Permalänk
Medlem
Skrivet av Starbud14:

Okej jag får prova! Fick du upp lika error ruta som mig? Alltså denna - http://gyazo.com/7b2f3998c12102c1e0c0bae1e54864ea

Japp, jag får samma error med ett GTX 670. Att underklocka har även fixat liknande krasher i andra spel. GPU går ca 50 grader i load p.g.a Arctic-kylare.

Permalänk
Skrivet av raubens:

Japp, jag får samma error med ett GTX 670. Att underklocka har även fixat liknande krasher i andra spel. GPU går ca 50 grader i load p.g.a Arctic-kylare.

Okej. Min går i 58c som högst då jag har 3x80mm fläktar på grafikkortet, jag hoppas verkligen att det löser problemet..

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

Jag har som sagt problem med "D3D" vilket verkar vara directX men jag har ju det senaste. Jag har hittat min launcher log där de står ett och annat om errors. Men jag förstår inte riktigt vad det menas så jag chansar att posta den!
http://pastebin.com/PG6yLRpN

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Jag får upp exakt samma fel meddelande som trådskaparen, sjukt störande!

Permalänk
Medlem

Har du testat underklocka grafikkortet? Fungerade det? Jag har samma problem som dig och jag kör bara story mode. Har inte testat köra online ännu... Kraschar helt random. Ibland efter någon minut och ibland efter 1-2 timmar. Samma meddelande som dig.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av harman:

Jag får upp exakt samma fel meddelande som trådskaparen, sjukt störande!

Det verkar fungera att köra spelet felfritt utan krasher i Safe mode för mig. Så antagligen är det någon med grafiken ingame som buggar.

Skrivet av #enbom:

Har du testat underklocka grafikkortet? Fungerade det? Jag har samma problem som dig och jag kör bara story mode. Har inte testat köra online ännu... Kraschar helt random. Ibland efter någon minut och ibland efter 1-2 timmar. Samma meddelande som dig.

Jag har testat att underklocka coreklocken med 100 Mhz både i MSI afterburner och i Catalyst control Center. Står ändå 1000mhz.. Jag kan dock spela både story mode och online om jag väl kommer förbi loadingscreenen till online session. Men så fort jag börjar ladda in till heists lr missions så krashar det.

Jag har gjort en ticket på socialclub och lagt upp min launcher log, min MSinfo och DXinfo. Men om spelet verkar fungera hur bra som helst i Safe mode så antar jag att det är någonting i Graphic options som man ska ha antingen av eller på så ska de fungera. Ni med samma error, testa köra safe mode och prova allt möjligt ingame, prova kör heists osv!

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starbud14:

Det verkar fungera att köra spelet felfritt utan krasher i Safe mode för mig. Så antagligen är det någon med grafiken ingame som buggar.

Jag har testat att underklocka coreklocken med 100 Mhz både i MSI afterburner och i Catalyst control Center. Står ändå 1000mhz.. Jag kan dock spela både story mode och online om jag väl kommer förbi loadingscreenen till online session. Men så fort jag börjar ladda in till heists lr missions så krashar det.

Jag har gjort en ticket på socialclub och lagt upp min launcher log, min MSinfo och DXinfo. Men om spelet verkar fungera hur bra som helst i Safe mode så antar jag att det är någonting i Graphic options som man ska ha antingen av eller på så ska de fungera. Ni med samma error, testa köra safe mode och prova allt möjligt ingame, prova kör heists osv!

Vad är skillnaden med att köra spelet i safe mode vs som vanligt?

Permalänk
Skrivet av harman:

Vad är skillnaden med att köra spelet i safe mode vs som vanligt?

Jag har ingen aning, vill gärna veta det med. Eftersom de funkar i safe mode.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Provade att stänga tessellation men då var det ospelbart... Kraschade hela tiden då... Rockstar får ju fan ta o fixa det här!!

Permalänk
Entusiast

Får köra mina grafikkort helt oklockade för att slippa undan den där jävla D3D-kraschen... i alla andra spel funkar klockningen felfritt

EDIT: Blev ändå en krasch under gårkvällen

Permalänk
Medlem

Kör du med AMDs senaste beta-drivar som är särskilt avsedd för gta v?

När du bytte från 560ti till 7970 installerade du en nytt och fräsht windows då?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Kör du med AMDs senaste beta-drivar som är särskilt avsedd för gta v?

När du bytte från 560ti till 7970 installerade du en nytt och fräsht windows då?

Från första inlägget

Jag har formaterat datorn, jag har provat bytt till en tidigare version av Amd's drivrutin, jag avinstallerade betan med Driver sweeper i safe mode

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Skrivet av Grumie:

Kör du med AMDs senaste beta-drivar som är särskilt avsedd för gta v?

När du bytte från 560ti till 7970 installerade du en nytt och fräsht windows då?

Jag körde först driver sweeper i safe mode och avinstallerade de gamla. Sen formaterade jag och installerade om gta, hjälpte ändå inte.

Men nu verkar de fungera sen jag flyttade grafikkortet till PCI-E sloten under. Tyvärr körs kortet i x8 ist för x16. Men jag märker ingen prestanda skillnad och det ska ju bara vara mellan 1-3% Performance loss.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Har som sakt haft problem med err_gfx_d3d_init. Men det verkar som att inte Rockstar verkar villa fixa det :/. Enligt Rockstar Ryssland support i alla fall. Kopierar in meddelandet från steam forumet där nån hade skrivit till Rockstar support.

Ursprungligen skrivet av ♥♥♥♥♥esLoveCake:
After 20-day communication with R* support. They gave the final answer:

"Welcome Lekvi21,

Thanks for your reply.

Unfortunately, support Rockstar will not be able to help you with this problem, because your problem is not a problem with the product Rockstar. The problem is the faulty equipment and system software on your computer. I am very sorry that the process of diagnosis was delayed but we can not recommend to you the following solutions because they are potentially dangerous for your computer.

I can only guide you in the right direction. Article link below can be useful for your further study of the problem.

https://support.microsoft.com/ru-ru/kb/2665946

Also, we strongly recommend to run an antivirus to detect viruses and other malicious programs, monitor the temperature of your CPU and graphics card, and check the integrity of your equipment.

I offer my personal apologies for the fact that you are faced with this problem and I hope for a speedy resolution of it.

Sincerely,
Artem

Support Rockstar"

Riktigt synd om det ska bli så här. Det kan ju inte vara hårdvaru fel eller mjukvara fel som orsakar kraschen. Det måste ju vara spelet som är fel på. Tråden är ju på 68 sidor så :).

http://steamcommunity.com/app/271590/discussions/0/6117037098...

Post #1009

Visa signatur

Chassi : Corsair iCUE 465X RGB Processor : Intel Core i9-11900F Stock Moderkort : ASUS ROG Strix B560-F GAMING WIFI Cpu Kylare : CM ML240L V2 ARGB Ram : Kingston FURY Beast RGB DDR4 16GB 3200 MHz Gpu : Gigabyte GeForce RTX3080 GAMING OC LHR SSD : Kingston A2000 1TB NVMe M.2 Nätagg Corsair RM750x, 750W Consoller: PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starbud14:

Men nu verkar de fungera sen jag flyttade grafikkortet till PCI-E sloten under. Tyvärr körs kortet i x8 ist för x16. Men jag märker ingen prestanda skillnad och det ska ju bara vara mellan 1-3% Performance loss.

På error loggen du bifogade stod dessutom "device removed" på vissa ställen. Kan handla om att det är nåt som händer i moderkortet, antingen BIOS som buggar eller så är det hårdvarufel på den översta PCI-e kontakten. Eller så är det något i grafikdrivrutinen som bråkar med moderkortets inställningar. Testa gärna sätta i ett annat grafikkort om du får tag i ett och se om samma felmeddelanden kommer upp.

Gå in i BIOS och kolla på PCI-e inställningarna också... Kan ju testa att ändra klocken på kretsen eller nåt.

Du har nog med Watt på nätagget eller?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razeezor:

Har som sakt haft problem med err_gfx_d3d_init. Men det verkar som att inte Rockstar verkar villa fixa det :/. Enligt Rockstar Ryssland support i alla fall. Kopierar in meddelandet från steam forumet där nån hade skrivit till Rockstar support.

Ursprungligen skrivet av ♥♥♥♥♥esLoveCake:
After 20-day communication with R* support. They gave the final answer:

"Welcome Lekvi21,

Thanks for your reply.

Unfortunately, support Rockstar will not be able to help you with this problem, because your problem is not a problem with the product Rockstar. The problem is the faulty equipment and system software on your computer. I am very sorry that the process of diagnosis was delayed but we can not recommend to you the following solutions because they are potentially dangerous for your computer.

I can only guide you in the right direction. Article link below can be useful for your further study of the problem.

https://support.microsoft.com/ru-ru/kb/2665946

Also, we strongly recommend to run an antivirus to detect viruses and other malicious programs, monitor the temperature of your CPU and graphics card, and check the integrity of your equipment.

I offer my personal apologies for the fact that you are faced with this problem and I hope for a speedy resolution of it.

Sincerely,
Artem

Support Rockstar"

Riktigt synd om det ska bli så här. Det kan ju inte vara hårdvaru fel eller mjukvara fel som orsakar kraschen. Det måste ju vara spelet som är fel på. Tråden är ju på 68 sidor så :).

http://steamcommunity.com/app/271590/discussions/0/6117037098...

Post #1009

Haha de där kan ju omöjligen stämma??! Såklart det är spelet som är problemet när de funkar att spela i safe mode och diverse fulficar som att underklocka gpu eller stänga av vissa inställningar i spelet.. Mitt spel är typ ospelbart just nu...

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa spelet men efter att läst denna tråden och sedan googlat så väntar jag hellre.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

På error loggen du bifogade stod dessutom "device removed" på vissa ställen. Kan handla om att det är nåt som händer i moderkortet, antingen BIOS som buggar eller så är det hårdvarufel på den översta PCI-e kontakten. Eller så är det något i grafikdrivrutinen som bråkar med moderkortets inställningar. Testa gärna sätta i ett annat grafikkort om du får tag i ett och se om samma felmeddelanden kommer upp.

Gå in i BIOS och kolla på PCI-e inställningarna också... Kan ju testa att ändra klocken på kretsen eller nåt.

Du har nog med Watt på nätagget eller?

Jag provade att byta till den undre PCI-E sloten och de funkade ett bra tag sen när jag spelade. Men sedan kraschade spelet ändå, men konstigt nog så fungerar de problemfritt i safe mode. Det är ju något som gör att min drivrutin kraschar och sedan startar om sig själv, varför vet jag inte dock. Har både stresstestat kortet, kört benchmarks osv. Det jobbar på för fullt utan några problem. Har även återställt bios utan större framgång. Men jag antar att jag får köra GTA i safe mode framöver. Jag har tillräckligt med Watt så där borde det inte vara några problem.

Skrivet av harman:

Haha de där kan ju omöjligen stämma??! Såklart det är spelet som är problemet när de funkar att spela i safe mode och diverse fulficar som att underklocka gpu eller stänga av vissa inställningar i spelet.. Mitt spel är typ ospelbart just nu...

Jag håller med, det borde inte vara mitt grafikkort/moderkort som felar om jag kan köra spelet felfritt i massor av timmar i safe mode. Något är ju fel med själva GTA. Antagligen är det något med GTA + AMD som inte går ihop, då jag kunde spela med mitt gamla 560 TI utan att krascha.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

@Starbud14: Du kör väl inte Catalyst 15.4? Får oxå krascher med den drivrutinen men det jag får inte det med 14.12.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

@Starbud14: Du kör väl inte Catalyst 15.4? Får oxå krascher med den drivrutinen men det jag får inte det med 14.12.

Har provat bägge, jag verkar krascha i fullscreen, även i Wow och GTA. Tyckte dock jag kraschade mindre med 14.12

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Medlem

Provade att ta bort och installera drivrutinerna idag, får se om de gör nån skillnad...

Permalänk
Medlem

testa med att sätta pagefilen på 2000-4000 och se ifall det hjälper?

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Avstängd

Jag måste alltid köra spelet som administratör för annars funkar inget alls. Har också ett 7970 och allt flyter hur bra som helst men hade ett helsike när jag installerade spelet första gången. Men sen jag börjat köra spelet i administratör så har det aldrig kraschat eller annat.

Mitt kort är inte klockat och har inte uppdaterat mina drivisar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fan så tröttsamt! Nu får Rockstar fixa de här!! Ospelbart atm

Permalänk
Skrivet av harman:

Provade att ta bort och installera drivrutinerna idag, får se om de gör nån skillnad...

Har provat bytt drivrutiner, installerat om spelet. Installerat om windows. Dock verkar min drivrutin krascha helt random, vet inte om det är det som påverkar att det händer.

Skrivet av Gilgamesh:

testa med att sätta pagefilen på 2000-4000 och se ifall det hjälper?

Har satt på automatisk paging file.

Skrivet av Stefflo:

Jag måste alltid köra spelet som administratör för annars funkar inget alls. Har också ett 7970 och allt flyter hur bra som helst men hade ett helsike när jag installerade spelet första gången. Men sen jag börjat köra spelet i administratör så har det aldrig kraschat eller annat.

Mitt kort är inte klockat och har inte uppdaterat mina drivisar.

Har provat som admin också. Men min drivrutin verkar krascha, vet inte varför och skulle gärna vilja fixa det. :/

Skrivet av harman:

Fan så tröttsamt! Nu får Rockstar fixa de här!! Ospelbart atm

Håller med. Dom jobbar alldeles för sakta på detta.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

@Starbud14: Du kör väl inte Catalyst 15.4? Får oxå krascher med den drivrutinen men det jag får inte det med 14.12.

Jag har kört både 14.12 och 15.4. Inget utav dessa verkar fungera bättre.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk
Skrivet av Vlademil:

På error loggen du bifogade stod dessutom "device removed" på vissa ställen. Kan handla om att det är nåt som händer i moderkortet, antingen BIOS som buggar eller så är det hårdvarufel på den översta PCI-e kontakten. Eller så är det något i grafikdrivrutinen som bråkar med moderkortets inställningar. Testa gärna sätta i ett annat grafikkort om du får tag i ett och se om samma felmeddelanden kommer upp.

Gå in i BIOS och kolla på PCI-e inställningarna också... Kan ju testa att ändra klocken på kretsen eller nåt.

Du har nog med Watt på nätagget eller?

Jag satte grafikkortet i den nedre pci-e kontakten, men jag tyckte inte att de var något bättre. När de står "device removed" så tror jag det är när att grafik drivrutinen kraschar. Och jag tror att när den gör det så kraschar mitt gta i samma veva. Vet inte hur jag ska lösa att drivrutinen slutar fungera. Kan inte så mycket om inställningarna i bios, men jag har tittat runt men jag ser inte så mycket.

Jag har kört kortet i benchmark och burntest i FurMark och de flyter på hur fint som helst, så antagligen är det moderkortet som felar? Jag har tillräckligt med kräm i agget.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

@henkrik92: Enligt MSI afterburner så ligger jag på dessa temps när jag spelar.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k (4.2Ghz) MSI Z77A-GD55 (MS7751), 12GB HyperX 1600MHZ, Asus 290x 4GB, 128gb ssd.

Permalänk

Har "haft" samma problem.
Testade olika metoder, men
blev sur när inget funkade.

Dragit upp allt i settings till antingen HIGH
eller Verry High, dock håller jag mig under
maxminne. Kör med senaste AMD driv.
DX11 och burken i siggen...
Spelar både offline och online utan problem,
eller ja, får småcrashar pga init failure. Men
detta händer väldigt sällan nu.

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starbud14:

@henkrik92: Enligt MSI afterburner så ligger jag på dessa temps när jag spelar.

Testa att göra din pagefile större manuellt? Bättre inställningar=mer temporärt minne behövs.
Edit: såg att din drivrutin kraschar? Du har inte rört volt eller clocks? Är det en OC version kan du ju testa att dra ner till 7970 standard kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C