAN delen och som sagt Tivo'n rakt in i Raycore'en. Medveten om att vi inte kommer att kunna utnyttja "alternativa" fjärrkontroller så som appar etc. men det är helt ok.
Då fiberkonverteraren sitter lite knöligt till ur TV perspektiv så kommer jag att prova PowerPlugs eller trådlösa Ruckus och som sista alternativ dra kabel..
Några kommentarer på inkopplingen (förutom PowerPlugs/Ruckus som kommer att bli trial-error testning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennaboy:

Tjena!
Du kanske redan känner till det, men vid årsskiftet stängs alla nät ner utom Telias (det nya fiberuttaget) i kvarteret Kronprinsen. Man kan då alltså inte använda Open Universe eller ComHem längre, och blir tvingad att köra Telia både för bredband och TV

Sorry, helt missat denna kommentaren...

Är du helt på det? I brevet jag fick så stod det att Comhem skulle stängas ner, inget om några andra nät. Jag har nog kollat upp det om jag vore du, såvida du inte redan har gjort det. Jag kör Telia nu och hade tänkt starta upp en diskussion med Akelius om att får det uttaget för Open Universe installerat, men, vi får ju se efter årsskiftet om det nätet finns kvar OM det stämmer som du säger. Konstigt att det inte blev nämnt något om det nätet då i brevet.

Orkar inte dra i det just nu. Jag har haft 2 månader av inget strul för tillfället, och det är jävligt skönt... 😂