Overwatch, är det bra?

Permalänk

Ni snackar om skill hit och dit, hur svårt ett spel är bestäms av spelarna.
Ju fler som spelar, desto svårare är det att bli bäst.

Csgo är inget svårt spel i sig, men att bli bäst på det är svårt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UsAndThem:

Ni snackar om skill hit och dit, hur svårt ett spel är bestäms av spelarna.
Ju fler som spelar, desto svårare är det att bli bäst.

Csgo är inget svårt spel i sig, men att bli bäst på det är svårt.

Jag tänker mest svårt mekaniskt när jag snackar om svårt spel, inte hur svårt det är att bli bäst. Fotboll är ju bland det simplaste som finns, men att bli bäst är ju något man bara kan drömma om, t.ex.

Försök sedan bli en helt vanlig stridspilot, bäst eller ej. Det är inte många som kan ens klara av en sådan utbildning. Grunderna i visa saker är svårare än andra, det är just det jag är ute efter när jag säger att TF2 är svårare än Overwatch. Stridspilot vs fotboll kanske är lite långsökt i detta exempel, men orkade inte komma på något exempel.

Permalänk
Skrivet av anon233652:

Jag tänker mest svårt mekaniskt när jag snackar om svårt spel, inte hur svårt det är att bli bäst. Fotboll är ju bland det simplaste som finns, men att bli bäst är ju något man bara kan drömma om, t.ex.

Försök sedan bli en helt vanlig stridspilot, bäst eller ej. Det är inte många som kan ens klara av en sådan utbildning. Grunderna i visa saker är svårare än andra, det är just det jag är ute efter när jag säger att TF2 är svårare än Overwatch. Stridspilot vs fotboll kanske är lite långsökt i detta exempel, men orkade inte komma på något exempel.

Alright, förstår.

I så fall vill jag påstå att ett spel behöver vara till synes simpelt för att det skall locka till sig massan och att ett spel kan endast bli en stor e-sport om det lyckats locka till sig massan.

E-sport är inte bara för erfarna spelare.
Fotboll hade inte varit den sport det är idag om åskådare inte förstod sig på sporten.

Till synes simpelt = En viktig ingrediens för en lyckad esport och en story community.
Det skall vara lätt att sätta sig in i, svårt att bemästra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Så du tycker det är värt som en biobiljett, okej!

Ja, det tycker jag. Skulle inte gett mer än 150kr för hur spelet ser ut idag, och även 150 är lite sträckt. Det är ett helt OK spel men i min åsikt prissätter sig högt. Nu säger jag inte att dem inte borde prissätta sig där, dem kommer sälja sjukt bra även med det priset. Jag säger bara att jag inte kommer inhandla det med det priset och värderar vad det kan ge mig till strax över 100kr, alltså är det överprisat från mitt perspektiv.

Som sagt, det är inte att jag är snål här. Det är bara inte värt det enligt mig. Jag tar hellre 2h bra underhållning för 100kr än 40h medioker underhållning för 100kr.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Jag tycker om Overwatch men jag tror också att Overwatch tilltalar de som vanligtvis inte spelar FPS mer än andra. Det är casual-vänligt och jag är casual. Så det tilltalar mig.

Vad gäller valuta för pengarna tror jag att man kan vinna mycket på att vänta ett halvår eller ett år innan man slår till och köper spelet. Jag köpte det nu för att jag spelade den öppna betan och fastnade för spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ja, det tycker jag. Skulle inte gett mer än 150kr för hur spelet ser ut idag, och även 150 är lite sträckt. Det är ett helt OK spel men i min åsikt prissätter sig högt. Nu säger jag inte att dem inte borde prissätta sig där, dem kommer sälja sjukt bra även med det priset. Jag säger bara att jag inte kommer inhandla det med det priset och värderar vad det kan ge mig till strax över 100kr, alltså är det överprisat från mitt perspektiv.

Som sagt, det är inte att jag är snål här. Det är bara inte värt det enligt mig. Jag tar hellre 2h bra underhållning för 100kr än 40h medioker underhållning för 100kr.

Håller med, 500kr kostar det ca och jämför det med 0kr dirtybomb som i det stora är lika innehållslöst. Nu tar ju också blizzard en hutlösa massa micro payments i overwatch också, 24 pack lootboxes kostar lika mkt som spelet. Antar att folk köper för kung och fosterland för att få fetaste legendariska skinnen och låta polarna bara drägla i avundsjuka (tror dom).

Permalänk
Medlem

Blizzards tar 375kr för spelet och det får väl ses som ett bra pris vid release. För min del så är enkelheten i spelmekaniken hela grejen, alla kan vara med och lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Blizzards tar 375kr för spelet och det får väl ses som ett bra pris vid release. För min del så är enkelheten i spelmekaniken hela grejen, alla kan vara med och lira.

Intressant. Vart ser man hur mycket Blizzards själva tar?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag spelade betan och tyckte det var väldigt kul så jag köpte det på release. Det är väldigt kul om man är några stycken. Hade jag inte haft någon att spela med så hade jag nog väntat ett tag dock.

Det som är lite speciellt jämfört med andra spel som jag spelar är att det här är kul som i roligt medans andra spel ofta är kul som i utmanande, skrattar mer i Overwatch än i andra spel

Ska bli kul att se hur ranked blir.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

För att få en liten inblick i mitt tyckande:
Jag tycker inte om TF2, HotS, CoD, LoL, WoW, Hearthstone.
Jag tycker om CSGO, Dota 2 (även HoN innan Dota 2 kom), PoE, Rust.

Med det sagt så är jag otroligt skeptisk till Overwatch då det verkar som en mer "användarvänlig" version av TF2. Hade Overwatch launchat som free-to-play hade det ju inte funnits särskilt många argument för att inte prova det, men att dom slänger på en prislapp på 30 euro eller vad det nu blev känns ju mindre kul.

Jag tror att om man gillar spel såsom LoL, HotS, och Hearthstone så kommer man säkert att tycka om Overwatch. Det känns som ungefär samma målgrupp för de spelen.

Permalänk
Medlem

Ni går in för djupt. Det är ett spel, det är underhållning. Sålänge man har kul så spelar det ingen roll vad det är för typ av spel och hur svårt eller icke-svårt det är!
Jag tycker iaf det är riktigt kul! Men då har jag bara spelat med kompisar. Lvl 20 nu och blev 30 i betan tror jag.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Det är inte värt 500kr men är definitivt ett underhållande spel som funkar bra för casuals eller tävlingsinriktade. Snabba matcher, roliga och unika hjältar och mysig grafik är definitiva plus. Det negativa är att det bara finns 12 kartor och ingen vet om nya kommer släppas mot en kostnad eller gratis (antagligen det första).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det är inte värt 500kr men är definitivt ett underhållande spel som funkar bra för casuals eller tävlingsinriktade. Snabba matcher, roliga och unika hjältar och mysig grafik är definitiva plus. Det negativa är att det bara finns 12 kartor och ingen vet om nya kommer släppas mot en kostnad eller gratis (antagligen det första).

Jag är ganska säker på att de har sagt att alla kartor och karaktärer kommer vara gratis

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

40 euro är ett bra pris för spelet enligt mig..

att gå på bio och bli underhållen i 2 timmar kostar 120 spänn... får man ut 10 timmar av ett 400kronors spel måste väl det ändå ses som bra...

och jag lär spela mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Blizzards tar 375kr för spelet och det får väl ses som ett bra pris vid release. För min del så är enkelheten i spelmekaniken hela grejen, alla kan vara med och lira.

59.99 euro tar dom officielt. https://playoverwatch.com/en-us/buy/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

40 euro är ett bra pris för spelet enligt mig..

att gå på bio och bli underhållen i 2 timmar kostar 120 spänn... får man ut 10 timmar av ett 400kronors spel måste väl det ändå ses som bra...

och jag lär spela mer än så.

Jasså ofan, men dessa argument så kan ju spel kosta 10 tusen, som dota2, csgo där man kan lägga ner så mkt tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

https://eu.battle.net/shop/en/product/overwatch
EUR 39.99

Vilket blev 390,24kr när jag köpte det åt min bror i förrgår. Helt klart värt de pengarna.
Origins Edition innehåller massa lull som enligt mig inte är värt den extra slanten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

39.99€ för bas spelet, origins edition är en special utgåva.
EDIT: Tvåa på pucken...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det du länkade är Origins Edition. Grundspelet kostar 40 euro.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

https://eu.battle.net/shop/en/product/overwatch
EUR 39.99

Vilket blev 390,24kr när jag köpte det åt min bror i förrgår. Helt klart värt de pengarna.
Origins Edition innehåller massa lull som enligt mig inte är värt den extra slanten.

Skrivet av philipborg:

39.99€ för bas spelet, origins edition är en special utgåva.
EDIT: Tvåa på pucken...

Skrivet av Cooling23:

Det du länkade är Origins Edition. Grundspelet kostar 40 euro.

Och Dirtybomb kostar 0, vad är motivationen för 40 euro jämte dirtybomb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Och Dirtybomb kostar 0, vad är motivationen för 40 euro jämte dirtybomb?

Inte en aning, jag har aldrig hört talats om Dirtybomb. Men av det lilla jag såg nu när jag googlade så är Overwatch mer intressant för mig

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Vad för heroes är det som "gäller" då? Spelar som sagt bara solo, har kikat lite på Widowmaker och Hanzo, är de bra?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Hade ~250 h i betan så visste redan att jag skulle gilla det, det är väldigt länge sedan jag hade så kul i datorspel som när jag började lira det i höstas, det kändes som att lira TF2 innan det blev förstört med alla nya vapen. Har försökt hålla mig från att lira de senaste månaderna för att inte bli less och det hjälpte, spelet är åter igen svinkul. Det är rätt kasst att lira själv dock eftersom det är rätt svårt att carrya sitt lag, men det löser man snabbt genom att hoppa in på Discord, då har man en grupp med voice inom 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jasså ofan, men dessa argument så kan ju spel kosta 10 tusen, som dota2, csgo där man kan lägga ner så mkt tid.

allt är relativt.. att tycka att det är ok att betala 120kr för att stirra på en skärm i 2 timmar på bio (underhållninsmedia) men samtidigt gnälla om att betala 400 kr för underhållningsmedia som ger dig behållning i 20-30-100-1000 timmar är rätt sunkigt och snålt om du frågar mig men vi är alla olika..

helst ska ju allt vara gratis.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribb:

allt är relativt.. att tycka att det är ok att betala 120kr för att stirra på en skärm i 2 timmar på bio (underhållninsmedia) men samtidigt gnälla om att betala 400 kr för underhållningsmedia som ger dig behållning i 20-30-100-1000 timmar är rätt sunkigt och snålt om du frågar mig men vi är alla olika..

helst ska ju allt vara gratis.....

Haha men det är inte jag som jämför idiotiska jämförelser med bio och dataspel. Förresten så var ju overwatch dåligt investerade pengar och bio hade varit bättre "underhållningsmedia" spenderat.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Och Dirtybomb kostar 0, vad är motivationen för 40 euro jämte dirtybomb?

Jag har provat dirty bomb, det finns en anledning till att det är gratis och mindre populärt, i stort sett ett dött spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Jag har provat dirty bomb, det finns en anledning till att det är gratis och mindre populärt, i stort sett ett dött spel.

Jo det är lika dåligt som overwatch, dirtybomb hade mycket spelare i början.

Permalänk
Medlem

Körde betan ett tag och tycker det är ett roligt lagspel att köra ihop med polare, lätt att ge sig in i och mysig grafik. Blizzard har levererat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Haha men det är inte jag som jämför idiotiska jämförelser med bio och dataspel. Förresten så var ju overwatch dåligt investerade pengar och bio hade varit bättre "underhållningsmedia" spenderat.

Ska du vara så pessimistisk hela tiden kan du väl gå och spela ditt dirtybomb... Majoriteten verkar ju gilla spelet, men du kan uppenbarligen inte acceptera det? Det är ingen som tvingar dig att köpa det.
Själv köpte jag det dag ett efter att ha provat den öppna betan. Har definitivt spenderat mer pengar på att gå på bio på medelmåttiga filmer än på detta spelet.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Precis på samma sätt som HOTS är en förenkling och mindre förarglig Dota-klon så är Overwatch en förenkling av Team Fortress 2, som drar fördel av de nio(?) år som gått sedan TF2 släpptes.

Passar bra som ett slöspel, eller mindre tävlings/prestationsinriktat spel, om man spelar ensam. För att få någon tillfredställelse från själva tävlingsmomentet måste man spela tätt med kamrater.

Jag tror Overwatch kommer tappa många spelare enormt snabbt om man inte skapar spelsätt som uppmärksammar individuella spelares prestanda mer. Det är ju delvis det som får t ex Counter-Strike att fungera och överleva så bra.

Det kommer att finnas competitive mode när som helst. Det fanns i Betan så bör inte vara långt kvar till lansering. Jag antar att de inte riktigt var nöjda med systemet så de förde inte över det till release.

Läste nu lite snabbt att det ska tydligen släppas i Juni. Alla spelare får då en individuell rank likt CSGO. Det kommer nog bli roligare att lira competitive eftersom alla då (förhoppningsvis) kommer sträva efter samma sak och göra sitt bästa för att hjälpa laget till vinst.

Edit: Vad fylld med hat tråden är just nu! =D Vi kan väl bara acceptera att alla gillar olika? Jag tycker Overwatch är ett ruskigt roligt spel. Jag ser fram emot vad de kan göra med Competitive mode då jag inte han lira det i betan. Hade inga kompisar att lira med så blev bara level ~25. Hade betan i sex - åtta månader.