Permalänk

Asus M5A99FX Pro 2.0 Cpu fan error

Hej!

Jag köpte ny fläkt till min cpukylare (Corsair SP120 PWM) men moderkortet vill inte hitta fläkten, står bara N/A, kör jag Cooler masters originalfläkt kommer den upp utan problem.

Varför vill den inte hitta Corsairfläkten? Är det för låg rotationshastighet? Vad ska jag annars köpa för fläktar så att moderkortet ska hitta dom?

Mvh

Permalänk
Medlem

@JLiljedahl:
I princip ja, det är att det är för låg "start" hastighet på fläkten, varvid moderkortet's fläkt kontroller inte hittar den och i regel "slängs" en varning upp vid uppstart. Denna varning triggas i regel om fläkten har lägre "start" hastighet än 500-600RPM.

Vet du att fläkten kommer att spinna upp när det så behövs, kan du stänga av denna varning i BIOS, var man gör det varierar mellan olika BIOS tillverkare, så det kan jag inte tala om var du gör det. Men det ligger i regel under "fläkt kontroll".

Var dock medveten om att när denna varning är avstängd kommer du naturligvis inte få reda på om fläkten skulle dö, på annat sätt än att när CPU'n blir för varm börjar den throttla för att skydda sig, och om detta inte hjälper, till slut stänga av sig för att skydda sig mot överhettning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Sätt den på "ignore" i bios, så slipper du problemet.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft samma problem på mina föräldrars dator efter att vi bytte kylare där för att få ner oljudet lite. Ska stänga av den varningen på deras dator också.

Permalänk

@Belzader: Jag har stängt av varningen. Dock snurrar fläkten i konstant samma hastighet (tror jag) hade vart kul om fläktkontrollen för cpu hade fungera 👍

Permalänk

@dennisdvdr: Jo, jag vet, men kontrollern fungerar inte när han inte hittar fläkten

Permalänk
Skrivet av JLiljedahl:

@dennisdvdr: Jo, jag vet, men kontrollern fungerar inte när han inte hittar fläkten

lägg den med ett önskat motstånd med en molex -> 3 pinn kontakt då ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av JLiljedahl:

Dock snurrar fläkten i konstant samma hastighet (tror jag) hade vart kul om fläktkontrollen för cpu hade fungera 👍

Du kan prova SpeedFan för att eventuellt se om fläkten spinner upp vid belastning av CPU'n

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@JLiljedahl: Enligt vad jag kan se i manualen så går det att sätta lågt varvtal ner till 100rpm om det är det som ställer till att den inte känner av fläkten och varnar för just detta.

Verkar som moderkortet endast har stöd Asus Fan Xpert via CPU_FAN och inte de andra CPU_Fan kontakterna.

Permalänk

@thomson: Jo, har provat sätta på 100rpm men den syns inte ändå :/

Permalänk

Beställde två stycken Corsair ML120 (400-2400rpm) och nu hittar moderkortet fläktarna så jag kan använda fläktstyrningen