Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Uppgraderingen till Windows 10 är helt frivillig.

På två av hemdatorerna här med Windows 7 på har jag inte gjort någonting mer än "tackat nej" till uppgraderingen. Förstår verkligen inte hur folk kan tycka detta är ett problem på något sätt?

http://techworld.idg.se/2.2524/1.658402/windows-10-uppdaterin... Om du läser den här så kanske du förstår..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Fråga, varför läser inte folk vad som står i diverse dialogrutor innan de "kryssar" ned dem?

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Fråga, varför läser inte folk vad som står i diverse dialogrutor innan de "kryssar" ned dem?

Du läser självklart alla andvändarvillkor innan du godkänner dem med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Du läser självklart alla andvändarvillkor innan du godkänner dem med?

Givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är nog mest att Microsoft har "lärt" användarna under det senaste halvåret att bara klicka bort fönstret, via X'ett, och nu helt plötsligt utnyttjade man användarnas inlärda beteende för att få till en uppdatering som de kanske egentligen inte ville ha.
Det är lite fult gjort, oavsett om man egentligen hade tänkt installera Windows 10 eller inte. Men det är inte ett jätte problem för hemanvändare.
B!

Som några redan skrivit här, tycker jag också man självklart ska läsa vad som står i rutan innan man stänger ned den.

Visst är det lite fult gjort av Microsoft, det håller jag med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är nog mest att Microsoft har "lärt" användarna under det senaste halvåret att bara klicka bort fönstret, via X'ett, och nu helt plötsligt utnyttjade man användarnas inlärda beteende för att få till en uppdatering som de kanske egentligen inte ville ha.
Det är lite fult gjort, oavsett om man egentligen hade tänkt installera Windows 10 eller inte. Men det är inte ett jätte problem för hemanvändare.
B!

Jo, det är fult gjort att schemalägga utan användarens input. Man kan också ha synpunkter på att de gör det nya fönstret så likt det gamla, men läser man vad det står i fönstret så är det tydligt att ett klick på krysset inte räcker, och också vart man ska klicka för att avbryta, eller snarare inleda avbrytandet av, processen.

Skrivet av PowerNet:

Jo det har med saken att göra.
EULA är inte giltiga i sverige, och nej jag och ingen annan har gett tillåtelse att de ska få installera W10 genom datorintrång.

Fast det stämmer inte. EULA är ett avtal (End User License Agreement, slutanvändarlicensavtal) och det är giltigt tills en domstol har prövat det och ogiltigförklarat det. Däremot går svensk lag över avtalet så de kan exempelvis inte avtala bort saker som lagen kräver eller få rätt att göra lagvidriga eller ens orimliga saker för att de står i avtalet. De kommer också ha svårt att bevisa att det är du som har godkänt avtalet och ingen annan i en domstol förstås. Men likväl är avtalet giltigt för dig som användare utöver eventuella lagvidriga eller orimliga saker i det.

Hade MS skrivit att de äger din förstfödda eller har rätt att använda dig i konstruktionen av en HumancentiPad så hade det inte varit giltigt, inte heller om de skrivit att ett brott mot avtalet innebär en avgift på en miljon eller så, men exempelvis klausuler om att du inte har rätt att distribuera mjukvaran vidare eller att du måste aktivera mjukvaran för att kunna använda den är definitivt giltiga.

Problemen med att kunna säkerställa vem som har godkänt avtalet påminner om problemen med att bevisa ett muntligt avtal med skillnaden att här är det verifierbart att någon har godkänt avtalet, men det påverkar inte giltigheten i själva avtalet alls utan gör det bara svårare att bevisa detta vid en eventuell tvist. Även muntliga avtal är ju giltiga trots svårigheten att bevisa vad som sagts eller att något alls har sagts liksom. Och ju längre du använt mjukvaran desto svårare blir det förstås att hävda att du inte godkänt avtalet då man godkänner avtalet igen vid uppdateringar och liknande. Att mjukvara har ett licensavtal som måste godkännas för att ha rätten (och möjligheten) att använda mjukvaran är också välkänt och således borde du ha insett att något avtal har ingåtts även om någon annan skulle kunna ha klickat på godkänn-knappen vid installationen.

Citat:

Jo, att kryssa ner ett program har alltid betytt stäng/vill inte ha med programmet mer att göra, men Microsoft har bytt ut dess betydelse iom deras datorintrångsprogram som tvångsflyttar snvändare till W10 mot dess vilja.

Så ja, krysset har de bytt funktion på, och jo det är ett intrång.

Nej, du har uppenbarligen missförstått vad krysset har för funktion. Det har alltid betytt "Stäng fönstret" och inget annat, inte "Bekräfta" eller "Avböj" och definitivt inte "vill inte ha med programmet mer att göra". Att stänga fönstret kan förstås innebära andra saker, om det exempelvis är en dialogruta med en fråga och ett Ja/Nej svar eller om fönstret i fråga är ett installationsprogram, men det är inte vad vi diskuterar här då detta fönster inte är en dialogruta eller ett installationsprogram utan en informationsruta som informerar om en redan schemalagd händelse.

Och det är inte ett intrång för du har släppt in MS i din dator och dessutom godkänt avtalet som säger att de kan installera mjukvara utan ditt specifika godkännande (det kom inte med W10 utan liknande formuleringar fanns även i exempelvis W7-avtalet).

Citat:

Men vi vet alla att ni W10 älskare inte vill inse att det de gör är fördjävligt och påträngande, och bryter mot lagar i många länder.

Påträngande må det vara men olagligt är det inte här i alla fall och det är ju det relevanta.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha kört på samma installation sedan tidig release så valde jag häromdagen att göra en ren install. Man samlar på sig så mycket skräp att det är skönt med rent ibland.

Jag påbörjade installationen och 5 minuter senare var det klart. Jag blev extremt chockad över hur snabbt det gick.

Någon halvtimme senare var jag up to date fast med en ren install.

Älskar Windows 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Definitionen av ordet "dataintrång" lyder: det att olovligen bereda sig tillträde till en dator el. ta sig in i ett datorsystem: dataintrång är en typ av databrott

Alltså kan detta per definition omöjligen klassificeras som just dataintrång.

Och vad gäller "krysset" så har det fortfarande samma betydelse som det alltid har haft. Att många däremot saknar läsförståelse är en annan sak.

Ja, och det är just det Microsoft gör när de olovligen installerar saker som inte användaren själv begärt.
Och nej, de ändrade funktionen för krysset, det har hela tiden betytt "stäng programmet, vill inte ha med detta program att göra mer nu" fram tills man själv öppnat programmet eller fönstret igen.

Skrivet av Exxovion:

Uppgraderingen till Windows 10 är helt frivillig.

På två av hemdatorerna här med Windows 7 på har jag inte gjort någonting mer än "tackat nej" till uppgraderingen. Förstår verkligen inte hur folk kan tycka detta är ett problem på något sätt?

Nej, för de har tvångsinstallerat det, det finns flera fall där en dator startats om och sedan haft W10 utan förvarning, och utan att bett om lov eller gett användaren en chans att stoppa det.
Det är stort problem att Microsoft begår datorintrång på det viset.

Skrivet av Exxovion:

Fråga, varför läser inte folk vad som står i diverse dialogrutor innan de "kryssar" ned dem?

Det ska inte behövas, för att krysset har alltid betydit "stäng ner, vill inte ha med detta programmet att göra längre nu" fram tills man öppnat programmet/fönstret igen, det har aldrig betytt "OK, installera vad som trots att jag stänger rutan".
Krysset har alltid betytt avsluta programmet/stäng ner rutan helt.

Skrivet av Exxovion:

Givetvis.

Det skulle jag vilja se att du läser igenom ibland 100 tals sidor villkor....... (Protip: det händer inte).

Skrivet av Galvanizer:

Som några redan skrivit här, tycker jag också man självklart ska läsa vad som står i rutan innan man stänger ned den.

Visst är det lite fult gjort av Microsoft, det håller jag med om.

Nej, det ska inte behövas då krysset just alltid betytt "stäng ner programmet/fönstret, vill inte ha med det att göra längre" inte att man accepterat att de installerar ändå via datorintrång.

Skrivet av snajk:

Nej, du har uppenbarligen missförstått vad krysset har för funktion. Det har alltid betytt "Stäng fönstret" och inget annat, inte "Bekräfta" eller "Avböj" och definitivt inte "vill inte ha med programmet mer att göra".
Att stänga fönstret kan förstås innebära andra saker, om det exempelvis är en dialogruta med en fråga och ett Ja/Nej svar eller om fönstret i fråga är ett installationsprogram, men det är inte vad vi diskuterar här då
detta fönster inte är en dialogruta eller ett installationsprogram utan en informationsruta som informerar om en redan schemalagd händelse.

Och det är inte ett intrång för du har släppt in MS i din dator och dessutom godkänt avtalet som säger att de kan installera mjukvara utan ditt specifika godkännande (det kom inte med W10 utan liknande formuleringar
fanns även i exempelvis W7-avtalet).
Påträngande må det vara men olagligt är det inte här i alla fall och det är ju det relevanta.

Jo, krysset har alltid betytt "stäng ner programmet/fönstret, vill inte ha med det att göra mer" (Vilket "stänga" betyder, att inte ha behov av det/inte vill använda det längre).
Nej, att kryssa en installationsruta (vilket det är) har alltid betytt att "nej, jag vill inte installera programmet", inte att man ändå godkänner det för installation.

Och jo, det är datorintrång enligt lagen, då de olovligen bereder sig tillgång till din dator, utan tillåtelse från dig.

Känns rätt meningslöst att ens fortsätta en diskussion med W10 älskare som hyllar W10 till vilket pris som helst, Microsoft gör inga fel när de tvångsinstallerar W10 på användarnas datorer (olovligen).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Så här såg det ut när jag installerade Windows 8.1 Pro efter att av misstag installerat Windows 10 Home (ofrivillig uppdatering av förinstallerade Windows 8 under semester i Tokyo).

Känns inte direkt som en "frivillig" uppdatering, då Microsoft gör allt i sin makt för att det ska installeras av "misstag".

I en annan tråd nämnde jag KB3173040 som dök upp på min dator utan tillgänglig KB-information. Ett par dagar senare dök denna infon upp:
https://support.microsoft.com/en-us/kb/3173040

Ironiskt nog rullar Windows 10 Pro ganska fint på min gamla iMac, men på min Lenovo Yoga är det en plåga att använda jfm Windows 8.1 Pro.

Permalänk
Medlem

Min mamma som på 60+ bast är okunnig om datorer råkade ladda ned windows 10. Tyvärr tog nedladdningen upp i princip hela hennes surfmängd också så det blev 100 kr extra spänn den här månaden.

Med det sagt så ringde hon mig när det skulle installeras och fråga vad hon skulle göra aå att det ska vara möjligt att installera skiten av misstag när t.o.m. min mamma upptäckte det innan installation har jag mycket svårt att tro på.

Med det sagt så stannar jag på windows 7 på min netbook. If it ain't broken don't fix it.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ja, och det är just det Microsoft gör när de olovligen installerar saker som inte användaren själv begärt.
Och nej, de ändrade funktionen för krysset, det har hela tiden betytt "stäng programmet, vill inte ha med detta program att göra mer nu" fram tills man själv öppnat programmet eller fönstret igen.

Citat ur licensvillkoren för Windows 10:

6. Updates. The software periodically checks for system and app updates, and downloads and installs them for you. You may obtain updates only from Microsoft or authorized sources, and Microsoft may need to update your system to provide you with those updates. By accepting this agreement, you agree to receive these types of automatic updates without any additional notice.

Slut citat.

Sedan så är det inte någon som tvingar dig eller någon annan att använda Windows 10 om så inte önskas. Det finns flera alternativ idag.

Enligt NetMarketShare så är det knappa 20 % som använder Windows 10 för tillfället. Vilket visar att det inte är så många datorer det "tvångsinstalleras" på. Att flertalet faktiskt kan läsa och förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, för de har tvångsinstallerat det, det finns flera fall där en dator startats om och sedan haft W10 utan förvarning, och utan att bett om lov eller gett användaren en chans att stoppa det.
Det är stort problem att Microsoft begår datorintrång på det viset.

Som @Kaine_Uro skrev, det är knappt 20%, ja 19.14% Windows 10-användare enligt netmarketshare. Borde det inte vara betydligt fler om Windows 10 tvångsinstallerades?

Förklaringen till det är att det inte alls tvångsinstalleras. Det är som sagt helt frivilligt.

Krysset betyder som sagt samma sak som det alltid gjort. Stäng rutan.

Det står där klart och tydligt att man kan ändra tiden för installationen av uppgraderingen, eller även ångra den. Vilket man lätt missar om man bara stänger ned rutan utan att läsa.

Skrivet av PowerNet:

Det skulle jag vilja se att du läser igenom ibland 100 tals sidor villkor....... (Protip: det händer inte).

Du tillhör alltså de som skriver under och godkänner sådana avtal som du inte har den blekaste aning om vad de innebär?

Ja man ser ofta folk som köper t.ex. mobiler i diverse butiker. De bryr sig väl aldrig om att läsa igenom avtalen innan de skriver under. Sedan gnäller de på höga räkningar efteråt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det skulle jag vilja se att du läser igenom ibland 100 tals sidor villkor....... (Protip: det händer inte).

Avtalet för Windows 10 är långt ifrån hundratals sidor, läs själv istället för att snacka en massa skit: https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Us...

Kort, koncist och förhållandevis lättförståeligt.

Citat:

Nej, det ska inte behövas då krysset just alltid betytt "stäng ner programmet/fönstret, vill inte ha med det att göra längre" inte att man accepterat att de installerar ändå via datorintrång.
...
Jo, krysset har alltid betytt "stäng ner programmet/fönstret, vill inte ha med det att göra mer" (Vilket "stänga" betyder, att inte ha behov av det/inte vill använda det längre).

"Stäng [fönstret]" är långt ifrån "vill inte ha med det att göra längre" och det har aldrig betytt det utan det är något du själv har hittat på.

Citat:

Nej, att kryssa en installationsruta (vilket det är) har alltid betytt att "nej, jag vill inte installera programmet", inte att man ändå godkänner det för installation.

Nej, det är inte en installationsruta vad det nu innebär, det är inte installationsprogrammet i alla fall utan ett informationsfönster för att informera om att och när uppdateringen är schemalagd.

Citat:

Och jo, det är datorintrång enligt lagen, då de olovligen bereder sig tillgång till din dator, utan tillåtelse från dig.

Använder du Windows Update, vilket du uppenbarligen gör, så har de tillåtelse att installera uppdateringar utan föregående meddelande (läs avtalet). Och oavsett så är det inte fråga om datorintrång då de inte olovligen tränger in i ditt system utan du har själv installerat deras programvara (eller köpt en dator med det installerat) och därmed gett dem tillåtelse att ha sin programvara installerad.

Citat:

Känns rätt meningslöst att ens fortsätta en diskussion med W10 älskare som hyllar W10 till vilket pris som helst, Microsoft gör inga fel när de tvångsinstallerar W10 på användarnas datorer (olovligen).

Diskussioner med dig känns alltid ganska meningslösa då det är som att diskutera med en vägg (inga argument utan bara samma grundlösa påståenden om och om igen). Jag har inte sagt att de inte gör fel eller att jag älskar W10, bara att dina påståenden om datorintrång och att de har ändrat definitionen av gränssnittselementet stäng-knappen inte stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Efter att ha kört på samma installation sedan tidig release så valde jag häromdagen att göra en ren install. Man samlar på sig så mycket skräp att det är skönt med rent ibland.

Jag påbörjade installationen och 5 minuter senare var det klart. Jag blev extremt chockad över hur snabbt det gick.

Någon halvtimme senare var jag up to date fast med en ren install.

Älskar Windows 10.

Skulle vilja oxo göra en ren Win10 installation efter ett tag.
Kör fortfarande Win7 Pro Eng och ska göra en upgrade till Win10 snart
Bra länk: how to att göra en ren Win10 installation sen?
Tack på förhand

Visa signatur

$$

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoltrix:

Skulle vilja oxo göra en ren Win10 installation efter ett tag.
Kör fortfarande Win7 Pro Eng och ska göra en upgrade till Win10 snart
Bra länk: how to att göra en ren Win10 installation sen?
Tack på förhand

Jag mountade min Windows 10 1511 iso direkt i Windows, valde valet "spara inget" och tryckte start, 5 min senare var det en ren install.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Gillar man inte informationsinsamlandet kan man tex installera https://www.safer-networking.org/spybot-anti-beacon/
eller https://www.oo-software.com/en/shutup10

Vilken tycker du är bättre av dessa 2 ?

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Vilken tycker du är bättre av dessa 2 ?

Har inte sett nåt som tyder på att dom inte gör det dom lovar, båda två.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Som @Kaine_Uro skrev, det är knappt 20%, ja 19.14% Windows 10-användare enligt netmarketshare. Borde det inte vara betydligt fler om Windows 10 tvångsinstallerades?

Förklaringen till det är att det inte alls tvångsinstalleras. Det är som sagt helt frivilligt. https://sophosnews.files.wordpress.com/2016/05/popup-6401.png?w=640&h=371

Krysset betyder som sagt samma sak som det alltid gjort. Stäng rutan.

Det står där klart och tydligt att man kan ändra tiden för installationen av uppgraderingen, eller även ångra den. Vilket man lätt missar om man bara stänger ned rutan utan att läsa.

Du tillhör alltså de som skriver under och godkänner sådana avtal som du inte har den blekaste aning om vad de innebär?

Ja man ser ofta folk som köper t.ex. mobiler i diverse butiker. De bryr sig väl aldrig om att läsa igenom avtalen innan de skriver under. Sedan gnäller de på höga räkningar efteråt.

Avtalen är skrivna på sådant sätt, att normalt folk inte kan läsa dessa (bara advokater och liknande kan tolka detta).

Men det beteendet som uppdateringen har är gjort med flit, MS vill man ska uppdatera (bättre låta kunden få avgöra).

Sen får inte alla win 7 installationer Win 10 uppdateringen (min dator kunde inte ta emot ena av två uppdateringar, men när jag installera om win 7 så kom tyvärr win 10 uppgraderingen med). Så kan ju bara vara så att många kört samma installation i flera år och Windows blivit mer trasigt (så den inte kan ta emot just specifikt win 10 uppgraderingen).

Hur som, så är jag mer nöjd med win 7. Än behöva få datorn tvångsomstartad, har annan burk med win 10 men den har jag pro som tur är (gnäller på att den vill göra uppdateringar, men det sättet jag stänger av den blir tydligen inga gjorda). Lika bra det, så buggigt win 10 är än (i januari fick jag en ljudbugg, som jag löste vet inte vart exakt felet låg dock).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Jag har en fråga om W10:

Jag håller på att bygga en ny dator och står lite i valet och kvalet mellan att stanna på kvar W7 eller gå över till W10.

Om man köper en W10 Retail edition (fysisk kopia) kommer man då kunna installera om W10 på sin dator om man byter ut "större komponenter" som t.ex. moderkort?

Jag är ju väl medveten att med gratisuppgraderingen är detta inte möjligt eftersom den "nyckeln" är länkad till hårdvaran i ens PC. Känns ju sunkigt utifall man behöver betala för ett nytt operativsystem varje gång man uppgraderar datorn i större mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196268:

Jag har en fråga om W10:

Jag håller på att bygga en ny dator och står lite i valet och kvalet mellan att stanna på kvar W7 eller gå över till W10.

Om man köper en W10 Retail edition (fysisk kopia) kommer man då kunna installera om W10 på sin dator om man byter ut "större komponenter" som t.ex. moderkort?

Jag är ju väl medveten att med gratisuppgraderingen är detta inte möjligt eftersom den "nyckeln" är länkad till hårdvaran i ens PC. Känns ju sunkigt utifall man behöver betala för ett nytt operativsystem varje gång man uppgraderar datorn i större mån.

Ja, om du köper en W10 Retail edition så kan du byta, för övrigt så kommer man kunna fixa en del av aktiveringsproblem efter att man har bytt större komponenter även med gratisuppgradering i den stora uppdateringen som kommer den 2:a Augusti

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

@jnsson: Okej! Tack så mycket för ditt svar.

Jag kommer i så fall förmodligen slå till på en W10 Home edition eftersom Pro kostar nästan dubbelt så mycket och funktionerna man får gentemot det priset knappast gör det värt det.

Permalänk
Medlem

windows 10 är okej efter man stängt av lite settings så att microsoft inte ser exakt allt du gör:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196268:

@jnsson: Okej! Tack så mycket för ditt svar.

Jag kommer i så fall förmodligen slå till på en W10 Home edition eftersom Pro kostar nästan dubbelt så mycket och funktionerna man får gentemot det priset knappast gör det värt det.

Det har dock alltid varit så att man kan, så länge man inte använder produktnyckeln på flera datorer samtidigt, byta dator som nyckeln är på med en Retail nyckel.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Citat ur licensvillkoren för Windows 10:

"By accepting this agreement, you agree to receive these types of automatic updates without any additional notice."

Enligt NetMarketShare så är det knappa 20 % som använder Windows 10 för tillfället. Vilket visar att det inte är så många datorer det "tvångsinstalleras" på. Att flertalet faktiskt kan läsa och förstå.

Det där handlar om uppdateringar, inte att byta ut en användares OS olovligen via intrång.

Snarare så är det för att folket uppmärksammats i medier, och av bekanta så det kunnat stoppas.

Skrivet av Exxovion:

Förklaringen till det är att det inte alls tvångsinstalleras. Det är som sagt helt frivilligt.

Krysset betyder som sagt samma sak som det alltid gjort. Stäng rutan.

Du tillhör alltså de som skriver under och godkänner sådana avtal som du inte har den blekaste aning om vad de innebär?

Jo det tvångsinstalkeras om man manuellt inte stoppat det.
Och nej, de har ändrat funktion på krysset, det har hela tiden betytt "stäng programmet, vill inte ha det öppet mer och gör inget mer", inte "lägg ner programmet vid klockan, gör vad ni vill med min dator olovligen".

Och nej, har inte skrivit under något avtal med Microsoft, och EULA är slm sagt inte giltiga i sverige då det krävs mer ön att bocka i en ruta för att ha ett giltigt avtal.

Skrivet av snajk:

Avtalet för Windows 10 är långt ifrån hundratals sidor, läs själv istället för att snacka en massa skit: https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/Us...

Kort, koncist och förhållandevis lättförståeligt.
"Stäng [fönstret]" är långt ifrån "vill inte ha med det att göra längre" och det har aldrig betytt det utan det är något du själv har hittat på.
Nej, det är inte en installationsruta vad det nu innebär, det är inte installationsprogrammet i alla fall utan ett informationsfönster för att informera om att och när uppdateringen är schemalagd.
Använder du Windows Update, vilket du uppenbarligen gör, så har de tillåtelse att installera uppdateringar utan föregående meddelande (läs avtalet). Och oavsett så är det inte fråga om datorintrång då de inte olovligen tränger in i ditt system utan du har själv installerat deras programvara (eller köpt en dator med det installerat) och därmed gett dem tillåtelse att ha sin programvara installerad.

Jag pratade inte om W10 EULA utan EULA i allmänhet som i många fall är väldigt långa.
Och jo, krysset har hela tiden just betytt "stäng programmet, vill inte ha med det att göra längre" inte "minimera ner till klockan, gör vad ni vill med min dator olovligen".
Och jo, det är en installationsruta då den tillhör W10 installationen.

Och vart har du fått ifrån att jag skulle använda AWU? Det är det sista man gör om man vill ha en fungerande dator sedan deras W10 tjat.

Nej, det är intrång, då de olovligen går in och installerar oönskad programvara (W10), vilket inte är det användaren köpt.

Men som sagt, ni är förblindade av W10 så ni inte vill se Microsofts fulspel de håller på med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv

@jnsson: Ah, det har du säkert rätt i. Jag har så vitt jag kan minnas aldrig haft en retail edition av windows innan så jag var lite osäker på hur det fungerade.

That said, efter att ha läst på lite mer så ska jag först försöka installera W10 på min nya PC med hjälp av gratisuppgraderingen. Detta gör jag främst eftersom jag har W7 Pro edition och det vore kul att få W10 Pro också. Det går ju som sagt att ladda ner gratisuppgraderingen som en ISO eller till ett bootable USB som jag sedan ska försöka använda på den nya PC:n.

Enligt vad jag kunde hitta när jag googlade runt så kan det vara lite av en coin-flip om det kommer fungera eller inte. Citerar: Technically, the free Windows 10 upgrade (as well as OEM copies of Windows and pre-installed copies of Windows 10) aren’t supposed to be transferred to a separate PC. But often, the phone activation process will let you do it anyway, so it’s worth a shot.

Om det inte fungerar så köper jag en retail edition så jag har en nyckel som kommer räcka långt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196268:

@jnsson: Ah, det har du säkert rätt i. Jag har så vitt jag kan minnas aldrig haft en retail edition av windows innan så jag var lite osäker på hur det fungerade.

That said, efter att ha läst på lite mer så ska jag först försöka installera W10 på min nya PC med hjälp av gratisuppgraderingen. Detta gör jag främst eftersom jag har W7 Pro edition och det vore kul att få W10 Pro också. Det går ju som sagt att ladda ner gratisuppgraderingen som en ISO eller till ett bootable USB som jag sedan ska försöka använda på den nya PC:n.

Enligt vad jag kunde hitta när jag googlade runt så kan det vara lite av en coin-flip om det kommer fungera eller inte. Citerar: Technically, the free Windows 10 upgrade (as well as OEM copies of Windows and pre-installed copies of Windows 10) aren’t supposed to be transferred to a separate PC. But often, the phone activation process will let you do it anyway, so it’s worth a shot.

Om det inte fungerar så köper jag en retail edition så jag har en nyckel som kommer räcka långt framöver.

Det jag menade var detta: http://www.windowscentral.com/how-re-activate-windows-10-afte... samma här, men kanske annorlunda beskrivet: http://www.forbes.com/sites/marcochiappetta/2016/06/27/micros...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon196268:

@jnsson: Okej! Tack så mycket för ditt svar.

Jag kommer i så fall förmodligen slå till på en W10 Home edition eftersom Pro kostar nästan dubbelt så mycket och funktionerna man får gentemot det priset knappast gör det värt det.

Ha det så roligt med att Windows tar över kontrollen när det gäller Windows update ;).
Kan skapa stor huvudvärk när den gör som den behagar.

Att kunna fippla runt i Group Policy är lätt värt dubbelt så mycket i kostnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FartyParty:

Ha det så roligt med att Windows tar över kontrollen över hur den startar om med updates ;).

Att kunna fippla runt i Group Policy är lätt värt dubbelt så mycket i kostnad.

Håller med, Domän, RDP, Hyper-V är svårt för professionella användare att klara sig utan. (Det finns valideringar som man måste göra som kräver Hyper-V och ej godkänner vmware)
För professionella användare är windows home detsamma som gamers funderar på om de ska betala extra för att få en windows med directx stöd eller inte.

Men för majoriteten av alla användare så är bara pro onödigt, vill de öva så kan de helt gratis och lagligt ladda hem senaste windows server och leka. De 500kr extra som pro kostar kan de bättre spendera på annat som ger dem mer glädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Håller med, Domän, RDP, Hyper-V är svårt för professionella användare att klara sig utan. (Det finns valideringar som man måste göra som kräver Hyper-V och ej godkänner vmware)
För professionella användare är windows home detsamma som gamers funderar på om de ska betala extra för att få en windows med directx stöd eller inte.

Men för majoriteten av alla användare så är bara pro onödigt, vill de öva så kan de helt gratis och lagligt ladda hem senaste windows server och leka. De 500kr extra som pro kostar kan de bättre spendera på annat som ger dem mer glädje.

Dock med pro har man fördelen att jag som användare kan ta mer kontroll vad windows gör, än med home (t.ex kan ju inte ändra hur uppdateringar hämnats utan registerhack).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Jo det tvångsinstalkeras om man manuellt inte stoppat det.

Nu säger du emot dig själv.

Tvångsinstallation vore det om du inte hade något val.

Skrivet av FartyParty:

Ha det så roligt med att Windows tar över kontrollen när det gäller Windows update ;).
Kan skapa stor huvudvärk när den gör som den behagar.

Att kunna fippla runt i Group Policy är lätt värt dubbelt så mycket i kostnad.

Windows 10 Pro kostar ca 50% mer än Home. Men det beror på vart man köper licensen.