Permalänk

BSOD Loop - Hur kan jag fixa detta?

Tjena, jag har en ny dator här och helt plötsligt håller den på att loopa BSOD med KMODE kod och NTFS. Har fått över 30 bluescreens innan jag lyckades starta i felsäkert läge. Har försökt att återställa datorn till en viss tidspunkt men det återställningen lyckas inte oavsett vilken tidspunkt jag väljer. Jag tror det kan ha och göra med Driver Booster 4 men jag vet ju inte. Det var det första jag installerade för 3 dagar sen och den har funkat hur fint som helst till nu.

Jag håller på att ladda ner Win10 igen på ett USB men jag skulle gärna slippa att gå så långt då jag har dåligt internet och det kommer ta evigheter för mig att ominstallera alla mina program & spel.

Har inte heller några virus på datorn eller dylikt. Detta hände kort efter jag döpte om fastprox.dll till fastprod.dllold för att se om jag kunde fixa crashes med CSGO som hände titt som tätt helt plötsligt. När jag kom in i datorn efter några BSOD så döpte jag snabbt om den igen men det funkade inte och jag började få ännu mer olika errors, kanske 5-7 olika.

Är det någon som vet vad jag borde försöka med?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Jahapp. Det här tar aldrig slut. Nu lyckades jag installera om Windows 10. Kom in på datorn, gjorde windows update sen installerade mina drivrutiner jag behöver sen när jag startade om datorn kom BSOD igen. Men lyckades komma in på datorn efter den när jag hade gjort en CHKDSK i CMD. Nu några timmar senare så börjas det igen. Vore jättetacksam om någon har några tips på vad jag borde göra eller kolla för det här är inte speciellt roligt på en absolut ny dator.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Låter som att det är din hårddisk som gett upp.

Posta gärna dina specs för att lättare kunna få hjälp.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Låter som att det är din hårddisk som gett upp.

Posta gärna dina specs för att lättare kunna få hjälp.

i7 7700k
Radeon RX 480 8GB
Samsung EVO 850 500GB
z270 tomahawk
Corsair 8x2gb 3000MHz

Nu försökte jag göra en CHKDSK igen och stod att det inte gick för den är låst i NTSF. Vad det nu betyder. Vet att det är ett error som brukar komma fram på Bluescreen. Samt CRITICAL PROCESS DIED och KMODE NOT HANDLED. Kan inte heller göra sfc.exe /scannow då crashar den typ direkt.

Körde ett minnestest med windows diagnostik verktyg och inga fel hittades.

Gjorde en rollback på mina grafikdrivrutiner men det hjälpte inte.

Håller också på att göra en dism.exe /online /cleanup-image /restorehealth

Edit: Det hjälpte inte heller. När jag försökte gå in på Samsungs Wizard så kraschade den. Kanske är hårddisken. Men låter ju väldigt konstigt då den är helt ny.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Lyckades boota i safemode nu, gjorde en sfc.exe /scannow och inget fel hittades. Lyckades också komma in i Samsung Wizard och köra benchmark test. Men vad jag märker här är att AHCI mode är avstängt. Det tror jag inte det är när jag kör utanför safemode. Men AHCI mode har alltid varit enabled på min BIOS så det låter konstigt om det vore orsaken.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av tripletutorial:

Men AHCI mode har alltid varit enabled på min BIOS så det låter konstigt om det vore orsaken.

Va med om en liknande grej, var tvungen att köra med raid aktiverat för att det skulle fungera, men behövde inte göra någon raid-konfig med diskarna.
Blev dock av med problemet när jag körde format och nyinstallation...

Permalänk
Skrivet av 900-Mange:

Va med om en liknande grej, var tvungen att köra med raid aktiverat för att det skulle fungera, men behövde inte göra någon raid-konfig med diskarna.
Blev dock av med problemet när jag körde format och nyinstallation...

Konstigt, jag har ju redan installerat en ny Windows på den så det borde ju inte vara något problem... Borde jag tryckt på knappen "Formatera" som man kunde se när man skulle välja vilken enhet man skulle installera Windows? Tryckte på den först men sen stod det något med datatillverkare, sluta fungera etc etc så vågade inte och valde att bara installera Windows rent.

Edit: Nu kom jag in på Wizard utanför safemode och här står det AHCI enabled. Jag är så jävla konfunderad och besviken över hela situationen.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Jag kör alltid någon typ av formatering om jag installerar om operativsystem.
Och se till så man får rätt med FAT/NTFS beroende på vad det är för burk. Till win10 kanske man inte hade något val där i alla fall, det minns jag inte.
Hade det varit jag, hade jag formaterat och tagit bort alla eventuella partitioner, sett till att det står rätt i bios och installerat om.
(så länge du inte har någon partition med Windows install/återställning)

Permalänk
Skrivet av 900-Mange:

Jag kör alltid någon typ av formatering om jag installerar om operativsystem.
Och se till så man får rätt med FAT/NTFS beroende på vad det är för burk. Till win10 kanske man inte hade något val där i alla fall, det minns jag inte.
Hade det varit jag, hade jag formaterat och tagit bort alla eventuella partitioner, sett till att det står rätt i bios och installerat om.
(så länge du inte har någon partition med Windows install/återställning)

Hur tar jag bort partitioner, och vad ska jag kolla efter i BIOS?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Prova dra ner Linux Mint 18.1 från deras hemsida (länken pekar direkt på deras .iso) och testa boota med en USB / DVD-skiva. Så ser du om det finns några svårigheter med hårdvaran alternativt om din disk har något problem.

Du behöver inte skarpt köra någon installation utan kan direkt från installationsdisken köra systemet fullt ut med diskhantering, analyser och internetanslutning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Prova dra ner Linux Mint 18.1 från deras hemsida (länken pekar direkt på deras .iso) och testa boota med en USB / DVD-skiva. Så ser du om det finns några svårigheter med hårdvaran alternativt om din disk har något problem.

Du behöver inte skarpt köra någon installation utan kan direkt från installationsdisken köra systemet fullt ut med diskhantering, analyser och internetanslutning.

Så jag kan bara lägga in ISOn i ett USB minne och boota från den?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Det ska gå på samma sätt som när du skapar en bootbar usb för Windows. Rufus är det lättaste programmet att använda i Windows om du inte direkt kan extrahera filen med ett högerklick. (I Linux är man så bortskämd med att systemet "vet" vad du vill när man högerklickar på en fil. )

https://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Det ska gå på samma sätt som när du skapar en bootbar usb för Windows. Rufus är det lättaste programmet att använda i Windows om du inte direkt kan extrahera filen med ett högerklick. (I Linux är man så bortskämd med att systemet "vet" vad du vill när man högerklickar på en fil. )

https://rufus.akeo.ie/

Kan inte göra någonting just nu, den ballar ur totalt med Bluescreens. Förtvivlad blir man ju som fan.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Skulle kanske fungera att köra minnena i lägsta hastighet, ta bort en sticka eller köra en Load Setup Defaults i BIOS.

Alternativt rycka allt från moderkortet som inte krävs för att få en boot.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Skulle kanske fungera att köra minnena i lägsta hastighet, ta bort en sticka eller köra en Load Setup Defaults i BIOS.

Alternativt rycka allt från moderkortet som inte krävs för att få en boot.

Hittar inte Load setup default i BIOS

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Skulle kanske fungera att köra minnena i lägsta hastighet, ta bort en sticka eller köra en Load Setup Defaults i BIOS.

Alternativt rycka allt från moderkortet som inte krävs för att få en boot.

Skulle jag kunna köra en Secure Erase+ från BIOS utan att oroa mig för något sedan installera Windows 10?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Det ska gå, kolla först att din bootdisk fungerar att starta från. Annars har du inget att installera från.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Det ska gå, kolla först att din bootdisk fungerar att starta från. Annars har du inget att installera från.

Vad är min bootdisk? Min SSD? Jag lyckas ju komma in på Windows ibland men sen kraschar det? Eller menar du en USB sticka?

Jag kan inte ens ominstallera windows längre. När jag sätter in USB stickan och på boot prioritet nr 1 så börjar windows installer ladda sen blir det bara BSOD igen..

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Hepp, nu gjorde jag en secure erase på min SSD men när jag försöker installera Windows så kraschar det ändå. Borde jag M-Flasha min BIOS från 1.0 till 1.1? Kan det va orsaken?

Flashade BIOS. det kraschar fortfarande när jag försöker installera Windows.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Lyckades med första installationssteget för Windows då den förberedde alla filerna och dylikt. Men sen när den va tvungen att starta om för att avsluta installationen så gjorde den det. Sen började den och då kraschade det. Då fick jag fram ett error att det var något som gick fel och jag måste göra om installationen. Fast nu kraschar det hela tiden så det går ju inte. Är det SSD det är fel på helt enkelt?

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tripletutorial:

Hittar inte Load setup default i BIOS

Enligt manualen så är det F6 du ska trycka när du är inne i BIOS

Kolla att du har minnet installerat på rätt plats också. Följande schema gäller.

1 Sticka:
PS/2 / USB ---------- [CPU] ---------- [ ] [1] [ ] [ ]

2 Stickor:
PS/2 / USB ---------- [CPU] ---------- [ ] [1] [ ] [2]

4 Stickor:
PS/2 / USB ---------- [CPU] ---------- [3] [1] [4] [2]

Prova även att bara använda en sticka och se om det hjälper. Kan också vara intressant att kolla om det är något med andra enheter / som DVD eller att kablar från chassit har något fuffens för sig. Kolla även att distanserna är på rätt plats och rätt antal. Jag börjar misstänka att ditt USB-minne är trasigt eller att något är felmonterat i datorn.

Prova att rycka alla kablar som inte är måste för boot som exempelvis extern audio / usb etc samt koppla bort andra diskar om det finns.
Kolla även att I/O-plåten som täcker kontakterna i övre delen är ordentligt på plats, kan ge skumma resultat annars.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Enligt manualen så är det F6 du ska trycka när du är inne i BIOS

Kolla att du har minnet installerat på rätt plats också. Följande schema gäller.

1 Sticka:
PS/2 / USB ---------- [CPU] ---------- [ ] [1] [ ] [ ]

2 Stickor:
PS/2 / USB ---------- [CPU] ---------- [ ] [1] [ ] [2]

4 Stickor:
PS/2 / USB ---------- [CPU] ---------- [3] [1] [4] [2]

Prova även att bara använda en sticka och se om det hjälper. Kan också vara intressant att kolla om det är något med andra enheter / som DVD eller att kablar från chassit har något fuffens för sig. Kolla även att distanserna är på rätt plats och rätt antal. Jag börjar misstänka att ditt USB-minne är trasigt eller att något är felmonterat i datorn.

Prova att rycka alla kablar som inte är måste för boot som exempelvis extern audio / usb etc samt koppla bort andra diskar om det finns.
Kolla även att I/O-plåten som täcker kontakterna i övre delen är ordentligt på plats, kan ge skumma resultat annars.

Jag har mina RAM minnen på rätt plats. Testade ta bort RAM minne i slot 2 men det hjälpte inte.

Load default hittade jag i manualen också efter jag hade postat det och det hjälpte inte.

Jag har ingen DVD. Allt som jag har är det som står i min signatur. Inget mer. Jo förutom en extern CPU kylare, men skulle tvivla på att den är problemet.

I/O Plåten är dock konstig, jag har försökt trycka till den så mycket det går men det verkar ändå som att moderkortet är lite för långt bak för den. Vilket jag ser nu när jag kollar igen är pga små järnflikar som trycker mot moderkortet. Men antog att de skulle vara där för det sitter på varenda uttag och kan ju inte precis dra bort dem. Edit: (Lyckades dra bort två stycken ganska stora flärpar, en satt i ett USB uttag, men nu när det är borta så har det fortfarande inte hjälpt)

Distanserna är det för moderkortet va? Ser alla nio stycken där, var väldigt noga med att sätta allt rätt i datorn, det tog mig 6 timmar att bygga ihop den pga mitt konstanta manualtittande då det var min första dator. Som sagt den funkade ju hur bra som helst sen i fredags eftermiddag till idag.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk

Efter en natts avstängning så funkar det fortfarande inte. Jag började installera Windows igen nu på morgonen och det funkade men återigen på andra installationsmomentet så fick jag Bluescreen.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Kan det vara moderkortet som har problem?
Sata kontakterna, har du provat alla uttagen på moderkortet?

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk

Sitter SATAornerna i ordentligt i alla ändar?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat ditt min med memtest86+? Om inte så ladda ner en bootdisk med det programmet och kolla om du får några fel.

Hittar den inga fel på minnet så plocka ur alla delar ur datorn utom det som behövs för att starta, dvs processor, minne, hårddisk. Prova att boota datorn och köra lite. Funkar det, koppla in pryl efter pryl med omstarter emellan tills du får problem. Funkar det inte, prova samma setup men lägg delarna på skrivbordet. Funkar inte det heller hade jag gått på CPU'n och kollat så att det inte är några böjda pins i sockeln och sedan så att kylaren sitter ordentligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag hade nog som Giplet skrev lyft på CPUn och kollat efter böjda pinns,
Såg att du var i Älmhult, har bekanta som haft svårlöst problem åt motsvarande håll.

En av de gånger en felsökning på t.ex Inet för 499:- absolut kan vara värt det (då de har hårdvara att byta med)

Kan ju vara ESD-skada på moderkort, eller liknande som kom efter några dagar.
har du ett USB minne du kan slakta och köra memtest86+ på? (de låser ibland minnet så det inte går att formatera för annat)
Så kan du se att minnen+moderkort åtminstone verkar fungera, ett eventuellt fel garanterar inte att det är fel på minnena, utan kan vara både CPU samt moderkort, men det är alltid en start...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Skrivet av MjGroggy:

Kan det vara moderkortet som har problem?
Sata kontakterna, har du provat alla uttagen på moderkortet?

Skrivet av 900-Mange:

Sitter SATAornerna i ordentligt i alla ändar?

Skrivet av giplet:

Har du kollat ditt min med memtest86+? Om inte så ladda ner en bootdisk med det programmet och kolla om du får några fel.

Hittar den inga fel på minnet så plocka ur alla delar ur datorn utom det som behövs för att starta, dvs processor, minne, hårddisk. Prova att boota datorn och köra lite. Funkar det, koppla in pryl efter pryl med omstarter emellan tills du får problem. Funkar det inte, prova samma setup men lägg delarna på skrivbordet. Funkar inte det heller hade jag gått på CPU'n och kollat så att det inte är några böjda pins i sockeln och sedan så att kylaren sitter ordentligt.

Skrivet av Bellerefon:

Jag hade nog som Giplet skrev lyft på CPUn och kollat efter böjda pinns,
Såg att du var i Älmhult, har bekanta som haft svårlöst problem åt motsvarande håll.

En av de gånger en felsökning på t.ex Inet för 499:- absolut kan vara värt det (då de har hårdvara att byta med)

Kan ju vara ESD-skada på moderkort, eller liknande som kom efter några dagar.
har du ett USB minne du kan slakta och köra memtest86+ på? (de låser ibland minnet så det inte går att formatera för annat)
Så kan du se att minnen+moderkort åtminstone verkar fungera, ett eventuellt fel garanterar inte att det är fel på minnena, utan kan vara både CPU samt moderkort, men det är alltid en start...

Jag tog bort alla delar, började med SSD lånade brorsan HDD. Jag kom in på Windows där men sen kraschade det. Men brukar komma in på windows fast efter det så kraschar så utesluter ssd fel kanske?

Sen tog jag bort grafikkortet, krasch, ena ramminnet, krasch, till slut tog jag bort cpun och alla pins är lika mycket böjda, som jag antar att det ska vara, för jag ser ingen speciell pin som är böjd mer än någon annan. Nu måste jag dock vänta tills imorgon så jag kan komma till affären och köpa t-röd så jag får bort kylpastan

Känns inte heller som moderkortet skulle kortslutas. Jag använde alltid ESD armband när jag byggde ihop den och var väldigt försiktig.

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tripletutorial:

Jag tog bort alla delar, började med SSD lånade brorsan HDD. Jag kom in på Windows där men sen kraschade det. Men brukar komma in på windows fast efter det så kraschar så utesluter ssd fel kanske?

Sen tog jag bort grafikkortet, krasch, ena ramminnet, krasch, till slut tog jag bort cpun och alla pins är lika mycket böjda, som jag antar att det ska vara, för jag ser ingen speciell pin som är böjd mer än någon annan. Nu måste jag dock vänta tills imorgon så jag kan komma till affären och köpa t-röd så jag får bort kylpastan

Känns inte heller som moderkortet skulle kortslutas. Jag använde alltid ESD armband när jag byggde ihop den och var väldigt försiktig.

Jag tycker att du ska kontakta företaget du köpte delarna av och snacka med dem. Det känns som att antingen moderkort eller cpu är trasiga.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Gör som andra har rekommenderat och kör memtest86. Programmet RUFUS (eller motsvarande) kan hjälpa dig att skapa en sticka. Jag skulle bli förvånad om det inte uppmärksammas en hel del minnesfel.

Som andra skrivit så bör du även se till att återställa BIOS/UEFI ifall du inte redan gjort detta. Du kommer kanske att behöva ställa in din hårddisk till AHCI och dina minnen till rätt profil efteråt. Men du kan utan problem köra memtest86 med standardinställningarna.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!