Hjälp med felsökning av strejkande BIOS

Permalänk
Medlem

Hjälp med felsökning av strejkande BIOS

Hej, jag skulle behöva hjälp med felsökning av min dator:

Problem:
Eget bygge som jag satte ihop för 3 år sedan, har funkat perfekt fram tills igår då det slocknade under normalt användande (surf på internet). När jag försökt boota upp systemet igen så gick strömmen på (fläktar började snurra) men bara ca 0,5-2sec, sedan slocknade hela systemet igen. Efter ca 6-10sec upprepar systemet försök att starta upp med samma resultat.

Spec:
Intel Core i7 3770K 3,5GHz Socket 1155 Box
Noctua NH-U14S
ASRock Z77 Extreme4
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB
WD Green WD20EARX 64MB 2TB
Fractal Design Define R4 (Svart)
Corsair HX650 650W
Lite-On iHAS124
Gigabyte GeForce GTX 670 OC HDMI DP 2xDVI 2GB
Win7 Utlimate
Systemet har varit OC mha asrock tuning prog (jag vet…) med temp max 60 grader @ 4,3ghz vid stresstest. Lådan fläktas med 2 gentle typhoon 1850rps (pull) i fronten och en bär bak (push). 1 fractal design 140mm toppfläkt (push)

Vad jag gjort:
Tagit ur och satt tillbaka RAM: samma resultat.
Reset:at CMOS (både knapp, tagit ur batteri och med jumper): samma resultat
Kopplat bort strömmatning från samtliga fläktar och chassiknappar, leds etc: samma resultat
Kopplat bort strömmatning till GPU: samma problem
Kopplat bort strömmatning från samtliga diskar: När jag kopplade bort SSD:n så fortsätter systemet bota och hänger sig på felkod 62: INSTALLATION OF SOUTH BRIDGE RUNTIME SERVICES.

Funderingar:
För närvarande står systemet still före POST på felkod 62 med endast PSU, MoBo, CPU och en ramsticka, så problemet kan bara ligga på dessa.
BIOS kan vara korrupt, kan byta CMOS batteri men borde inte påverka detta fel? Är det möjligt att felsöka detta och/eller flasha när jag inte kommer åt BIOS?
PSU, MoBo eller CPU kan vara kass, skulle kunna byta men har inga extra hemma att felsöka med…

Känner att jag börjar få slut på ideer, några förslag på hur jag kan gå vidare?
Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Låter som problem med PSU men omöjligt att veta säkert utan att testa med ett annat.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk

Vilken error code får om du kör utan minnen?

Vilken spänning på minnena? 1.5V eller 1.65V?

Du har redan försökt starta utan grafikkort?

Visa signatur

AMD #1: Asus TUF X570-PLUS|Ryzen 9 5900X|1x Asus TUF RX5700XT OC 8GB
AMD #2: Gigabyte B550M Aorus Elite|Ryzen 7 3700X|1x Gigabyte RX5600XT Gaming OC 6GB
Intel #1: Asus TUF Z690-PLUS|Core i5-12600KF|1x Asus TUF RTX 3060 OC 12GB
Intel #2: Asus P8Z77-V|Core i5-3570K@4.5|2x Asus GTX 780 OC 3GB SLi

Permalänk
Skrivet av Finno:

Hej, jag skulle behöva hjälp med felsökning av min dator:

Problem:
Eget bygge som jag satte ihop för 3 år sedan, har funkat perfekt fram tills igår då det slocknade under normalt användande (surf på internet). När jag försökt boota upp systemet igen så gick strömmen på (fläktar började snurra) men bara ca 0,5-2sec, sedan slocknade hela systemet igen. Efter ca 6-10sec upprepar systemet försök att starta upp med samma resultat.

Spec:
Intel Core i7 3770K 3,5GHz Socket 1155 Box
Noctua NH-U14S
ASRock Z77 Extreme4
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB
Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB
WD Green WD20EARX 64MB 2TB
Fractal Design Define R4 (Svart)
Corsair HX650 650W
Lite-On iHAS124
Gigabyte GeForce GTX 670 OC HDMI DP 2xDVI 2GB
Win7 Utlimate
Systemet har varit OC mha asrock tuning prog (jag vet…) med temp max 60 grader @ 4,3ghz vid stresstest. Lådan fläktas med 2 gentle typhoon 1850rps (pull) i fronten och en bär bak (push). 1 fractal design 140mm toppfläkt (push)

Vad jag gjort:
Tagit ur och satt tillbaka RAM: samma resultat.
Reset:at CMOS (både knapp, tagit ur batteri och med jumper): samma resultat
Kopplat bort strömmatning från samtliga fläktar och chassiknappar, leds etc: samma resultat
Kopplat bort strömmatning till GPU: samma problem
Kopplat bort strömmatning från samtliga diskar: När jag kopplade bort SSD:n så fortsätter systemet bota och hänger sig på felkod 62: INSTALLATION OF SOUTH BRIDGE RUNTIME SERVICES.

Funderingar:
För närvarande står systemet still före POST på felkod 62 med endast PSU, MoBo, CPU och en ramsticka, så problemet kan bara ligga på dessa.
BIOS kan vara korrupt, kan byta CMOS batteri men borde inte påverka detta fel? Är det möjligt att felsöka detta och/eller flasha när jag inte kommer åt BIOS?
PSU, MoBo eller CPU kan vara kass, skulle kunna byta men har inga extra hemma att felsöka med…

Känner att jag börjar få slut på ideer, några förslag på hur jag kan gå vidare?
Tacksam för all hjälp!

Låter som korrupt bios eller trasigt moderkort. På den lågupplösta bilden på deras hemsida ser det ut att vara ett lösttagbart SOP8 bios så går att flasha om med en Nano USB Bios programer utan större problem. smidigaste vore dock om där fanns ett backup bios så du bara kunde byta plats på dessa direkt.

Det andra alternativet är inte lika lätt, men jag har samma fel på ett moderkort där jag bränt vrm till CPUn på så kan vara rent hårdvaru fel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eisenschwein:

Vilken error code får om du kör utan minnen?

Vilken spänning på minnena? 1.5V eller 1.65V?

Du har redan försökt starta utan grafikkort?

Om systemet kommer så långt så visar det 40 (typ: no system memory available)

minnena ligger på 1,5v, har inte ökat detta manuellt och tror inte tweek programmet gjort så heller

Testat starta utan gpu strömmatat, men jag antar att det får tillräckligt med ström genom PCI-E porten för att krångla om det är något kasst med detta. Skall testa att plocka ur hela kortet när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Kom hem och plockade bort graffekortet ur burken. Då går de fram till kod A2 och visar bild på skärm där man skall välja set-up eller continue. Båda valen resulterar i att datorn släcker ner. Känns lite som den saknar kraft då det blir mer och mer stabilt för varje komponent jag kopplar bort... Det blir dock en mindre potetiell BIOS konflikt också...

Kanske skulle ta det som ursäkt för att inhandla ett RM750X