Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som ännu inte fått erbjudande om att installera skiten? Har reserverat ett ex men varje gång jag klickar i det där skaffa Windows 10 programmet så står det bara att de verifierar Windows 10 för min dator. Tydligen skall de meddela mig när det är klart men nu har det ju gått snart 2 veckor och fortfarande står det så.

Sen undrar jag om det går att få genomskinlig aktivitetslist och program/fönsterlister i Windows 10? Har sådana nu på min Windows 8.1 installation och jag vill ha det så även i Windows 10. Verkar se så instängt ut med de svarta listerna i Windows 10.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd

Riktigt skönt men finns några buggs men det är inget farligt men annars är det riktigt grymt, snabbt och snabb uppstartar.

Permalänk
Medlem

håller på att ladda ner windows 10 (lite efter jag vet) och när jag trycker på "Visa förloppet för nerladdningen" så kommer ingenting upp. Någon som vet vad problemet är?!

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Nån mer än jag som ännu inte fått erbjudande om att installera skiten? Har reserverat ett ex men varje gång jag klickar i det där skaffa Windows 10 programmet så står det bara att de verifierar Windows 10 för min dator. Tydligen skall de meddela mig när det är klart men nu har det ju gått snart 2 veckor och fortfarande står det så.

Sen undrar jag om det går att få genomskinlig aktivitetslist och program/fönsterlister i Windows 10? Har sådana nu på min Windows 8.1 installation och jag vill ha det så även i Windows 10. Verkar se så instängt ut med de svarta listerna i Windows 10.

Aero Glass för W8.X? De jobbar på en variant för W10. Kika på glass8.eu. Du kan uppgradera via installationsverktyget eller iso direkt.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Nån mer än jag som ännu inte fått erbjudande om att installera skiten? Har reserverat ett ex men varje gång jag klickar i det där skaffa Windows 10 programmet så står det bara att de verifierar Windows 10 för min dator. Tydligen skall de meddela mig när det är klart men nu har det ju gått snart 2 veckor och fortfarande står det så.

Sen undrar jag om det går att få genomskinlig aktivitetslist och program/fönsterlister i Windows 10? Har sådana nu på min Windows 8.1 installation och jag vill ha det så även i Windows 10. Verkar se så instängt ut med de svarta listerna i Windows 10.

Har samma problem. Kan alltså inte uppgradera. Men om jag var du skulle jag nog vänta tills windows 10 fungerar mer felfritt samt tills aeroglass kommer till windows 10 (vilket jag kommer göra). Och glöm inte att göra backup på datorn ifall något går fel. En kompis till mig uppgraderade men mitt i installationen frös hela skiten och det blev inte korrekt installerat. Det gick inte ens att starta datorn det bara laddade i all oändlighet. Fick installera om win 8 på sin dator....

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanAgios:

Love it, men stör mig lite på att man inte kan autostarta aktivitetshanteraren på något vettigt sätt...

Lägg den i autostart, taskbaren, startmenyn eller skrivbordet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

ASUS P8Z77 V-PRO

Ser att det är flera med ASUS P8Z77 V-PRO som uppgraderat till windows 10.

På Asus support-sida finns inga drivers till Windows 10, så min fråga är hur har eran uppgradering gått utan Win 10 drivers.

Tappat prestanda? Bibehållen prestanda eller hur rullar det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Menar desktop programmet som man använder sig av istället på datorn.

Jaha. Men det är absolut inte samma sak.

Permalänk

Har en laptop som jag bytte från w7 till w10 nudå, och det funkar bra med några fel. Får ibland nån form av "whitescreen", så att allt blir vitt om jag tex. Tabbar ner från ett spel eller ska öppna aktivitetshanteraren, lite jobbigt. Sen har mitt beats audio ljudmjukvara försvunnit, vilket jag saknar (eq och lite så) kan jag bara ladda hem det tror ni?

Spelprestandan verkar ha ökat något, vilket är trevligt känns även som om datorn svarar snabbare!

Är mycket nöjd, bortsett från mina whitescreens!

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Windows 10 känns lite "kladdigt" om man säger så. Kommer från Windows 7 och allting är annorlunda. Jag antar att det tar ett tag att lära sig allt och bli van vid det. Uppstartningstiderna är snabba!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReNmiL:

Windows 10 känns lite "kladdigt" om man säger så. Kommer från Windows 7 och allting är annorlunda. Jag antar att det tar ett tag att lära sig allt och bli van vid det. Uppstartningstiderna är snabba!

Är inte så stort hopp från win7 till win 10 de mesta ligger på samma plats
sen kan man ställa in win10 så den på miner om win 7 de är gött

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Är inte så stort hopp från win7 till win 10 de mesta ligger på samma plats
sen kan man ställa in win10 så den på miner om win 7 de är gött

var ställer man in så det påminner om win 7 ?

Visa signatur

AMD FX-Series FX-8350 Black Edition | ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 | G.skill Ares 8GB DDR3 1600 | MSI R9 270x 2GB GAMING | Samsung 840 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SorbP:

Ser att det är flera med ASUS P8Z77 V-PRO som uppgraderat till windows 10.

På Asus support-sida finns inga drivers till Windows 10, så min fråga är hur har eran uppgradering gått utan Win 10 drivers.

Tappat prestanda? Bibehållen prestanda eller hur rullar det?

Har själv ett P8Z77V-Deluxe. Antar att skillnaderna är marginella.

Samma drivrutiner till 10:an som 8:an.

Tror inte ASUS kommer släppa några dedikerade drivrutiner för Windows 10 till sina gamla produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROCCCA:

var ställer man in så det påminner om win 7 ?

Genom att ladda hem några småprogram som ClassicShell, UXStyle (plus nåt Dark Aero tema), Winaero Tweaker m.m.

Eller genom att få fram gamla inställningsrutorna för t.ex. fönsterfärg genom kommandon man kan köra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av LtnCharles:

Vad är grejen med CS fanboys som MÅSTE ha 150FPS?

De kan inte spela utan det... och blir samma dåliga spelare som alla andra.

Ge mig en CS spelare som har hög ranking @ 60 fps, så har vi en bra spelare. Men om de inte kan spela under 100-120 fps så är de bara dåliga spelare som måste ha mindre input lag för att ens kunna konkurrera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Har själv ett P8Z77V-Deluxe. Antar att skillnaderna är marginella.

Samma drivrutiner till 10:an som 8:an.

Tror inte ASUS kommer släppa några dedikerade drivrutiner för Windows 10 till sina gamla produkter.

Alright så Win 8 Drivers fungerar med andra ord.

Haha det kunde idioten på ASUS supporten nämnt när jag mejlade dem om det haha, jävla tjommar.

Alright då sliter jag hem Windows 8 drivers och ser om det rullar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SorbP:

Alright så Win 8 Drivers fungerar med andra ord.

Haha det kunde idioten på ASUS supporten nämnt när jag mejlade dem om det haha, jävla tjommar.

Alright då sliter jag hem Windows 8 drivers och ser om det rullar då?

Finns inga officiella drivrutiner för Windows 10 till mitt moderkort heller men allt funkar direkt efter installationen av Windows 10 utan att installera de från ASUS.

Finns det inga ! i enhetshanteraren så behöver du inte bry dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Ok, har läst hela tråden nu... På surfplattan. Under några dagars tid. Dags att sätta sig vid datorn och delge er mina upplevelser.

Har uppdaterat både den vanliga stationära datorn och HTPCn, dvs de i min signatur.

Stationära: Inväntade inget klartecken från Win Update utan körde via MediaCreationTool. Uppgraderingen gick kanon, förutom att ljudet inte funkade. Löste sig genom att avinstallera det inbyggda ljudkortet och låta Windows hitta det på nytt.
Har system och de flesta program på min SSD men alla användarmappar (Dokument, Bilder osv) på en mekanisk disk. Har, i Win 8.1, högerklickat på berörda mappar och ändrat plats för dem. De inställningarna följde med vid uppgraderingen men inte rättigheterna på filerna. Var tvungen att sätta min användare som ägare av filerna och sedan ge mig fullständiga rättigheter. Tror det funkar nu, har inte märkt några problem sedan jag gjorde det iaf.

HTPC: Inväntade meddelande om att datorn var klar för uppgradering vilket kom 6 augusti. Uppgraderade. Allt funkade bra. Hade dock en trådlös mottagare för 360-kontroller, kinagrej från Ebay. Den kändes inte igen men funkade efter att jag, i enhetshanteraren, berättat att det var en Xbox 360 wireless receiver. Tror jag läste tips om det i denna tråden.

Lite allmänna åsikter:

Edge - funkar bra, tänker testa den som ordinarie webbläsare. Saknar dock att kunna plocka upp en flik på mobilen (Lumia 920) och tvärtom men det löses säkerligen när det släpps lite nya lurar från MS och då ska jag uppgradera.

Scrollhjulets funktion - kör med en Logitech MX Performance och senaste versionen av SetPoint. Känns som att det ibland går "segt" att scrolla. Kan dock inte ringa in problemet men tycker mig märka det i både Edge, IE och gamla Opera (12.16 - varför fortsatte de inte på det spåret... ).

OneDrive - gillar det nygamla upplägget. Visst var det elegantare i 8.1 med "placeholders" men jag hade svårlösta synkproblem där och när man sökte runt lite verkade jag inte ensam. MS verktyg för att fixa OneDrive i 8.1 löste det inte. Känns som att det sätt som gäller nu är driftsäkrare.

Integritet - alla som klagar på att det skickas saker till MS när ni söker och som samtidigt har ett Google-konto som ni är inloggade på är utom talan... Det mesta går ju att stänga av och mycket av snacket känns bara som FUD.

Rent allmänt gillar jag Win 10, inget revolutionerande från 8.1 (som jag körde utan problem och nostalgiska tillbakablickar till Win 7) men en positiv utveckling.

@RickardCarlsson mfl Det går att få Edge att återuppta föregående session. Inställningar, Öppna med, Föregående sidor. Funkar precis som förväntat.

@mistahh, @Jink, @lenowin mfl Vid en nystart av datorn är NumLock av vid loginskärmen, om datorn väcks ur strömsparläge är NumLock på. Iaf beter det sig så på mina maskiner och har gjort under Win 8-tiden också.

Man börja vänja sig så smått så den värsta surkålen har försvunnit. Är alltid så med oss "EA". Vi vill ha det nya fort men när det nya inte är exakt som det gamla blir vi förvirrade.

Permalänk
Avstängd

Ny uppdatering ute nu! Uppdatera era Windows 10 och se om något problem ni haft är löst

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ny uppdatering ute nu! Uppdatera era Windows 10 och se om något problem ni haft är löst

Den innehåller väl bara säkehetsfixar?

https://support.microsoft.com/kb/3081436

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Den innehåller väl bara säkehetsfixar?

https://support.microsoft.com/kb/3081436

Inte enligt Tom Warren som jobbar på The Verge.

https://twitter.com/tomwarren/status/631155010689232896

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Inte enligt Tom Warren som jobbar på The Verge.

https://twitter.com/tomwarren/status/631155010689232896

Eftersom han faktiskt inte vet vad det innehåller eller åtminstone inte deklarerar något så nej, då litar jag på Microsoft. Han får buggfixar till säkerhetsfixar och de är ju också buggar. Övertolka inte grejer. Tittar du på bilden så ser du KB3081436 samt en säkerhetsuppdatering för flash plus antivirusdefinitioner. Inget annat installeras, och dessa innehåller inte fixar för några problem. De som har problem med Store har det fortfarande exempelvis.

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men har jag till slut lyckats installera win 10. Nöjd än så länge och har inte stött på några problem i mitt dagliga användande. Tycker att det till slut har blivit en bra mix av win 7 och win 8. Kommer från 8.1 och har tyckt om win8 från början, ingen bakåtsträvare här inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom han faktiskt inte vet vad det innehåller eller åtminstone inte deklarerar något så nej, då litar jag på Microsoft. Han får buggfixar till säkerhetsfixar och de är ju också buggar. Övertolka inte grejer. Tittar du på bilden så ser du KB3081436 samt en säkerhetsuppdatering för flash plus antivirusdefinitioner. Inget annat installeras, och dessa innehåller inte fixar för några problem. De som har problem med Store har det fortfarande exempelvis.

Får hoppas dom jobbar på fixar Är rätt många som behöver dessa, vad det ser ut i forumet i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Joakim Ågren:

Nån mer än jag som ännu inte fått erbjudande om att installera skiten? Har reserverat ett ex men varje gång jag klickar i det där skaffa Windows 10 programmet så står det bara att de verifierar Windows 10 för min dator. Tydligen skall de meddela mig när det är klart men nu har det ju gått snart 2 veckor och fortfarande står det så.

Sen undrar jag om det går att få genomskinlig aktivitetslist och program/fönsterlister i Windows 10? Har sådana nu på min Windows 8.1 installation och jag vill ha det så även i Windows 10. Verkar se så instängt ut med de svarta listerna i Windows 10.

Skrivet av Datorspelaren:

Har samma problem. Kan alltså inte uppgradera. Men om jag var du skulle jag nog vänta tills windows 10 fungerar mer felfritt samt tills aeroglass kommer till windows 10 (vilket jag kommer göra). Och glöm inte att göra backup på datorn ifall något går fel. En kompis till mig uppgraderade men mitt i installationen frös hela skiten och det blev inte korrekt installerat. Det gick inte ens att starta datorn det bara laddade i all oändlighet. Fick installera om win 8 på sin dator....

Se till att ni installerat alla drivrutiner, inklusive Chipset, USB3 och mystiska Marvel, Asmedia eller JMicrons Sata kontroller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får hoppas dom jobbar på fixar Är rätt många som behöver dessa, vad det ser ut i forumet i alla fall.

Det kommer säkert om man väntar några veckor. Det är troligt med en kumulativ uppdatering (innehållande flera uppdateringar) varje vecka nu i början. Patch Thusday fortsätter. Det kommer ju andra uppdateringar också. I oktober ska vi väl få saker som tillägg i Edge och sånt också, features alltså.

Permalänk
Medlem

Det funkade betydligt bättre än vad jag hade förväntat mig. Är glad att jag uppgraderade från W7.

Permalänk

Jag har lite problem med att inte få upp meddelande om att installera win10 och sökte då lite på detta.
Jag kollade nu in länken https://support.microsoft.com/sv-se/kb/3081048 då jag inte fått något meddelande om att jag kan installera win 10 än. Jag har Appen Skaffa windows 10 och trycker jag på den så står det då: OK. Meddela mig när det är klart.
Så körde Cmd och fick fram vilken version jag hade, då jag läste att vissa versioner av win7 inte ingick i uppdateringen.
Men resultatet jag fick fram gjorde mig inte klokare. Jag har nämligen en version av win7 från mitt jobb då jag köpte den där som vi använt som "personaldator" för bild och film redigering. Så jag vet inte om detta är en företagskopia eller ej, hur ser man det? Men någon av er kanske kan svara på om vad dessa rader innebär och om jag har en giltig version för att uppgradera mitt windows?
Eller har jag helt enkelt kollat fel? För jag tog ytterligare en koll på sidan jag länkade och såg att jag inte ens ska få upp appen "Skaffa Windows 10" om jag inte har en giltig version?
Isåfall är min fråga ännu större om varför jag inte fått uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Är bra skit.
Men vill ha fönstren genomskinliga

Visa signatur

^^^
@¿@
o