Dell Latitude E7440 som tjafsar under uppstart

Permalänk

Dell Latitude E7440 som tjafsar under uppstart

Under den senaste tiden har min 2-3 år gamla jobbdator börjat bråka riktigt ordentligt. Uppstarten är en plåga och det kan krävas försök under 20 minuter med omstarter innan den startar normalt.
Jag kör Kubuntu på den och resultaten är slumpade varje gång jag startar den. Första försöket funkar aldrig och alla försök därefter resulterar i att åtminstone Grub funkar felfritt man allt därefter.
Första tanken var SSD:n men enligt både Dells egna kolla-hårdvaran-program som man kommer åt i POST-läget och SMART-status och samt badblocks (open source-program) säger att SSD:n mår jättebra. Dells programvara gör även ett längre test på RAM-minnena likt memtest86 samt en massa andra tester på hårdvaran som ger positivt resultat. Vilket såklart frustrerar mig när inget fel hittas.

Jag har testat med formatering och ominstallation med Kubuntu 14.04, 16.04 och 16.10 med exakt samma resultat.

Lite kort kan följande hända under uppstart (allting efter att Grub laddats):

* Svart skärm när som helst
* Svart skärm med frusen markör
* En lång radda med fel
* En uppstart som ser normal ut men väl inloggad så är filsystemet i läsbart läge
* Inloggning som låser datorn eller helt enkelt skickar tillbaka mig till inloggningen
* Busybox med och utan monterade partitioner
* Segmenteringsfel eller kernel panic

Kör jag fsck så hittar den såklart fel överallt.

Mina funderingar är förstås om det ändå skulle kunna vara något hårdvarufel som inte märks av när felsöknings-programmen körs?
Tänkte att jag kunde lägga lite energi på detta innan jag lägger fram önskemål om en ny dator till chefen.

Datorn kör med mSATA så jag har inga liggandes att testa med och en vanlig SATA-disk ryms bara om jag hittar en som är max 7 mm tjock.
Original-SSD från Lite-on som jag partitionerat med 256 MB EFI i början och sedan testat lite olika konfigurationer på resten av disken.

För enkelhetens skull har jag tagit några bilder på hur det kan se ut när jag fått något konkret på skärmen:

Tacksam för förslag!

Edit: Ville bara tillägga att väl inloggad funkar den okej. Ibland kan program krascha lite spontant, viloläge/vänteläge/låst skärm kan få den att bli obrukbara och en massa omstarter krävs.

Permalänk
Medlem

Vilken BIOS-version kör du? Jag har själv en E7440 med Linux på, och de tidiga BIOS-versionerna hade stora problem med Linux. Senaste är A20 verkar det som.

Permalänk

Ska kolla vid nästa start. Det känns dock lite långsökt när jag kört med Kubuntu sedan datorn var ny och nu successivt börjat tjafsa.

Permalänk

Den hade A03 installerad. Uppgraderade till A20 och installerade om 16.10 efter att ha kollat checksumman på ISO-filen samt kontrollerat live-USB:n. Fortfarande samma uppförande. Känner att det är dags att börja ge upp nu =/

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns firmware uppdatering tillgänglig för disken. Annars låter det som ett hårdvaru fel och har du garanti så kan säkert Dells support hjälpa till med det.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Jag gjorde ett halvhjärtat försök med Dells support men de var inte så villiga att hjälpa om inte deras ePSA visade ett fel på disken, vilken det såklart inte gör. Jag behövde ett felmeddelande med verifieringskod som visar att SSD:n är dålig.
I skrivande stund har jag fått ett nytt fel som dyker upp varje gång skärmlåsningen går igång. Jag blir uppmanad att låsa upp datorn med loginctl unlock-sessions för att skärmlåsningen kraschat.

Hittar ingen firmware för SSD:n så jag har tagit upp problemet med ena chefen och han tyckte att en ny dator var mer värt än att lägga ner tid på felsökning och flera uppstarter varje dag.
Köper kanske en ny då och ser om det går att rädda den här sen.