Problem med ASUS Radeon R9 380X

Permalänk
Medlem

Problem med ASUS Radeon R9 380X

Tjenare på er!
Fick ett tips om att höra med er, då ni skulle vara extremt duktig

Startade nyss om datorn samtidigt som modemet startades om och märkte då att gpu-tempen var 45-50 grader direkt efter uppstart och den brukar alltid stå på 0.

Startade om igen o kollade fläktarna på grafikkortet som startade för att 5 sekunder senare stanna helt och så gör den nu vid varje uppstartstillfälle. Har provat att blåsa rent fläktarna och kortet samt tagit ut o satt i strömkabeln till det. Och dioden ändrar färg när man stoppar i kabeln till en vit prick som det alltid har varit.

Kan det vara kortet som är trasigt eller kan det vara så att nätagget som e rätt så klent på 550W inte klarar att driva fläktarna?
Det har ju funkar kanon fram tills nu :/

Är ruskigt dålig på sånt här och min bror som brukar hjälpa mig med datorrelaterade problem ligger och sover och inte värt o ringa o väcka han för detta

Så alla tips och råd skulle uppskattas otroligt mycket

Permalänk

Är det ett Asus strix kort eller? För isåfall ska ju fläktarna stå stilla vid låg belastning. De sätter inte igång fören en viss temperatur uppnåts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappa_keno90:

Är det ett Asus strix kort eller? För isåfall ska ju fläktarna stå stilla vid låg belastning. De sätter inte igång fören en viss temperatur uppnåts.

Alltså nu skäms jag tamejfan Måste ha blandat ihop värdet vid uppstart med nåt annat.

Provade o dra igång csgo nu och då tempade den på 60 grader och fläktarna snurrade.
Är 60 ett ok värde? O
ch idle så ligger den på 45 nu.

Stort tack iaf

Permalänk

@NevaZ: 60 grader är bra

Permalänk
Medlem

@NevaZ: Mitt R9 380 brukar hålla 48-50º idle.. efter 2-3h CS brukar det ligga runt 65º... så skulle säga att dina siffror är hur bra som helst. Du ska nog börja oroa dig när det går upp emot 85-90º

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |