Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Har inte kört 8, så min reaktion var "oj". Startmenyn tyckte jag inte var någon höjdare, kontrollpanelen var väldigt osmidig. Har för gammalt grafikkort också så det finns inga drivrutiner till det.. några andra program som inte heller fungerar i W10 ännu. Körde tillbaka W7 efter 20 min efter lite navigering i menyerna. Avvaktar ett tag till, AMD släpper förhoppningsvis sin legacy driver framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Många undrar om man kan byta hårdvara & köra vidare med Win10 man fått "gratis", enligt microsoft så ska det gå.

http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq?ocid=wi...

Glad att jag såg detta då jag planerar en större uppgradering.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

en fråga nån, Hur många gånger kan man installera windows 8 och aktivera det?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Väldigt cleant utseende må jag säga men har dock ett problem som är väldigt störande.

Ibland kan allt hänga sig allt fryser i några sekunder och sen släpper det igen föstår inte vad som är fel?

Jag gjorde en uppgradering från Win 7 home premium men behöll några inställningar och appar "jag gjorde ingen clean install".

Någon som känner igen sig?

Visa signatur

Vinden ylar berget tiger

Japanskt Ordspråk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamal:

Luddig fråga och antagligen fel tråd men vi testar! Jag ska gå från windows 7 till 10, just nu har jag en ssd på 120gb som "C" och main hdd för windows, men sitter även med en större ssd som jag skulle vilja lägga w10 på istället.. hur gör jag detta på simplaste sättet?

Formaterar man när man byter över och får välja vilken hdd man vill ha som standard? eller måste man byta plats på dom fysiskt?

Gratiserbjudandet gäller en uppgradering, din Windows 7 kommer alltså att skrivas över oavsett var den ligger. När uppgraderingen är gjort och aktiverad kan du göra en ren installation av Windows 10 och då kan du välja var den ska ligga.

Skrivet av mnystedt86:

en fråga nån, Hur många gånger kan man installera windows 8 och aktivera det?

Passar jättebra i en tråd med rubriken "Vad tycker ni om Windows 10"
Om du menar i samma dator (moderkort) så hur många gånger som helst, fast telefonaktivering kan behövas ibland.

Permalänk
Skrivet av CeciliaB:

Gratiserbjudandet gäller en uppgradering, din Windows 7 kommer alltså att skrivas över oavsett var den ligger. När uppgraderingen är gjort och aktiverad kan du göra en ren installation av Windows 10 och då kan du välja var den ska ligga.

Passar jättebra i en tråd med rubriken "Vad tycker ni om Windows 10"
Om du menar i samma dator (moderkort) så hur många gånger som helst, fast telefonaktivering kan behövas ibland.

Exakt, samma dator, samma moderkort

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem

Bara jag som har problem med att Google Chrome fryser och laggar fast? Har windows 10 på både min stationära och bärbara och på båda enheterna så har jag det problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Bara jag som har problem med att Google Chrome fryser och laggar fast? Har windows 10 på både min stationära och bärbara och på båda enheterna så har jag det problemet.

För mig så fungerar chrome hur bra som helst, jag gjorde dock en clean install på alla mina system och allt fungerar jättebra!

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Gratiserbjudandet gäller en uppgradering, din Windows 7 kommer alltså att skrivas över oavsett var den ligger. När uppgraderingen är gjort och aktiverad kan du göra en ren installation av Windows 10 och då kan du välja var den ska ligga.

Passar jättebra i en tråd med rubriken "Vad tycker ni om Windows 10"
Om du menar i samma dator (moderkort) så hur många gånger som helst, fast telefonaktivering kan behövas ibland.

Tackar!

Permalänk
Avstängd

En viktig fråga. Om man blåser rent är det väll lämpligast att avinstallera sina spel så inte DRM låser dem eftet för många ominstallationer. Phu, har nog en massa spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja, ska precis uppdatera till windows 10 men jag undrar om man måste spara bilder, dokument m.m. innan man gör uppdateringen??
Tacksam för svar!

Mvh Davve

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdavvex:

Tja, ska precis uppdatera till windows 10 men jag undrar om man måste spara bilder, dokument m.m. innan man gör uppdateringen??
Tacksam för svar!

Mvh Davve

Alla filer m.m bör finnas kvar efter uppgradering men som alltid är det rekommenderat att backa upp sånt man inte vill förlora.

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte välja "Skräp"?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Agamemnon_71:

Varför kan jag inte välja "Skräp"?

För att "inte så bra" är ungefär samma sak?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Ah, så det är skillnaden! Tack!

Permalänk
Medlem

Ja inte är Win 10 så stabilt precis (kan ju vara för man gick från win 8.1), var ju en del fel och sånt i det OS:et och var en del bök att få till win 10 installationen. Även om jag gjorde en reset någon dag efter (som ska vara som ren installation).

Men efter ett par dagars rullande efter resten, så slutar halva os:et fungera ja du hörde rätt.

Startmeny, sök och win+P och meddelande sluta fungera efter jag avinstallera adware (hette wander burst) och installerade Malwarebytes.

Provade systemåterställning, fungerade inte så prova det igen men valde inte spara inställningarna. Ja då blev Windows helt korrupt i stället.

Får fler frågetecken än svar, sen det urkassa systemet för att ens koma in i felsäkert läge är så dumt att det inte ens finns ord för det.

När Windows endast laddar någon minut och följs av blåskärm och det i oändlig loop. Win 7 hade vid det laget fixat fram felsäkert läge som man kan börja göra seriös felsökning. Det kan jag säga på en gång hade inte Svenssons vetat vad dom ska göra alls och vi mer kunniga får ett rent helvete när detta händer.

Fattar inte varför dom gjort så här. Blir bara arg, kunde ha börjat med reparation för länge sen, men nej jag får fixa ett USB i stället.

Är enligt mig ett stort skämt allt ihop. Vill ni ha stabil dator vänta med win 10. Kör som tur det på en burk som inte är en jätte katastrof om OS:et bråkar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja inte är Win 10 så stabilt precis (kan ju vara för man gick från win 8.1), var ju en del fel och sånt i det OS:et och var en del bök att få till win 10 installationen. Även om jag gjorde en reset någon dag efter (som ska vara som ren installation).

Men efter ett par dagars rullande efter resten, så slutar halva os:et fungera ja du hörde rätt.

Startmeny, sök och win+P och meddelande sluta fungera efter jag avinstallera adware (hette wander burst) och installerade Malwarebytes.

Provade systemåterställning, fungerade inte så prova det igen men valde inte spara inställningarna. Ja då blev Windows helt korrupt i stället.

Får fler frågetecken än svar, sen det urkassa systemet för att ens koma in i felsäkert läge är så dumt att det inte ens finns ord för det.

När Windows endast laddar någon minut och följs av blåskärm och det i oändlig loop. Win 7 hade vid det laget fixat fram felsäkert läge som man kan börja göra seriös felsökning. Det kan jag säga på en gång hade inte Svenssons vetat vad dom ska göra alls och vi mer kunniga får ett rent helvete när detta händer.

Fattar inte varför dom gjort så här. Blir bara arg, kunde ha börjat med reparation för länge sen, men nej jag får fixa ett USB i stället.

Är enligt mig ett stort skämt allt ihop. Vill ni ha stabil dator vänta med win 10. Kör som tur det på en burk som inte är en jätte katastrof om OS:et bråkar.

Jag tycker det låter som om du fått in mer skit i datorn och inte bara Wander Burst. På de datorer jag installerat W 10 rullar det bara. Inte så att jag tycker allt är bra men inga sådana problem som du tar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

hur många gånger kan jag installera om windows 8 och aktivera det ? jag har formeterat om datorn 2 gånger sen jag köpte den för ca 2-3 år sen

På samma dator utan bytt hårdvara borde du väl kunna göra det oändligt många ggr. Om nyckel blir låst på nåt sätt kontakta MS.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med OS:et så långt men jag lider av problemet "försämrad fps" i så gott som samtliga spel.
Har man kommit fram till vad det är som gör det och hur man åtgärda det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker det låter som om du fått in mer skit i datorn och inte bara Wander Burst. På de datorer jag installerat W 10 rullar det bara. Inte så att jag tycker allt är bra men inga sådana problem som du tar upp.

Ja jag gjorde ingen djupare sökning för Windows 10 var helt korrupt efter sista återställningen. Gick inte att reparera över USB heller, vet inte vad som hände.

Virussökningen hitta några 2 filer till som var misstänkta förutom Wander Burst men stod inget vettigt.

Även vid ominstallationen nu är Os:et inte helt stabilt , går jag in i den simpla settings kan den bara krascha (när jag går in vid uppdate och väljer annan meny).

SSD:n ska enligt smart vara i bra skick, så om det är hårdvaran så är det något annat som moderkort/cpu eller grafikkort.

Men windows 10 känns inte helt stabil, win 8.1 var betydligt stabilare. Kraschade aldrig och inte att modern vägrade fungera helt plötsligt.

Lustigt att man får in skit på win 10, måste vara rätt mycket säkerhetshål att fixa. Men aldrig varit med om ett OS beter sig såhär. Inte ens win 8.1 med polis viruset korrumperade os:et, så det aldrig blev sig likt igen (inte min dator utan en annans).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

@Broken-arrow: Med tanke på hur mycket virus och så du verkar få så kanske du ska vara lite mer försiktig med vad du installerar, hur du säkrar din dator eller hur du beter dig online. Jag har inte haft virus på riktigt sedan XP liksom.

Permalänk
Medlem

Jag har en bekant som efter uppdatering till W10 får mycket sämre hastigheter på sitt trådlösa nät hemma.

Senaste drivrutinerna installerade på nätverkskort och senaste FW på router. Han gick från ungefär 100mbit/s till ca 30mbit/s.

Har det hänt någon annan också eller är han rätt ensam med problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@Broken-arrow: Med tanke på hur mycket virus och så du verkar få så kanske du ska vara lite mer försiktig med vad du installerar, hur du säkrar din dator eller hur du beter dig online. Jag har inte haft virus på riktigt sedan XP liksom.

Mycket? Är faktiskt jäkligt försiktig av mig och ärligt inte fått virus på varken win 8.1 som gått sen slutet av 2014 eller Win 7 (kört virussökningar på win 7 maskinen).

Kört Avast hela tiden, hur som helst verkar nu datorn gå stabilt, efter den installerat några uppdateringar kraschar inte enkla inställningar.

Endast ett adware lyckas smita in, hur vet i katten (installerat få program på den datorn). sen var det 2/3 andra filer som var misstänkt något malware.

Jag tror helt enkelt gamla installationen krockade med den nya även efter reset (som skulle ta bort gamla windows mappen men inte gjorde det). Vet att reseten fungerade för det inte kom upp någon varning och datorn återställdes till original.
Så enda förutom det kan vara lokala kontot som inte lira bra med win 10.

Men Os blev efter avinstallation av adware och installation av Malwarebyte blev os:et korrupt och återställning fungerade inte.

Så nej har jäkligt koll på det med virus, kör då och då virussökningar med externa program. Även noskript hjälper till enormt mycket att hålla borta detta.

Men aldrig fått själv eller ens hjälpt polare där Os:ets systemfiler blivit i så illa skick att det behövs ominstallation. Så det är något MS måste fixa så systemfilerna inte lika lätt blir korrupta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Mycket? Är faktiskt jäkligt försiktig av mig och ärligt inte fått virus på varken win 8.1 som gått sen slutet av 2014 eller Win 7 (kört virussökningar på win 7 maskinen).

Kört Avast hela tiden, hur som helst verkar nu datorn gå stabilt, efter den installerat några uppdateringar kraschar inte enkla inställningar.

Endast ett adware lyckas smita in, hur vet i katten (installerat få program på den datorn). sen var det 2/3 andra filer som var misstänkt något malware.

Virus och sånt, jag menade förstås adware också.

Citat:

Jag tror helt enkelt gamla installationen krockade med den nya även efter reset (som skulle ta bort gamla windows mappen men inte gjorde det). Vet att reseten fungerade för det inte kom upp någon varning och datorn återställdes till original.
Så enda förutom det kan vara lokala kontot som inte lira bra med win 10.

Men Os blev efter avinstallation av adware och installation av Malwarebyte blev os:et korrupt och återställning fungerade inte.

Så nej har jäkligt koll på det med virus, kör då och då virussökningar med externa program. Även noskript hjälper till enormt mycket att hålla borta detta.

Men aldrig fått själv eller ens hjälpt polare där Os:ets systemfiler blivit i så illa skick att det behövs ominstallation. Så det är något MS måste fixa så systemfilerna inte lika lätt blir korrupta.

Stänger man inte av UAC så är de ganska skyddade nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Virus och sånt, jag menade förstås adware också.
Stänger man inte av UAC så är de ganska skyddade nuförtiden.

mmm men inte installerat mer än key finders program (två olika). har/hade UAC påslaget ironiskt nog

Jaja jag hoppas Os:et ger mig bättre upplevelse nu. Jäkligt lustigt att OS:et kunde gå sönder så enkelt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

mmm men inte installerat mer än key finders program (två olika). har/hade UAC påslaget ironiskt nog

Jaja jag hoppas Os:et ger mig bättre upplevelse nu. Jäkligt lustigt att OS:et kunde gå sönder så enkelt.

Det är väl ganska känt genom windows historia att uppgradera en version till en annan är ett 50/50 lotteri om det skall funka eller inte.
Sen tror jag inte heller man kan jämföra reset funktionen med en formatering och ominstallation, tror inte den kan få bort allt om man fått in skit eller vissa typer av korrupta filer.
Skall man ändå rensa allt förstår jag inte heller vitsen med reset, är ju lite skillnad om man vill spara filer och inställningar men då får man ju garanterat inte rätt på alla typer av problem.

Byter man OS version eller har problem finns det bara ett sätt (enligt mig) och det är format och ominstallation, annars ber man om problem.

Permalänk

Fick ni upp Win10 i Windows Update? Och funkade det isåfall bra att installera på det viset?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fläsklägg:

Fick ni upp Win10 i Windows Update? Och funkade det isåfall bra att installera på det viset?

Ja, Uppdaterat på de viset på flera datorer, inga problem.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Ja, Uppdaterat på de viset på flera datorer, inga problem.

Okej fint.

*Edit - jo nu rullar nedladdningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är väl ganska känt genom windows historia att uppgradera en version till en annan är ett 50/50 lotteri om det skall funka eller inte.
Sen tror jag inte heller man kan jämföra reset funktionen med en formatering och ominstallation, tror inte den kan få bort allt om man fått in skit eller vissa typer av korrupta filer.
Skall man ändå rensa allt förstår jag inte heller vitsen med reset, är ju lite skillnad om man vill spara filer och inställningar men då får man ju garanterat inte rätt på alla typer av problem.

Byter man OS version eller har problem finns det bara ett sätt (enligt mig) och det är format och ominstallation, annars ber man om problem.

Måste vara så helt enkelt, win 8.1 var ju inte så stabilt sett till fel jag fick rätta till för att ens få win 10 att installeras. Är ju lite sjukt egentligen att på 12 månader kan OS:et få fel på systemfiler, sen uppdaterade jag från 8,0 till 8,1 kan ju ha bidragit till problmet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar