Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har aldrig påstått att invandringen inte är en faktor av många.

Men enligt dig är det alltså bara invandringen som stått för en försämring? Eller har jag tolkat dig fel?

Självklart är massinvandringen den stora boven i dramat det tror jag alla har insett som kan läsa statistik och räkna matte.

Vad har du själv för teori?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Så farligt är inte skattesystemet idag faktiskt, jag kan hålla med om att spenderingen av skattemedel kan förbättras men skatterna är inte direkt helt galna.

Vad är orättvisa egentligen? Bara för att man tycker att skatter gärna kan få slå hårdare på höginkomsttagare betyder det inte att man är avundsjuk eller missunnar någon något alls. Bara att man tycker att de som har högre inkomst kan betala mer (både i kronor och procent). Ser inte hur det skulle vara orättvist att man bidrar lite efter förmåga och inte alla bidrar lika mycket.

Problemet är, som jag påpekat i andra svar, att höginkomsttagare är väldigt snett definierat (i alla fall som vi diskuterar). Det är medelinkomsttagare vi pratar om.

Man bidrar efter sin förmåga med platt skatt. Den progressiva skatten är ett utslag av endera avundsjuka/missunnsamhet (fotfolket, lätt att vinna röster på detta) eller ett sätt att få in lätta pengar från sådana som inte kan fly från detta (detta görs av politikerna som missköter sitt uppdrag). Det är inte rättvisa, den som hävdar det har ingen uppfattning om vad ordet innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Även mitt jobb var bättre för det kan jag fråga vilka äldre som helst om eller själva tyckta när jag ser tillbaka på min 13år i min nuvarande bransch. Det behövde jag inte ens gå till Aftonbladet för att få fram och så är det i typ de flesta branscher när man frågar folk.

Jag ser inte varför du skall kunna få rätten att gå före i kön och sedan på köpet få en lägre skattesats än de som saknar en sådan försäkring.
Motiveringen att du då inte kostar samhället pengar är heller inte korrekt. Du tar genom att gå före i kön upp sjukvårdsplatser som vanligt folk hade kunnat nyttja, du tar också upp personal som läkare och syrror mfl som det i Sverige råder väldigt brist av. Detta medför att de statliga inrättningarna eller de som ger allmänheten vård inte klarar av att ha samtliga av sina vårdplatser öppna för att de råder personalbrist. Det gör också att andelen hyrläkare som är extremt dyra och är en ökande kostnad varje år ökar. Allt för att du skall få gå före i kön för att få några stygn åtgärdade lite snabbare än andra som kanske fått ännu mer stryk.
Din förtur kostar alltså oss andra svenskar vårdplatser vilket ökar vår väntetid och högre utgifter för bla läkare. För detta vill du ha lägre skattesats för du kostar inte systemet något...
Sedan bara för att du går till en privat inrättningen betyder det inte att vi andra skattebetalar inte betalar din vård. Du kan tex gå till en privat vårdcentral som ett exempel och få hjälp, staten kommer fortfarande betala den absolut största delen av det besöken.

Som jag ser det är det en solidarisk och ekonomisk fråga i ett.

Jag säger inte att det är rätt. Det jag menar är att hela systemet är trasigt.
Jag orkar inte lägga tid att läsa på, men i min mening är ju något horriblet trasigt när vi har så sjukt höga skatter som vi har och ändå räcker det inte till.

Problemet nu är ju att du negligerar mina "stygn" och "stryk", jag låg sänkt i 4 veckor efter den oprovocerade misshandeln, så tack för det. Väldigt mycket solidaritet på dig. Verkligen.
Varför ska någon annan ha mer rätt att få vård för mina skattepengar?

Vidare så hade mitt "12 månadersproblem" lett till fullständig sjukskrivning om det inte hade åtgärdats.
Eftersom jag har tagit av mina egna pengar och köpt en privat sjukvårdsförsäkring så fick jag det åtgärdat utan sjukskrivning.

Där hade vi alltså två alternativ:
A) Bassebaba väntar 12 månader sjukskriven, pumpar ut sjukkassa och slutar tjäna in den lön som genererar över 50% marginalskatt in i systemet
B) Jag får snabb vård, kan fortsätta som en god solidarisk medborgare att smeta in min skatt

Vad verkar vettigast enligt dig?
Hade jag varit utelämnad till det allmänna hade det blivit (A). Men eftersom jag själv värdesätter mitt eget liv och välmående så körde jag på (B), vilket då fick konsekvensen att jag själv betalt för att kunna fortsätta mitt liv och betala in skatten.

Nu förstår jag ditt resonemang om att min försäkring och mitt (B) eventuellt försätter en annan person i kön i (A).
Men det är ju detta som är problemet, jag förstår inte hur vi kan betala så mycket pengar för ett system som ändå inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det där är dock något jag aldrig kommer skriva under på. Det här att man säljer antalet timmar och då producerar olika mycket baserat på effektivitet är så förlegat. Vi måste flytta oss från att det är tid som räknas till att det är produkten som räknas, sen om det tar 1 eller 8 timmar spelar ingen roll. Som tur var är oftast så för lite mer kvalificerade tjänster, ingen står och tar tid på hur många timmar man jobbar så länge man levererar det som förväntas.

Självfallet är det så. Mitt exempel är hårddraget för att visa att det alltid kommer att finnas de som kan tillföra mer i olika situationer. Precis likadant gällande skatterna. Vi har skapat ett samhälle utformat för att gynna vissa typer av människor och missgynna andra, då måste också de som gynnas hjälpa till lite mer för att hålla ihop samhället.

Skrivet av videopac:

Inte för att vara sådan men inflationen är ganska låg i dagsläget.

Problemet är att man vill kompensera sina växande utgifter genom att straffbeskatta de som inte har de möjligheter som de man uppenbarligen egentligen vill straffa; de som ökar sina inkomster mest (som ökar dessa klyftor). Det befrämjar inte samhällets tillväxt att strypa incitamenten för att förändra sin situation.

Vad jag menar med att ta upp innovation är att om man tvingar iväg de som sitter i toppen kommer man också att ta bort grunden för de investeringar i forskning och utveckling som är grunden för innovation. Lägg ihop det med straffbeskattningar för medelinkomsttagare så stryper man effektivt det mesta. För att stoppa detta måste man hantera det på en global skala och det kommer Sverige inte att kunna påverka.

Vad återstår... jo, att hantera den ekonomi man har på ett vettigt sätt. Och det innebär att man måste stoppa den utarmning som sker idag genom vårt naiva och generösa välfärdssystem. Naivt eftersom det uppenbarligen är väldigt lätt att lura sig till förmåner i det och generöst då det uppenbarligen lockar lycksökare.

Under de senaste 26 åren (sedan 1990) har vi i snitt haft 2% inflation per år, så visst har det haft en negativ effekt för en del av befolkningen.

Om vi ska återkomma till varför det vore bra för Sverige att ytterligare spä på inkomstklyftorna. Varför skulle det vara så?

Skrivet av FlashGordon:

Självklart är massinvandringen den stora boven i dramat det tror jag alla har insett som kan läsa statistik och räkna matte.

Vad har du själv för teori?

Som jag sagt innan tror jag att invandringen är en av många faktorer. Ökade personalkostnader pga att personal måste hyras in i allt större utsträckning, dyrare utrustning, dyrare mediciner och preparat, korkade upphandlingsregler osv. Tror med andra ord att det måste till fler åtgärder än att begränsa invandringen för att sjukvården ska få ett uppsving.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Problemet är, som jag påpekat i andra svar, att höginkomsttagare är väldigt snett definierat (i alla fall som vi diskuterar). Det är medelinkomsttagare vi pratar om.

Man bidrar efter sin förmåga med platt skatt. Den progressiva skatten är ett utslag av endera avundsjuka/missunnsamhet (fotfolket, lätt att vinna röster på detta) eller ett sätt att få in lätta pengar från sådana som inte kan fly från detta (detta görs av politikerna som missköter sitt uppdrag). Det är inte rättvisa, den som hävdar det har ingen uppfattning om vad ordet innebär.

När tycker du att skattebördan känns tung? Vid vilken gräns? Själv tycker jag att när man börjar komma upp i summor som kräver statlig skatt börjar man redan ha rätt mycket pengar. Att då betala runt 25% i total skatt känns inte direkt som så mycket i min bok.

Rättvisa i detta hänseende har ingen direkt strikt definition. Vad är egentligen rättvist? Beroende på infallsvinkel kan man tycka det är rättvist att betala samma mängd kronor, samma procentsats, procentuellt efter lönen (tänk dig sambos utan gemensam ekonomi som betalar andelar baserat på deras inkomst), ha samma mängd kronor kvar osv. Men kan du visa på en strikt definition så gör det gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag säger inte att det är rätt. Det jag menar är att hela systemet är trasigt.
Jag orkar inte lägga tid att läsa på, men i min mening är ju något horriblet trasigt när vi har så sjukt höga skatter som vi har och ändå räcker det inte till.

Problemet nu är ju att du negligerar mina "stygn" och "stryk", jag låg sänkt i 4 veckor efter den oprovocerade misshandeln, så tack för det. Väldigt mycket solidaritet på dig. Verkligen.
Varför ska någon annan ha mer rätt att få vård för mina skattepengar?

Vidare så hade mitt "12 månadersproblem" lett till fullständig sjukskrivning om det inte hade åtgärdats.
Eftersom jag har tagit av mina egna pengar och köpt en privat sjukvårdsförsäkring så fick jag det åtgärdat utan sjukskrivning.

Där hade vi alltså två alternativ:
A) Bassebaba väntar 12 månader sjukskriven, pumpar ut sjukkassa och slutar tjäna in den lön som genererar över 50% marginalskatt in i systemet
B) Jag får snabb vård, kan fortsätta som en god solidarisk medborgare att smeta in min skatt

Vad verkar vettigast enligt dig?
Hade jag varit utelämnad till det allmänna hade det blivit (A). Men eftersom jag själv värdesätter mitt eget liv och välmående så körde jag på (B), vilket då fick konsekvensen att jag själv betalt för att kunna fortsätta mitt liv och betala in skatten.

Nu förstår jag ditt resonemang om att min försäkring och mitt (B) eventuellt försätter en annan person i kön i (A).
Men det är ju detta som är problemet, jag förstår inte hur vi kan betala så mycket pengar för ett system som ändå inte fungerar.

Var inte meningen att dina skadar vad de nu var inte var värda att behandlas. Jag säger bara att de som inte har en sådan försäkring blir ytterligare ner prioriterade eftersom du går för i kön trots att de kanske haft värre skador vilket blir moraliskt svårt tycker jag. Kan mycket väl vara så att din eventuella sjukskrivning hade varit än längre för någon annan och då blir kostnaden för staten än högre.

Tyvärr visar privata försäkringar också på att de faktiskt kostar tid/pengar för de som inte har dem och som ytterligare bidrar till att sätta käppar i hjulet för det skattefinansierade systemet. Blir en lösning för några få och en försämring för massan.

Sedan till nästa fråga. Skulle det vara bättre att ha det som tex USA? Där är det verkligen en klassfråga och en fråga om tur i livet huruvida du skall ha råd med sjukvård eller ej.
Själv föredrar jag att betala en högre skatt för att mina medmänniskor skall få en så bra vård vi har råd med och de skall kunna fortsätta arbeta m.m även fast de inte har välbetalda arbeten pga olika anledningar.
Sedan ser jag också att vården defenetivt med sina väntetider kunde blivit bättre och framförallt snabbare.
Det skulle också som du redan nämn kunna spara pengar åt oss genom att människor skulle komma tillbaka till arbetslivet snabbare om deras sjukfrånvara minskar. Tyvärr blir det alltid en balansgång om vad som är billigast och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag säger inte att det är rätt. Det jag menar är att hela systemet är trasigt.
Jag orkar inte lägga tid att läsa på, men i min mening är ju något horriblet trasigt när vi har så sjukt höga skatter som vi har och ändå räcker det inte till.

Problemet nu är ju att du negligerar mina "stygn" och "stryk", jag låg sänkt i 4 veckor efter den oprovocerade misshandeln, så tack för det. Väldigt mycket solidaritet på dig. Verkligen.
Varför ska någon annan ha mer rätt att få vård för mina skattepengar?

Vidare så hade mitt "12 månadersproblem" lett till fullständig sjukskrivning om det inte hade åtgärdats.
Eftersom jag har tagit av mina egna pengar och köpt en privat sjukvårdsförsäkring så fick jag det åtgärdat utan sjukskrivning.

Där hade vi alltså två alternativ:
A) Bassebaba väntar 12 månader sjukskriven, pumpar ut sjukkassa och slutar tjäna in den lön som genererar över 50% marginalskatt in i systemet
B) Jag får snabb vård, kan fortsätta som en god solidarisk medborgare att smeta in min skatt

Vad verkar vettigast enligt dig?
Hade jag varit utelämnad till det allmänna hade det blivit (A). Men eftersom jag själv värdesätter mitt eget liv och välmående så körde jag på (B), vilket då fick konsekvensen att jag själv betalt för att kunna fortsätta mitt liv och betala in skatten.

Nu förstår jag ditt resonemang om att min försäkring och mitt (B) eventuellt försätter en annan person i kön i (A).
Men det är ju detta som är problemet, jag förstår inte hur vi kan betala så mycket pengar för ett system som ändå inte fungerar.

Bara för att inte du förstår hur pengarna används behöver ju inte betyda att dina slutsatser är rätt? Det går dock att sätta sig i i det då det är offentliga uppgifter, om man vill utmana sin egen uppfattning eller bara bli mer påläst.

Tråkigt att höra om att du blev misshandlad förresten. Hoppas att allt har läkt och att det inte blivit några bestående problem för dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Som jag sagt innan tror jag att invandringen är en av många faktorer. Ökade personalkostnader pga att personal måste hyras in i allt större utsträckning, dyrare utrustning, dyrare mediciner och preparat, korkade upphandlingsregler osv. Tror med andra ord att det måste till fler åtgärder än att begränsa invandringen för att sjukvården ska få ett uppsving.

Flertalet åtgärder där man först och främst måste fokusera på roten.

Förenklat så alla ingenjörer förstår så hjälper inte ett däckbyte om det saknas kaross, bromsar och ratt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Flertalet åtgärder där man först och främst måste fokusera på roten.

Förenklat så alla ingenjörer förstår så hjälper inte ett däckbyte om det saknas kaross, bromsar och ratt.

Det där säger absolut ingenting. Men du får väldigt gärna utveckla.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Vilken är din lösning då?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

När tycker du att skattebördan känns tung? Vid vilken gräns? Själv tycker jag att när man börjar komma upp i summor som kräver statlig skatt börjar man redan ha rätt mycket pengar. Att då betala runt 25% i total skatt känns inte direkt som så mycket i min bok.

Fast det blir rätt så snabbt mer än 25%. Ett par tusenlappar till i månadslön och du betalar 28-29% (givetvis beroende på vilken skattetabell man har).
I tillägg så får man ingen extra allmän pension, sjukersättning mm vid dessa lönenivåer vilket kanske hade varit rimligt.

Jag har inte heller några problem med skattenivåerna i sig även om jag gärna ser en justering nedåt.

Permalänk
Medlem

Ah, "domedagen är här". Den brukar vi höra i den här typen av trådar.

Ganska häftigt att det är kört för oss samtidigt som att vi ligger i den absoluta sysselsättningstoppen gällande regioner i EU. Exporten mår bra, den privata tjänstesektorn går som tåget, bygg- och tillverkningsindustrin likaså, statsskulden är både historiskt och jämförbart låg för att ge lite exempel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast det blir rätt så snabbt mer än 25%. Ett par tusenlappar till i månadslön och du betalar 28-29% (givetvis beroende på vilken skattetabell man har).
I tillägg så får man ingen extra allmän pension, sjukersättning mm vid dessa lönenivåer vilket kanske hade varit rimligt.

Jag har inte heller några problem med skattenivåerna i sig även om jag gärna ser en justering nedåt.

Så illa tycker jag inte det blir faktiskt när vi pratar "normala" summor, visst blir det kanske lite jobbigt om man har 200k i månaden och får skatta bort nästan 50% men då pratar vi definitivt om folk som tillhör toppskiktet. Vid 60k ligger du t.ex. strax under 35% i skatt så det är ju fortfarande rätt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ah, "domedagen är här". Den brukar vi höra i den här typen av trådar.

Visste inte Jimmie hade konto på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vid 60k ligger du t.ex. strax under 35% i skatt så det är ju fortfarande rätt okej.

Om du bor i Göteborg så betalar du strax över 37%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ah, "domedagen är här". Den brukar vi höra i den här typen av trådar.

Ganska häftigt att det är kört för oss samtidigt som att vi ligger i den absoluta sysselsättningstoppen gällande regioner i EU. Exporten mår bra, den privata tjänstesektorn går som tåget, bygg- och tillverkningsindustrin likaså, statsskulden är både historiskt och jämförbart låg för att ge lite exempel.

Det har vi alltid haft och Tino hade faktiskt en status om det igår eftersom Lena Mellin skrev exakt samma sak som du gjorde.

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/101545638141382...

Vi är även bäst på att öka klyftorna:

http://tino.us/2015/04/det-gar-inte-bra-for-sverige/

"De senaste åren har varit de sämsta Sverige upplevt under efterkrigstiden i term av produktivitetsutveckling och tillväxt av BNP per capita."

"Det är samtidigt viktigt att känna till hur pass dåligt det faktiskt har gått för Sverige. En orsak är att varianter på myten att Sverige har starkast ekonomi i Europa används för att hävda att invandringspolitiken inte kan ha medfört negativa samhällsekonomiska konsekvenser."

"Det är faktiskt mycket värre i Chicago så vi ska inte klaga" är ett annat klassiskt argument när man inte vill erkänna den negativa utvecklingen. Att bygg och tillverkningsindustrin går som tåget förändrar inte att Polismyndigheten, Migrationsverket, Försäkringskassan, sjukvården m.m. går fullständigt åt skogen. Har det gått lika bra för sjuka och arbetslösa i Sverige?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Har man skapat ett system som gör att man på grund av höga skatter inte har råd att anlita hantverkare (till exempel) så måste man ju göra något åt det. Men jag håller med, bättre att sänka skatten än att införa avdrag.

Så staten skall bara barnvakta din ekonomi om du helt struntar i den? Intressant...

Man bör ju göra något åt problemet (sjukvårdsliknelsen, sitter armen löst så är inte plåster rätt lösning) inte bara symptomen. Symptomet är arbetslöshet och svart arbetskraft, det löser man ju inte genom ett riktat stödmedel. Det trodde jag faktiskt att vi kommit ifrån i det här landet.

Nä, staten ska inte barnvakta din ekonomi överhuvudtaget (oaktat om du sköter den eller struntar i den).

Skrivet av Triton242:

Fast dagens ränteavdrag med de räntor som är på bolån idag är ju så låga att det i princip inte märks av.

Så är det ju, med dagens räntenivåer. Men de räntor vi har idag är ju inte direkt troliga att vi kommer se med 20 års sikt framöver.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Det har vi alltid haft och Tino hade faktiskt en status om det igår eftersom Lena Mellin skrev exakt samma sak som du gjorde.

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/101545638141382...

Vi är även bäst på att öka klyftorna:

http://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Valfard-2-2016/Stor-skillnad-i-sysselsattning-mellan-inrikes-och-utrikes-fodda/dia1-stor.png

http://tino.us/2015/04/det-gar-inte-bra-for-sverige/

"De senaste åren har varit de sämsta Sverige upplevt under efterkrigstiden i term av produktivitetsutveckling och tillväxt av BNP per capita."

"Det är samtidigt viktigt att känna till hur pass dåligt det faktiskt har gått för Sverige. En orsak är att varianter på myten att Sverige har starkast ekonomi i Europa används för att hävda att invandringspolitiken inte kan ha medfört negativa samhällsekonomiska konsekvenser."

"Det är faktiskt mycket värre i Chicago så vi ska inte klaga" är ett annat klassiskt argument när man inte vill erkänna den negativa utvecklingen. Att bygg och tillverkningsindustrin går som tåget förändrar inte att Polismyndigheten, Migrationsverket, Försäkringskassan, sjukvården m.m. går fullständigt åt skogen. Har det gått lika bra för sjuka och arbetslösa i Sverige?

Det är Tinos levebröd att framstå som en domedagsprofet. Han utelämnar alltid allt som faktiskt är bra och fungerar. Ungefär som pressen.

Inte speciellt många andra nationalekonomer som heller tar honom på speciellt stort allvar, så jag vet inte riktigt varför vi ska göra det?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är Tinos levebröd att framstå som en domedagsprofet. Han utelämnar alltid allt som faktiskt är bra och fungerar. Ungefär som pressen.

Inte speciellt många andra nationalekonomer som heller tar honom på speciellt stort allvar, så jag vet inte riktigt varför vi ska göra det?

Vilka nationalekonomer?

Känner du till några nationalekonomer som gått ut och sagt att Sverige går som tåget? Kulturmänniskor, kändisar och politiker mfl räknas inte. Man behöver inte hålla med Tino men hittills har ingen lyckats motbevisa det han skriver så.....

Magnus Henrekson, VD för Institutet för Näringslivsforskning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

När tycker du att skattebördan känns tung? Vid vilken gräns? Själv tycker jag att när man börjar komma upp i summor som kräver statlig skatt börjar man redan ha rätt mycket pengar. Att då betala runt 25% i total skatt känns inte direkt som så mycket i min bok.

Rättvisa i detta hänseende har ingen direkt strikt definition. Vad är egentligen rättvist? Beroende på infallsvinkel kan man tycka det är rättvist att betala samma mängd kronor, samma procentsats, procentuellt efter lönen (tänk dig sambos utan gemensam ekonomi som betalar andelar baserat på deras inkomst), ha samma mängd kronor kvar osv. Men kan du visa på en strikt definition så gör det gärna.

Jag har redan påtalat att samma procentsats är rättvist ur skattehänseende. Har det varit oklart? Det är ur ett rättviseperspektiv. Oavsett vad man har för åsikt om när det "känns tungt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Det har vi alltid haft och Tino hade faktiskt en status om det igår eftersom Lena Mellin skrev exakt samma sak som du gjorde.

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/101545638141382...

Vi är även bäst på att öka klyftorna:

http://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Valfard-2-2016/Stor-skillnad-i-sysselsattning-mellan-inrikes-och-utrikes-fodda/dia1-stor.png

http://tino.us/2015/04/det-gar-inte-bra-for-sverige/

"De senaste åren har varit de sämsta Sverige upplevt under efterkrigstiden i term av produktivitetsutveckling och tillväxt av BNP per capita."

"Det är samtidigt viktigt att känna till hur pass dåligt det faktiskt har gått för Sverige. En orsak är att varianter på myten att Sverige har starkast ekonomi i Europa används för att hävda att invandringspolitiken inte kan ha medfört negativa samhällsekonomiska konsekvenser."

"Det är faktiskt mycket värre i Chicago så vi ska inte klaga" är ett annat klassiskt argument när man inte vill erkänna den negativa utvecklingen. Att bygg och tillverkningsindustrin går som tåget förändrar inte att Polismyndigheten, Migrationsverket, Försäkringskassan, sjukvården m.m. går fullständigt åt skogen. Har det gått lika bra för sjuka och arbetslösa i Sverige?

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-cap...

Vi hade ett tapp under finanskrisen, annars ser utvecklingen ganska normal ut gällande BNP per capita.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22...

Åter igen, tapp under finanskrisen men som har hämtat sig väl och ligger på normala nivåer.

Allt beror på vad man jämför med och vad man utelämnar. Sånt är Tino mästare på att vinkla. Dock nog pratat om honom, undviker gärna det ämnet då det ofta lockar fram en massa känslor både från mig och dem jag argumenterar med.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag har redan påtalat att samma procentsats är rättvist ur skattehänseende. Har det varit oklart? Det är ur ett rättviseperspektiv. Oavsett vad man har för åsikt om när det "känns tungt".

Fast det är inte någon universell definition att det är rättvist, det är något du TYCKER. Vissa tycker att samma kronantal är rättvist och andra tycker att procentsats efter förmåga är rättvist. Det ena är inte mer rättvist än det andra då det inte finns något att luta sig mot mer än sina egna subjektiva bedömningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag har redan påtalat att samma procentsats är rättvist ur skattehänseende. Har det varit oklart? Det är ur ett rättviseperspektiv. Oavsett vad man har för åsikt om när det "känns tungt".

Det är alltså du som har svaret på vad den universella sanningen om uttrycket rättvisa är?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-cap...

Vi hade ett tapp under finanskrisen, annars ser utvecklingen ganska normal ut gällande BNP per capita.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/22...

Åter igen, tapp under finanskrisen men som har hämtat sig väl och ligger på normala nivåer.

Allt beror på vad man jämför med och vad man utelämnar. Sånt är Tino mästare på att vinkla. Dock nog pratat om honom, undviker gärna det ämnet då det ofta lockar fram en massa känslor både från mig och dem jag argumenterar med.

Fantastiska siffror men hur kommer det sig att Sverige tappar mark både hemma och bortaplan?

- Störst inkomstklyftor inom OECD mellan inrikes och utrikes födda.
- Högst privat skuldsättning i världen.
- Malmö(Ca 30% av Malmös budget finansieras), Botkyrka och Södertälje finansieras av andra kommuner för att klara sig.
- Välståndsligan #11 2015 -> #7 2007. #4 1975
- Skolresultat PISA tappat mest sedan det startade år 2000, blev en uppgång 2016 dock...
- Sjukvårdsindex #12 2016 -> #4 2006.

Inga pengar till rättsväsendet främst polismyndigheten, skola, vård och omsorg.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte speciellt många andra nationalekonomer som heller tar honom på speciellt stort allvar, så jag vet inte riktigt varför vi ska göra det?

Vilka nationalekonomer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Fantastiska siffror men hur kommer det sig att Sverige tappar mark både hemma och bortaplan?

- Störst inkomstklyftor inom OECD mellan inrikes och utrikes födda.
- Högst privat skuldsättning i världen.
- Malmö(Ca 30% av Malmös budget finansieras), Botkyrka och Södertälje finansieras av andra kommuner för att klara sig.
- Välståndsligan #11 2015 -> #7 2007. #4 1975
- Skolresultat PISA tappat mest sedan det startade år 2000, blev en uppgång 2016 dock...
- Sjukvårdsindex #12 2016 -> #4 2006.

Inga pengar till rättsväsendet främst polismyndigheten, skola, vård och omsorg.

Vilka nationalekonomer?

"Tappar mark både hemma och på bortaplan" får du utveckla, gärna med lite hänvisningar till källor. Annars blir det svårdiskuterat.

- Inkomstklyftor: Håller med dig. Tittar man även på befolkningen i stort, utan faktorn härstamning, ökar inkomstklyftorna lavinartat i Sverige.

- Privat skuldsättning: Japan ligger ganska långt före oss om jag inte minns fel, men visst är vi i toppen precis som många andra rika länder där många invånare har bra ekonomiska marginaler. Nu har vi även reglerat bolånemarknaden med hårdare regler för att få lån och krav på amortering ner till 50%.

- Malmö: Vissa kommuner har tagit mer ansvar än andra för den nationella politikens effekter, inget konstigt att de behöver stöd då.

- Välståndsligan: Sverige är ett litet land, det är svårt att hålla sig i den absoluta toppen genom alla tider. Om man inte är smarta som norrmännen och specialiserar sin industri och tillverkning i tid.

- PISA grundgörs av prov som inte ens lärarkåren tar seriöst på. Men dock håller jag med dig om att man förmodligen tar skolan mindre seriöst idag än förr. Det kan dock ha sina naturliga förklaringar i att världen inte ser likadan ut längre.

- Sjukvården: Personligen tror jag att spar- och effektiviserings-hetsen är ett större problem än att vi är fler människor, även om det också spelar in såklart. Under lång tid har man velat spara på vården, och detta tillsammans med andra faktorer leder till längre köer som vi ser idag.

- Rättsväsendet: Det är såklart bättre att satsa på förebyggande åtgärder.

Gällande Tino är jag som sagt inte intresserad av att diskutera honom alls. Det finns debatter med andra nationalekonomer på nätet, samt artiklar där han får kritik för sin mörka syn och vinklade jämförelser. Dock tar jag inte ställning alls i den frågan. Han har säkert rätt i en del, precis som andra. Men jag tycker att man ser ganska klart att han präglas av en dogmatisk samt överdrivet mörk syn på sin omvärld, och det är ju precis också därför han syns. Slutdiskuterat om just honom.

Det gäller att kika lite på siffrorna själv och dra lite egna slutsatser också. Världen må kännas mer spännande och intressant om man ser fan själv i allt och tror att domedagen är nära. Men det gäller i så fall att backa upp detta med riktig fakta.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är Tinos levebröd att framstå som en domedagsprofet. Han utelämnar alltid allt som faktiskt är bra och fungerar. Ungefär som pressen.

Svenska folket behöver en negativ bild. Politiker samt chefer i vårt PK samhälle fokuserar alldeles för mycket på allt det som är bra och helt ignorerar det negativa för att anses vara så duktiga och bra. Och om sedan nåt negativt dyker upp så kommer det alltid bortförklaringar.

Så oavsett vad du eller andra tycker om Tino, så behöver vi mer av sådana personer som inte sitter bakom en PK vägg och pratar om en utopisk fantasi värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Svenska folket behöver en negativ bild. Politiker samt chefer i vårt PK samhälle fokuserar alldeles för mycket på allt det som är bra och helt ignorerar det negativa för att anses vara så duktiga och bra. Och om sedan nåt negativt dyker upp så kommer det alltid bortförklaringar.

Så oavsett vad du eller andra tycker om Tino, så behöver vi mer av sådana personer som inte sitter bakom en PK vägg och pratar om en utopisk fantasi värld.

Man behöver folk på barrikaderna på båda sidor såklart.

Gällande politiker är det oftast tudelat. Regeringen vill såklart berätta om allt som är bra, oavsett vilka som sitter där. Medan oppositionen försöker visa på allt som inte är bra.

PK är ett löjligt uttryck som alltför oftast används av människor som ser det mesta i svart eller vitt. Tyvärr. Så det imponerar inte på mig. Ungefär lika löjligt som när invandringskritiska blir kallade för rasister.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast det är inte någon universell definition att det är rättvist, det är något du TYCKER. Vissa tycker att samma kronantal är rättvist och andra tycker att procentsats efter förmåga är rättvist. Det ena är inte mer rättvist än det andra då det inte finns något att luta sig mot mer än sina egna subjektiva bedömningar.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är alltså du som har svaret på vad den universella sanningen om uttrycket rättvisa är?

Ja, precis. Eller var det en urbota dumt ställd fråga om man förväntar sig att få ett "universiellt" svar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Vi är helt överens. Jag undrar också hur dom kan säga att det går bra när vi knappt har något överskott och ändå måste höja skatterna och får sämre samhällsservice - hur ska det bli när det går mindre bra isf?

Höjd skatt och sämre kvalitet visst låter det som en bra affär både ekonomiskt och moraliskt....

Skrivet av Stoff3th3m4n:

"Tappar mark både hemma och på bortaplan" får du utveckla, gärna med lite hänvisningar till källor. Annars blir det svårdiskuterat.

- Inkomstklyftor: Håller med dig. Tittar man även på befolkningen i stort, utan faktorn härstamning, ökar inkomstklyftorna lavinartat i Sverige.

- Privat skuldsättning: Japan ligger ganska långt före oss om jag inte minns fel, men visst är vi i toppen precis som många andra rika länder där många invånare har bra ekonomiska marginaler. Nu har vi även reglerat bolånemarknaden med hårdare regler för att få lån och krav på amortering ner till 50%.

- Malmö: Vissa kommuner har tagit mer ansvar än andra för den nationella politikens effekter, inget konstigt att de behöver stöd då.

- Välståndsligan: Sverige är ett litet land, det är svårt att hålla sig i den absoluta toppen genom alla tider. Om man inte är smarta som norrmännen och specialiserar sin industri och tillverkning i tid.

- PISA grundgörs av prov som inte ens lärarkåren tar seriöst på. Men dock håller jag med dig om att man förmodligen tar skolan mindre seriöst idag än förr. Det kan dock ha sina naturliga förklaringar i att världen inte ser likadan ut längre.

- Sjukvården: Personligen tror jag att spar- och effektiviserings-hetsen är ett större problem än att vi är fler människor, även om det också spelar in såklart. Under lång tid har man velat spara på vården, och detta tillsammans med andra faktorer leder till längre köer som vi ser idag.

- Rättsväsendet: Det är såklart bättre att satsa på förebyggande åtgärder.

Gällande Tino är jag som sagt inte intresserad av att diskutera honom alls. Det finns debatter med andra nationalekonomer på nätet, samt artiklar där han får kritik för sin mörka syn och vinklade jämförelser. Dock tar jag inte ställning alls i den frågan. Han har säkert rätt i en del, precis som andra. Men jag tycker att man ser ganska klart att han präglas av en dogmatisk samt överdrivet mörk syn på sin omvärld, och det är ju precis också därför han syns. Slutdiskuterat om just honom.

Det gäller att kika lite på siffrorna själv och dra lite egna slutsatser också. Världen må kännas mer spännande och intressant om man ser fan själv i allt och tror att domedagen är nära. Men det gäller i så fall att backa upp detta med riktig fakta.

Jag räknade precis upp vad vi tappat på både hemma och bortaplan även om det finns mer att anmärka på.

Malmö var en genomsnittlig kommun i Sverige under 80-talet men efter att ha blivit mångkulturens huvudstad så har det tyvärr gått utför. http://tino.us/wp-content/uploads/2013/08/1.png . Botkyrka och Södertälje går åt samma håll.

PISA:
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-04/sa-har-det-gatt-for-sver... "Sverige är det land vars resultat har sjunkit mest inom samtliga kunskapsområden under den tid som Pisa har gjorts."
http://www.oecd.org/sweden/sweden-should-urgently-reform-its-...

PISA är världsledande så det säger mer om vår fantastiska skola tyvärr.

Angående skuldsättningen så ligger Japan "högre" men då har man inte tagit hänsyn till att genomsnittlige japanen har 500.000 kr på sparkontot.
http://www.japantimes.co.jp/news/2012/05/22/national/savings-...

Sjukvården har sparat och skurit ner på personal och vårdplatser vilket är konstigt eftersom Sverige går som tåget.
Visselblåsaren Fredrik Antonsson berättar mer. https://www.youtube.com/watch?v=rOcalwqR4rI

Polismyndigheten har sänkt kraven och kvoterat utbildningen samt försökt minska brottsligheten med kramar, varmt kaffe och armband. Man har dock inte höjt lönerna vilket är konstigt eftersom Sverige går som tåget.

Vi behöver inte diskutera Tino men "debatter med andra nationalekonomer på nätet" och konspirationsteorier om domedagen är inte källor. Det gäller att kika på korrekta siffror inte bara när man överklockar och jagar temperaturer.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashGordon:

Malmö var en genomsnittlig kommun i Sverige under 80-talet men efter att ha blivit mångkulturens huvudstad så har det tyvärr gått utför. http://tino.us/wp-content/uploads/2013/08/1.png . Botkyrka och Södertälje går åt samma håll.

Nej det började med varvsindustrinsbortfall och att Kockums försvann.

Varvsindustrin drabbade många orter i västra sverige och det var kris lite överallt. Staten gick in och hjälpte vissa kommuner och tillåt den köra med ojusta regler. Med dessa regler så kunde företag etablera sig på glesbygden och det är förklaringen till varför bl.a. biltillverkningen av Volvo och Saab såg ut som den gjorde. Det låter ju korkat att tillverka bilstolar långt borta att för att sedan frakta dem till fabrikerna, men med hjälp av lite kommunism så går det få olönsamma produkter att bli lönsamma. Dessa städer minskade också i befolkning och folk flyttade dit jobben fanns.

Malmö stad tog en annan väg och sa att arbete är för losers, Norge, Saudiarabien lever lyckliga på oljepengar och vi tänker göra detsamma på flyktingpengar från staten. Och visst kan man kritisera Malmös ekonomi, men så dåligt är det ej där när staten öser flyktingpengar till staden.

Angående Tino Sanandaji, så tycker jag det är ett problem att så få nationalekonomer bryr sig om nationalekonomi och diskuterar det, jag vet inte vad övriga nationalekonomer har för intresse men det kanske är fotboll eller något istället för ekonomi?
Tino är lite speciellt, men jag ser ytterst lite saklig kritik emot han. Det är inget alls märkvärdig då han är väldigt extrem, men ska man ha saklig kritik så tvingas man också ta ett extremt långt ställningstagande bort från den politik som de förde under flyktingkaoset och det vill nog väldigt få göra.

*edit*
Hade varvsindustrin funnits kvar i Malmö med alla dessa "enkla jobb", så hade staden riktigt blomstrat idag. Men staden har inte precis sett till så att befolkningen och arbetena matchar varandra, det går göra som kuststäderna genom att få folk att flytta därifrån. Folk föds där, men väldigt få flyttar dit om de ej har ett jobb innan. Detta resulterar per automatik i att befolkningen minskas.

*edit2*
Wikipedia om Varvskrisen, Malmö ekonomi gick alltså inte under p.g.a deras flyktingpolitik.
Det är dessutom en väldigt lärorik historia om hur dåligt det är när staten blandar sig in i ekonomi och öser miljarder över projekt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Varvskrisen