Titanfall-utvecklare: "Switch får lika dåligt tredjepartsstöd som Wii U"

Permalänk
Medlem

En sak jag inte sett nämnas är en av fördelarna med en klenare konsol: Det är billigare att utveckla konkurrenskraftiga spel till den!

Till kraftfullare konsoller finns oftast några studios av AAA-titlar som säljer massvis och många andra som säljer dåligt och har svårt att gå runt då deras spel uppfattas som "sämre versioner" av AAA-titlarna. Det finns helt enkelt för lite utrymme för "medelstora" satsningar som har svårt att konkurrera med AAA.

3DS-spel t.ex. med lika mycket innehåll kostar mycket mindre att utveckla p.g.a. att grafikkopplade saker är klart billigare utan att spelet är synbart mycket "fulare" än andra som ju ändå begränsas kraftigt av hårdvara.

Det är en anledning till att 3DS får många populära spelserier från studios som kan satsa en del på spelen, men ändå inte har spelbudgeten att konkurrera med AAA-spelen. De som också valt 3DS är i regel inte lika fokuserade på supersnygg grafik då man inte förväntar sig det. Snygg design blir viktigare (och sånt är "billigare").

Switch är ett stort steg upp prestandamässigt från 3DS, vilket ökar kostnaden, men fortfarande är grafikförväntningarna bland köparna mycket lägre än bland PS4/Xbone-spelare vilket gör att de till viss del har kvar samma fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fast det där är ju rent strunt, både N64 och Gamecube hade en hel del tredjepartstitlar. Var först med Wii som Nintendo började tappa på stationära (deras bärbara har gått bra då de saknat konkurrens).

Lite skrämmande att detta inte blivit påpekat innan.

En "hel del" är lite att ta i - de hade klart färre än PS1/PS2. Hade själv primärt Saturn och sen Xbox den generationen som båda också hade lite av samma problem som Nintendokonsolerna. Båda levde till stor del, likt nintendokonsolerna, på egna spel av ofta hög kvalitet (eller exklusiva till Xbox i MS fall).

Citat:

Precis, det de flesta i denna tråden och de flesta andra liknande trådar totalt misslyckas med att fatta är just att det inte är en renodlad konkurrent till PS4 och Xbox One, som är stationära konsoller utan en portabel konsol (den fungerar helt utan att vara inkopplad i något, är dessutom handburen) där helt andra krav finns för att designa hårdvaran. Den konkurrerar inte på samma vis mot de två andra. Tills den dockas och fungerar mer som en stationär konsol.

Switch erbjuder möjligheter som PS4 och Xbox One helt saknar. I och med att den är stationär. Säljer Switch bra, vilket chanserna är goda att den också gör då Nintendo kan portabla spelkonsoller, så kommer också tredjepartsutvecklarna vilja släppa spel om de nu vill tjäna pengar. Vid det laget har den så kallade Titanfall-utvecklaren förmodligen redan fått sparken.

Jag tror just i knät i soffan är där huvuddelen av mångas spelande blir. På samma sätt surfar många i lättillgänglig mobil/surfplatta hemma, trots att de har en snabbare dator med större skärm.

Hoppas de tänkt mycket på just det lättillgängliga med att spelen blir enkla att pausa när som helst och börja igen nästa dag från samma punkt. Sånt är viktigt i bärbara spel, men mindre viktigt i stationära där man ofta kan planera att spela till nästa save-spot då den ändå var lite uppstartstid och kommer ta tid att stänga av allt.

Citat:

När ett tyngre Pokemon-spel väl presenteras till den kan det bli en jävla fart med.

Dock vore det nog bra om en billigare SKU där dockan och Joy-grip saknades så att det blev en ren handhållen konsol vilket borde få ner priset något. Det är nog inte alla som köper den som kommer köra den dockad trots allt.

Håller med - Pokemon blir viktigt för den stora försäljningen, men samtidigt vill de nog invänta tills många hunnit köpa Switch innan det är dags för release. Timingen blir med andra ord mycket viktig.

En billigare bärbar version tycker jag också vore bra, men det är lite beroende av om 1-2-switch går bra eller inte. Går den dåligt blir en sån mer trolig. Säljer det bra blir det konstigt att släppa en konsol som inte kan spela den och uppföljarna/kopiorna. Då kan en "billigare version" ändå behöva ha liknande kontroller och vara ganska dyr att tillverka.

Edit: förtydliganden

Permalänk
Medlem

kommer köpa switch för zelda och mario, och ett Metroid kanske!
Men jag tror inte jag kommer ha användning för plattfunktionen.

Vill de få sålt miljoner konsoller ska de göra ett Pokemon GO multiplayer läge. Fånga pokemons utomhus, battla genom switch

Permalänk
Medlem

3DS hade ganska starkt tredjepartsstöd så om Nintendo vågar dödförklara den om circus ett halvår så ska det nog ta fart. Den behöver nog likt 3DS ändå en prissänkning också.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av linkhouse:

Vem vill ha Titanfall? Ingen skulle köpa det ens om det kom till Switch. Nä tack och lov för 1st party Nintendo spel.

Sedan är Switch inte så klen, den är ca 70% av Xbox One. Enligt dom senaste foxxcon läckan.

Vad kom först hönan eller ägget?
Är nog Nintendos största akilleshäl, att vissa spel inte går att sälja till Nintendo "marknaden" och utan vissa spel blir Nintendo ointressant för viss kundgrupp. Och så fortsätter cirkeln.
Sen har Nintendo en bäbis/lattemorsa-stämpel som också håller en stor kundgrupp på avstånd.

Personligen har Nintendo inte ett enda spel som är intressant när Switch lanseras. Nästan alla bra minnen från SNES och N64an är från 3e-part spel. Rock'n roll racing, Perfect Dark, Golden Eye, Zombies ate my neighbors, Mega Man ,mortal kombat, street fighter etc.
Spelade aldrig Zelda och Mario var ganska trist, det enda Nintendo spelet jag tyckte var kul var MarioKart.

Var det inte var för noll intressanta spel, är Switch det perfekta komplimentet till en PC.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mudde:

En "hel del" är lite att ta i - de hade klart färre än PS1/PS2. Hade själv primärt Saturn och sen Xbox den generationen som båda också hade lite av samma problem som Nintendokonsolerna. Båda levde till stor del, likt nintendokonsolerna, på egna spel av ofta hög kvalitet (eller exklusiva till Xbox i MS fall).

Jag tror just i knät i soffan är där huvuddelen av mångas spelande blir. På samma sätt surfar många i lättillgänglig mobil/surfplatta hemma, trots att de har en snabbare dator med större skärm.

Hoppas de tänkt mycket på just det lättillgängliga med att spelen blir enkla att pausa när som helst och börja igen nästa dag från samma punkt. Sånt är viktigt i bärbara spel, men mindre viktigt i stationära där man ofta kan planera att spela till nästa save-spot då den ändå var lite uppstartstid och kommer ta tid att stänga av allt.

Håller med - Pokemon blir viktigt för den stora försäljningen, men samtidigt vill de nog invänta tills många hunnit köpa Switch innan det är dags för release. Timingen blir med andra ord mycket viktig.

En billigare bärbar version tycker jag också vore bra, men det är lite beroende av om 1-2-switch går bra eller inte. Går den dåligt blir en sån mer trolig. Säljer det bra blir det konstigt att släppa en konsol som inte kan spela den och uppföljarna/kopiorna. Då kan en "billigare version" ändå behöva ha liknande kontroller och vara ganska dyr att tillverka.

Edit: förtydliganden

Jag såg nu, när du skrev det, att jag kanske missuppfattade Commander. Lade till en liten edit. Handlade det om få sett till antal spel så stämmer det, men skulle det handla om att de inte fick några tredjepartsspel så vore det felaktigt.

Storleksmässigt så är den rätt stor, inte helt lätt att ta med förstås. Min kommer nog endast användas hemma med. Både dockad och portabel.

Sedan DS har ju detta fungerat överlag bra dock, hoppas den inte drar ur batteriet så fort bara.

Så länge Switch inte är lanserad så ligger de nog lågt med Pokemon. Kan kannibalisera 3DS-försäljningen trots allt.
Jag väntar mig en port av Moon & Sun lagom till julhandeln, eller tidigare. Men än så länge är det som mest rykten förstås. Fokuset för Pokemon ligger officiellt fortfarande på 3DS av deras egna plattformar.

Jag syftade mer på själva fästet för Joy Con, Grip eller vad den nu kallas. Löstagbara kontrollerna blir nog svåra att ta bort. Får man bara bort dockningsstationen så har man nog fåt en hyffsad besparing redan.

Permalänk
Medlem

Att lite tungdrivna spel inte kommer till Switch är ingen högoddsare, då hårdvaran ser ut att vara ganska mycket klenare än PS4/Xbox one från det som har läckt.

Man ska komma ihåg att många av de tung drivna spelen till PS4/Xbox one har redan klämts ned med skohorn i respektive konsol.

Att då komma med en svagare CPU gör att mycket av spel motor får skrivas om eller till och med skrivas om från början, vilket blir kostsamt. Så lönsamheten att porta spel till Switch kan vara tveksamma, och där med mindre troligt viss mindre spel från tredjepart. (skulle gissa att IPC är ungefär lika Switch (ARM) som PS4(x86))

Sedan är GPU troligt vis väldigt mycket slöare än exempel vis PS4.
Om vi kollar på vad vi vet så kommer den troligt vis ha LPDDR3 1600, vilken resulterar i en bandbredd på 25.6GB/s (om den får 128bitars buss, vilket verkar rimligt).
Som jämförelse har PS4 176GB/s och det innebär att PS4 har ca 7gånger mer bandbredd än Switch. Även om Maxwell har grym komprimerings teknik (låt oss säga 2gånger) så är skillnaden 3,5 gånger! i stationära läget.
Jag skulle säga att grafik prestandan i stationärt lägen är mest 1/3 av grafik prestandan av PS4,
Och i bärbart läge ännu sämre typ 1/8 av grafik prestandan av PS4.

I praktiken tror jag att skillnaden är större typ 1/10 till 1/20 av grafik prestandan av PS4 vid bärbart läge (som dessutom måste stödas)

Personligen känner jag mer som om Switch är en efterträdare till 3Ds än WII U. Att man kan ansluta den till en skärm se jag mer som en bonus

Själv känner jag ganska sugen på nya Zelda och har varken Wii eller Wii U så för min del blir det nog en Switch

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Intressant att Nintendo gör samma misstag igen. Escalation of commitment? Kanske sitter gamla seniora personer på ledande poster som hindrar Nintendo att följa med i utvecklingen? Synd :/

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Storleksmässigt så är den rätt stor, inte helt lätt att ta med förstås. Min kommer nog endast användas hemma med. Både dockad och portabel.

Sedan DS har ju detta fungerat överlag bra dock, hoppas den inte drar ur batteriet så fort bara.

Håller med att den är lite för stor för att ta med ofta för spelande på buss/tåg. Samtidigt har jag inte heller spelat så mycket 3DS så.

Det mesta spelandet på den har varit antingen i soffan eller då jag oftast en natt i veckan jobbpendlar och sover borta, och så kommer det nog fortsätta vara med Switch (fast då också en del dockat när jag har mer tid för "extra seriös gaming"). I båda fallen är rimlig batteritid bra, men egentligen inte så viktigt då jag har tillgång till eluttag nära.

Citat:

Så länge Switch inte är lanserad så ligger de nog lågt med Pokemon. Kan kannibalisera 3DS-försäljningen trots allt.
Jag väntar mig en port av Moon & Sun lagom till julhandeln, eller tidigare. Men än så länge är det som mest rykten förstås. Fokuset för Pokemon ligger officiellt fortfarande på 3DS av deras egna plattformar.

Jag syftade mer på själva fästet för Joy Con, Grip eller vad den nu kallas. Löstagbara kontrollerna blir nog svåra att ta bort. Får man bara bort dockningsstationen så har man nog fåt en hyffsad besparing redan.

Utan joycon-hållare + dockningsstation kan de nog få ner prislappen max en femhundring med samma procentuella marginaler. Betraktas det som "budgetversion" kanske de medvetet kan ha mindre marginaler, så lite mer än så men inte supermycket. Det kanske räcker ändå om tillverkningskostnaderna minskar tillräckligt med större volymer.

Det jag mer tänkte var om de skulle kunna släppa en version med simplare kontroller som sitter fast i plattan. Då kontrollerna är dyra att tillverka skulle detta spara en hel del och på så sätt kunna säljas betydligt billigare.
Sån är möjlig att sälja om 1-2-Switch och liknande spel, som är beroende av rörelsedelen, floppar. Om inte så blir det svårt att sälja en version av sin konsol som inte klarar flera populära spel.

Jag hoppas de tänkt igenom det och inte gjort för många spel beroende av JoyCons extrafunktioner. Budgetversionen skulle då kunna betraktas lite som 2DS - en version som saknar en av de "stora finesserna" med 3DS, men i praktiken är lika användbar ändå.

Permalänk
Medlem

Har en fråga?
Hur ska Voip i appen och spelljudet fungera tillsammans?
Hur får jag in båda ljudkällorna på ett vanligt headset?

Var något jag bara kom på, hur fan ska de lösa det problemet?
Kanske något jag missade på presentationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Hurvida switch blir en hit eller miss är ju helt beroende på hur Nintendo har uppskattat den mobila marknaden. Som stationär konsol så är den ju väldigt fattig, men som en handheld är den vass.

Personligen är jag väldigt skeptisk till att Nintendo skulle ta någon större del av den enorma mobilmarknaden när det gäller spelare, och hardcore Nintendofans som fortfarande spelar blir bara färre och färre.

Jag håller med dig om att den är svag som stationär konsol, och riktigt stark som bärbar konsol. Detta är nyckelpunkten i hela diskussionen (sedan är det upp till var och en om man har mest behov av det ena eller det andra).

Däremot så håller jag inte med dig om fansen blir färre. Tror, och tycker mig se (kan kan självklart ha fel då jag inte har någon statistik på det) att de får fler och fler fans med släpp som Pokemon Go och Mario Run.

Lägg där till den nygamla NES Classic som varit en enorm hit och bra PR för Nintendo (hade själv inte råd med någon NES/SNES och spel till den när jag gick på gymnasiet/universitetet, men spelade gärna på den och Sega hemma hos kompisar, så riktigt kul att i vuxen ålder kunna äga en själv - snart).

Dessutom, om det lyckas bra med tredjepartstitlar (som inte ser allt för illa ut enligt listor som presenterats - tycker iaf. jag) så tror jag att de även har en bra chans att nå nya spelare och tilltala folk som inte enbart är hardcore fans (de kommer att köpa oavsett, så de behöver Nintendo inte vara oroliga över).

Så, även om jag också är kritisk till vissa beslut, och själv inte står i kö på den, så tror jag faktiskt på en hit för Nintendo här (Wii U förstod jag mig aldrig på meningen med, även om jag tyckte Wii var grymt kul när den kom). Denna har klar potential. Det gäller bara för Nintendo att balansera rätt i sina beslut här (både gällande pris, marknadsföring och mjukvarufunktioner).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Edit: Möjligt syftningsfel, jag läste det som att N64 och gamecube inte fick några tredjeparts spel men kan också syfta på litet antal. Första är felaktigt då det kom spel. Det andra stämmer, sett till antal var det färre spel och lagringsmediat var ofta ett problem.

Urspuringligt: Fast det där är ju rent strunt, både N64 och Gamecube hade en hel del tredjepartstitlar. Var först med Wii som Nintendo började tappa på stationära (deras bärbara har gått bra då de saknat konkurrens).

Det var antalet/mängden som det syftades på (som jag läste det iaf. - kan självklart inte svara för originalpostarens kommentar).

Skrivet av anon5930:

Precis, det de flesta i denna tråden och de flesta andra liknande trådar totalt misslyckas med att fatta är just att det inte är en renodlad konkurrent till PS4 och Xbox One, som är stationära konsoller utan en portabel konsol (den fungerar helt utan att vara inkopplad i något, är dessutom handburen) där helt andra krav finns för att designa hårdvaran. Den konkurrerar inte på samma vis mot de två andra. Tills den dockas och fungerar mer som en stationär konsol.

Switch erbjuder möjligheter som PS4 och Xbox One helt saknar. I och med att den är stationär. Säljer Switch bra, vilket chanserna är goda att den också gör då Nintendo kan portabla spelkonsoller, så kommer också tredjepartsutvecklarna vilja släppa spel om de nu vill tjäna pengar. Vid det laget har den så kallade Titanfall-utvecklaren förmodligen redan fått sparken.

Håller med till absolut 100%.

Skrivet av anon5930:

Dock vore det nog bra om en billigare SKU där dockan och Joy-grip saknades så att det blev en ren handhållen konsol vilket borde få ner priset något. Det är nog inte alla som köper den som kommer köra den dockad trots allt.

Detta skulle inte heller vara dyrt/svårt för Nintendo att ordna. Tror det är ett misstag att bundla med dockan i alla versioner (precis som jag tycker det var ett misstag av Microsoft att bundla med Kinnect med alla X1:or). Faktiskt en grymt bra ide!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

En sak jag inte sett nämnas är en av fördelarna med en klenare konsol: Det är billigare att utveckla konkurrenskraftiga spel till den!

Till kraftfullare konsoller finns oftast några studios av AAA-titlar som säljer massvis och många andra som säljer dåligt och har svårt att gå runt då deras spel uppfattas som "sämre versioner" av AAA-titlarna. Det finns helt enkelt för lite utrymme för "medelstora" satsningar som har svårt att konkurrera med AAA.

Har iofs själv varit inne på det in någon av trådarna (kan leta upp det inlägget senare), men håller iaf oavsett med dig här.

Tror att detta även på sikt kan innebära konkurrenskraftiga priser för de som vill köpa spel till Switch, jämfört med andra konsoler (som normalt är mycket dyrare än spel till PC/Mac).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hur svårt ska det vara? Utveckla spel anpassade till hårdvaran som finns till hands.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Håller med att den är lite för stor för att ta med ofta för spelande på buss/tåg. Samtidigt har jag inte heller spelat så mycket 3DS så.

Det mesta spelandet på den har varit antingen i soffan eller då jag oftast en natt i veckan jobbpendlar och sover borta, och så kommer det nog fortsätta vara med Switch (fast då också en del dockat när jag har mer tid för "extra seriös gaming"). I båda fallen är rimlig batteritid bra, men egentligen inte så viktigt då jag har tillgång till eluttag nära.

Utan joycon-hållare + dockningsstation kan de nog få ner prislappen max en femhundring med samma procentuella marginaler. Betraktas det som "budgetversion" kanske de medvetet kan ha mindre marginaler, så lite mer än så men inte supermycket. Det kanske räcker ändå om tillverkningskostnaderna minskar tillräckligt med större volymer.

Det jag mer tänkte var om de skulle kunna släppa en version med simplare kontroller som sitter fast i plattan. Då kontrollerna är dyra att tillverka skulle detta spara en hel del och på så sätt kunna säljas betydligt billigare.
Sån är möjlig att sälja om 1-2-Switch och liknande spel, som är beroende av rörelsedelen, floppar. Om inte så blir det svårt att sälja en version av sin konsol som inte klarar flera populära spel.

Jag hoppas de tänkt igenom det och inte gjort för många spel beroende av JoyCons extrafunktioner. Budgetversionen skulle då kunna betraktas lite som 2DS - en version som saknar en av de "stora finesserna" med 3DS, men i praktiken är lika användbar ändå.

Faktiskt också en riktigt bra ide, precis som Anders ovan.

Tror det skulle kunna fungera för Nintendo att nå ytterligare lite fler köpare (speciellt de mer priskänsliga).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

"På grund av klen hårdvara kommer Nintendo Switch gå samma öde till mötes som Wii U när det kommer till tredjepartsutvecklade spel, menar Titanfall-utvecklaren Mohammad Alavi."

Det är inte gnäll, det är en högst rimlig framtidsutsikt...

Permalänk
Skrivet av martinot:

Men även gällande hårdvara (som var lite av huvudpunkten) så verkar ni ha absolut motsatt uppfattning?

Själv har jag varken spelat på eller studerat någon av dom, så har ingen egen åsikt/fakta.

Konstaterar bara att någon av er måste ha fel!

Kan vara jag! Måste fått för mig något.
Oavsett så kan konsoler som inte säljer lika mycket vara framgångsrika.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Absolut ett stort minus, men fråga (för mig iaf) är om det kommer att bli så mycket bättre och billigare på Switchen?

Kanske de grafiskt enklare spelen och produktionerna för Switch kräver mycket färre utvecklingstimmar än de megastora AAA-titlarna för PS4/XB1/PC och däremed kan de förhoppningsvis även säljas till mycket attraktivate och klart lägre pris till oss konsumenter.

Yes, men nu var det ang hur bra dator man får för 2600, "lycka till" osv. Köper man många spel kommer det där försprånget med billig hårdvara att ätas upp ganska snabbt. För att inte tala om PSN+ och Xbox Live med månadskostnader för att kunna lira online.

Men det beror ju på hur många spel som man köper och hur mycket online man kör. För mig är annars priset oväsentligt, men att hävda att PS4/XB1 är så mycket billigare är en sanning med modifikation.

Billigare med Switchen skulle jag inte alls tro. I slutändan handlar det om hur roligt det är, vilket folk betalar för.
Jag har en PC som huvudmaskin när det kommer till spel. Men visst köpte jag en PS4 för att kunna lira exklusiva spel och annat kul med polarna när man är ett gäng i soffan.
Switchen, om den levererar enligt min smak, kommer huvudsakligen vara min soffunderhållning när min flickvän ockuperat TVn och vill ha sällskap. För att inte tala om när man ligger på landet och familjen glor på någon tråkig film. Eller varför inte bara en skön dag på balkongen med en polare och lite games.

Som du ser är jag ganska open minded.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Sega var vassare än SNES. N64 Var sämre än PS1 och Sega Dreamcast. Men av någon anledning sålde de bra för det.

Jag håller inte med.
Master System till Mega Drive/Genesis var ett mindre steg än NES till SNES.
Sega hade sina Genesis Does kampanjer i USA. Genesis Does... What Nintendont.
Där jämförde de Genesis (MegaDrive) mot NES.

Kompletterar man Genesis/MegaDrive med Sega CD och 32X så får man mer (än SNES)... men också dyrare, större, mer strömkrävande, ovanligare.
Annars så, IMHO, är inte Mega Drive bättre än SNES, även om jag gillar Mega Drive också.

Däremot finns det ett spel, Virtua Racing på Mega Drive som innehåller ett SVP chip som är mer avancerat än Super FX chippen som finns i vissa SNES spel. Men Virtua Racing blev just det enda spelet att använda detta chippet (dyrt att tillverka).

Går man efter lagringsutrymme så är N64 sämre än PS1. Men det är lite som att säga att en PC med 256GB SSD är sämre än en PC med 1TB HDD.
Billigare skivor som rymmer mer ger vissa fördelar jämfört med dyrare cartridge som rymmer mindre... Men N64 hade mer RAM och bra 3D prestanda när den kom. Dessutom hade N64 analog spak på sina handkontroller, något som Sony inte hade från början. Senare under PS1 generationen (efter N64 hade kommit ut på marknaden). så kom Dualshock med 2st analoga spakar som en eftertanke. Men de som var early adopters på PS1 hade inte det (om de inte köpte nya kontrollers i efterhand).

Sega Saturn var den Sega konsol som framförallt konkurrerade med PS1 och Nintendo 64.
Dreamcast hamnade lite emellan Saturn/PS1/N64 generationen och PS2/GameCube/Xbox generationen. Men den var närmare den senare (PS2/GameCube/Xbox) generationen än den förra.
Så det är inte så konstigt att Dreamcast var bättre.

Däremot Segas bärbara konsol Sega Game Gear var betydligt mer avancerad än GameBoy.
Från början var Gameboy bara 4 gråskalor (snarare någon slags gul/grön skala) och GameGear var i färg och fanns ute innan GameBoy Color.
Även efter releasen av GameBoy Color så var Game Gear bättre... förutom på batteritid.
Bättre batteritid och bakåtkompatibilitet med ett stort bibliotek av befintliga Gameboy spel var väl de främsta anledningarna till att Gameboy Color sålde bättre än Game Gear.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Jag håller inte med.
Master System till Mega Drive/Genesis var ett mindre steg än NES till SNES.
Sega hade sina Genesis Does kampanjer i USA. Genesis Does... What Nintendont.
Där jämförde de Genesis (MegaDrive) mot NES.

Kompletterar man Genesis/MegaDrive med Sega CD och 32X så får man mer (än SNES)... men också dyrare, större, mer strömkrävande, ovanligare.
Annars så, IMHO, är inte Mega Drive bättre än SNES, även om jag gillar Mega Drive också.

Däremot finns det ett spel, Virtua Racing på Mega Drive som innehåller ett SVP chip som är mer avancerat än Super FX chippen som finns i vissa SNES spel. Men Virtua Racing blev just det enda spelet att använda detta chippet (dyrt att tillverka).

Går man efter lagringsutrymme så är N64 sämre än PS1. Men det är lite som att säga att en PC med 256GB SSD är sämre än en PC med 1TB HDD.
Billigare skivor som rymmer mer ger vissa fördelar jämfört med dyrare cartridge som rymmer mindre... Men N64 hade mer RAM och bra 3D prestanda när den kom. Dessutom hade N64 analog spak på sina handkontroller, något som Sony inte hade från början. Senare under PS1 generationen (efter N64 hade kommit ut på marknaden). så kom Dualshock med 2st analoga spakar som en eftertanke. Men de som var early adopters på PS1 hade inte det (om de inte köpte nya kontrollers i efterhand).

Sega Saturn var den Sega konsol som framförallt konkurrerade med PS1 och Nintendo 64.
Dreamcast hamnade lite emellan Saturn/PS1/N64 generationen och PS2/GameCube/Xbox generationen. Men den var närmare den senare (PS2/GameCube/Xbox) generationen än den förra.
Så det är inte så konstigt att Dreamcast var bättre.

Däremot Segas bärbara konsol Sega Game Gear var betydligt mer avancerad än GameBoy.
Från början var Gameboy bara 4 gråskalor (snarare någon slags gul/grön skala) och GameGear var i färg och fanns ute innan GameBoy Color.
Även efter releasen av GameBoy Color så var Game Gear bättre... förutom på batteritid.
Bättre batteritid och bakåtkompatibilitet med ett stort bibliotek av befintliga Gameboy spel var väl de främsta anledningarna till att Gameboy Color sålde bättre än Game Gear.

You win life! Jag borde kolla min fakta oftare
Alternativt inte blanda ihop allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

Yes, men nu var det ang hur bra dator man får för 2600, "lycka till" osv. Köper man många spel kommer det där försprånget med billig hårdvara att ätas upp ganska snabbt. För att inte tala om PSN+ och Xbox Live med månadskostnader för att kunna lira online.

Håller absolut med.

Skrivet av diddedraker:

Jag har en PC som huvudmaskin när det kommer till spel.

Samma sak här.

Skrivet av diddedraker:

Men visst köpte jag en PS4 för att kunna lira exklusiva spel och annat kul med polarna när man är ett gäng i soffan.
Switchen, om den levererar enligt min smak, kommer huvudsakligen vara min soffunderhållning när min flickvän ockuperat TVn och vill ha sällskap. För att inte tala om när man ligger på landet och familjen glor på någon tråkig film. Eller varför inte bara en skön dag på balkongen med en polare och lite games.

Som du ser är jag ganska open minded.

Väldigt skönt med Switchköpare och Nintendoentusiaster, som tex. du och Anders, som inte är så ensidigt religiösa som vissa här. Uppskattas verkligen med ett öppet debatt- och forumklimat. Fint med deltagare som inte ensidigt ser ner på andra tillverkare och användare av andra produkter (bara för att man själv kanske inte köpt de).

Gäller på bägge/alla tre läger skall tilläggas.

Oavsett spel, datorer, operativsystem, kameror, bilar, telefoner, så är jag själv en sådan person som oftast använder flera olika system, och gillar att testa nya saker. Har svårt för de som "krigar" för endast sina egna val, och har mentala behov av att skapa "vi emot dom"-situationer och varumärkeskrig av olika slag. Å andra sidan så är det lätt att bortse ifrån sådana i sinnet begränsade människor (har förmodligen inte så kul liv i övrigt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av diddedraker:

You win life! Jag borde kolla min fakta oftare
Alternativt inte blanda ihop allt

Lätt hänt. Har gjort samma sak själv. Det är bla. därför vi har forum och diskussioner som dessa!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kommer köpa nya Zelda till WiiU, vill inte betala 4300kr för ett spel, 5-600spänn får räcka...

Permalänk
Medlem

Exakt hur lätt det blir att portera spelmotorer vet vi inte än, inte exakt vad det finns för kraft att tillgå hos konsolen heller. Som jag sade tidigare låter det dock som en som inte tittat närmare på saken (utvecklare har vid det här laget dokumentation, verktyg och utvecklingsenheter/kit om de verkligen vill) som uttalar sig här. Valve har inte porterat Source-motorn än så det är troligen inte aktuellt för något Source-spel att köras på Switch, om de kommer portera eller inte och därav stödja plattformen vet vi inte.

Andra större spelmotorer kommer porteras eller har redan porteras/stöd. Unity är väl ännu mer populärare just nu också och den har stöd. Det är också enda portabla konsolen som säljs, så nog kommer det finnas en del tredjepartsintresse där. Utöver det har de stöd från flera stora middleware-utvecklare, större spelmotor som Unreal Engine osv. Mycket till konsolen kommer det komma efterhand. Nintendos mjukvara är inte färdigutvecklad vad det gäller onlinetjänster och liknande. Utvecklarenheter har inte funnits för alla, men det borde börjat bli bättre där. Många spel dröjer ett tag innan de kommer. Finns säkert mer osv.

Det här att man ska sitta med en mobilapp låter inte genomtänkt, vad det gäller röstchatt så antar jag att de snarare kommer med ett BT-headset senare. Går ju också att lösa genom att bygga in en mikrofon i enheten, i någon av Joy-Cons:en eller liknande om det inte redan finns. Min gissning är nog att de kommer iterera hårdvaran åtminstone någon gång under dess livslängd. Att behöva mobilappen när man spelar i handhållet läge kommer ju inte direkt funka smidigt iaf. Sånt som kommer lösas hur som helst.

Permalänk
Avstängd

Säkert någon som poängterat detta redan, men minns att Switch också är portabel. De borde förmodligen marknadsfört den som en portabel konsol du också kan spela på tv med, men nu har de ju inte gått den vägen. Att klaga på att den är klenare än XBox/PS är jättelarvigt (kan du ta med dig en PS4 på bussen)?, och en portabel WiiU med några timmars batteritid är inte alls dåligt.

Priset däremot är rätt dåligt.

Permalänk
Medlem

Är jag den ende som tycker att det enda felet med denna konsol är priset? Hade den varit ca 1000Kr billigare hade den ju varit perfekt komplement till alla som redan har en PS/XBOX/PC? Men för ca 4000Kr är den ju för dyr för att bli en självklar komplement konsol.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Är jag den ende som tycker att det enda felet med denna konsol är priset? Hade den varit ca 1000Kr billigare hade den ju varit perfekt komplement till alla som redan har en PS/XBOX/PC? Men för ca 4000Kr är den ju för dyr för att bli en självklar komplement konsol.

Nja, lite minne, nästan samma prestanda som Wii U och i stort bara några få spel som inte ens kör 1080p gör nog mera än priset.

Men kombon kommer nog sänka Nintendo rejält denna gång. Sen tillkommer dålig batteritid, galna priser på tillbehör, dyr online, ingen netflix och lite annat smått och gott som mer eller mindre sätter sista spiken i kistan.

Om Nintendo hade sålt den till förlust, så hade nog många struntat i alla fel utöver priset, men inte tillräckligt många för att undvika en flopp.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dessutom, om det lyckas bra med tredjepartstitlar (som inte ser allt för illa ut enligt listor som presenterats - tycker iaf. jag) så tror jag att de även har en bra chans att nå nya spelare och tilltala folk som inte enbart är hardcore fans (de kommer att köpa oavsett, så de behöver Nintendo inte vara oroliga över).

Så, även om jag också är kritisk till vissa beslut, och själv inte står i kö på den, så tror jag faktiskt på en hit för Nintendo här (Wii U förstod jag mig aldrig på meningen med, även om jag tyckte Wii var grymt kul när den kom). Denna har klar potential. Det gäller bara för Nintendo att balansera rätt i sina beslut här (både gällande pris, marknadsföring och mjukvarufunktioner).

Jag tycker tvärtom, att tredjepartsstödet ser väldigt illa ut initialt, och prissättningen på spelen är katastrof. Nästan fullpris för väldigt gamla titlar etc. Säljer switch bra så kommer ju tredjepartstitlarna dock, men de flesta verkar avvaktande.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag köper Nintendo för deras unika spel, inget annat. Andra spel som är mer hårdvarukrävande spelar jag hellre på annan maskin, ex PC

Gissar på att de flesta som köper Nintendo har även något annat, ex PC eller konsol och då väljer man såklart den bäst lämpade hårdvaran när man köper spel(om nu spelet finns på flera plattformar).

Nintendo är en social maskin, övriga handlar främst om att spela på egenhand eller via internet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vill jag spela tredjepartsspel så gör jag det på min PC som sopar mattan med Xbox och Playstation. Switch kommer införskaffas enbart för de exklusiva titlarna. Vill man spela med snygg grafik och bra flyt så ska man göra det ordentligt och inte med någon konsol.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi