Permalänk
Medlem

Vi kör på Bank Norwegian, mest för att det är trevligt att "få" flygresor som bonus. Som de flesta andra, 1kr i bonus per 100-lapp spenderad.
Inga avgifter överhuvudtaget.

Körde Supreme Card innan, men tog slut på roliga saker att köpa i shoppen, plus att de hade årsavgift. En fördel dock var att vi kunde skaffa två kort och koppla till samma konto/faktura.

Permalänk
Medlem

Jag har mina kort kopplade till SAS Eurobonus och SJ Prio - tycker det passar mina behov bäst då jag reser en del.

Permalänk
Medlem

Jag hoppade själv på SJ Prio mastercard i höstas då de hade ett schysst välkomsterbjudande som gav mig hög nivå snabbt. Nu när jag har högsta nivån efter drygt nio månader så får jag tillbaka motsvarande 2-3% för varje krona jag spenderar i tågbiljetter. Så om du vill ha det är det en rätt bra deal (~175kr per år nu tror jag, höjdes precis från 0).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnStokes:

1% återbäring fungerar bara i preems butiker.
Jag använder mig av Santander utomlands annars får den ligga hemme bara, 0% växlingsavgift och avgiftfritt kort. Ica tar en avgift för sitt kort.

Nej, 1% är cashback kontant.

"Så fungerar din bonus

När du handlar något med ditt Preem MasterCard får du 1 procent bonus på det handlade beloppet, det gäller även på köp utomlands. Om din intjänade bonus kommit upp i minst 50 kronor betalas den ut fyra gånger om året, i februari, maj, augusti och november."

https://preem.se/privat/kort-och-formaner/preem-mastercard/bo...

Så, vidhåller att Preem just nu är det bästa kortet för köp inom landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Nej, 1% är cashback kontant.

"Så fungerar din bonus

När du handlar något med ditt Preem MasterCard får du 1 procent bonus på det handlade beloppet, det gäller även på köp utomlands. Om din intjänade bonus kommit upp i minst 50 kronor betalas den ut fyra gånger om året, i februari, maj, augusti och november."

https://preem.se/privat/kort-och-formaner/preem-mastercard/bo...

Så, vidhåller att Preem just nu är det bästa kortet för köp inom landet.

Oj! Det är ju hur bra som helst då. Sen har vi det här med:

Sparränta
Med Preem MasterCard får du för närvarande 1,45 procent årlig sparränta på de pengar du har innestående på kontot. Detta gäller på ett tillgodobelopp upp till 15 000 kronor. Räntan beräknas dagligen och utbetalas i januari månad. Kontot omfattas av den statliga insättningsgarantin.

1,45% ränta! Fast då är det bara på ett belopp på max 15kkr?

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Föredetting

Lite trådkapning, hoppas det är okej:

Har ledsnat på ICA-banken just på grund av påslag vid valutaväxling och köp. Skulle egentligen bara behöva ett bankkort med detta gratis, kreditkort blir nog svårt för min del då jag varit skriven utomlands ganska länge. Vad är bäst? Reseförsäkringar är förstås kul, men det blir nog inte så mycket resor med Sverige som utgångspunkt framöver, så det är lite skit samma.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Det finns ett helt forum där jag är aktiv där sånt här diskuteras.

Bästa avkastningen får du genom att samla flygpoäng till SAS Eurobonus. Spenderar du 150.000-300.000 per år skaffa SAS Amex Premium. Mer än 300.000 SAS Amex Elite. Man behöver ett kompletteringskort då alla affärer inte accepterar Amex. Skaffa därför ett SAS Mastercard också.

Med poängen kan du resa med valfritt Star Alliance bolag över hela världen (Thai, Singapore, Lufthansa, Swiss etc.). Till exempel kostar det 70.000 poäng att resa till Sydostasien i business klass med hjälp av Amex-vouchern man får om man spenderar mer än 150.000kr per kalenderår. 150.000kr är inte svårt att komma upp i då det finns sidor där man kan betala sina räkningar med kortet.

När man skaffar Amex-premiumkortet får man 10.000 i välkomstpoäng eller 12.000 om någon bjuder in en. Jag kan skicka över en PDF-fil med inbjudan om någon är intresserad.

Jag började med det här i November 2015 och har nu 113.000 poäng. Det räcker med råge att resa var jag vill i världen (max 8 delsträckor som jag kan lägga upp hur jag vill) i första klass.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Det finns ett helt forum där jag är aktiv där sånt här diskuteras.

Bästa avkastningen får du genom att samla flygpoäng till SAS Eurobonus. Spenderar du 150.000-300.000 per år skaffa SAS Amex Premium. Mer än 300.000 SAS Amex Elite. Man behöver ett kompletteringskort då alla affärer inte accepterar Amex. Skaffa därför ett SAS Mastercard också.

Med poängen kan du resa med valfritt Star Alliance bolag över hela världen (Thai, Singapore, Lufthansa, Swiss etc.). Till exempel kostar det 70.000 poäng att resa till Sydostasien i business klass med hjälp av Amex-vouchern man får om man spenderar mer än 150.000kr per kalenderår. 150.000kr är inte svårt att komma upp i då det finns sidor där man kan betala sina räkningar med kortet.

När man skaffar Amex-premiumkortet får man 10.000 i välkomstpoäng eller 12.000 om någon bjuder in en. Jag kan skicka över en PDF-fil med inbjudan om någon är intresserad.

Jag började med det här i November 2015 och har nu 113.000 poäng. Det räcker med råge att resa var jag vill i världen (max 8 delsträckor som jag kan lägga upp hur jag vill) i första klass.

Använder du Betalo för att betala räkningar med Amex eller samlar du på dig dina poäng på vardagsbruk av kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Lite trådkapning, hoppas det är okej:

Har ledsnat på ICA-banken just på grund av påslag vid valutaväxling och köp. Skulle egentligen bara behöva ett bankkort med detta gratis, kreditkort blir nog svårt för min del då jag varit skriven utomlands ganska länge. Vad är bäst? Reseförsäkringar är förstås kul, men det blir nog inte så mycket resor med Sverige som utgångspunkt framöver, så det är lite skit samma.

Jag använder Coop Med Mera Mer för transaktioner utomlands. 0% valutapåslag och inga uttagsavgifter. Det är dock ett kreditkort. Årsavgiften är gratis första året och sedan 348 kr per år. Men det sparar man in snabbt om man reser mycket. Nackdelen är att man måste ha framförhållning och sätta in pengar på kontot i förväg då dom tar ut ränta på kontantuttag från dag 1. Jag ser därför alltid till att ha ett plus-saldo på det kontot när jag reser.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Jag använder Coop Med Mera Mer för transaktioner utomlands. 0% valutapåslag och inga uttagsavgifter. Det är dock ett kreditkort. Årsavgiften är gratis första året och sedan 348 kr per år. Men det sparar man in snabbt om man reser mycket. Nackdelen är att man måste ha framförhållning och sätta in pengar på kontot i förväg då dom tar ut ränta på kontantuttag från dag 1. Jag ser därför alltid till att ha ett plus-saldo på det kontot när jag reser.

Använder du kortet hemma också? Om inte är det väl bättre att ta Santanders kort som inte har en årsavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Använder du Betalo för att betala räkningar med Amex eller samlar du på dig dina poäng på vardagsbruk av kortet?

Både och. Räkningar körde jag med jag tills jag fick vouchern. Den fick jag i Juni så nu använder jag bara kortet för vardagsbruk. Anledningen till att jag redan har så mycket poäng är att jag använt varje knep som finns. Jag får EB-poäng från Fortum, Trygg-Hansa, Preem, välkomstbonus från Amex, Mastercard, Diners, poäng på varje internetköp via EB-portalen etc.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Tommy:

Använder du kortet hemma också? Om inte är det väl bättre att ta Santanders kort som inte har en årsavgift.

Santander ser ut att ta ut en uttagsavgift utomlands. Åtminstone på det "finare" kortet. Coop luktar lite kommunism i övrigt, 100:- för att bli medlem i Medmera, för att sedan kanske få ett kreditkort för min del. Såg onekligen schysst ut i övrigt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Bästa avkastningen får du genom att samla flygpoäng till SAS Eurobonus. Spenderar du 150.000-300.000 per år skaffa SAS Amex Premium. Mer än 300.000 SAS Amex Elite. Man behöver ett kompletteringskort då alla affärer inte accepterar Amex. Skaffa därför ett SAS Mastercard också.

Du har uppenbarligen koll på Amex, så flikar in en fråga då jag såg att man kunde ha två kort vilket är en stor fördel för oss.

Vi snittar mellan 200-300k på vårt kreditkort om året idag, så SAS Eurobonus verkar ju rimligt om man skulle byta från Norwegian.

Men hur är det egentligen med tillgängligheten, är det många ställen som inte tar Amex? (Och samma sak för nätbutiker, mkt begränsningar där?)

Permalänk
Medlem

Jag och frun har samlat på oss några hundra tusen eurobonuspoäng sen vi började med Amexkortet för några år sedan. Orkar inte använda Betalo eller liknande utan det är mest vardagsinköp.

Helt klart det kort som ger mig mest tillbaka på pengarna jag spenderar. Något att trösta sig med när räkningen blir hög.

Skrivet av Dhanjel:

Men hur är det egentligen med tillgängligheten, är det många ställen som inte tar Amex? (Och samma sak för nätbutiker, mkt begränsningar där?)

Kan säga att jag sällan stöter på ställen som inte tar det. Är oftast små butiker som drivs av enskilda personer, eller typ Ica mitt ute i ingenstans. Har ett Visa via Skandiabanken som är anslutet till Eurobonus det med som ger mig poäng när jag inte kan använda Amex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Använder du kortet hemma också? Om inte är det väl bättre att ta Santanders kort som inte har en årsavgift.

Nej, Coop försämrade nyligen sina villkor för överföring till SAS-poäng. Nu är det bara värt att ha om man reser mycket och att dra i kassan på Coop Santander verkar ännu bättre. Jag skaffa det för ett par år sedan men kunde inte använda det för dom hade inte stöd för inloggning med mobilt bank ID på den tiden. Sedan dess har det legat i min byrålåda och har fallit lite i glömska.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Du har uppenbarligen koll på Amex, så flikar in en fråga då jag såg att man kunde ha två kort vilket är en stor fördel för oss.

Vi snittar mellan 200-300k på vårt kreditkort om året idag, så SAS Eurobonus verkar ju rimligt om man skulle byta från Norwegian.

Men hur är det egentligen med tillgängligheten, är det många ställen som inte tar Amex? (Och samma sak för nätbutiker, mkt begränsningar där?)

Ja, de flesta större butiker tar Amex. Ganska nyligen sänkte dom sina avgifter så många småbutiker har börjat acceptera Amex också. Det är egentligen mest på nätbutiker för elektronik, som kanske har lite lägre marginaler jag sett att dom inte tar det. Klarna har samarbete med Amex, så alla nätbutiker som använder klarna kan man betala med Amex. Samma med Paypal- tar butiken Paypal kan man betala med Amex. Ica, Coop, bensinstationer och andra vanliga ställen man gör vardagsärrenden har jag aldrig haft problem.

Men man bör nog ändå ha ett "backup-kort". SAS Mastercard ger bara 10p/100kr, men det använder jag på ställen det inte funkar med Amex.

Visa signatur

CPU: i7-4790K MB: Asus Z-97AR RAM: 16GB 1866MHz GPU: Gigabyte GTX 970 G1 Gaming PSU: Evga G2 850W SSD: Samsung 850 EVO 500GB, Crucial MX100 256GB Skärmar: Benq XL2420Z 144Hz, Benq GW2470H IPS Tangentbord: CM Quickfire Rapid-I Brown Mus: Zowie ZA11 Musmatta: Zowie P-SR

Battlelog BF4: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Manmore/stats/92...

Permalänk
Medlem

Tackar, får google lite runt det i helgen!

Permalänk
Medlem

@ingulf kör du Preemkort? Får man poäng med betalo om man betalar räkningar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

@ingulf kör du Preemkort? Får man poäng med betalo om man betalar räkningar ?

Tyvärr ingen bonuspoäng med räkningar via betalo, hade varit lite för bra för att vara sant annars :). Men i övrigt ett toppenkort för konsumtion i Sverige.

Permalänk
Medlem

@ingulf: Det här är nya grejer för mig, så en följd fråga: Om man inte får poäng för sina räkningar via betalo, vad är då poängen med att betala räkningar med kort? Istället för via det vanliga bankkontot.

(däremot är jag helt med på att man inte kan få poäng på kortets egen faktura)

Permalänk
Medlem

Eftersom 9 av 10 av mina flygresor blir med Norwegian så kör jag deras kreditkort.

Nu senast när jag bokade min resa till USA så var det 2000:- rabatt, och det enda jag har gjort är att använda kreditkortret istället för ett vanligt betalkort.

Funkar fin fint.ö

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

@ingulf: Det här är nya grejer för mig, så en följd fråga: Om man inte får poäng för sina räkningar via betalo, vad är då poängen med att betala räkningar med kort? Istället för via det vanliga bankkontot.

(däremot är jag helt med på att man inte kan få poäng på kortets egen faktura)

Inga bra tanke kring det. Du får nog kolla lite med Betalo (som har funktionen) vad deras vision är. Uppskov en månad med betalningen kanske?

Permalänk
Medlem

Svårt att jämföra...

Att jämföra valutapåslag är riktigt svårt.

Min polare tog ett norwegian kort med 0 i påslag.
När vi bägge handlade samma sak i Spanien, jag
På mitt Swedbank mastercard, och han på sitt
Norwegian kort, så blev mitt köp billigare trots
Påslag, för att norwegian hade mycket sämre
Växelkurs.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att man får en extra hög välkomstbonus för SAS Eurobonus Amex Premium/Elite på 17000 resp. 27000 Eurobonuspoäng nu i samband med SAS 70-årsjubileum. Enda som krävs är att någon bjuder in en, säg gärna till om någon är intresserad (PM).

Visa signatur

2 + 2 = 5

Permalänk
Medlem

Jag kör okq8 för man samlar poäng där vart man än handlar (förrutom konkurrenter till okq8)
Jag hade ica mastercard tidigare men pga dom tog bort poängsamlandet och att det är månadsavgift på kortet så bytte jag.
Se till att ta ett kort som inte kostar en månadsavgift.
Dock så tycker jag mastercard känns säkrare än visa när man handlar på nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Tjenare,
Kör Statoil (Circle K) kort för större inköp (dock med kreditgräns), 1kr tillbaka per 100kr i rena kontanter.
Lite extra allrisk och garanti på inköp som tex elektronik etc. SEB som tillhandahåller.

Allt annat går på ett Eurocard Platinum. (1500kr/år)
Gratis med ett extra Familjekort.
Fri tillgång till alla lounger när vi är ute och reser.
Ingen köpgräns, dock en gräns för vad som får vara kreditbärande.
Ingen kickback i pengar, men bra försäkringar etc.
Och reser man ett par gånger per år är lounge besöken värda guld.
Notera att även respektive får ett prioritypass gratis för lounge besök

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om man bara vill ha kreditkort för att få så bra kickback/bonusar som möjligt (årsavgift bör ju gå att förhandla bort), vad väljer man då? Står i valet mellan Re:member More och Preem Mastercard.

Tänkt att användas till vardagliga köp, typ mat, prylar, kläder, betala en resa ibland (reser inte jättemycket), whatever. Äter i princip aldrig ute.

Känns dumt att man kan tjäna på sina köp genom kreditkort och så sitter man med sitt bankkort och shoppar istället.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Hedersmedlem

Apropå bonusar, glöm inte alla nya nya system som Refunder, Cashbacker osv (Refunder är bäst enligt mig). Startade med det i februari och redan fått in runt 1200 i kontanter på kontot på olika bonusar, och då är jag verkligen ingen storhandlare. Som exempel får man 6,25% om man handlar på Outnorth, oavsett rea eller andra nedsättningar. Märks rätt fort även om man vill spara pengar och handlar på rean till halva priset.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Om man bara vill ha kreditkort för att få så bra kickback/bonusar som möjligt (årsavgift bör ju gå att förhandla bort), vad väljer man då? Står i valet mellan Re:member More och Preem Mastercard.

Tänkt att användas till vardagliga köp, typ mat, prylar, kläder, betala en resa ibland (reser inte jättemycket), whatever. Äter i princip aldrig ute.

Känns dumt att man kan tjäna på sina köp genom kreditkort och så sitter man med sitt bankkort och shoppar istället.

Jag själv tycker Amex SAS Eurobonus som sagt, funkar bra speciellt om man gillar att resa i bättre klasser när man reser långt. Beror också på hur mycket du spenderar såklart men för mig funkar det bra (>150k per person och år i spend). Rätt trevligt att kunna få en resa i business class till typ San Francisco/new york eller dylikt vartannat år, kostar 15-20k per person att köpa för pengar så det blir rätt bra "återbäring".

Permalänk
Medlem

Tänk på att de flesta (alla?) med gratis kreditkort tar sig rätten att sälja vidare dina uppgifter och inköpshistorik till tredje part, tex coop, volvokort har det så. Läs avtalet innan du skaffar kort, om detta är ngt som bekymrar dig.

Skickades från m.sweclockers.com