Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Hjälpsam

Någon som vet hur många datorer som uppdaterats, nu en dryg vecka efter släppet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Någon som vet hur många datorer som uppdaterats, nu en dryg vecka efter släppet?

27 miljoner.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RexIce:

Hur lyckades du med det? använder du s/pdif till förstarkare?

Övriga diskussion om det

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/forum/insider_wint...

DTS Connect/interactive är inte samma sak som DTS, jag kollade på en film med DTSljud via VLC senast igår så vanlig DTS fungerar, Connect har jag ingen aning om hur det funkar med 10an eftersom det inte är nått jag använder utan det berör ju bara spelare och inte de som vill kolla på film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

En sak jag har märkt är att NumLock är alltid av när jag startar datorn. Detta händer inte vid reboot.
Detta leder bara till en extra knapptryckning innan man slår in pinkoden så det är inget stort problem.

Nån annan som har märkt samma sak?

(I win7 så var NumLock alltid på när jag startade datorn).

mitt numlock är på

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ratatosk:

Någon som vet hur många datorer som uppdaterats, nu en dryg vecka efter släppet?

Hm ca 3% med andra ord, detta kommer nog att ta tid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

En sak jag har märkt är att NumLock är alltid av när jag startar datorn. Detta händer inte vid reboot.
Detta leder bara till en extra knapptryckning innan man slår in pinkoden så det är inget stort problem.

Nån annan som har märkt samma sak?

(I win7 så var NumLock alltid på när jag startade datorn).

Samma här och på min mors dator är tydligen Numlock av.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

DTS Connect/interactive är inte samma sak som DTS, jag kollade på en film med DTSljud via VLC senast igår så vanlig DTS fungerar, Connect har jag ingen aning om hur det funkar med 10an eftersom det inte är nått jag använder utan det berör ju bara spelare och inte de som vill kolla på film.

Nyfiken hur du fått 5.1 ljud att fungera (har inte lyckas själv). Använder annat program i stället för detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig som "kör" (WIN+R) inte sparar vad man skriver.

skriver jag tex appdata, klickar enter och öppnar kör igen så står det inte appdata där, det gjorde det förut (i Win 8.1 och WIN 7), förutom det och Nvidias drivrutiner så funkar allt 100% hitills.

edit: Windows update vill även installera GPU drivers hela tiden, även om jag har installerat själv, är det bara för mig det blir så?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Är det bara för mig som "kör" (WIN+R) inte sparar vad man skriver.

skriver jag tex appdata, klickar enter och öppnar kör igen så står det inte appdata där, det gjorde det förut (i Win 8.1 och WIN 7), förutom det och Nvidias drivrutiner så funkar allt 100% hitills.

edit: Windows update vill även installera GPU drivers hela tiden, även om jag har installerat själv, är det bara för mig det blir så?

Ja den försökte med blev fail, installerade själv och då försvann lusten för uppdate att tvinga på mig dessa.

Men det med "kör" fungerar bra för mig. Hade en annan bugg med klistrade iconer aktivitetsfället , där jag tyckte på en icon så öppnades ny icon i aktvetetsfället (visade sig vara en bugg).

Så undrar om du bara uppdaterat eller ren installerat os:et?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja den försökte med blev fail, installerade själv och då försvann lusten för uppdate att tvinga på mig dessa.

Men det med "kör" fungerar bra för mig. Hade en annan bugg med klistrade iconer aktivitetsfället , där jag tyckte på en icon så öppnades ny icon i aktvetetsfället (visade sig vara en bugg).

Så undrar om du bara uppdaterat eller ren installerat os:et?

Jag gjorde en clean install från ett USB minne.

Jag hade också buggen med ikonerna i aktivitetsfältet (Firefox spawnade en ny ikon istället för att "använda" den pinnade)
Först så testade jag att pinna när firefox var öppet, det hjälpte inte. sen installerade jag om firefox och valde att pinna det i aktivitetsfältet, det hjälpte inte heller, men sen när jag installerade om det igen och valde att göra en skrivbordsikon,pinna det i aktivitetsfältet och start meny eller vad det står så funkade det konstigt nog.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Jag gjorde en clean install från ett USB minne.

Jag hade också buggen med ikonerna i aktivitetsfältet (Firefox spawnade en ny ikon istället för att "använda" den pinnade)
Först så testade jag att pinna när firefox var öppet, det hjälpte inte. sen installerade jag om firefox och valde att pinna det i aktivitetsfältet, det hjälpte inte heller, men sen när jag installerade om det igen och valde att göra en skrivbordsikon,pinna det i aktivitetsfältet och start meny eller vad det står så funkade det konstigt nog.

Jupp installerade om Os:et med efter ett par buggar, som hörde troligen ihop med jag bara körde på uppgradering först.

Allt som hör ihop med modern slutade fungera Win 8 var aldrig så skakigt vid släpp

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Är det bara för mig som "kör" (WIN+R) inte sparar vad man skriver.

skriver jag tex appdata, klickar enter och öppnar kör igen så står det inte appdata där, det gjorde det förut (i Win 8.1 och WIN 7), förutom det och Nvidias drivrutiner så funkar allt 100% hitills.

edit: Windows update vill även installera GPU drivers hela tiden, även om jag har installerat själv, är det bara för mig det blir så?

för mej sparas vad man skriver i kör .

angående drivrutiner .
kan du inte gå till system
avancerade systeminställningar
sedan fliken maskinvara
sedan inställningar för enhetsinstallation
där kan du välja om drivrutiner ska installeras automatiskt

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är än så länge grymt nöjd med Win10. Körde på en clean install och än så länge funkar allt kanon *Peppar peppar ta i trä*. Snyggt är det också. Så två tummar upp!.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på drivrutinen till min Sound blaster Z.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Äntligen fått igång min. Flera försök, flera rensningar av nedladdade filer och olika inställningar av brandvägg och olika startkommandon. Ingenting funkade och nu helt plötsligt så gick det att ladda ner och uppgradera. Jaja bara det funkar....

Snyggt helt klart, och inga kompabilitetproblem än. Hoppas att detta är den sista stora uppgraderingen av windows. Trött på allt stul i samband med ominstallationer.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Cooling23:

Väntar fortfarande på drivrutinen till min Sound blaster Z.

Det finns nu, väl? Kom samtidigt som till mitt Recon3D.
http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catI...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Broken-arrow:

Nyfiken hur du fått 5.1 ljud att fungera (har inte lyckas själv). Använder annat program i stället för detta.

Jag har inte gjort nått speciellt, jag har faktiskt inte gjort nått alls utan det fungerade direkt "automagiskt" på samma sätt som med win 7.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det finns nu, väl? Kom samtidigt som till mitt Recon3D.
http://support.creative.com/Products/ProductDetails.aspx?catI...

Ahh nu kom det! Tack!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför det ska vara så erbarmligt fult, tappade lusten och återvände till 7 på mediedatorn, orkar knappast ens tänka på att gå igenom det igen med speldatorn. Finns det tredjeparts skins för att få skrivbordsutseendet att inte ge ögonskav?

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Mitt Windows 10 är hur stabilt som helst.Har du ens testat win10 tror att till 99% av alla buggar osv som nämns så är det nog mer användaren som inte gör rätt och kör gamla drivrutiner..

Kommer ihåg hur det lät när 7an släpptes var likadant då om inte värre.
Så för mig har denna release varit klart den bästa och mest problemlöst.

Det är stabilt för vissa och andra har jäkligt många buggar och problem, inget konstigt med detta heller för så brukar det vara vid nya släpp.
Buggarna kan delvis bero på det du säger och delvis på vilka andra saker man kör på sin burk, sen verkar det även stabilast när man gjort en ren installation.
Jag har kört W10 på VB sen ett tag innan RTM och gör så fortfarande, mycket för att försöka hitta lösningar på det saker jag inte gillar innan man kör in det skarpt.

Absolut var det samma med 7:an när den kom och av samma anledning som nu var jag kvar på XP tills den blivit bättre och som sagt enda anledningen till att jag inte är på 8.1 är att jag inte sett ett behov att installera om burken sen det kom.
Nu är jag dock i ett läge där den skulle må bra av en ominstallation samt att jag ser en fördel med W10 när det blivit lite stabilare och de värsta problemen rätats ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte gjort nått speciellt, jag har faktiskt inte gjort nått alls utan det fungerade direkt "automagiskt" på samma sätt som med win 7.

Okej noob som jag är har jag inte fått det att fungera men men.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Just därför IE är kvar än så länge. Men skönt att även MS försöker avliva IE på nätet (som väldigt många sidor använder som mall). speciellt version 6 har varit svårt att bli av med.

Märkte att Chrome också är strulig emellanåt. Fick vara lite support ikväll då en bekant skulle söka ekonomiskt bistånd via e-tjänsten på Norrköpings kommuns hemsida. Loggade in med mobilt bank-id eftersom det vanliga inte fungerar i Windows 10 ännu. Men vid ett visst steg gick det inte att gå vidare.

I FireFox och Internet Explorer fungerade det utan problem.

Tycker det är irriterande att man ska behöva använda flera olika webbläsare. När det kunde fungera med bara en enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReZZiE:

Märkte att Chrome också är strulig emellanåt. Fick vara lite support ikväll då en bekant skulle söka ekonomiskt bistånd via e-tjänsten på Norrköpings kommuns hemsida. Loggade in med mobilt bank-id eftersom det vanliga inte fungerar i Windows 10 ännu. Men vid ett visst steg gick det inte att gå vidare.

I FireFox och Internet Explorer fungerade det utan problem.

Tycker det är irriterande att man ska behöva använda flera olika webbläsare. När det kunde fungera med bara en enda.

Ja inte kul, kört FF så länge jag kan minnas och aldrig en hemsida som inte fungerat. Kör PM nu, bara för FF blev för seg på min burk av konstig anledning (funkar perfekt för polare, men inte för mig). Har inte med sparade kakor, utan något annat (körde över all historik till PM och den var lika snabb för det):)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Märkte att Chrome också är strulig emellanåt. Fick vara lite support ikväll då en bekant skulle söka ekonomiskt bistånd via e-tjänsten på Norrköpings kommuns hemsida. Loggade in med mobilt bank-id eftersom det vanliga inte fungerar i Windows 10 ännu. Men vid ett visst steg gick det inte att gå vidare.

I FireFox och Internet Explorer fungerade det utan problem.

Tycker det är irriterande att man ska behöva använda flera olika webbläsare. När det kunde fungera med bara en enda.

BankID funderar utan problem för mig i Chrome och Edge.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

för mej sparas vad man skriver i kör .

angående drivrutiner .
kan du inte gå till system
avancerade systeminställningar
sedan fliken maskinvara
sedan inställningar för enhetsinstallation
där kan du välja om drivrutiner ska installeras automatiskt

Såhär ser det ut för mig, jag tror att DDU ändrade detta åt mig. (Fick upp en ruta om det när jag skulle ta bort drivrutinerna som windows update installerade.)
Hursom så hjälper det inte, så jag har inaktiverat windows update servicen tillsvidare.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att skaffa Realtek HD Audio Driver utan ASUS temat? När jag installerar så får jag ASUS gräsliga tema och tray ikon som båda ser ut att komma från 90-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Finns det något sätt att skaffa Realtek HD Audio Driver utan ASUS temat? När jag installerar så får jag ASUS gräsliga tema och tray ikon som båda ser ut att komma från 90-talet.

Har du testat att Installera nyaste från realtek.com.tw?
http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agamemnon_71:

Nej, det är det inte. "Inte så bra" är nåt man ogillar. Skräp är nåt man inte vill befatta sig med alls.

Vi får helt enkelt acceptera att vi tycker olika på den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Har du testat att Installera nyaste från realtek.com.tw?
http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Mmm men det installerade bara den versionen jag hade. Vet jag hade Realteks default tema i Windows 8 men har provat avinstallera och installera drivrutinerna igen men får bara den med ASUS branding.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Vad är grejen med CS fanboys som MÅSTE ha 150FPS?

Har inte lirat CS sen 1.6 men till och med jag vet att det är för att fysikmotorn även i de nyare versionerna av spelet är kodade för att fungera på samma sätt som HL1 motorn fungerade, så att din FPS påverkar fysiken i spelet, högre FPS gör t.ex att du kan bunnyhoppa snabbare och därmed ta dig fram snabbare, du kan med "rätt" FPS ta lägre fall damage, man tömmer ett magasin olika snabbt beroende på FPS osv osv.

Skrivet av Broken-arrow:

Nyfiken hur du fått 5.1 ljud att fungera (har inte lyckas själv). Använder annat program i stället för detta.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte gjort nått speciellt, jag har faktiskt inte gjort nått alls utan det fungerade direkt "automagiskt" på samma sätt som med win 7.

Samma här, fungerade så fort jag fick in drivrutinerna för NVIDIA HD Audio (kör ljudet via HDMI på grafikkortet) allt från DTS, DTS-HD till Dolby TrueHD i både 5.1 och 7.1 fungerande utan några som helst problem.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.