Högsta skatterna i världen är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsychedelicZ:

Alla strutsar i denna tråd kan fortsätta leva med huvudet i sanden.
Ni kan besöka denna tråd om si så 10 år och se hur smarta ni trodde ni var idag och sen reflektera kring landets verklighet och er privat ekonomi med en bakåtblick.

Sverige går mot betydligt sämre tider som ett direkt resultat på "rädda världen" fantasin, ansvarslös invandring , ansvarslös hantering av statskassan och skattesystemet, förnedring av de äldre medborgarna , ökad girighet och korruption samt den otroliga narcissism och egoism som plågar nästan varenda person i vårt samhälle. Sedan finns så klart globala påverkan utifrån.

Det värsta är dock allt "new speak" och censur av öppet tänkande och debatt. Det är första symptomer på slutet på ett fritt samhälle och demokrati som vi växte upp med. Tyvärr tillhör politiker, media, "celebs" och alla andra som får göra sin röst hörd extrema liberala vänstern som har kapat vårt samhälle. Det roliga är att de är knappast majoritet. Men resterande majoritet är för djupt insatt i sina Netflix serier, instagram, facebook, och matlagning för att vara engagerade i det som nu är extremt kritiska tider för alla vår framtid.

Det mest absurda i det hela är att vi alla tillåter denna förändring ske i "politisk korrekthetens" namn.

Tillbaka till skatterna: Skatterna kommer bara öka, har man pluggat 20 år i sverige är man lika värd som en som hoppade över gymnasiet , företag kommer tillslut rymma Sverige på grund av ökade skattepressen och du och jag då? Vad kommer hända med oss när staten har inga pengar kvar? Ja ... då börjar det riktigt roliga. Salta lite med att bostadsbubblan spricker eller att ett riktigt krig börjar i världen så är vi riktigt djupt i skiten.

En liten övning för att summera: Peka på vart vi befinner oss idag på detta diagram.

http://i.imgur.com/6dom7Jo.jpg

Ha en trevlig Söndag!

Skrivet av PsychedelicZ:

Dina inlägg i diverse samhällsdiskussioner börjar nudda trollgränsen vill jag bara säga.
Du bidrar absolut noll till alla diskussioner du är med och du använder de sämsta motargumenten om de ens kan klassificeras som argument då de är tomma på innehåll och är lika med en 5 åring som skriker: "NÄHÄ! SÅ ÄR DET INTE!!!"

Syrien är ett 3:e världs skithåla men enligt vissa definitioner och gränsar hamnar dom inom 2:a världen.
Nu när alla läkare,kärnfysiker,filosofer,poliser,sjuksköterskor,icke-analfabeter som tur har kommit till Sverige istället för att stanna och rädda sitt eget land är Syrien DEFINITIVT ett 3:e världsland om inte sämre än så. Tacka USA / Saudi / Ryssland / Iran / Kina och världens apati till att Syrien ser ut som det gör. Men mest kan du tacka deras ideologi, tänk och religion.

Nog om Syrien nu. Sluta eller så kommer du bli anmäld gång på gång och säkert inte bara av mig.

Försök hålla god ton, annars blir den här tråden stängd som så många andra förut. Tyckte det var en ok stämning i gruppen fram till dina inlägg, så förstör inte för oss andra tack.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du verkar ju tolka ens kommentarer som satan tolkar bibeln. Nej enligt min "retorik" så är din källa irrelevant eftersom den inte behandlar mina frågor.

Du har kommit med påståendet. Du har bördan att ge belägg.. Eller gäller kanske inte vetenskaplig praxis här?

Enligt dig är allt irrelevant och du har ju inte presenterat några bevis överhuvudtaget.

Googla "Omvänd bevisbörda".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Diskussionen gäller att vi har höga skatter i sverige.
En del av dessa skatter gör gällande att det man får för skatten är "fri sjukvård".

Men nu har det då gått så långt att denna "fria" sjukvård är såpass dålig att 650k svenskar köper privat vård för att få en rimlig vårdnivå.

I min mening borde jag kunna göra skatteavdrag i min deklaration motsvarande den privata sjukvård jag köper, eftersom jag själv bidrar till att finansiera min sjukvård och på så sätt avlastar den statliga sjukvården.

Eller alternativ B:
1) ta bort fri sjukvård
2) sänk allmänna skatten
3) då har jag nemas problemas med att skatta för min privata sjukvård

Utveckla gärna gällande varför du tycker att den skattefinansierade sjukvården blivit så dålig. Vad jag vet så hade man exakt den här diskussionen på både 90- och 80-talet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Diskussionen gäller att vi har höga skatter i sverige.
En del av dessa skatter gör gällande att det man får för skatten är "fri sjukvård".

Men nu har det då gått så långt att denna "fria" sjukvård är såpass dålig att 650k svenskar köper privat vård för att få en rimlig vårdnivå.

I min mening borde jag kunna göra skatteavdrag i min deklaration motsvarande den privata sjukvård jag köper, eftersom jag själv bidrar till att finansiera min sjukvård och på så sätt avlastar den statliga sjukvården.

Eller alternativ B:
1) ta bort fri sjukvård
2) sänk allmänna skatten
3) då har jag nemas problemas med att skatta för min privata sjukvård

Kan ju också vara så att vården inte alls blivit sämmre utan vissa människor bara ställer ännu högre krav på den.
Varför skall du då har rätten att dra av på skatten för att du vill ha ännu bättre service?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Diskussionen gäller att vi har höga skatter i sverige.
En del av dessa skatter gör gällande att det man får för skatten är "fri sjukvård".

Men nu har det då gått så långt att denna "fria" sjukvård är såpass dålig att 650k svenskar köper privat vård för att få en rimlig vårdnivå.

I min mening borde jag kunna göra skatteavdrag i min deklaration motsvarande den privata sjukvård jag köper, eftersom jag själv bidrar till att finansiera min sjukvård och på så sätt avlastar den statliga sjukvården.

Eller alternativ B:
1) ta bort fri sjukvård
2) sänk allmänna skatten
3) då har jag nemas problemas med att skatta för min privata sjukvård

ELLER så anser dessa att vården är bättre privat?

Skrivet av FlashGordon:

Enligt dig är allt irrelevant och du har ju inte presenterat några bevis överhuvudtaget.

Googla "Omvänd bevisbörda".

Vem är det nu som slingrar sig? Du kom med påståendet. Du har bevisbördan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Kan ju vara också vara så att vården inte alls blivit sämmre utan vissa människor bara ställer ännu högre krav på den.
Varför skall du då har rätten att dra av på skatten för att du vill ha ännu bättre service?

Vården har blivit katastrofal och då menar jag inte den praktiska aspekten när du ligger i sängen eller ska opereras utan tillgänglighet och väntetider.

http://www.healthpowerhouse.com/files/EHCI_2016/EHCI_2016_rep...

The Swedish score for technically excellent healthcare services is, as ever, dragged down by the seemingly never-ending story of access/waiting time problems, in spite of national efforts such as Vårdgaranti (National Guaranteed Access to Healthcare); in
2016, Sweden drops back to 12th place with 786 points, which were enough for 10th place a year ago. Like most points lost (125 points less than Belgium or Switzerland) is on Accessibility, where Sweden, Ireland and Poland have the lowest score among the 35
countries.

Notera att vi låg top 5 runt år 2000 och återigen ett bevis på att extrema volymer av invandring sätter press på alla myndigheter och instanser i välfärden.

*** raderat ***

§ 1.2 och 1.3
Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlashGordon:

Har redan svarat dig professorn om du är intresserad över antalet analfabeter så får du ringa socialstyrelsen imorgon för det är trots allt irrelevant(lånar ditt favoritord)för debatten.

Så du menar att jag ska göra ditt jobb genom att ge källor FÖR DINA påståenden? Och du kritiserar mina argument? Snälla. Sedan är det även komiskt att du kallade mina argument för "dagisfasoner" när du själv låter som en repig skiva och genom detta ironiskt nog som en barn själv som stoppar in fingrarna i öronen.

Din källa var irrelevant eftersom den inte belyste det jag efterfrågade. Om du vill vara barnslig så låt gå men det gör att diskussionen dör ut snabbt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Vården har blivit katastrofal och då menar jag inte den praktiska aspekten när du ligger i sängen eller ska opereras utan tillgänglighet och väntetider.

http://www.healthpowerhouse.com/files/EHCI_2016/EHCI_2016_rep...

The Swedish score for technically excellent healthcare services is, as ever, dragged down by the seemingly never-ending story of access/waiting time problems, in spite of national efforts such as Vårdgaranti (National Guaranteed Access to Healthcare); in
2016, Sweden drops back to 12th place with 786 points, which were enough for 10th place a year ago. Like most points lost (125 points less than Belgium or Switzerland) is on Accessibility, where Sweden, Ireland and Poland have the lowest score among the 35
countries.

Notera att vi låg top 5 runt år 2000 och återigen ett bevis på att extrema volymer av invandring sätter press på alla myndigheter och instanser i välfärden.

Har redan svarat dig professorn om du är intresserad över antalet analfabeter så får du ringa socialstyrelsen imorgon för det är trots allt irrelevant(lånar ditt favoritord)för debatten.

Fast kostnaderna i vården ökar också i form av dyrare mediciner, dyrare ingrepp, löner m.m. Du kan inte bara skylla allt på invandring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Vården har blivit katastrofal och då menar jag inte den praktiska aspekten när du ligger i sängen eller ska opereras utan tillgänglighet och väntetider.

http://www.healthpowerhouse.com/files/EHCI_2016/EHCI_2016_rep...

The Swedish score for technically excellent healthcare services is, as ever, dragged down by the seemingly never-ending story of access/waiting time problems, in spite of national efforts such as Vårdgaranti (National Guaranteed Access to Healthcare); in
2016, Sweden drops back to 12th place with 786 points, which were enough for 10th place a year ago. Like most points lost (125 points less than Belgium or Switzerland) is on Accessibility, where Sweden, Ireland and Poland have the lowest score among the 35
countries.

Notera att vi låg top 5 runt år 2000 och återigen ett bevis på att extrema volymer av invandring sätter press på alla myndigheter och instanser i välfärden.

Har redan svarat dig professorn om du är intresserad över antalet analfabeter så får du ringa socialstyrelsen imorgon för det är trots allt irrelevant(lånar ditt favoritord)för debatten.

Om vi ponerar att du har rätt och att all försämring inom vården beror på invandringen, hur hade du ställt dig till om vi hade haft en enorm baby-boom i Sverige och invånartalet hade ökat rejält. Vad hade varit lösningen då?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Utveckla gärna gällande varför du tycker att den skattefinansierade sjukvården är så dålig.

Själva vården i sig har jag aldrig upplevt problem med, problemen är att vårdköerna är horribla, sjukhusen är överbelastade.

Detta leder till slarv och så vidare, även sämre vård. Folk skickas hem för tidigt för att sjukhusen är överfulla.

Ex axplock exempel:
1) Jag har en väninna som låg i nån form av "riskzon" vid barnafödsel. Därav gjorde vården en speciell "förlossningsplan" för henne.
När det förra sommaren väl blev dags för födsel så fick dom totalt ignorera hela denna plan då det ej fanns bemaning. I ungefär ett halvår har hon blivit itutad denna risk, och hur viktigt denna "plan" är. Men sen så bara fimpades den totalt.
Känns väl väldigt tryggt? Tror du hon mådde bra?

2) En annan i kompiskretsen blev bussad till 3 (tre!!!!) olika sjukhus vid förlossning. Det första var fullt och inkompetensen/stressen var så stor att även det andra stället hon blev omdirigerad till var fullt. Låter det ok?

(Här kommer min sjukvårdsförsäkring in, tar dom 3 exempel jag behövt använda sedan jag skaffade den för ungefär 7 år sedan)
3) Blev överfallen helt oprovocerad på väg hem från jobbet för några år sedan. (Redan här har vi problem med polisen, som är så underbemannade att buset får husera fritt, återigen skatte-fail).
Väl på sjukhuset är det sommar och överfullt. Jag sitter fullt blödandes i cirka 2 timmar innan jag öht skrivs in. Efter det får jag veta att det kommer ta cirka 9 timmar (!), dvs hela natten fram tills nästa morgon innan dom har tid att ta hand om mig då det ej är livshotande.
Pga hur överfullt sjukhuset är så får alla vi "icke livshotande" sitta på golvet i en korridor och vänta. Skönt att lägga sig och sova blödandes på ett smutsigt sjukhusgolv? Inte direkt några Dr. House omgivningar här inte...
Rimligt?

Tar upp luren och ringer min privata sjukvårdsförsäkring. Tar en taxi till annan klink, blir profesisonellt och vänligt omhändertagen och är ihopsydd och omplåstrad på mindre än 30 minuter.

4) Får en annan, icke livshotande men väldigt i vardagen besvärande diagnos ställd.
Väntetid i allmäna systemet: ungefär 12 månader. Kostnad i allmäna systemet, 4500:-

Ringer återigen min privata sjukvård, får tid efter ungefär 1,5 månad till en självrisk på 300:-

5) Återigen diagnos. Väntetid ungefär 3 månader.
Ringer privat sjukvård, får tid efter 2 dagar.

@tumnus, @triton242: Så, vad anser ni då? Är det en rimlig nivå på den allmänna sjukvården i mina (väldigt få) exempel ovan? Bege er till närmsta tidning (dn, expressen, svd, you name it) så kommer ni se krönika efter krönika där allt från läkare till sjuksyrror skriver om hur horribellt katastrofal vården är i dagsläget...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om vi ponerar att du har rätt och att all försämring inom vården beror på invandringen, hur hade du ställt dig till om vi hade haft en enorm baby-boom i Sverige och invånartalet hade ökat rejält. Vad hade varit lösningen då?

Detta har börjat hända de facto. Allt fler skolor har tvingats öppnas igen i all hast för att de lades ned när färre barn föddes. Däremot så tror jag inte att den demografiska transfusionen kommer att slå om direkt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om vi ponerar att du har rätt och att all försämring inom vården beror på invandringen, hur hade du ställt dig till om vi hade haft en enorm baby-boom i Sverige och invånartalet hade ökat rejält. Vad hade varit lösningen då?

En inhemsk babyboom är en investering för framtiden, en importerad sådan blir istället en belastning (med den integrationspolitik vi för idag, eller skall man kanske kalla det för avsaknad av integrationspolitik?)

Dessutom kan man planera kommande belastningar i sjukvårdssystemet som beror på en inhemsk babyboom, det är inte alls möjligt vid importerad befolkningsökning (om den inte är kontrollerad, men det är den inte här).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Själva vården i sig har jag aldrig upplevt problem med, problemen är att vårdköerna är horribla, sjukhusen är överbelastade.

Detta leder till slarv och så vidare, även sämre vård. Folk skickas hem för tidigt för att sjukhusen är överfulla.

Ex axplock exempel:
1) Jag har en väninna som låg i nån form av "riskzon" vid barnafödsel. Därav gjorde vården en speciell "förlossningsplan" för henne.
När det förra sommaren väl blev dags för födsel så fick dom totalt ignorera hela denna plan då det ej fanns bemaning. I ungefär ett halvår har hon blivit itutad denna risk, och hur viktigt denna "plan" är. Men sen så bara fimpades den totalt.
Känns väl väldigt tryggt? Tror du hon mådde bra?

2) En annan i kompiskretsen blev bussad till 3 (tre!!!!) olika sjukhus vid förlossning. Det första var fullt och inkompetensen/stressen var så stor att även det andra stället hon blev omdirigerad till var fullt. Låter det ok?

(Här kommer min sjukvårdsförsäkring in, tar dom 3 exempel jag behövt använda sedan jag skaffade den för ungefär 7 år sedan)
3) Blev överfallen helt oprovocerad på väg hem från jobbet för några år sedan. (Redan här har vi problem med polisen, som är så underbemannade att buset får husera fritt, återigen skatte-fail).
Väl på sjukhuset är det sommar och överfullt. Jag sitter fullt blödandes i cirka 2 timmar innan jag öht skrivs in. Efter det får jag veta att det kommer ta cirka 9 timmar (!), dvs hela natten fram tills nästa morgon innan dom har tid att ta hand om mig då det ej är livshotande.
Pga hur överfullt sjukhuset är så får alla vi "icke livshotande" sitta på golvet i en korridor och vänta. Skönt att lägga sig och sova blödandes på ett smutsigt sjukhusgolv? Inte direkt några Dr. House omgivningar här inte...
Rimligt?

Tar upp luren och ringer min privata sjukvårdsförsäkring. Tar en taxi till annan klink, blir profesisonellt och vänligt omhändertagen och är ihopsydd och omplåstrad på mindre än 30 minuter.

4) Får en annan, icke livshotande men väldigt i vardagen besvärande diagnos ställd.
Väntetid i allmäna systemet: ungefär 12 månader. Kostnad i allmäna systemet, 4500:-

Ringer återigen min privata sjukvård, får tid efter ungefär 1,5 månad till en självrisk på 300:-

5) Återigen diagnos. Väntetid ungefär 3 månader.
Ringer privat sjukvård, får tid efter 2 dagar.

@tumnus, @triton242: Så, vad anser ni då? Är det en rimlig nivå på den allmänna sjukvården i mina (väldigt få) exempel ovan? Bege er till närmsta tidning (dn, expressen, svd, you name it) så kommer ni se krönika efter krönika där allt från läkare till sjuksyrror skriver om hur horribellt katastrofal vården är i dagsläget...

Självklart är det inte rimligt. Min poäng är dock att det såg ut på liknande vis även på 80- och 90-talet. Det rättfärdigar absolut inte att vårdköerna är långa, men politiker har genom alla tider haft ganska svårt att låta sjukvården få kosta pengar helt enkelt. Dock är det inte heller rimligt att man via privata sjukvårdförsäkringar får gå före vanligt folk i kön. Du kostar fortfarande staten pengar oavsett om du går till en privat eller allmän vårdinrättning.

Jag ser en fara i all den effektiviserings-hets idag i samhället på alla områden. Inom vissa är det helt klart befogat, men när det gäller så pass samhällsviktiga funktioner som vård, skola, säkerhet och omsorg ska det helt enkelt få lov att kosta pengar. Därmed tror jag inte att enbart kostnader för invandring är anledningen utan enbart en faktor av flera.

Något man också lätt kan glömma i den här diskussionen är att faktorer som ökade priser för personal (bemanningsföretag), ökade priser för inköp av materiell (från privata företag) och även nya dyra mediciner där läkemedelsbolagen ökar sina marginaler enormt. Ska vi kunna bibehålla vår standard med tanke på dessa faktorer så behöver vården få kosta pengar helt enkelt.

Skrivet av videopac:

En inhemsk babyboom är en investering för framtiden, en importerad sådan blir istället en belastning (med den integrationspolitik vi för idag, eller skall man kanske kalla det för avsaknad av integrationspolitik?)

Dessutom kan man planera kommande belastningar i sjukvårdssystemet som beror på en inhemsk babyboom, det är inte alls möjligt vid importerad befolkningsökning (om den inte är kontrollerad, men det är den inte här).

Helt klart, men min poäng var att se om det är ok att vården ska få kosta mer eller inte.

Skrivet av Tumnus:

Detta har börjat hända de facto. Allt fler skolor har tvingats öppnas igen i all hast för att de lades ned när färre barn föddes. Däremot så tror jag inte att den demografiska transfusionen kommer att slå om direkt.

Japp, dock var det inte det som var poängen med mitt inlägg, se ovan.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Själva vården i sig har jag aldrig upplevt problem med, problemen är att vårdköerna är horribla, sjukhusen är överbelastade.

Detta leder till slarv och så vidare, även sämre vård. Folk skickas hem för tidigt för att sjukhusen är överfulla.

Ex axplock exempel:
1) Jag har en väninna som låg i nån form av "riskzon" vid barnafödsel. Därav gjorde vården en speciell "förlossningsplan" för henne.
När det förra sommaren väl blev dags för födsel så fick dom totalt ignorera hela denna plan då det ej fanns bemaning. I ungefär ett halvår har hon blivit itutad denna risk, och hur viktigt denna "plan" är. Men sen så bara fimpades den totalt.
Känns väl väldigt tryggt? Tror du hon mådde bra?

2) En annan i kompiskretsen blev bussad till 3 (tre!!!!) olika sjukhus vid förlossning. Det första var fullt och inkompetensen/stressen var så stor att även det andra stället hon blev omdirigerad till var fullt. Låter det ok?

(Här kommer min sjukvårdsförsäkring in, tar dom 3 exempel jag behövt använda sedan jag skaffade den för ungefär 7 år sedan)
3) Blev överfallen helt oprovocerad på väg hem från jobbet för några år sedan. (Redan här har vi problem med polisen, som är så underbemannade att buset får husera fritt, återigen skatte-fail).
Väl på sjukhuset är det sommar och överfullt. Jag sitter fullt blödandes i cirka 2 timmar innan jag öht skrivs in. Efter det får jag veta att det kommer ta cirka 9 timmar (!), dvs hela natten fram tills nästa morgon innan dom har tid att ta hand om mig då det ej är livshotande.
Pga hur överfullt sjukhuset är så får alla vi "icke livshotande" sitta på golvet i en korridor och vänta. Skönt att lägga sig och sova blödandes på ett smutsigt sjukhusgolv? Inte direkt några Dr. House omgivningar här inte...
Rimligt?

Tar upp luren och ringer min privata sjukvårdsförsäkring. Tar en taxi till annan klink, blir profesisonellt och vänligt omhändertagen och är ihopsydd och omplåstrad på mindre än 30 minuter.

4) Får en annan, icke livshotande men väldigt i vardagen besvärande diagnos ställd.
Väntetid i allmäna systemet: ungefär 12 månader. Kostnad i allmäna systemet, 4500:-

Ringer återigen min privata sjukvård, får tid efter ungefär 1,5 månad till en självrisk på 300:-

5) Återigen diagnos. Väntetid ungefär 3 månader.
Ringer privat sjukvård, får tid efter 2 dagar.

@tumnus, @triton242: Så, vad anser ni då? Är det en rimlig nivå på den allmänna sjukvården i mina (väldigt få) exempel ovan? Bege er till närmsta tidning (dn, expressen, svd, you name it) så kommer ni se krönika efter krönika där allt från läkare till sjuksyrror skriver om hur horribellt katastrofal vården är i dagsläget...

Även mitt jobb var bättre för det kan jag fråga vilka äldre som helst om eller själva tyckta när jag ser tillbaka på min 13år i min nuvarande bransch. Det behövde jag inte ens gå till Aftonbladet för att få fram och så är det i typ de flesta branscher när man frågar folk.

Jag ser inte varför du skall kunna få rätten att gå före i kön och sedan på köpet få en lägre skattesats än de som saknar en sådan försäkring.
Motiveringen att du då inte kostar samhället pengar är heller inte korrekt. Du tar genom att gå före i kön upp sjukvårdsplatser som vanligt folk hade kunnat nyttja, du tar också upp personal som läkare och syrror mfl som det i Sverige råder väldigt brist av. Detta medför att de statliga inrättningarna eller de som ger allmänheten vård inte klarar av att ha samtliga av sina vårdplatser öppna för att de råder personalbrist. Det gör också att andelen hyrläkare som är extremt dyra och är en ökande kostnad varje år ökar. Allt för att du skall få gå före i kön för att få några stygn åtgärdade lite snabbare än andra som kanske fått ännu mer stryk.
Din förtur kostar alltså oss andra svenskar vårdplatser vilket ökar vår väntetid och högre utgifter för bla läkare. För detta vill du ha lägre skattesats för du kostar inte systemet något...
Sedan bara för att du går till en privat inrättningen betyder det inte att vi andra skattebetalar inte betalar din vård. Du kan tex gå till en privat vårdcentral som ett exempel och få hjälp, staten kommer fortfarande betala den absolut största delen av det besöken.

Som jag ser det är det en solidarisk och ekonomisk fråga i ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att jag ska göra ditt jobb genom att ge källor FÖR DINA påståenden? Och du kritiserar mina argument? Snälla. Sedan är det även komiskt att du kallade mina argument för "dagisfasoner" när du själv låter som en repig skiva och genom detta ironiskt nog som en barn själv som stoppar in fingrarna i öronen.

Din källa var irrelevant eftersom den inte belyste det jag efterfrågade. Om du vill vara barnslig så låt gå men det gör att diskussionen dör ut snabbt.

Nu är det dock så att du saknar argument och när man ger dig svar på tal så kallar du det irrelevant eller "det går faktiskt inte att mäta så" etc. Jag har enbart sagt att det skett en massimport av outbildade/analfabeter men din våta dröm verkar vara hur många det rör sig om, hur hjälper det diskussionen professorn?

Arbetslösheten är skyhög bland flyktingar och om alla vore professorer så skulle det självklart se annorlunda ut.

Skrivet av Triton242:

Fast kostnaderna i vården ökar också i form av dyrare mediciner, dyrare ingrepp, löner m.m. Du kan inte bara skylla allt på invandring.

Välfärden finansieras av skatteintäkter och det blir ju inte bättre av att man fokuserar på flyktinginvandring där majoriteten mer eller mindre saknar utbildning. Lägg dessutom till alla skattesubventionerade fejkjobb Fredrik Reinfeldt använt för att få ner siffrorna.

Det är simpel matematik på dagisnivå. Om du skaffar 5 barn så blir ditt matkonto mindre och kylen/lägenheten större?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Om vi ponerar att du har rätt och att all försämring inom vården beror på invandringen, hur hade du ställt dig till om vi hade haft en enorm baby-boom i Sverige och invånartalet hade ökat rejält. Vad hade varit lösningen då?

Det är omöjligt att svara på eftersom Sverige aldrig haft en sådan extrem situation tidigare. INGEN välfärdsstat har klarat det tidigare men Sverige trodde att det var möjligt?

Sverige har beviljat 1.5 miljoner uppehållstillstånd sedan år 2000 och det kan jämföras med 200.000 för hela 80-talet.

https://www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac3871... , 150.000 2016.

Glöm inte bort att många flyktingar kommer från länder med sämre hälsosituation och kräver således MER av vården i Sverige samtidigt som majoriteten behöver bidrag(skattepengar) för att kunna leva.

Hur man vänder och vrider på detta så blir slutsatsen densamma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så du menar att jag ska göra ditt jobb genom att ge källor FÖR DINA påståenden? Och du kritiserar mina argument? Snälla. Sedan är det även komiskt att du kallade mina argument för "dagisfasoner" när du själv låter som en repig skiva och genom detta ironiskt nog som en barn själv som stoppar in fingrarna i öronen.

Din källa var irrelevant eftersom den inte belyste det jag efterfrågade. Om du vill vara barnslig så låt gå men det gör att diskussionen dör ut snabbt.

Sluta mata trollet och hans härskarteknik med patetiska "professorn".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Förstår du inte det så är där för stora skillnader i nyanser som vi ser världen i. Men det är ok, alla kan inte se saker och ting på samma vis, det behövs folk på båda kanter så att säga.

Det enda du sade var att vi inte har samma förutsättningar. Det är ganska uppenbart. Men skall jag tolka det som att oberoende av förutsättningar så skall alla ha samma utkomst? Eller skall någon bedöma om man utnyttjat sina förutsättningar maximalt och om man inte gjort detta så bör man straffas?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Svaret på frågan? Vad som är alternativet? Alternativet kan ju vara att vi har ett skattesystem som faktiskt slår lite hårdare mot höginkomsttagare. Man tar ju inte helt bort drivkraften för att kämpa eftersom inte allt försvinner. Och ja, världen är orättvis, så då kan skattesystemet vara det också, fast mot de som fått lite extra på andra delar, så att det jämnar ut sig lite iaf.

Det alternativet har vi redan idag, med råge. Det kommer alltid att finnas behov som man kan tycka sig behöva fylla. En platt skatt fyller dessa funktioner väl, man måste hushålla med offentliga utgifter; något som vi absolut inte gör idag.

Om man tror sig kunna uppnå rättvisa genom att bekämpa orättvisor med andra orättvisor... ja, då är man ute på hal is. Avundsjuka och missunnsamhet leder inte till något gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Så lärare, sjuksköterskor, och poliser bör bara sluta i sina positoner och bli politiker för att förbättra/förändra sina liv från att leva på en lön på 25k/mån där de sliter och knappt har något över att leva på till 30-60k+ där jobbet ofast är mindre krävande rent psykiskt och fysiskt.

Hur tror du samhället skulle bli då? Eller ja vi ser redan effekten av detta....

Bättre det än att ta bort incitamentet för de som faktiskt kan prestera i de yrken som ger högre inkomst.

Lite lustigt att de yrken du nämner har en sak gemensamt... en offentlig arbetsgivare; där har vi ett stort problem, även om det är brist på personal så kan uppenbarligen ett system med en arbetsgivare hålla lönerna på en låg nivå. Men det är väl det som är målet kanske, även "höginkomsttagarna" ska hamna där och alla skall ha det lika eländigt. Då blir den sanne kommunisten lycklig och får en glädjetår i ögat.

Hur tror du samhället skulle bli då? Eller, ja, vi ser redan effekten av detta... (Nordkorea etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Nu är det dock så att du saknar argument och när man ger dig svar på tal så kallar du det irrelevant eller "det går faktiskt inte att mäta så" etc. Jag har enbart sagt att det skett en massimport av outbildade/analfabeter men din våta dröm verkar vara hur många det rör sig om, hur hjälper det diskussionen professorn?

Arbetslösheten är skyhög bland flyktingar och om alla vore professorer så skulle det självklart se annorlunda ut.

Välfärden finansieras av skatteintäkter och det blir ju inte bättre av att man fokuserar på flyktinginvandring där majoriteten mer eller mindre saknar utbildning. Lägg dessutom till alla skattesubventionerade fejkjobb Fredrik Reinfeldt använt för att få ner siffrorna.

Det är simpel matematik på dagisnivå. Om du skaffar 5 barn så blir ditt matkonto mindre och kylen/lägenheten större?

Det är omöjligt att svara på eftersom Sverige aldrig haft en sådan extrem situation tidigare. INGEN välfärdsstat har klarat det tidigare men Sverige trodde att det var möjligt?

Sverige har beviljat 1.5 miljoner uppehållstillstånd sedan år 2000 och det kan jämföras med 200.000 för hela 80-talet.

https://www.migrationsverket.se/download/18.2d998ffc151ac3871... , 150.000 2016.

Glöm inte bort att många flyktingar kommer från länder med sämre hälsosituation och kräver således MER av vården i Sverige samtidigt som majoriteten behöver bidrag(skattepengar) för att kunna leva.

Hur man vänder och vrider på detta så blir slutsatsen densamma.

Nu är inte uppehållstillstånd detsamma som permanent uppehållstillstånd, så jag vet inte riktigt vart du till komma med dina siffror. Men visst har vi tagit emot en stor mängd människor utifrån, inget snack om saken.

Se mina tidigare inlägg gällande vad som var min poäng med denna frågeställning.

Skrivet av videopac:

Det enda du sade var att vi inte har samma förutsättningar. Det är ganska uppenbart. Men skall jag tolka det som att oberoende av förutsättningar så skall alla ha samma utkomst? Eller skall någon bedöma om man utnyttjat sina förutsättningar maximalt och om man inte gjort detta så bör man straffas?

I grund och botten handlar detta om ifall vi ska godta att utvecklingen pekar åt att de ekonomiska klyftorna i samhället ökar eller ej. Tycker man att det är ok att de ökar fortare än i dagsläget (de ökar fort i Sverige) så vore det intressant att se lite mer utvecklande förklaringar till varför det är bra. Vi har varit det land i OECD med minst klyftor, men nu närmar vi oss snittet. (https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sverige-snabbast-pa-att-...)

Jag menar, det kanske är bra för dig och mig på ett egoistiskt plan att sänka skatterna, men miljonkronorsfrågan är varför det skulle vara bra för Sverige som helhet.

Sedan så är det väl också så att när du känner dig "straffad, som du uttrycker det, så tycker du att det är en bättre lösning med att lämna andra i sticket? Vi har ju trots allt skapat ett samhälle som gynnar dem som fungerar på ett visst vis medan det missgynnar andra. Ska vi ta bort utjämningssystemen vars funktion är att kompensera men också som drivkraft för ekonomin så finns det många negativa aspekter att vänta sig. Är du tillräckligt nyanserad för att själv kunna se några av dessa?

https://www.svd.se/imf-chefen-oroas-av-storre-klyftor

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

Hade fel info då, var det de tidigare ROT avdraget när även hyresvärdarna fick använda sig av det är rätt säker på att vi använde detta under 90-talet? Men en hyresvärd kan dra av sina kostnader i redovisningen. Så finns ändå en viss rättvisa med detta. Dessutom har svart arbetskraft minskat.

RUT är ju till för att fler ska kunna arbeta heltid och minska svart arbetskraft.
Anser att båda har uppfyllt sitt syfte. Jag fattar också att sänkt arbetsgivareavgift/skattesatser skulle ev. funka lika bra som RUT och ROT. Men det löste ett problem som fanns inom dessa branscher.

Om ränteavdraget skulle tas bort direkt skulle mångas väldigt mångas månadskostnad öka med en tusenlapp eller mer. Om det inte påverkar bostadspriserna skulle jag bli väldigt förvånad. Amorteringskravet har troligen påverkat priserna och det är ju inte ens en kostnad för hushållen bara ge dem hårdast belånade sämre likviditet. Skulle priserna på hus börja falla är det lätt att få en negativ spiral likt 90-talskrisen. Då har vi genast en arbetslöshet på över 10% igen vilket resulteras i att skatten kommer att behöva höjas ytterligare.
Jag har inte heller några lån och skulle direkt tjäna på att ränteavdraget försvann. Men indirekt tror jag att de kommer bli en högre kostnad för mig innan marknaden stabiliseras.

Dra av kostnader? Nu är du väl ändå ute och cyklar, i vissa fall kan det ju göras avdrag för moms.

Hade som sagt var funnits andra sätt att lösa det problemet, men att än en gång stödja en ickefungerande marknad med statliga subventioner?

Är det ett problem att mångas månadskostnader ökar med en tusenlapp eller mer? Privata utgifter ska inte medge skatteavdrag...
Det är återigen inte statens uppgift att barnvakta din ekonomi.

Tror det kommer leda till att prisraketen avtar eller faktiskt blir en minskning i vissa lägen. Sedan, hur kan bankerna låna ut 5-10 mkr till privatpersoner, finns det överhuvudtaget någon möjlighet att de kommer kunna betala tillbaka detta? Men som vanligt så får staten rädda bankerna när det går åt skogen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

I grund och botten handlar detta om ifall vi ska godta att utvecklingen pekar åt att de ekonomiska klyftorna i samhället ökar eller ej. Tycker man att det är ok att de ökar fortare än i dagsläget (de ökar fort i Sverige) så vore det intressant att se lite mer utvecklande förklaringar till varför det är bra. Vi har varit det land i OECD med minst klyftor, men nu närmar vi oss snittet. (https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sverige-snabbast-pa-att-...)

Sedan så är det väl också så att när du känner dig "straffad, som du uttrycker det, så tycker du att det är en bättre lösning med att lämna andra i sticket? Vi har ju trots allt skapat ett samhälle som gynnar dem som fungerar på ett visst vis medan det missgynnar andra. Ska vi ta bort utjämningssystemen vars funktion är att kompensera men också som drivkraft på ekonomin så finns det många negativa aspekter att vänta sig. Är du tillräckligt nyanserad för att själv kunna se några av dessa?

https://www.svd.se/imf-chefen-oroas-av-storre-klyftor

Då tycker jag att man bör definiera höginkomsttagare till någon helt annat än vad som diskuteras i den här tråden... för det kan jag garantera att det finns inte någon här inne som borde uppfylla kraven på att bli kallad det (även om någon individ tyckt att om man har en inkomst över 30-35' så är man per definition överbetald...). Beror då klyftorna på att de som har det dåligt fått det väldigt mycket sämre eller är det så att de som har det riktigt bra fått det ännu bättre? Är det som den så kallade barnfattigdomen som mäts relativt? (Något av det sjukaste man kan tänka sig).

Det man då vill komma åt är personer som både har lätt för att flytta mellan olika länder beroende på skattelagstiftningar och som heller inte skulle tveka att göra det. I en globaliserad värld är det omöjligt så det kan Sverige inte påverka. Vad återstår då? Jo, att kalla medelinkomsttagare för höginkomsttagare och skapa en motsättning mellan de mindre bemedlade och dessa. Det leder inte till något positivt utfall.

Nu har jag inte påstått att jag känner mig straffad enligt det som jag menade i inlägget du svarade på. Vad jag vill peka på är att man kan inte upprätthålla ett högt välstånd med generösa skyddsnät genom att straffskatta innovation och strävan att få det bättre.

Jag tror att man måste välja: endera en politik som ser till att de flesta i samhället bidrar eller ett sänkt välfärdssystem.

Skrivet av Henrik21:

Är det ett problem att mångas månadskostnader ökar med en tusenlapp eller mer? Privata utgifter ska inte medge skatteavdrag...
Det är återigen inte statens uppgift att barnvakta din ekonomi.

Har man skapat ett system som gör att man på grund av höga skatter inte har råd att anlita hantverkare (till exempel) så måste man ju göra något åt det. Men jag håller med, bättre att sänka skatten än att införa avdrag.

Så staten skall bara barnvakta din ekonomi om du helt struntar i den? Intressant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Dra av kostnader? Nu är du väl ändå ute och cyklar, i vissa fall kan det ju göras avdrag för moms.

Hade som sagt var funnits andra sätt att lösa det problemet, men att än en gång stödja en ickefungerande marknad med statliga subventioner?

Är det ett problem att mångas månadskostnader ökar med en tusenlapp eller mer? Privata utgifter ska inte medge skatteavdrag...
Det är återigen inte statens uppgift att barnvakta din ekonomi.

Tror det kommer leda till att prisraketen avtar eller faktiskt blir en minskning i vissa lägen. Sedan, hur kan bankerna låna ut 5-10 mkr till privatpersoner, finns det överhuvudtaget någon möjlighet att de kommer kunna betala tillbaka detta? Men som vanligt så får staten rädda bankerna när det går åt skogen.

Fast dagens ränteavdrag med de räntor som är på bolån idag är ju så låga att det i princip inte märks av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Då tycker jag att man bör definiera höginkomsttagare till någon helt annat än vad som diskuteras i den här tråden... för det kan jag garantera att det finns inte någon här inne som borde uppfylla kraven på att bli kallad det (även om någon individ tyckt att om man har en inkomst över 30-35' så är man per definition överbetald...). Beror då klyftorna på att de som har det dåligt fått det väldigt mycket sämre eller är det så att de som har det riktigt bra fått det ännu bättre? Är det som den så kallade barnfattigdomen som mäts relativt? (Något av det sjukaste man kan tänka sig).

Det man då vill komma åt är personer som både har lätt för att flytta mellan olika länder beroende på skattelagstiftningar och som heller inte skulle tveka att göra det. I en globaliserad värld är det omöjligt så det kan Sverige inte påverka. Vad återstår då? Jo, att kalla medelinkomsttagare för höginkomsttagare och skapa en motsättning mellan de mindre bemedlade och dessa. Det leder inte till något positivt utfall.

Nu har jag inte påstått att jag känner mig straffad enligt det som jag menade i inlägget du svarade på. Vad jag vill peka på är att man kan inte upprätthålla ett högt välstånd med generösa skyddsnät genom att straffskatta innovation och strävan att få det bättre.

Jag tror att man måste välja: endera en politik som ser till att de flesta i samhället bidrar eller ett sänkt välfärdssystem.

De rika har blivit rikare, medan motsatt grupp stått stilla under ganska lång tid (se min första länk). Då ökar såklart klyftorna samt att inflationen äter upp inkomsterna för de minst välbemedlade och då får de ju det de facto sämre. Frågan är ju varför det gynnar Sverige att öka inkomsterna hos den grupp där inkomster just ökat mest?

På vilket vis menar du att att innovation straffbeskattas i Sverige? Om det vore så borde vi knappast kunna hävda oss i den globala företagsvärlden, men av någon anledning kan vi det inom många områden.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu är inte uppehållstillstånd detsamma som permanent uppehållstillstånd, så jag vet inte riktigt vart du till komma med dina siffror. Men visst har vi tagit emot en stor mängd människor utifrån, inget snack om saken.

Se mina tidigare inlägg gällande vad som var min poäng med denna frågeställning.

Uppehållstillstånd ger en fingervisning på hur många människor som faktiskt kommit till Sverige till skillnad från permanenta uppehållstillstånd.

1.5 miljoner uppehållstillstånd 2000-2016
200.000 uppehållstillstånd 1980-89.

Ponera att det inte beror på invandring, varför har vården och i princip alla myndigheter hamnat i rännstenen sedan år 2000?

Glöm inte brottsligheten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashGordon:

Uppehållstillstånd ger en fingervisning på hur många människor som faktiskt kommit till Sverige till skillnad från permanenta uppehållstillstånd.

1.5 miljoner uppehållstillstånd 2000-2016
200.000 uppehållstillstånd 1980-89.

Ponera att det inte beror på invandring, varför har vården och i princip alla myndigheter hamnat i rännstenen sedan år 2000?

Glöm inte brottsligheten.

Har aldrig påstått att invandringen inte är en faktor av många.

Men enligt dig är det alltså bara invandringen som stått för en försämring? Eller har jag tolkat dig fel?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det alternativet har vi redan idag, med råge. Det kommer alltid att finnas behov som man kan tycka sig behöva fylla. En platt skatt fyller dessa funktioner väl, man måste hushålla med offentliga utgifter; något som vi absolut inte gör idag.

Om man tror sig kunna uppnå rättvisa genom att bekämpa orättvisor med andra orättvisor... ja, då är man ute på hal is. Avundsjuka och missunnsamhet leder inte till något gott.

Så farligt är inte skattesystemet idag faktiskt, jag kan hålla med om att spenderingen av skattemedel kan förbättras men skatterna är inte direkt helt galna.

Vad är orättvisa egentligen? Bara för att man tycker att skatter gärna kan få slå hårdare på höginkomsttagare betyder det inte att man är avundsjuk eller missunnar någon något alls. Bara att man tycker att de som har högre inkomst kan betala mer (både i kronor och procent). Ser inte hur det skulle vara orättvist att man bidrar lite efter förmåga och inte alla bidrar lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så farligt är inte skattesystemet idag faktiskt, jag kan hålla med om att spenderingen av skattemedel kan förbättras men skatterna är inte direkt helt galna.

Vad är orättvisa egentligen? Bara för att man tycker att skatter gärna kan få slå hårdare på höginkomsttagare betyder det inte att man är avundsjuk eller missunnar någon något alls. Bara att man tycker att de som har högre inkomst kan betala mer (både i kronor och procent). Ser inte hur det skulle vara orättvist att man bidrar lite efter förmåga och inte alla bidrar lika mycket.

Det moderna samhället bygger på just den principen. Så är det på exempelvis alla arbetsplatser, att någon är bättre på något än någon annan och drar ett tyngre lass helt baserat på förutsättningar. Skulle man tillämpa "platt arbetseffektivitet" inom näringslivet eller för den delen vården, skolan eller omsorgen hade allt brakat samman och vi hade fått ett samhälle som i USA.

Har fortfarande inte fått svar i den här tråden på min fråga om varför det är bättre för Sverige att öka klyftorna ännu fortare.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det moderna samhället bygger på just den principen. Så är det på exempelvis alla arbetsplatser, att någon är bättre på något än någon annan och drar ett tyngre lass helt baserat på förutsättningar. Skulle man tillämpa "platt arbetseffektivitet" inom näringslivet eller för den delen vården, skolan eller omsorgen hade allt brakat samman och vi hade fått ett samhälle som i USA.

Har fortfarande inte fått svar i den här tråden på min fråga om varför det är bättre för Sverige att öka klyftorna ännu fortare.

Det där är dock något jag aldrig kommer skriva under på. Det här att man säljer antalet timmar och då producerar olika mycket baserat på effektivitet är så förlegat. Vi måste flytta oss från att det är tid som räknas till att det är produkten som räknas, sen om det tar 1 eller 8 timmar spelar ingen roll. Som tur var är oftast så för lite mer kvalificerade tjänster, ingen står och tar tid på hur många timmar man jobbar så länge man levererar det som förväntas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

De rika har blivit rikare, medan motsatt grupp stått stilla under ganska lång tid (se min första länk). Då ökar såklart klyftorna samt att inflationen äter upp inkomsterna för de minst välbemedlade och då får de ju det de facto sämre. Frågan är ju varför det gynnar Sverige att öka inkomsterna hos den grupp där inkomster just ökat mest?

På vilket vis menar du att att innovation straffbeskattas i Sverige? Om det vore så borde vi knappast kunna hävda oss i den globala företagsvärlden, men av någon anledning kan vi det inom många områden.

Inte för att vara sådan men inflationen är ganska låg i dagsläget.

Problemet är att man vill kompensera sina växande utgifter genom att straffbeskatta de som inte har de möjligheter som de man uppenbarligen egentligen vill straffa; de som ökar sina inkomster mest (som ökar dessa klyftor). Det befrämjar inte samhällets tillväxt att strypa incitamenten för att förändra sin situation.

Vad jag menar med att ta upp innovation är att om man tvingar iväg de som sitter i toppen kommer man också att ta bort grunden för de investeringar i forskning och utveckling som är grunden för innovation. Lägg ihop det med straffbeskattningar för medelinkomsttagare så stryper man effektivt det mesta. För att stoppa detta måste man hantera det på en global skala och det kommer Sverige inte att kunna påverka.

Vad återstår... jo, att hantera den ekonomi man har på ett vettigt sätt. Och det innebär att man måste stoppa den utarmning som sker idag genom vårt naiva och generösa välfärdssystem. Naivt eftersom det uppenbarligen är väldigt lätt att lura sig till förmåner i det och generöst då det uppenbarligen lockar lycksökare.