Permalänk
Avstängd

Låglönejobb LO

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jdvdj/los-helomvandning-o...

Tror ni detta är något bra för att få in folk i jobb, tydligen så har vi 100 000 lediga jobb i Sverige idag så det är extrem arbetsbrist vi pratar om (enligt han på klipper jag länkade till)

Permalänk
Medlem

Jag ska inte styra tråden in på något löp angående konspirationsteorier eller inte. Men det känns faktisk som det här är precis vad man kunde ana när Sverige öppnade sin famn. Jag är inte alls förvånad, det bara bekräftar vad jag trodde innan. Tycker bara det hela känns rätt så kusligt när LO nämner det först, så här öppet.

Fler folk som konkurrera om färre jobb ju mindre löner behöver betalas ut, frågan man bör ställa sig är vilka som tjänar på detta, följ alltid pengarna eller vad säger man. Det finns liksom i princip ingen arbetslöshet bland svenskfödda ungdomar idag. Det här är ju vanliga jobb vi snackar om, tjänster/arbeten som förr var ett steg in i en bransch eller ett företag, hela karriärstegen där man börjar lågt och arbetar sig upp i ett företag eller bransch. Arbeten som kids har pluggat flera år till som helt plötsligt ges en gräddfil in i för en annan grupp. Jag har varit "arbetare" i hela mitt arbetsliv med en medelinkomstlön eller till och med som låginkomsttagare, jag har inga mål som att arbeta mig upp, jag är nöjd med det jag har. Jag ser det hela som en systematisk lönedumpning, av vilken anledning vet jag inte, kanske att de är rädd för att bli av med fler industrier flyttar utomlands pga de höga lönerna i Sverige, vad vet jag...

Visa signatur

Data Data

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Forumet och resten av SweClockers handlar i första hand om datorer och teknik och frågor kopplade till det, men i Övriga ämnen finns det även utrymme för diskussioner om andra saker. Tanken är i första hand att denna möjlighet ska bidra till bättre trivsel och ökad gemenskap. Det finns många olika ämnen som kan vara intressanta att diskutera, och vi vill tillåta så mycket som möjligt. Det har dock visat sig att vissa typer av trådar mer eller mindre ofrånkomligen spårar ur till otrevligheter, personangrepp m.m. Sådant bidrar varken till gemenskap eller trivsel, utan kan tvärt om verka bortstötande. Det förlorar vi alla på.

Även om trådskaparen säkert hade goda avsikter med den här tråden, bedömer jag att frågan som ska diskuteras är av sådan karaktär att det kommer att vara mycket svårt att få diskussionen att hålla sig på en konstruktiv och bra nivå. Det gäller även om stora resurser skulle läggas på modereringen av den. Tråden får därmed anses sakna diskussionsvärde. Därför låser jag den (jfr § 3.4 i reglerna).