Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa nytt?

Hej,

Sitter för tillfället på en stationär burk med följande specs:

Phenom II X3 710 2.6ghz
8 GB RAM
Radeon HD4870

Jag lirar mest t.ex Company of Heroes två, Civilization, Total War osv och här börjar denna dator bli slö.

Är det någon ide att försöka uppgradera? eller ska man köpa nytt?

Det hör till historien att jag reser rätt mkt, så vill helst inte uppgradera allt för dyrt då jag inte är hemma så mycket. Om det blir för dyrt så tänker jag att jag lika gärna kan köpa mig en bärbar för gaming (t.ex Y50-70 eller liknande)

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

rent spontant skulle jag nog säga köpa nytt, men vist en SSD och ett nytt grafkkort skulle nog göra rätt så mkt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Entusiast

Hmmm, svårt att säga faktiskt då du spelar väldigt CPU-intensiva spel och skall CPU'n bytas så... ja då måste ju även RAM och moderkort bytas.

Om du nu reser så mycket som du säger så kan faktiskt en okej instegs-laptop för spel vara en vettig kompromiss.
Men skall den stationära uppgraderas så gäller ju helst ett byte av både grafikkort och CPU och det kan du nog hitta för cirka 3K inklusive grafikkort totalt fast då är det begagnat som gäller.

Men upplever du att datorn presterar sämre i spelen nu än förr? (I spel, hur seg den är i övrigt är mindre intressant).

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Dom kommer inte ofta, men kolla tradera och ebay efter en 1090T x6 phenom, om ditt moderkort stödjer det.
Sen ett bättre grafikkort, 7970 är ok. Typ 1500kr i uppgradering.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W