Permalänk
Medlem

Tips på saker att köpa på Ebay

Precis som rubriken säger,
vad handlar ni på Ebay?

Jag har handlat allt från högtalare till bilen till ficklampor.

Vad har ni för tips? Vad är värt att köpa på Ebay?

Permalänk
Medlem

Telefonskal, laptopväska, SNES USB-kontroller till rpi, skärmskydd. Massa smått och gott som kostar hundralappar i Sverige men kronor på Ebay.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Proffsmobbare

Specifika saker, har väldigt svårt att bara browsa runt där. Till projekt har jag köpt skruv och beslag, läder, aluminiumdetaljer, reservdelar till verktyg.

I övrigt mest delar till mobiltelefoner man tagit sönder, men det brukar mest sluta i huvudvärk över kvaliteten på sakerna man får, trots "OEM" och "Original".

Permalänk
Medlem

Plånbok, klockarmband och mindre verktyg är några av sakerna som jag har köpt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Till den som gillar att fixa med bilen själv så kan man köpa billiga OBD2-enheter, alltså felkodsläsare, för bara några kronor. Kostar flera hundra här i Sverige, och de med bluetooth är ännu dyrare. Själv köpte jag denna:

http://www.ebay.com/itm/262253720727?_trksid=p2057872.m2749.l...

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Handlar inte ofta, men det blir mest sånt som inte finns i Sverige eller är lite för dyrt.
T.ex. TPM-chip, BIOS-programmerare, USB väskor, DC-kontakter, reservdelar till laptops, förstärkta kablar till hörlurar, vinyl ramar

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Brukar köpa lösa komponenter till diverse Arduino-projekt, det är oerhört mycket billigare att köpa dessa direkt från Kina än från t.ex kjell & co eller Elfa.

Permalänk
Medlem

5mw laserpekare med grön stråle för en tjuga. Jag har några stycken, kul att leka med i dimma!

Permalänk
Medlem

Tärningar. Inte alltid billigare, men fantastiskt utbud.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kvalitén på kinagrejer kan skilja sig endel. Köper man vissa grejer funkar de ju inte ens medans andra är klockrena.

Permalänk
Medlem

Reciever till xbox dosan för 50 kronor. 200 i Sverige
Mobilskal,Fiskelina,fiskeväska,kameraväska, ultraljudstvätt mm
Hel del faktiskt kommer inte på allt

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | i5-4690k @ 4.4 | Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 16GB | Asus Z97-e | MSI GTX 1070

Permalänk
Medlem

Allt möjligt, jag har 200+ köp där. Och aldrig några problem med att få pengarna tillbaka om varan inte funkar eller inte kommer. Sen finns ju Aliexpress och wish också, man hittar alltid nått man inte visste man behövde.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Allt mellan himmel och jord. Vissa saker kostar ju mindre med frakt och allt från Kina än det kostar att köpa i butik i Sverige. Det säger ju lite om vårt samhälle.

Har bland annat köpt skruvar, brytare, dioder, kinesisk bambuflöjt (go figure), mobilskärmar etc...

Permalänk

Till bilen har man väl handlat diverse saker. Pushar också för en OBD2 enhet som beyondthemind skrev, perfekt att ha hemma om det dyk upp nån jobbig lampa på instrumenteringen, hållare för en liten tablet som används för gps, hitta billigt en sensor för avgaserna, fungera bara fint och inga felkoder längre.

Sen en massa elektronik för datorn och annat runtomkring.

Kan ju höja ett varningens finger också. Köpte mig ett USB-minne, Sandisk, låg i ny och obruten förpackning. Men när jag satte in det i datorn så skrek antivirusprogrammet till. Där låg i en dold mapp med autostart instruktioner att installera W32/Parite-B virus. Köpt av en tjomme från Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyondthemind:

Till den som gillar att fixa med bilen själv så kan man köpa billiga OBD2-enheter, alltså felkodsläsare, för bara några kronor. Kostar flera hundra här i Sverige, och de med bluetooth är ännu dyrare. Själv köpte jag denna:

http://www.ebay.com/itm/262253720727?_trksid=p2057872.m2749.l...

Nån som har köpt en OBD2 med blåtand för iOS som funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Brukar köpa lösa komponenter till diverse Arduino-projekt, det är oerhört mycket billigare att köpa dessa direkt från Kina än från t.ex kjell & co eller Elfa.

+1 på det. Jag beställde nyligen lite småkomponenter från Ebay: resistorer, transistorer, LEDs, etc., och allt kostar 5-10 ggr mindre än i Sverige. Även om man skulle åka på tull/moms så blir det oerhört mycket billigare. Nu ska jag bara klura ut vad jag ska göra med 100 tryckknappar...

Permalänk
Medlem

Grejer till motorcykeln.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

+1 på det. Jag beställde nyligen lite småkomponenter från Ebay: resistorer, transistorer, LEDs, etc., och allt kostar 5-10 ggr mindre än i Sverige. Även om man skulle åka på tull/moms så blir det oerhört mycket billigare. Nu ska jag bara klura ut vad jag ska göra med 100 tryckknappar...

Fun fact - jag beställde dessa idag: http://www.ebay.com/itm/400632384863

Permalänk
Medlem

Köpte Micro SD kort här om dagen. 32GB Samsung EVO+ för 85~kr. Not bad!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk

@Mauk: Det är knepigt eftersom Äpplet inte godkänner bluetooth-grejer från tredjepart. Vissa saker fungerar, men lite ovanligare grejer som OBD2 kan jag tänka mig är krångligare att få igång.

Söker du dock på "OBD2 iOS" på ebay så kommer det upp en hel del produkter som också sägs fungera med iOS. Lite av en chansning är det ju, men det är så lite pengar det rör sig om. Skulle det inte fungera till en iOS-enhet kan man alltid koppla upp sg till datorn eller låna en Android-enhet av en polare om man inte har det själv. Eller så beställer du samtidigt en bluetooth-adapter till datorn för ett par kronor

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

@Tony32: Brukar få bra grejer från Kina, men de har försökt att blåsa mig på USB-minnen. 32GB som typ hade 4GB användbart... Köper en hel del, står det OEM eller original så är det deras original och inte Zyxel/Apple/Sony. Man får vad man betalar för.
Kläder har skumma (små) storlekar.
Glöm inte att man har bra möjligheter att reklamera köp.

Det jag köper mest är mobilfodral. Typ för 40-50kr. Sambon har alltid ett fräsch och snyggt fodral.

Sån här kan man köpa: www.ebay.com/itm/322064660541

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Grymt roligt med allas tips! Fortsätta komma med mera Man hittar alltid saker man inte visste att man behövde på Ebay, köpte faktiskt några såna här igår http://www.ebay.com/itm/381316659295

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

5mw laserpekare med grön stråle för en tjuga. Jag har några stycken, kul att leka med i dimma!

Har du tillstånd från strålsäkerhetsmyndingheten?
www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Laser/Laserpekare/

Permalänk
Medlem

Köpte en drönare förra veckan från Kina. 1100 kr inkl. frakt mot ca 2500 kr här i Sverige. Så under halva priset.

Sen kollade jag runt på actionkameror men lägsta priset hittade jag faktiskt på en svensk butik. Så allting är inte billigare på Ebay.

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Ha! Det är precis en sån som på bilden!

Nej, faktiskt så har jag egentligen inte tillstånd. Jag har bara hört ryktesvägen att gränsen låg på 5mW och trodde att det var lugnt om jag ska vara helt ärlig.

Det kunde ju varit värre. Jag kunde ha försökt bygga en kärnreaktor i köket....
http://www.hd.se/lokalt/angelholm/2016/04/01/just-nu-storgata...

Permalänk
Medlem

HDMI-kablar 10 kr/st, typ. Annat än de 200 spänn man får betala på Siba och liknande. Rekommenderas dock inte om man har bråttom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tror du ställer frågan på fel sätt... "Tips på saker att INTE köpa på eBay" är nog en bättre fråga.

Själv köper jag ALDRIG elektronik från eBay/Aliexpress etc. Garanti o.s.v. kan du ju bara glömma. Och säljarnas påståenden om lifetime warranty och allt annat de skriver är mer eller mindre skitsnack. Du måste skicka tillbaka saken till säljaren, och då själv stå för frakten till Kina...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

surfplatta, kortlekar, usb-kontroller är några av grejerna jag köpt på ebay

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Föredetting

Låt se... Från orderhistoriken:

* 24V-nätagg för att ersätta ett trasigt trafo jag har i en grej
* Bromsskivor, tändstift, diverse reservdelar till bilar
* Skärmskydd/batteri till mobilen
* Flaskhållare, BB och spacers till cykeln
* Darts
* EF-EOS M-adapter
* Skrivarbläck
* Laptopbatteri/skärm
* Stålkulor till kulventiler
* PLX OBD-läsare med Bluetooth

Lite blandat, sådär. Beställer ofta och gärna från utlandet för att slippa ha med svenska butiker och skatter att göra.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.