Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

Permalänk
Medlem

Hehe varför ska man lyssna på en titanfall utvecklare? Titanfall 1 var verkligen pengarna i sjön.

Ska man kolla lite på siffror så har Tegra X1 256 CUDA cores, d.v.s. hälften av GeForce GT 945A som är det sämsta desktopkortet i maxwell serien. Nu vet jag inte vad Nintendo har fått till med sin specialvariant, men detta känns inte riktigt som något man kör 1080p i (om de kör 256CUDA)

För att försvara Nintendo tror jag den klarar 720p (som dess inbyggda skärm har) utmärkt och då är den starkaste bärbara konsolen som borde kunna leverera grym grafik i det formatet.

När den kostar under 3000kr kanske det blir köp.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

Håller med att den är lite för stor för att ta med ofta för spelande på buss/tåg. Samtidigt har jag inte heller spelat så mycket 3DS så.

Det mesta spelandet på den har varit antingen i soffan eller då jag oftast en natt i veckan jobbpendlar och sover borta, och så kommer det nog fortsätta vara med Switch (fast då också en del dockat när jag har mer tid för "extra seriös gaming"). I båda fallen är rimlig batteritid bra, men egentligen inte så viktigt då jag har tillgång till eluttag nära.

Utan joycon-hållare + dockningsstation kan de nog få ner prislappen max en femhundring med samma procentuella marginaler. Betraktas det som "budgetversion" kanske de medvetet kan ha mindre marginaler, så lite mer än så men inte supermycket. Det kanske räcker ändå om tillverkningskostnaderna minskar tillräckligt med större volymer.

Det jag mer tänkte var om de skulle kunna släppa en version med simplare kontroller som sitter fast i plattan. Då kontrollerna är dyra att tillverka skulle detta spara en hel del och på så sätt kunna säljas betydligt billigare.
Sån är möjlig att sälja om 1-2-Switch och liknande spel, som är beroende av rörelsedelen, floppar. Om inte så blir det svårt att sälja en version av sin konsol som inte klarar flera populära spel.

Jag hoppas de tänkt igenom det och inte gjort för många spel beroende av JoyCons extrafunktioner. Budgetversionen skulle då kunna betraktas lite som 2DS - en version som saknar en av de "stora finesserna" med 3DS, men i praktiken är lika användbar ändå.

Nu vet vi ju inte vad dockan och hållaren kostar exakt, de lösa priser vi ser är dels förbokningspriser och priser till slutkund. Många led som lägger på kostnad. 500kr billigare till slutkund tror jag blir för lite men skulle det vara besparingen för Nintendo så hade det gjort större skillnader för priset.
En extremvariant där man gör den billigare genom att ta bort dockningsmöjligheten skulle göra det möjligt att använda långsammare SoC då den ändå inte kommer gå att köra i full hastighet. Där skulle vi kunna ha en möjlig 2DS, ihop med ide om fasta kontroller så inga löstagbara JoyCons. En sån borde nog kunna sälja som en ren 3DS ersättare med.

Bara Switch-försäljningen drar igång kommer nog möjligheterna att sänka priserna också att öka. Spelförsäljningen är det viktiga och då speciellt attach rate, vilket Wii, som sett till antalet konsoller sålde väldigt bra men relativt få spel per konsol.

Hur den säljer kommer påverka mycket om vad som händer den närmaste tiden. För min egna del är det skönt att vara med redan från början. 3/3, my body is ready!

Skrivet av martinot:

Det var antalet/mängden som det syftades på (som jag läste det iaf. - kan självklart inte svara för originalpostarens kommentar).

Håller med till absolut 100%.

Detta skulle inte heller vara dyrt/svårt för Nintendo att ordna. Tror det är ett misstag att bundla med dockan i alla versioner (precis som jag tycker det var ett misstag av Microsoft att bundla med Kinnect med alla X1:or). Faktiskt en grymt bra ide!

Kinect var rätt meningslös dock, Switchens docka ger ju något för användaren. Men allt som allt så vore det bra att skippa den. Den säljs ju även löst förstås, behöver man en senare så går det alltid att köpa en, eller en till om man vill ha två.

Något i stil med hur Microsoft sålde Xbox 360 med två olika utgåvor där den ena kom utan hårddisk för att göra den billigare som instegsprodukt vore vettigt. Alternativ för kunden är ju bra här. Samt att de bör skapa spelbundlingar och lite kampanjer framöver.

Skrivet av Meathim:

Säkert någon som poängterat detta redan, men minns att Switch också är portabel. De borde förmodligen marknadsfört den som en portabel konsol du också kan spela på tv med, men nu har de ju inte gått den vägen. Att klaga på att den är klenare än XBox/PS är jättelarvigt (kan du ta med dig en PS4 på bussen)?, och en portabel WiiU med några timmars batteritid är inte alls dåligt.

Priset däremot är rätt dåligt.

Precis, det är ju just detta så många missar. Det är två olika typer av produkter som bara på ett ganska smalt område direkt konkurrerar med varandra. Den mer lämpliga jämförelsen är mot andra portabla spelkonsoller, främst Nintendos egna 3DS och då blir det ett rejält kliv framåt, likaså mot PS Vita.

Jämför man mot smartphones/tablets så blir det fortfarande en kraftfullare lösning som möjliggör intressantare spel och framförallt har kontroller för att styra dessa vettigt. Såvida man inte nöjer sig med väldigt simpla mobilspel så kommer den telefon man behöver kosta tusentals kronor och kommer fortfarande vara rätt begränsade.

Nintendo har hittat en bra position av produkten där de kan locka kunder från alla möjliga grupper. Personligen hade jag föredragit en stationär konsol specad ungefär som Project Scorpio var tänkt att bli men Switch är nog inte en så speciellt dum tanke ändå. Och det möjliggör vassare konsoller senare, antingen snabbare Switch eller kanske en stationär konsol igen.

Skrivet av Orisons:

Är jag den ende som tycker att det enda felet med denna konsol är priset? Hade den varit ca 1000Kr billigare hade den ju varit perfekt komplement till alla som redan har en PS/XBOX/PC? Men för ca 4000Kr är den ju för dyr för att bli en självklar komplement konsol.

Priset är det stora problemet, möjligen det tveksamma valet av en Tegra SoC i mitt tycke.

Nu är ju detta lanseringspriser och de kommer sjunka med tiden. Skulle inte förvåna mig om billigare paket släpps utan dockningsstationen vilket bör sänka priset skapligt bara det. De andra konsollerna var också dyra när de släpptes och hade uselt spelutbud och överlag rätt dåliga launch-titlar dessutom.

Själv bokade jag en Switch i början av veckan. Har alla andra konsoller redan så ett givet köp för min del. Samt att jag vill spela Zelda till Switch även fast jag har en Wii U. Blir en Wii U-utgåva vid något tillfälle med, vill ha den i samlingen.

Permalänk
Medlem

Klart att det går att göra Titanfall 2 till Switch. Så banbrytande AI eller gameplay har det inte. Skär bara ner på grafiken/motorn. Man får göra ett spel efter konsolens styrkor. Visst har PS och XB bättre grafik... men de är värdelösa om du vill ta med dig spelet på resan eller spela co-op hos en vän.

Permalänk
Medlem

Som många andra har sagt så köper man inte en Nintendo konsol för att spela diverse mainstream spel. jag kommer att skaffa den för diverse Nintendo exklusiva spela, som så många andra kommer göra. Visst framtiden kanske inte ser ljus ut för Switch om man lyssnar på utvecklare som Respawn, det klart man blir negativ inställd då. Men personligen tror jag nog att den kommer göra bättre ifrån sig än vad Wii U gjorde, då den led av dålig kommunikation från Nintendos sida. Sen kan man spekulera så mycket man vill för än så har inte konsolen släppts och det är bara efter ett tag man kan se hur populär den verkligen har varit.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Jag tycker det plockas lite russin ur kakan här. Switch jämförs med de stationära för att visa på vissa nackdelar och mot mobila för att visa på andra nackdelar. Kanske inte helt rättvist. Ill show you what i mean:
---------------------------------------------

Skrivet av Fredag:

Nja, lite minne, nästan samma prestanda som Wii U och i stort bara några få spel som inte ens kör 1080p gör nog mera än priset.

Jättemycket minne jämfört med de andra mobila konsolerna (3DS, PS Vita), likvärdig prestanda med Wii U trots att den är bärbar (!) och sopar givetvis banan med den bärbara konkurrensen och som dessutom kör högre upplösning är de andra bärbara! Få spel vid launch är väl nackdelen.

Skrivet av Fredag:

Sen tillkommer dålig batteritid, galna priser på tillbehör, dyr online, ingen netflix och lite annat smått och gott som mer eller mindre sätter sista spiken i kistan.

Sen tillkommer tokigt bra batteritid jämfört med ps4 och xb1. De stationära konsolerna klarar vadå? Max 0,1 sekunder utan ström innan kondensatorerna tömts vilket gör att switch klarar sig utan ström säkert hundratusentals gånger längre utan ström mot konkurrensen. Trots det väger switch mycket mindre än de andra stationära! Oändligt mycket bättre upplösning än de stationära konsolerna då de helt saknar skärm (!), kanske billigare onlinetjänst än xbox one/ps4 dessutom.
-------------------------------------------

Jajaa, mina jämförelser är ännu tokigare på några ställen. Agreed. Men visst blir jämförelserna skeva när man bara väljer att jämföra vissa aspekter mot vissa konsoltyper ;). Det är en bärbar konsol anpassad efter dess begränsningar så den kommer givetvis inte ha samma egenskaper som en stationär konsol.
Är det rätt väg att gå då? Ja who knows...
Priset kan nog vara av relevans som du är inne på. Konsolen är dyr oavsett om man jämför med andra mobila konsoler eller stationära. Däremot är switch rätt billig jämfört med vad mobiler och surfplattor kan kosta och de är kanske den tuffaste konkurrenten för switch? Kanske relevant, kanske inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Switch har ju potential att uppnå samma försäljningssiffror och därmed borde möjligheterna för att Switch sätter "standard" också finnas där. Varför då Titanfall-utvecklaren nobbar Switch direkt, utan att den ens ha lanseras är därmed udda.
Sen anser jag inte heller att Switch kan ses om en stationära konsol liksom PS4 och Xbox utan som en kraftfull bärbar enhet. Därmed en skrev jämförelse.

Inte så udda ändå. Nintendo ligger så långt efter tack vare Wii U och dess klena hårdvara som hamnade någonstans mellan förra generationen och nuvarande. Sedan är Nintendos online funktioner riktigt jävla dåliga vilket även det skapar problem för de mainstream spel som släpptes på Xbone och PS4.
Och med Scorpio och Pro så hamnade de ännu längre efter och inte hjälpte det att de vägrade annonsera ut några specs på närmare 5-6månader för Switch, som nu visat sig fortfarande vara en bra bit under MS och Sony's original konsol som släpptes 2013-2014 för Xbone och 2013 för PS4.
Sedan måset spel till Switchen göras så att de även fungerar i bärbart läge, och där är konsolen limiterad till 720p och 30fps på Nintendos egna spel Zelda. Spel måste konfigureras för 2 upplösningar utöver de anda plattformarna som redan finns ute med mycket bättre kapacitet äv vad Switchen har i stationärt.
Och ska inte talas om att bärbart så har konsolen ca 2,5-3h batteritid när man spelar Zelda.

Så med all denna information ute (utveklarna har säkerligen mer precisa specs än vad vi fått höra) så vilket initiativ har utvecklare att göra spel som ska spelas på de andra konsolerna och pc för att även göra till en till konsol som dessutom är väldigt osannolik att den kommer gå bra.

Ska även tilläggas att av alla spel som annonserades ut till Switchen så är minst 11 dem spel som släppts tidigare, vissa så långt tillbaka som 2011.
Steep som släpptes nu i december ska bli väldigt intressant hur det ser ut. Det är relativt krävande som det är och med Switch begränsningar blir det nog svårt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Inte till Switch , Enda bekräftade titeln är i stortsett Zelda

Tror du missade min sarkasm...
Poängen är att i stort sett samtliga konsoler i historien har haft ganska dåliga lanseringstitlar.

Switch lanseringstitlar (Europa):

1-2-Switch
The Binding of Isaac: Afterbirth+
Just Dance 2017
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Skylanders: Imaginators
Puyo Puyo Tetris
Super Bomberman R

Skrivet av MugiMugi:

Mycket möjligt, problemet är att 6 st spel vid release är bland de lägsta som skett för en konsoll, går att jämföra mot både PS4 samt Xbox one, även Wii U son hadde över 30+ spel vardera.

Wii U's absolut största problem var också antalet spel, släpptes överlag 1-2 spelvärda spel per år, förra året var också så got som dött, och det problemet ser ut att fortsätta rakt in i Switch lansering, hur vidare det kommer bli bättre eller ej vem vet. Vist vi har Zelda, men för alla Nintendo fanboys så kommer spelet till Wii U också som de troligtvis redan äger, utöver det så dröjer det till spel.

För de aldra flesta dock så är det mycket pengar att lägga ut på denna hårdvara om du bara kommer spela något spel per år, speciellt när konkurrenterna har långt många fler och är MYCKET billigare.

För Nintendo fanboys är detta självklart inget problem, men de flesta är inte fanboys.

Det verkar som det blir 7 st spel vid lansering i Europa och det är inte så fruktansvärt få om man blickar tillbaks.
Man skall inte hänga upp sig för mycket på antalet och när det kommer till lanseringstitlar så har dom alltid varit ganska dåliga.
Wii hade ingen brist på spel (hela livscykeln) men majoriteten av dom var inte spelvärda.

Men jag säger inte emot dig att Switch kan bli svårsåld om det inte kommer några bra tredjepartstitlar.
Förhoppningsvis så kan det släppas lite andra typer av spel pga att enheten även är handhållen. Det blir en bredare marknad.
Kanske räcker det för att kränga fler enheter vilket i sin tur gör plattformen mer intressant för utvecklare generellt.

Här kan man se alla lanseringstitlar för samtliga konsoler/handhållna:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_game_console_laun...

Lanseringstitlar för Nintendokonsoler (Europa), NES-GC:

NES:
10-Yard Fight
Excitebike
Ice Climber
Mario Bros.
Pinball
Popeye
Stack-Up
Tennis

SNES:
F-Zero
Super Mario World
Super Tennis

N64:
FIFA Soccer 64
Pilotwings 64
Star Wars: Shadows of the Empire
Super Mario 64
Turok: Dinosaur Hunter
Wayne Gretzky's 3D Hockey

Gamecube:
2002 FIFA World Cup
Batman: Vengeance
Bloody Roar: Primal Fury
Burnout
Cel Damage
Crazy Taxi
Dave Mirra Freestyle BMX 2
Disney's Tarzan Freeride
Donald Duck: Quack Attack
Driven
ESPN International Winter Sports 2002
International Superstar Soccer 2
Luigi's Mansion
Sonic Adventure 2: Battle
Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader
Super Monkey Ball
Tony Hawk's Pro Skater 3
Universal Studios Theme Parks Adventure
Wave Race: Blue Storm
XG3: Extreme G Racing

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är också enda portabla konsolen som säljs, så nog kommer det finnas en del tredjepartsintresse där.

[...]

Det här att man ska sitta med en mobilapp låter inte genomtänkt, vad det gäller röstchatt så antar jag att de snarare kommer med ett BT-headset senare. Går ju också att lösa genom att bygga in en mikrofon i enheten, i någon av Joy-Cons:en eller liknande om det inte redan finns. Min gissning är nog att de kommer iterera hårdvaran åtminstone någon gång under dess livslängd. Att behöva mobilappen när man spelar i handhållet läge kommer ju inte direkt funka smidigt iaf. Sånt som kommer lösas hur som helst.

Håller helt med om bägge punkterna du tar upp.

Jag tror, tvärt om emot vissa, att de bästa bärbara spelen kommer att dyka upp. Detta då det fn. faktiskt inte finns någon grafiskt eller hårdvarumässigt mer avancerad bärbar konsol. Även om jag är den förste att kunna kritisera denna, precis som med andra produkter, så är faktum att detta är den "top-of-the-line-produkt" [Ref Percy] som vi har idag.

Att behöva ta upp och tvingas använda en mobil eller surfplatta för viss funktionalitet tycker också jag är ett misstag (om det skulle visa sig stämma). Ha det gärna som ett fint komplement, men reducera helst inte funktionaliteten på själva konsolen bara för detta. Jag tycker att en så hårdvarumässigt avancerad enhet som Switchen skall ha kapacitet och möjlighet att fungera självständigt. (Förhoppningsvis så kommer Nintendo att ordna detta lite senare som du är inne på.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

om man räknar switch som den senaste versionen Game Boy så har den ifs bra hårdvara..
men känner mig lite tveksam till bärbara spelkonsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

om man räknar switch som den senaste versionen Game Boy så har den ifs bra hårdvara..
men känner mig lite tveksam till bärbara spelkonsoller.

Mobilitet skall inte underskattas. Trots att jag har riktigt trevliga stationära datorer och en bra TV, föredrar jag att surfa och annat på mina iPads. Och mina barn tittar i princip aldrig på TV, de är mycket hellre uppkrupna på något mysigt ställe och kollar på Netflix eller dyl. Andra människor går inte att få ur TV-soffan med kofot.
Eftersom jag har en bra spel PC, är PS4 och XB1 i princip ointressanta. Switchen däremot skulle kunna fylla andra funktioner. Om det sedan är värt det, är en annan femma. Men det är i alla fall aktuellt att utvärdera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag tycker det plockas lite russin ur kakan här. Switch jämförs med de stationära för att visa på vissa nackdelar och mot mobila för att visa på andra nackdelar. Kanske inte helt rättvist. Ill show you what i mean:
---------------------------------------------
Jättemycket minne jämfört med de andra mobila konsolerna (3DS, PS Vita), likvärdig prestanda med Wii U trots att den är bärbar (!) och sopar givetvis banan med den bärbara konkurrensen och som dessutom kör högre upplösning är de andra bärbara! Få spel vid launch är väl nackdelen.

Sen tillkommer tokigt bra batteritid jämfört med ps4 och xb1. De stationära konsolerna klarar vadå? Max 0,1 sekunder utan ström innan kondensatorerna tömts vilket gör att switch klarar sig utan ström säkert hundratusentals gånger längre utan ström mot konkurrensen. Trots det väger switch mycket mindre än de andra stationära! Oändligt mycket bättre upplösning än de stationära konsolerna då de helt saknar skärm (!), kanske billigare onlinetjänst än xbox one/ps4 dessutom.
-------------------------------------------

Jajaa, mina jämförelser är ännu tokigare på några ställen. Agreed. Men visst blir jämförelserna skeva när man bara väljer att jämföra vissa aspekter mot vissa konsoltyper ;). Det är en bärbar konsol anpassad efter dess begränsningar så den kommer givetvis inte ha samma egenskaper som en stationär konsol.
Är det rätt väg att gå då? Ja who knows...
Priset kan nog vara av relevans som du är inne på. Konsolen är dyr oavsett om man jämför med andra mobila konsoler eller stationära. Däremot är switch rätt billig jämfört med vad mobiler och surfplattor kan kosta och de är kanske den tuffaste konkurrenten för switch? Kanske relevant, kanske inte.

Vissa vill och kan inte fatta, då det går emot deras "uppfattning och preferenser". Håller med om vad du skriver och det är viktigt att tänka på vad för typ av produkt det också handlar om. Är ju som att jämföra helikoptrar med tåg, för att dra till ytterligare en jämförelse.

Handkontrollerna till framförallt PS4 har så pass låg batteritid att man måste köra trådat om man tänkt spela mer än i någon enstaka timme. På full laddat batteri då. Xbox Ones kontroller klarar sig något längre dock.

Skrivet av Barak:

Tror du missade min sarkasm...
Poängen är att i stort sett samtliga konsoler i historien har haft ganska dåliga lanseringstitlar.

Switch lanseringstitlar (Europa):

1-2-Switch
The Binding of Isaac: Afterbirth+
Just Dance 2017
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
Skylanders: Imaginators
Puyo Puyo Tetris
Super Bomberman R

Det verkar som det blir 7 st spel vid lansering i Europa och det är inte så fruktansvärt få om man blickar tillbaks.
Man skall inte hänga upp sig för mycket på antalet och när det kommer till lanseringstitlar så har dom alltid varit ganska dåliga.
Wii hade ingen brist på spel (hela livscykeln) men majoriteten av dom var inte spelvärda.

Men jag säger inte emot dig att Switch kan bli svårsåld om det inte kommer några bra tredjepartstitlar.
Förhoppningsvis så kan det släppas lite andra typer av spel pga att enheten även är handhållen. Det blir en bredare marknad.
Kanske räcker det för att kränga fler enheter vilket i sin tur gör plattformen mer intressant för utvecklare generellt.

Här kan man se alla lanseringstitlar för samtliga konsoler/handhållna:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_video_game_console_laun...

Lanseringstitlar för Nintendokonsoler (Europa), NES-GC:

NES:
10-Yard Fight
Excitebike
Ice Climber
Mario Bros.
Pinball
Popeye
Stack-Up
Tennis

SNES:
F-Zero
Super Mario World
Super Tennis

N64:
FIFA Soccer 64
Pilotwings 64
Star Wars: Shadows of the Empire
Super Mario 64
Turok: Dinosaur Hunter
Wayne Gretzky's 3D Hockey

Gamecube:
2002 FIFA World Cup
Batman: Vengeance
Bloody Roar: Primal Fury
Burnout
Cel Damage
Crazy Taxi
Dave Mirra Freestyle BMX 2
Disney's Tarzan Freeride
Donald Duck: Quack Attack
Driven
ESPN International Winter Sports 2002
International Superstar Soccer 2
Luigi's Mansion
Sonic Adventure 2: Battle
Star Wars Rogue Squadron II: Rogue Leader
Super Monkey Ball
Tony Hawk's Pro Skater 3
Universal Studios Theme Parks Adventure
Wave Race: Blue Storm
XG3: Extreme G Racing

Jag instämmer, kollar man Xbox One och PS4 så hade båda dessa rätt usla titlar vid lanseringen. Forza 5 och Infamous: Second Son var dock båda hyffsade, har och gillar de båda. Men inga systemsäljare direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag tycker det plockas lite russin ur kakan här. Switch jämförs med de stationära för att visa på vissa nackdelar och mot mobila för att visa på andra nackdelar. Kanske inte helt rättvist. Ill show you what i mean:
---------------------------------------------
Jättemycket minne jämfört med de andra mobila konsolerna (3DS, PS Vita), likvärdig prestanda med Wii U trots att den är bärbar (!) och sopar givetvis banan med den bärbara konkurrensen och som dessutom kör högre upplösning är de andra bärbara! Få spel vid launch är väl nackdelen.

Sen tillkommer tokigt bra batteritid jämfört med ps4 och xb1. De stationära konsolerna klarar vadå? Max 0,1 sekunder utan ström innan kondensatorerna tömts vilket gör att switch klarar sig utan ström säkert hundratusentals gånger längre utan ström mot konkurrensen. Trots det väger switch mycket mindre än de andra stationära! Oändligt mycket bättre upplösning än de stationära konsolerna då de helt saknar skärm (!), kanske billigare onlinetjänst än xbox one/ps4 dessutom.
-------------------------------------------

Jajaa, mina jämförelser är ännu tokigare på några ställen. Agreed. Men visst blir jämförelserna skeva när man bara väljer att jämföra vissa aspekter mot vissa konsoltyper ;). Det är en bärbar konsol anpassad efter dess begränsningar så den kommer givetvis inte ha samma egenskaper som en stationär konsol.
Är det rätt väg att gå då? Ja who knows...
Priset kan nog vara av relevans som du är inne på. Konsolen är dyr oavsett om man jämför med andra mobila konsoler eller stationära. Däremot är switch rätt billig jämfört med vad mobiler och surfplattor kan kosta och de är kanske den tuffaste konkurrenten för switch? Kanske relevant, kanske inte.

Switch marknadsförs som stationär och bärbar, jag som konsument tänker inta ta hänsyn till vilka kompromisser Nintendo gjort för att uppnå detta. Spelar inte bärbart, alltså jämför jag den med de konkurrenter som finns bland de stationära konsolerna. Vidare gör den utomordentligt dåliga batteritiden att Switch knappt bör anses som bärbar även om det är vad man skulle vara intresserad av.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu vet vi ju inte vad dockan och hållaren kostar exakt, de lösa priser vi ser är dels förbokningspriser och priser till slutkund. Många led som lägger på kostnad. 500kr billigare till slutkund tror jag blir för lite men skulle det vara besparingen för Nintendo så hade det gjort större skillnader för priset.
En extremvariant där man gör den billigare genom att ta bort dockningsmöjligheten skulle göra det möjligt att använda långsammare SoC då den ändå inte kommer gå att köra i full hastighet. Där skulle vi kunna ha en möjlig 2DS, ihop med ide om fasta kontroller så inga löstagbara JoyCons. En sån borde nog kunna sälja som en ren 3DS ersättare med.

Faktiskt också en utmärkt ide.

Skulle inte heller kosta Nintendo mycket extra i R&D, och kan erbjuda Switch i lite olika prispunkter för olika kundgrupper.

Skrivet av anon5930:

Kinect var rätt meningslös dock, Switchens docka ger ju något för användaren. Men allt som allt så vore det bra att skippa den. Den säljs ju även löst förstås, behöver man en senare så går det alltid att köpa en, eller en till om man vill ha två.

Japp, Kinect är rätt ointressant för alla utom möjligen några enstaka 3-5-åringar. Skulle själv aldrig köpa till Kinect.

Köper jag Switch i framtiden (står just nu inte på min inköpslista så som läget ser ut) så skulle jag själv absolut köpa med docka. Ser den främst som "lyxbärbar" konsol, men tycker ändå att det är så cool möjlighet att kunna koppla den till TV och fortsätta att spela att jag personligen inte hade velat vara utan den möjligheten.

Skrivet av anon5930:

Precis, det är ju just detta så många missar. Det är två olika typer av produkter som bara på ett ganska smalt område direkt konkurrerar med varandra. Den mer lämpliga jämförelsen är mot andra portabla spelkonsoller, främst Nintendos egna 3DS och då blir det ett rejält kliv framåt, likaså mot PS Vita. .

Jämför man mot smartphones/tablets så blir det fortfarande en kraftfullare lösning som möjliggör intressantare spel och framförallt har kontroller för att styra dessa vettigt. Såvida man inte nöjer sig med väldigt simpla mobilspel så kommer den telefon man behöver kosta tusentals kronor och kommer fortfarande vara rätt begränsade.

Kan som alltid inte instämma mer än 100% i detta.

Skrivet av anon5930:

Nintendo har hittat en bra position av produkten där de kan locka kunder från alla möjliga grupper. Personligen hade jag föredragit en stationär konsol specad ungefär som Project Scorpio var tänkt att bli men Switch är nog inte en så speciellt dum tanke ändå. Och det möjliggör vassare konsoller senare, antingen snabbare Switch eller kanske en stationär konsol igen.

Lite mer osäker om jag håller med här. Nintendo är inte mycket för att kopiera andra, eller att gå den traditionella vägen. Konceptet med Switch är väldigt innovativt - och något som jag alltid associerat Nintendo med.

Att sälja traditionella stationära konsoler är inte fel (har som sagt själv ett gäng, numera), och tycker det är kul med kraftfullare versioner som både PS Pro och Scorpio (bra också för oss som främst spelar på PC att hårdvaran där närmar sig), men ser inte att Nintendo skulle tjäna så mycket på att konkurrera direkt med de. Då tror jag mer på att det är enklare och bättre "business case" för Nintendo att sälja sina spel för Scorpio (och PS4 Pro). Då slipper de ta hela den ekonomiska utvecklingsrisken med att ta fram en sådan dyr och kraftfull konsol.

För konkurrensen på marknaden, för oss konsumenter, så tycker jag dock att det hade varit väldigt bra om de gjort en sådan konsol som Scorpio, men tror kanske inte riktigt på det ur ett ekonomiskt och riskperspektiv ur Nintendos synvinkel/intressen.

Skrivet av anon5930:

Priset är det stora problemet, möjligen det tveksamma valet av en Tegra SoC i mitt tycke.

Nu är ju detta lanseringspriser och de kommer sjunka med tiden. Skulle inte förvåna mig om billigare paket släpps utan dockningsstationen vilket bör sänka priset skapligt bara det. De andra konsollerna var också dyra när de släpptes och hade uselt spelutbud och överlag rätt dåliga launch-titlar dessutom.

Själv bokade jag en Switch i början av veckan. Har alla andra konsoller redan så ett givet köp för min del. Samt att jag vill spela Zelda till Switch även fast jag har en Wii U. Blir en Wii U-utgåva vid något tillfälle med, vill ha den i samlingen.

Jag tror att priserna kommer hamna på rimliga nivåer inom inte allt för lång tid. Tippar på strax under 3000 innan jul. Kommer säkert också kampanjer (BF, etc) och med bundlingar av spel så småningom (om inte annat så kan ju ÅF/butik och distributörer fixa det själva).

Är inte så orolig för just den aspekten. Bara smart, och klassisk marknadstaktik, att börja högt och "skimma" marknaden för de som vill vara med tidigt, och sedan sänka priser och introducera kampanjer för oss "normala" köpare. Är övertygad att Nintendo har koll på detta, och kör enligt en vettig plan och strategi här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

om man räknar switch som den senaste versionen Game Boy så har den ifs bra hårdvara..

Det är precis så jag tycker man skall se Switch. Som en GB, med grym skärm (även om jag personligen trodde på 1080p när ryktet startade för något år sedan) och hårdvara som inte något annat bärbart är, eller någonsin har varit i närheten av.

Skrivet av Alpha77:

men känner mig lite tveksam till bärbara spelkonsoller.

Har själv, men mina livsmönster, inte heller något stort behov av det för närvarande (men kan ju ändras i framtiden). Däremot så tror jag att det faktiskt är en riktigt stor och bra marknad då det passar många andra köpare.

Är relativt övertygad om att Nintendo gjort helt rätt val här.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Switch marknadsförs som stationär och bärbar, jag som konsument tänker inta ta hänsyn till vilka kompromisser Nintendo gjort för att uppnå detta. Spelar inte bärbart, alltså jämför jag den med de konkurrenter som finns bland de stationära konsolerna. Vidare gör den utomordentligt dåliga batteritiden att Switch knappt bör anses som bärbar även om det är vad man skulle vara intresserad av.

Vet vi verkligen att batteritiden blir så dålig då?

Ett plus är oavsett att den använder standard USB-laddning, vilket gör det lätt på resa att få extra ström till den.

Därtill har nästa alla tåg och långdistansflyg både USB-uttag och 220V-uttag, så tror det kan fungera ganska fint i praktiken även om batteritiden inte räcker en hel/halv dag/långresa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Switch marknadsförs som stationär och bärbar, jag som konsument tänker inta ta hänsyn till vilka kompromisser Nintendo gjort för att uppnå detta. Spelar inte bärbart, alltså jämför jag den med de konkurrenter som finns bland de stationära konsolerna. Vidare gör den utomordentligt dåliga batteritiden att Switch knappt bör anses som bärbar även om det är vad man skulle vara intresserad av.

Om du envisas med att jämföra en bärbar konsol som drar fyra watt inklusive skärm, wifi och blåtand med stationära 100W konsoler, är du knappast målgruppen.
Är inte det helt självklart?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Märvärdigt. Hur verkar så många i denna tråd vara bergsäkra på att prestandan på Switch är likvärdig prestandan på WiiU? Själv tror jag det är en betydande prestandaskillnad mellan Switch och WiiU. Både dockad och odockad!

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Om du envisas med att jämföra en bärbar konsol som drar fyra watt inklusive skärm, wifi och blåtand med stationära 100W konsoler, är du knappast målgruppen.
Är inte det helt självklart?

Skickades från m.sweclockers.com

Om Nintendo envisas med att marknadsföra den som stationär så är jag uppenbarligen en del av målgruppen.
"Är inte det helt självklart?"

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Visst, Nintendo-fans kommer säkerligen kasta 3000kr på att kunna spela Mario och Zelda, men de andra som inte vill ha Nintendo-spel till varje pris, den stora massan, bryr sig om tredjepartsspel. Om nu Switch kommer att sakna ett bra utbud av tredjepartsspel kommer detta skada konsolen precis som det skadat Wii U. Det hela blir en ond cirkel där brist på tredjepartsspel påverkar försäljningen och låg försäljning gör konsolen mindre attraktiv att utveckla för.

Detta är i och för sig ett problem Nintendo haft sedan SNES, och anledningen till att de aldrig lyckats dominera marknaden sedan dess, men det är inte före på senare tid som det varit så påtagligt som det är nu.

För XB1 och PS4 är det annorlunda. Inte bara är Sony och Microsoft bra på att knyta till sig utvecklare men konsolerna har även varit bra nog för 720/1080-innehåll på en okej detaljrikedom. Inga prestandamonster men ändå inte så dåliga att utvecklarna känt sig förhindrade, dessutom uppdateras båda konsolerna för bättre prestanda i nya versioner.

Om Switch har likvärdig prestanda som Wii U kommer vi snart se mobiltelefoner som presterar bättre - nej, det är ingen överdrift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Om Nintendo envisas med att marknadsföra den som stationär så är jag uppenbarligen en del av målgruppen.
"Är inte det helt självklart?"

Den marknadsförs som "stationär" i en enda mening på Nintendo of Americas site.
Hur är det möjligt att se deras announcement trailer, och deras reveal och INTE fatta att det är en mobil konsol som kan anslutas till en TV!?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimicro:

Jag köper absolut inte ett Switch för mainstream titlar som Cod, titanfall och bf4, vill jag ha dem spelar jag dem på PC. Idiotisk jämförelse, glöm inte heller att Switch fortfarande är en portabel spelkonsol. Jämför man mobiler med PC också? Varför göra spel till mobiler, mobiler har ju jättekass hårdvara... samma argument typ.

För att marknaden för mobiler är enorm? Man kan inte säga samma sak om Nintendo dock vars kundkrets sjunkit ganska rejält. Dessutom kodas mobilspel enbart emot ett fåtal mobiler medan spelen det handlar om här finns redan eller kommer till PS4/Xbox One så ditt argument haltar ganska rejält.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Om Switch har likvärdig prestanda som Wii U kommer vi snart se mobiltelefoner som presterar bättre - nej, det är ingen överdrift.

Det finns redan mobil-GPUer som är starkare än Wii U

Wii U bygger på en grafikarkitektur som är från 2006-2008 nånstans vilket får anses närmast antikt i datorvärlden.
Maxwell är från 2015. Många förbättringar förutom råprestanda som t.ex. Anti Alising texturkomprimering m.m.

Vidare så körs Wii Us GPU i 550MHz och levererar 0.35Tflops

Körs Tegra X1 i 1GHz levererar det 1Tflop (vilket är ca 3x kraften i Wii U). Nu vet vi att den kör i 357MHz eller något i bärbart läge vilket borde ge ungefär Wii U prestanda (i spel där Wii U också kör 720p)
Vidare så blir det dubbla antalet ROPar men lika många TMUs.

Adreno som sitter i snapdragon levererar mellan 0.4-0.52Tflops (beroende på klockning) fanns ej data för senaste modellen 540.
Så Switch GPUn är ungefär dubbelt så stark. Det är väl det som gör tegra lite unikt, fokuset är på GPUn, där Snapdragon istället fokuserar på batteritid och inbyggt mobilmodem. Men vem vet inom några år kanske de knappat in ännu mer.

Det fiffiga (som jag skrev i nån annan tråd) är att om Nintendo gör spel till Switch borde de gå rätt lätt att porta till telefoner (som också kör ARM och Android)

Källa: http://www.gamespot.com/forums/system-wars-314159282/gpu-spec...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Många inlägg i tråden verkar handla om antingen Nintendos egna eller om tredjepartsspel med fokus på FIFA, COD, BF eller artikelns Titanfall. Dessa spel kommer troligtvis aldrig sälja bra på Nintendokonsoler.

Nintendo är det enda företaget som har tillräckligt med egna spel att i princip klara sig med bara egna produkter. Däremot har de stor hjälp av tredjepartstillverkare men då är det främst de japanska som är viktiga, även för försäljningen utanför Japan.

Exempel på tillverkare viktiga för Nintendo är Capcom (Monster Hunter-serien m.m.), Square-Enix (Flera RPG:s), Level-5 (Yo-Kai Watch m.m.)

Bland icke-japanska företag är t.ex. Actvision med Skylanders-spelen och liknande spelserier viktigare än senaste COD.

Permalänk
Medlem

Att det ska vara så svårt att förstå att Nintendo inte satsar på prestanda. Det räcker att titta på deras spel så förstår man att de inte är grafiskt krävande, istället läggar man tid på att faktiskt göra spel underhållande vilket de uppenbarligen lyckas bra med.

Låt oss ta några exempel :

New Super Mario Bros U 9.1
The Legend of Zelda: The Wind Waker HD 9.8
Super Mario Maker 9.0
Mario Kart 8 9.0
Donkey Kong Country : Tropical Freeze 9.0
Splatoon 8.6
Super Smash Bros 9.8
Super Mario 3D World 9.6

De finns säkert fler bra titlar till Wii U men dessa räcker för att bevisa att hårdvara är långt ifrån allt.

Är utseendet viktigare än underhållning eller om man helt enkelt gillar andra typer av spel så är PC med en 360 kontroll ett hett tips! =D

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Neon: Absolut. Håller med! Riktig mängd fina klassiker och spelupplevelser (ofta med original ända ifrån NES/SNES-tiden).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Faktiskt också en utmärkt ide.

Skulle inte heller kosta Nintendo mycket extra i R&D, och kan erbjuda Switch i lite olika prispunkter för olika kundgrupper.

Japp, Kinect är rätt ointressant för alla utom möjligen några enstaka 3-5-åringar. Skulle själv aldrig köpa till Kinect.

Köper jag Switch i framtiden (står just nu inte på min inköpslista så som läget ser ut) så skulle jag själv absolut köpa med docka. Ser den främst som "lyxbärbar" konsol, men tycker ändå att det är så cool möjlighet att kunna koppla den till TV och fortsätta att spela att jag personligen inte hade velat vara utan den möjligheten.

Kan som alltid inte instämma mer än 100% i detta.

Lite mer osäker om jag håller med här. Nintendo är inte mycket för att kopiera andra, eller att gå den traditionella vägen. Konceptet med Switch är väldigt innovativt - och något som jag alltid associerat Nintendo med.

Att sälja traditionella stationära konsoler är inte fel (har som sagt själv ett gäng, numera), och tycker det är kul med kraftfullare versioner som både PS Pro och Scorpio (bra också för oss som främst spelar på PC att hårdvaran där närmar sig), men ser inte att Nintendo skulle tjäna så mycket på att konkurrera direkt med de. Då tror jag mer på att det är enklare och bättre "business case" för Nintendo att sälja sina spel för Scorpio (och PS4 Pro). Då slipper de ta hela den ekonomiska utvecklingsrisken med att ta fram en sådan dyr och kraftfull konsol.

För konkurrensen på marknaden, för oss konsumenter, så tycker jag dock att det hade varit väldigt bra om de gjort en sådan konsol som Scorpio, men tror kanske inte riktigt på det ur ett ekonomiskt och riskperspektiv ur Nintendos synvinkel/intressen.

Jag tror att priserna kommer hamna på rimliga nivåer inom inte allt för lång tid. Tippar på strax under 3000 innan jul. Kommer säkert också kampanjer (BF, etc) och med bundlingar av spel så småningom (om inte annat så kan ju ÅF/butik och distributörer fixa det själva).

Är inte så orolig för just den aspekten. Bara smart, och klassisk marknadstaktik, att börja högt och "skimma" marknaden för de som vill vara med tidigt, och sedan sänka priser och introducera kampanjer för oss "normala" köpare. Är övertygad att Nintendo har koll på detta, och kör enligt en vettig plan och strategi här.

Det var så de designade sina konsoller fram tills Wii, som gick i en annan riktning. Gamecube var för sin tid kraftfull, Xbox var definnitivt snabbare men Gamecube kom därefter. Nackdelen var dessvärre valet av lagringsmedia, mini-DVD rymde ungefär en tredjedel av DVD5 som konkurrenterna kunde använda. Och DVD9 senare förstås.

Nintendo insåg för längesedan att det är dyrt att slåss direkt med Microsoft och Sony då dessa ständigt försöker utmatcha varandra specifikationsmässigt. Sony var nära att stryka med och ekonomin var helt förstörd en längre period men tycks ha börjat repa sig efter flera år.
Nintendos ekonomi är bra men de behöver plattformar som säljer bra. 3DS gör det men är gammal. Känslan jag har är att Switch från början säkert var en tänkt 3DS-ersättare men som fick ta rollen som ersättare för Wii U då den sålde sämre än väntat.
Det största problemet för Nintendo är att varumärket skadas när de inte lyckas attrahera barn och andra yngre som inte växt upp med Nintendos spel likt många av oss andra i 30-årsåldern och uppåt. Hur lockar man kunder som växt upp med Angry Birds och Minecraft? Svårt.

Något som oroar mig är att Sony öppnade portarna för att släppa snabbare konsoller (PS4 Pro) vilket Microsoft hoppade på med. Xbox One S är trots allt snabbare än Xbox One, och framförallt kommande Scorpio. Kommer vi få se en uppdaterad Switch med nyare SoC inom något år? Att äga alla plattformar så jag kan få tillgång till alla härliga spel som släpps kan jag utan problem tänka mig. Men att köpa nya versioner av samma plattform titt som tätt? Nej, det är direkt avtändande till och med. :/

Jo, jag tycker mycket av det du skriver är rimligt och priset bör sjunka framöver med. Jag skulle nog till och med dra till med 2500kr för en Switch på Black Friday i år. Lägre är jag tveksam till, svenska handeln är rätt kass men roligare priser i utlandet ser vi redan nu och kommer se då med förstås.

Vi är ju på Nintendos starkaste område, portabla spelkonsoler. Vi har sett Sony släppa två som båda inte levererat. Floppat är tyvärr rätt passande ord även om Sony åter gav intresse för PSP efter ett par år vilket försvann lika fort efter ett par släpp. PS Vita är riktigt sorglig, egentligen en bra produkt (för sin tid, även den är gammal och utdaterad) och en klar förbättring mot PSP på många punkter. Men spelutbudet har alltid varit uselt och Sony slutade supporta den rätt tidigt. Inofficiellt är den död sen ett år tillbaks eller något då den inte verkar tillverkas eller ens säljas längre med Sony har inte gett den dödsstöten officiellt.
Jag har både en PSP och en PS Vita. Var rätt bra köp vid båda tidpunkterna men spelen sinade fort. Sony är en icke-konkurrent här.

Permalänk
Medlem

Den här generationens konsoler har inte levererat önskad prestanda. Spelutvecklarnas fel i huvudsak, men även hela 1080p hetsen från Sony är orsaken, antar jag. Jag är extremt besviken på Xbox One, PS4 (som jag äger) men Switch verkar vara en acceptabel portable om man är intresserad av det. Fast för 3700 finns det ingen chans för köp och jag hade kanske gett Switch en chans om den hade kostat 2000-2500.

Det är synd att Nintendo inte gör en SEGA. Då hade vi ju fått se lite kvalitets-60fps-titlar till PS4 och Xbox One.

Får se om Scorpio är värd pengarna, annars får det bli till att gå tillbaka till gaming-PC 2018.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag gillar Wii U, trevlig konsol med trevliga spel. Switch verkar värre på alla punkter, kommer absolut inte köpa. Tredjepartsstödet ser ut som det gjorde när Wii U lanserades, kommer en bunt spel i början sen dör det av.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DellaK:

Det är synd att Nintendo inte gör en SEGA. Då hade vi ju fått se lite kvalitets-60fps-titlar till PS4 och Xbox One.

Fast Sega-exemplet är dåligt då deras egna titlar sällan varit bra sedan de lämnade hårdvarubranschen. Spel de varit utgivare för åt andra studior har det förstått gått bättre med men då är det titlar de själva inte utvecklat.

Säga vad man vill om Sega men på den tiden de själva utvecklade både mjuk- samt hårdvara så var de i en helt annan klass. Personligen saknar jag den perioden mycket, Nintendo vs Sega. Sedan hoppas jag ännu att Sega själva inser detta och återvänder till konsolbranschen. Sonic förtjänar bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vidare så körs Wii Us GPU i 550MHz och levererar 0.35Tflops

Körs Tegra X1 i 1GHz levererar det 1Tflop (vilket är ca 3x kraften i Wii U). Nu vet vi att den kör i 357MHz eller något i bärbart läge vilket borde ge ungefär Wii U prestanda (i spel där Wii U också kör 720p)
Vidare så blir det dubbla antalet ROPar men lika många TMUs.

Wii U ligger snarare på ~176Gflops (0.176Tflops) tom hemsidorna övergav Wii U snabbare än experterna/utvecklare kunde få fram slutgiltiga Gflops siffror genom officiell SDK info.

Tegra X1 @ 1ghz är 512Gflops (fp32) och 1Tflops (fp16), för att jämföra med Wii U's 176Glops (fp32).

Switch om baserad på Tegra X1 med Eurogamers Mhz siffror för GPU, 786Mhz dockad, och 307.2Mhz bärbart, ger då ca ~393Gflops (fp32) dockad, och ~157Gflops bärbart (fp32)

Hur kommer man fram till dessa siffror;

2 x Shader Count x Frequency / 1000;
Vilket blir: 2 x 256 CUDA cores (om Nintendo inte ändrat Tegra X1 alls) x 768Mhz eller 307.2Mhz / 1000

Dockad (768.0Mhz): 393Gflops (fp32), 786Gflops (fp16)
Bärbart (307.2Mhz): 157Gflops (fp32), 314Gflops (fp16)

Nu skall ju också tilläggas att Tegra X1 är mycket mer modern än vad som sitter i Wii U, och trots att Switch "bara" i detta exempel kommer upp i ~157Gflops (i Bärbart format) mot Wii U's ~176Gflop är Switch bättre.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |