Permalänk
Medlem

Kreditkort - Vilket?

Hej,

Jag sitter just nu och kikar på olika kreditkort, men kan aldrig riktigt bestämma mig för vad jag borde ta. Så därför ställer jag frågan här i hopp om att kunna få något bra tips.

Så det jag undrar är då. Vad bör jag välja? Vad funkar bra för er? Vilka har bra erbjudanden?

Mvh,
Max

Visa signatur

Mobo: ASUS Z97-Pro Gamer CPU: Intel Core i7 4790K RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x2GB GPU: ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II PSU: Corsair CX 750W 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R5 SSD: Corsair Force 3 Series F120 120GB

Permalänk
Medlem

Jag valde Ica banken som student. Väldigt förmånligt för just mig.
Nu är jag fast

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jämför Kreditkort

Beror på vad som är viktigast för dig.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Även jag kan lägga en rekommendation för ICA Banken. Stabil och grym mobilapplikation. Hoppade till ICA Banken som student och har nu efter studierna flyttat det mesta dit och använder dem som min primärbank.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

vad ska du med kreditkortet till? behöver du ha krediten? jag har ett maestro som fungerar utmärkt att betala med i europa. när jag ska beställa saker på internet använder jag något som swedbank kallar e-kort. då gör man ett tillfälligt mastercard och du bestämmer hur mycket som får dras. mycket smidigt
behöver aldrig oroa mig över att slarva bort kortet, eller att lämna ut det på restauranger.

det är ju inget kreditkort men min rekommendation är just att inte använda krediter.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Hedersmedlem

@Emrik: Trådskaparen frågar inte om han behöver kredit eller inte så att rekommendera något han inte vill ha är väldigt onödigt.

Med tanke på hur andra trådar om kredit spårat ur, så säger jag ifrån redan nu, att offtopic om krediters vara eller icke vara kommer raderas. Det får ni ta i ÖÄ.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag gjorde jämförelse på Kortio.se och valde sedan ett Coop MedMera Mer kort.

https://www.kortio.se/medmera-bank-ab/coop-medmera-mer/

Jag tänker främst använda mitt kort när jag åker till USA, för senast vi var där upptäckte vi att Debit-korten funkar sämre än Kredit, varför vet jag inte. Kanske bara slumpen? Men mitt debitkort funkade till ca 50% medans polarens kredit alltid fungerade.

Men då är ju 0% i valutapåslag i utlandet bra för mig.
Sen får man även bonus på varje krona man handlar, och coop är ju min huvudsakliga butik.
Uttagsavgiften står som 0% men jag hittade efter att jag skaffat kortet att man betalar ränta från minuten man tar ut pengar i bankomat via kortet. Så för att slippa detta kan man ladda kortet med pengar innan man tar ut (men de känns ju bara idiotiskt...) Så varningens finger där.

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem

Varför säga nej till kreditkort? Sålänge man hanterar sitt kreditkort som ett betalkort (inte köper för mer än vad man har pengar för) så ger ett kreditkort massor av förmåner medans betalkort oftas bara har reseförsäkring.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

Jag använder Coop medmera Mastercard.
Jag är ju anställd på Coop så de är väl ett måste. ;P
+ att jag slipper årsavgiften. Och de ger ju mycket tillbaka. Tankar bilen och får 0,5 poäng per krona. Samtidigt som jag får 2 poäng på Coop och deras partners.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Beror på köpmönster och vad för typ av "återbäring" du vill ha. Jag själv använder mestadels SAS Amex och får då resor betalda med poäng, årsavgift på 1000 kr men det känns skönt när jag kan boka långresan för mig och frun med poäng istället för att slänga ut 30-40k på biljetterna.

Totalt sett får jag tillbaka runt 5% av vad jag spenderar fast då i form av resor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thecreep:

Jag gjorde jämförelse på Kortio.se och valde sedan ett Coop MedMera Mer kort.

https://www.kortio.se/medmera-bank-ab/coop-medmera-mer/

Jag tänker främst använda mitt kort när jag åker till USA, för senast vi var där upptäckte vi att Debit-korten funkar sämre än Kredit, varför vet jag inte. Kanske bara slumpen? Men mitt debitkort funkade till ca 50% medans polarens kredit alltid fungerade.

Men då är ju 0% i valutapåslag i utlandet bra för mig.
Sen får man även bonus på varje krona man handlar, och coop är ju min huvudsakliga butik.
Uttagsavgiften står som 0% men jag hittade efter att jag skaffat kortet att man betalar ränta från minuten man tar ut pengar i bankomat via kortet. Så för att slippa detta kan man ladda kortet med pengar innan man tar ut (men de känns ju bara idiotiskt...) Så varningens finger där.

Frågan är om du sa till handlaren att du hade ett debit-kort när du handlade i USA? Jag har bott i USA (Boston) under ett år och hade förhållandevis lite kortproblem. Jag hade dels ett amerikanskt debit-kort och dels två svenska kort, ett debit och ett kredit. Det jag dock märkte var att många handlare frågade om jag hade debit eller kredit och om man sa debit så blev köpet krångligare och strulade mer. Sa man dock kredit, även om man betalade med sitt amerikanska debit-kort så gick det smidigt. Fattade aldrig det där.

Just detta med valutapåslaget är något som jag värderar. Visste att Ica har ett förmånligt kort utan påslag och enligt dig har Coop det också. Nu har jag ju som sagt bott i USA, men jag beställer även en hel del saker på internet från andra länder i Europa. 4% extra påslag på alla priser är tråkigt, särskilt när det inte finns några egentliga nackdelar med att välja Ica-kortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Preem är det som gäller för gratis årsavgift och 1% återbäring i cash.
Forex/Ica-banken för köp/uttag utomlands för bra växlingskurs.

Permalänk

Jag satt i precis samma sits som dig för inte så länge sedan och valde då OKQ8, men efter de ändrat sin återbäring till 0,3% från 1% så byte jag till Remember:More. Jag får dock årsavgiften betald men 1% återbäring är väldigt nice, haft kortet ett halvår nu och redan kammat hem ca 1000kr i återbäring. Det som är bra med Remember:More är att man kan lösa in sin återbäring direkt på kortet utan att få hem massor med jobbiga checkar osv.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Olika kort ger ju olika kickbacks, t.ex har jag ett Amex SAS Elite kort nu under 2016 då jag vet att mitt köpmönster kommer vara lite extremt (bröllop som betalas via Betalo).

Detta kort kostar mig 4.000 per år men ger 20 Eurobonus per 100kr samt två vouchrar för en 2 för 1 Eurobonus poäng resa, (150.000kr för voucher 1, 300.000 för voucher 2).
2015 hade jag Amex SAS Premium vilket jag förmodligen kommer gå till under 2017 igen.

Och där dem inte tar Amex så har jag mitt Skandiabanken Visa som ger mig 10 Eurobonus per 100kr..

Ja.. du märker, allt handlar om vad man vill ha tillbaka och att bara ha ett kreditkort utan att få någonting tillbaka är för mig helt uteslutet så länge inte försäkringarna är något extraordinärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Preem är det som gäller för gratis årsavgift och 1% återbäring i cash.
Forex/Ica-banken för köp/uttag utomlands för bra växlingskurs.

1% återbäring fungerar bara i preems butiker.
Jag använder mig av Santander utomlands annars får den ligga hemme bara, 0% växlingsavgift och avgiftfritt kort. Ica tar en avgift för sitt kort.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Olika kort ger ju olika kickbacks, t.ex har jag ett Amex SAS Elite kort nu under 2016 då jag vet att mitt köpmönster kommer vara lite extremt (bröllop som betalas via Betalo).

Detta kort kostar mig 4.000 per år men ger 20 Eurobonus per 100kr samt två vouchrar för en 2 för 1 Eurobonus poäng resa, (150.000kr för voucher 1, 300.000 för voucher 2).
2015 hade jag Amex SAS Premium vilket jag förmodligen kommer gå till under 2017 igen.

Och där dem inte tar Amex så har jag mitt Skandiabanken Visa som ger mig 10 Eurobonus per 100kr..

Ja.. du märker, allt handlar om vad man vill ha tillbaka och att bara ha ett kreditkort utan att få någonting tillbaka är för mig helt uteslutet så länge inte försäkringarna är något extraordinärt.

Har du kollat något angående Coops medmera mer kreditkort? Tydligen enligt en kompis så kan man styra om så att man får SAS-bonus poäng istället för coop poäng. En lägre avgift och 0% växlingsavgiftutomlands, däremot så kanske man får mer bonus utav ett sas-kort.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

Har du kollat något angående Coops medmera mer kreditkort? Tydligen enligt en kompis så kan man styra om så att man får SAS-bonus poäng istället för coop poäng. En lägre avgift och 0% växlingsavgiftutomlands, däremot så kanske man får mer bonus utav ett sas-kort.

Absolut, körde det tidigare som mitt kompliment för Amex istället för Skandiabankens Visa, sen bytte jag bank till just Skandia.

Coops Medmera Mer var riktigt grymt då dem hade bra konverteringskurser mot Eurobonus, poängintjäning utanför Coop samt 0% avgift hos Betalo.. men sedan Interchange avgifterna har meckats med inom EU så försämrar Coop kortet hela tiden, nu senast blir det en högre årsavgift.. samt att de inte ens kan leverera en sån enkel tjänst som eFaktura får mig att vända dem ryggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Absolut, körde det tidigare som mitt kompliment för Amex istället för Skandiabankens Visa, sen bytte jag bank till just Skandia.

Coops Medmera Mer var riktigt grymt då dem hade bra konverteringskurser mot Eurobonus, poängintjäning utanför Coop samt 0% avgift hos Betalo.. men sedan Interchange avgifterna har meckats med inom EU så försämrar Coop kortet hela tiden, nu senast blir det en högre årsavgift.. samt att de inte ens kan leverera en sån enkel tjänst som eFaktura får mig att vända dem ryggen.

Interchange avgifterna? Går det fortfarande att betala kreditkorträkningar med betalo?
Betalo verkar fö inte vara gratis längre med coop medmera mer. https://www.betalo.se/pris-amp-korttyper-12.html

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Hej,

Jag sitter just nu och kikar på olika kreditkort, men kan aldrig riktigt bestämma mig för vad jag borde ta. Så därför ställer jag frågan här i hopp om att kunna få något bra tips.

Så det jag undrar är då. Vad bör jag välja? Vad funkar bra för er? Vilka har bra erbjudanden?

Mvh,
Max

Spelar du golf kan du ta golfMore kortet

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som TS. Kortio gav mig inget alls, alldeles för lite frågor frågade så inget passade mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Sitter i samma sits som TS. Kortio gav mig inget alls, alldeles för lite frågor frågade så inget passade mig.

Vart tankar du?
Vart handlar du din mat?
Reser du mycket?
Hur mycket handlar du för?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

Interchange avgifterna? Går det fortfarande att betala kreditkorträkningar med betalo?
Betalo verkar fö inte vara gratis längre med coop medmera mer. https://www.betalo.se/pris-amp-korttyper-12.html

Finns lite förklarat här om Interchange avgifterna och vad det innebär, kort och gott har EU ställt krav på hur mycket avgifter får vara dvs, kortföretagen måste antingen höja avgifter eller på annat sätt modifiera sina program för att få pengarna att gå runt nu.

Nej, Betalo blev kostnadsbelagt nångång i vintras tror jag det var med Coop MedMera Mer kortet.
Men.. att betala en kreditkortsräkning tror jag inget bolag tillåter, däremot kan du använda kreditkortet för att betala andra räkningar - t.ex i mitt fall där ett bröllop ska faktureras mig för c.a 150.000+.
Då lyfter jag på luren och ringer Amex, informerar om att jag kommer ha en galet stor transaktion så det inte flaggas som "bedrägeriförsök" osv osv.

Nu är inte heller Amex korten kreditkort i den bemärkelsen, utan det är betalkort där hela föregående periods inköp ska betalas vid ditt faktueringsdatum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

Vart tankar du?
Vart handlar du din mat?
Reser du mycket?
Hur mycket handlar du för?

Tankar inte, kör elbil. Mestadels gratis/ingår i elräkningen, annars via RFID kort så som Clever.
Olika butiker, beroende på vad jag ska ha. Aldrig med bonuskort, vill inte bli marknadsförd till.
Nej, men ibland, mest inom norden.
Extremt lite vad gäller kort, allt på nätet tar jag via direktöverföring från bank som första hand, annars PayPal/faktura och sedan Visa/Mastercard som tredje val.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToBeAs*:

Finns lite förklarat här om Interchange avgifterna och vad det innebär, kort och gott har EU ställt krav på hur mycket avgifter får vara dvs, kortföretagen måste antingen höja avgifter eller på annat sätt modifiera sina program för att få pengarna att gå runt nu.

Nej, Betalo blev kostnadsbelagt nångång i vintras tror jag det var med Coop MedMera Mer kortet.
Men.. att betala en kreditkortsräkning tror jag inget bolag tillåter, däremot kan du använda kreditkortet för att betala andra räkningar - t.ex i mitt fall där ett bröllop ska faktureras mig för c.a 150.000+.
Då lyfter jag på luren och ringer Amex, informerar om att jag kommer ha en galet stor transaktion så det inte flaggas som "bedrägeriförsök" osv osv.

Nu är inte heller Amex korten kreditkort i den bemärkelsen, utan det är betalkort där hela föregående periods inköp ska betalas vid ditt faktueringsdatum.

Jaha, jo jag fick smaka det i samband med att jag skaffade okq8 så sänkte de återbäringen från 1% till 0,3%. Men jag använder inte kort så mycket så jag tar gärna den fria kortavgiften tillsvidare.

Så du menar alltså att du betalar räkningen på 150k via betalo eller att du helt enkelt bara informerar amex angående en ögonhöjande transaktion? För om du skulle betala räkningen via betalo, blir inte avgiften svinhög då?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tankar inte, kör elbil. Mestadels gratis/ingår i elräkningen, annars via RFID kort så som Clever.
Olika butiker, beroende på vad jag ska ha. Aldrig med bonuskort, vill inte bli marknadsförd till.
Nej, men ibland, mest inom norden.
Extremt lite vad gäller kort, allt på nätet tar jag via direktöverföring från bank som första hand, annars PayPal/faktura och sedan Visa/Mastercard som tredje val.

Tror Ikano blir bra för dig då. Fri kortavgift, 5% på alla resturangbesök, 1% på drivmedel, sen har den en månadsvis rabatt på en viss detaljhandel typ, som denna månad är det 10% hos optikern.

Är inte transaktionerna något större per månad så tycker jag att fri kortavgift är det bästa.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yazem:

Hej,

Jag sitter just nu och kikar på olika kreditkort, men kan aldrig riktigt bestämma mig för vad jag borde ta. Så därför ställer jag frågan här i hopp om att kunna få något bra tips.

Så det jag undrar är då. Vad bör jag välja? Vad funkar bra för er? Vilka har bra erbjudanden?

Mvh,
Max

Santander:

Inget valutapåslag (blir mycket pengar i längden om man köper mycket i utländsk valuta)
Inga uttagsavgifter (dock tar de ränta från första dan på kontantuttag)
Inga avgifter

Visst. Inte så mycket lullull i form av försäkringar eller bonusar. Men det är ett extremt bra kort om man betalar sitt saldo varje månad

Jag har betalat 25 kr totalt i ränta under 8 år. Vilket är min totala kostnad för kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

Jaha, jo jag fick smaka det i samband med att jag skaffade okq8 så sänkte de återbäringen från 1% till 0,3%. Men jag använder inte kort så mycket så jag tar gärna den fria kortavgiften tillsvidare.

Så du menar alltså att du betalar räkningen på 150k via betalo eller att du helt enkelt bara informerar amex angående en ögonhöjande transaktion? För om du skulle betala räkningen via betalo, blir inte avgiften svinhög då?

Ber Betalo betala fakturan och debitera mitt Amex kort, ringer Amex i förväg så dem inte neckar denna transaktion, betalar en fet avgift och blir sedan glad då jag får en väldans massa poäng som jag redan kalkylerat in att allt detta gör det värt det.

Men.. nu hamnar vi lite offtopic får TS initiala tanke med inlägget, summa av detta kan väl å andra sidan visa att det finns en helt drös med kombinationer och fördelar/nackdelar med respektive företags kort så man ska fundera vad som är viktigt för en själv och sedan gå på det som passar bäst.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men ICA har väl numer även de valutapåslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Santander:

Inget valutapåslag (blir mycket pengar i längden om man köper mycket i utländsk valuta)
Inga uttagsavgifter (dock tar de ränta från första dan på kontantuttag)
Inga avgifter

Visst. Inte så mycket lullull i form av försäkringar eller bonusar. Men det är ett extremt bra kort om man betalar sitt saldo varje månad

Jag har betalat 25 kr totalt i ränta under 8 år. Vilket är min totala kostnad för kortet.

Eftersom Santander inte ger allt förmycket eller ingen bonus alls. Så skulle jag säga att man enbart använder den utomlands, sen låter man kortet ligga. Kostar inget att ha den ändå.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Rätta mig om jag har fel men ICA har väl numer även de valutapåslag?

Stämmer

Valutaväxlingspåslag vid köp/uttag i utländsk valuta 1,25 %