Vill ersätta min i5 2500k med nytt, men med vad?

Permalänk
Medlem

Vill ersätta min i5 2500k med nytt, men med vad?

Hej!

Jag har en I5 2500k och jag har aldrig vågat klockat den.

Jag vill köpa något nytt, blir väl antagligen MB, prolle samt ram, skulle vilja veta vad som i dagsläget motsvarar 2500K?

Vänlliga hälsningar,

Permalänk
Medlem

Intel Core I5 2500K

Hej!

Jag undrar vad ni skulle värdera en 2500K till nu för tiden?
Aldrig varit klockad om det gör någon skillnad?

Vänliga hälsningar,

NuvASS.

Permalänk

700 sek max

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk

Passar på att fråga, det är väl inte lönt att uppgradera min 2500k samt 970 riktigt ännu va? De håller iaf ett år till eller? Prestanda mässigt menar jag

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Passar på att fråga, det är väl inte lönt att uppgradera min 2500k samt 970 riktigt ännu va? De håller iaf ett år till eller? Prestanda mässigt menar jag

Beror på i vilken upplösning du spelar. För 1080p funkar det alldeles utmärkt i de flesta nya spelen. Överklocka processorn om du inte gjort det redan.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennisdvdr:

700 sek max

Okej!

Vad tror du jag skulle kunna sälja moderkort, cpu, gpu samt ram för?

Undrar ifall det är värt det eller bara att skänka bort datorn:)

Permalänk
Skrivet av Nuvass:

Okej!

Vad tror du jag skulle kunna sälja moderkort, cpu, gpu samt ram för?

Undrar ifall det är värt det eller bara att skänka bort datorn:)

lägg ut den på Budgivning så får du se vad folk vill ge för det

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

@Nuvass: Jag tror du kan få runt 1500:- för det. Har sålt liknande paket själv samt sett andra gå för likvärdigt.
Det är trots allt en väldigt poppis och prisvärd processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av affeiorby:

lägg ut den på Budgivning så får du se vad folk vill ge för det

Är det bättre att lägga ut den för sig själv eller med de andra komponenterna?

Permalänk

@erssn: 1440p och det har jag.

Kräver inte stadigt 60 fps konstant, men 45+ skulle vara fint om det höll. hittils har jag märkt att det är grafikkorten som flaskar, och enligt GPU-z så ska det vara att den inte får stabil nog ström.. så jag kanske köpt ett kasst nätagg.. men det har fungerat hittils.

är inte hemma just nu annars skulle jag säga exakt det som står.

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

@Nuvass: skulle tro med alla komponenter

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Avstängd

Om du menar vilken som är den nyaste i5 i dagsläget så är det i5 6600K med platform 1151

Permalänk
Hedersmedlem

Det är 6600K som i rakt nedstigande led blir din processors efterträdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är 6600K som i rakt nedstigande led blir din processors efterträdare.

Den ser intressant ut, tror du att den inte kommer flaska VR, wow samt BF1?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nuvass:

Den ser intressant ut, tror du att den inte kommer flaska VR, wow samt BF1?

Skulle satsat på i7 i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Skulle satsat på i7 i det fallet.

Tror du att det kommer hålla något år?
Äger just nu bara ett radeon 7970 men ska nog försöka köpa ett 480x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nuvass:

Tror du att det kommer hålla något år?
Äger just nu bara ett radeon 7970 men ska nog försöka köpa ett 480x

Har din 2500 fungerat fint fram tills idag så kommer 6770 fungera fint i några år framöver.

Det blir ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Lär dig överklocka först och se om det håller. Din 2500k är inte värd så mycket så perfekt testplattform, överklockad är den än relativt kompetent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuvass:

Tror du att det kommer hålla något år?
Äger just nu bara ett radeon 7970 men ska nog försöka köpa ett 480x

Din 2500k håller ett par år till om du bara klockar den Men ja en 6700k (i7 Skylake) lär hålla ett tag om det inte händer något riktigt drastiskt på hårdvarumarknaden.
Gick själv från en 2500k till en 6700k igår av den simpla anledningen att jag kunde, visst är det skillnad men förvänta dig inga mirakel.
Speciellt då du fortfarande sitter på ett grafikkort som inte ens kan nyttja den processor du har fullt ut

Edit: upplagt för feltolkning, nuvarande grafikkort nyttjar givetvis en 2500k fullt ut, dock är det inte processorn som är flaskhalsen i systemet

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE:

Okej, du låter väldigt trovärdig:)

OM jag köper den processorn vad ska jag ha för grafikkort som inte flaskar?

Vänliga hälsningar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuvass:

@TiasE:

Okej, du låter väldigt trovärdig:)

OM jag köper den processorn vad ska jag ha för grafikkort som inte flaskar?

Vänliga hälsningar,

Flaskar är kanske fel ordval också, men det kommer alltid att finnas någon komponent i systemet som sätter gränsen, det enda man kan göra är att komma i så bra balans som möjligt, köper du ny processor så är det bara att ta det bästa grafikkortet du har råd med och som passar dina ändamål för det finns inga grafikkort idag som inte kommer vara den komponenten som sätter stopp före processorn om du köper en 6600/6700.
480x kanske är detta kort för dig, är ju svårt att veta eftersom vi inte har några officiella siffror från kortet än. Men det går ju alltid att uppgradera grafikkortet igen i framtiden!

Edit: där du kommer märka störst skillnad med en 6700k mot en 2500k är i väldigt CPU-intensiva spel, jag testade Europa Universalis IV igår och där hade jag en hel del stuttering och fördröjningar med min 2500k om jag drog upp hastigheten lite, på nya processorn går det om man vill att köra på full hastighet hela tiden (testade detta i observer mode) utan att få någon typ av stuttering som helst.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuvass:

Hej!

Jag har en I5 2500k och jag har aldrig vågat klockat den.

Jag vill köpa något nytt, blir väl antagligen MB, prolle samt ram, skulle vilja veta vad som i dagsläget motsvarar 2500K?

Vänlliga hälsningar,

Kolla in denna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuvass:

Den ser intressant ut, tror du att den inte kommer flaska VR, wow samt BF1?

6600k kommer inte flaska i BF1.

Byggde ihop en ny dator förra veckan och jag är en utav dom få som har tillgång till Closed Alpha.
Min Fps ligger på 65-70 maxed out 1440p.

MSI 390 8GB
I5 6600k stock clock.

Permalänk

Undrade samma sak här på forumet för en tid sedan och kom fram till att jag tänker köra vidare på min 2500k. Nu är jag ingen hardcore gamer men så länge jag inte stör mig på prestandan finns ingen anledning att uppgradera.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk

ska med köra på med min 2500k. Jävla fin liten sak

Permalänk
Medlem

om du inte har klockat din 2500k, varför köpa en till "K"? Köp istället den högst klockade "ej K"-skylake CPUn du har råd med. Eller en 6600, lägre TDP enligt Inet jmf med 6600K.

Permalänk
Moderator
Moderator

Hej! Välkommen till Sweclockers!

Tyvärr startade dina första trådar inte så bra, en av våra forumregler kräver att din rubrik tydligt beskriver vad tråden handlar om, vilket ingen av dina rubriker gjorde. Vidare får du inte skapa flera trådar på samma ämne, därför är dina två trådar om din 2500K och funderingar nu ihopslagna.

Lycka till med uppgraderingen!

*Rubrik redigerad, trådar sammanfogade.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.