Permalänk

PC startar och stänger av sig.

Hej!

Nu på senare tid har min dator börjat krångla!
När jag trycker på Powerknappen så startas datorn någon sekund och sedan bara helt dör ut igen.
Dröjer någon sekund sen gör datorn ett nytt försök att starta och fortsätter med samma process tills den lyckas boota upp.

Inget pip eller något liknande hörs, och har kört samma system sedan jag byggde datorn.

Någon som kan tänkas veta ett svar på detta problem innan ja lämnar in den hos INET?

MVH

Permalänk
Medlem

Har varit med om exakt samma fel, för mig var det PSU´n som hade gett upp.

Permalänk
Skrivet av magic84:

Har varit med om exakt samma fel, för mig var det PSU´n som hade gett upp.

Ungefär i dom banorna jag tänkt också, men konstiga är att när väl systemet lyckas boota så fungerar datorn felfritt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp, var samma för mig, man fick jävlas lite men efter några försök så startade den, ibland fick man dra ut kontakten och vänta ett tag, men en dag var den bara stendöd.
Kortslöt grön och svart i 24-pin kontakten men aggregatet vägrade starta. rip

Permalänk
Medlem

Mycket roligt problemet är PSUn. Skadar inte att prova köpa hem en ny och prova. Skulle det inte hjälpa kan man alltid returnera nätdelen på öppet köp.

Skrivet av Kjellahlsell:

Ungefär i dom banorna jag tänkt också, men konstiga är att när väl systemet lyckas boota så fungerar datorn felfritt!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet låter som kondensatorerna börjat slitas ut. Som gör datorn svår startad.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Mycket roligt problemet är PSUn. Skadar inte att prova köpa hem en ny och prova. Skulle det inte hjälpa kan man alltid returnera nätdelen på öppet köp.

Problemet låter som kondensatorerna börjat slitas ut. Som gör datorn svår startad.

Skrivet av magic84:

Japp, var samma för mig, man fick jävlas lite men efter några försök så startade den, ibland fick man dra ut kontakten och vänta ett tag, men en dag var den bara stendöd.
Kortslöt grön och svart i 24-pin kontakten men aggregatet vägrade starta. rip

Okej, då är det väl inte mer än att köpa en nytt PSU!

Har även märkt att min internet utdelning nästan halveras på den dator som har problem om man jämför med en fungerade (använder samma sladd) att problemet är att mitt Mobo inte får den ström det egentligen kräver?

Permalänk
Medlem

Har också haft liknande, var PSUn här.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellahlsell:

Okej, då är det väl inte mer än att köpa en nytt PSU!

Har även märkt att min internet utdelning nästan halveras på den dator som har problem om man jämför med en fungerade (använder samma sladd) att problemet är att mitt Mobo inte får den ström det egentligen kräver?

Nje, en kondensator fungerar eller fungerar inte, om din dator fick konstiga spänningar så skulle den inte fungera så bra, kan ju vara mobo som e kass, kolla om du har kondringar som har är "tjocka" dvs ser ut som fotbollar istället för cylindrar.

Permalänk
Skrivet av magic84:

Nje, en kondensator fungerar eller fungerar inte, om din dator fick konstiga spänningar så skulle den inte fungera så bra, kan ju vara mobo som e kass, kolla om du har kondringar som har är "tjocka" dvs ser ut som fotbollar istället för cylindrar.

Är inte så direkt duktig på detta, hur kollar jag detta med kondringar?
Tror du fortfarande att det är mitt PSU som är problemet? Eller lutat det mer åt att det är MoBo nu när jag nämner detta med mitt internet?
Kan även påpeka att jag ibland får ett error när jag bootar datorn.
"No bootable device detected, please insert disk or press any key" detta löses temporärt när jag resetar bios via reset knappen på mobo..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kjellahlsell:

Är inte så direkt duktig på detta, hur kollar jag detta med kondringar?
Tror du fortfarande att det är mitt PSU som är problemet? Eller lutat det mer åt att det är MoBo nu när jag nämner detta med mitt internet?
Kan även påpeka att jag ibland får ett error när jag bootar datorn.
"No bootable device detected, please insert disk or press any key" detta löses temporärt när jag resetar bios via reset knappen på mobo..

Glöm det med kondringarna, googlade på det ska kolla imorgon om jag ser något.
Men om du har någon tanke om det andra jag nämnde hade jag uppskattat det väldigt mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellahlsell:

Är inte så direkt duktig på detta, hur kollar jag detta med kondringar?
Tror du fortfarande att det är mitt PSU som är problemet? Eller lutat det mer åt att det är MoBo nu när jag nämner detta med mitt internet?
Kan även påpeka att jag ibland får ett error när jag bootar datorn.
"No bootable device detected, please insert disk or press any key" detta löses temporärt när jag resetar bios via reset knappen på mobo..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är mest troligtvis din nätdel som är problemet. Men kan också vara moderkortet som strular. Byta nätdel är dock lättast att prova först. Och enkelt att returnera ifall det inte skulle vara fallet.

Om det är en kondensator som gått sönder på moderkortet, så kan du lätt kolla efter det.

Här är google search länk på bilder som exempel så du vet vad du ska kolla efter.

länk

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Det är mest troligtvis din nätdel som är problemet. Men kan också vara moderkortet som strular. Byta nätdel är dock lättast att prova först. Och enkelt att returnera ifall det inte skulle vara fallet.

Om det är en kondensator som gått sönder på moderkortet, så kan du lätt kolla efter det.

Här är google search länk på bilder som exempel så du vet vad du ska kolla efter.

länk

Jag tar och testar att byta PSU först, skulle det inte vara felet får jag klura lite till eller investera i ett nytt MoBo samt nytt OS.. tack så mycket för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nybygge startar inte

Hej!

Tänkte att jag skriver här istället för att skapa en ny tråd, då jag har ett liknande problem. Byggde igår en dator till min kusin men när jag startar den så händer precis samma sak: Fläktar går igång, diod på ASUS GTX 970 CUII lyser och CPU-kylaren likaså. Men 2 sek senare stängs allt ner. Sen startar den om igen och igen och igen tills jag bryter strömmen.

Operativsystem: N/A - - - Inget installerat
Processor: Intel Core i5-4690K / 3,5GHz
Processorkylare: Cooler Master V8 GTS
Moderkort: Gigabyte GA-B85-HD3 - ATX / Intel B85 (Fyndvara - Klass 1) <- - - Troligt problem
Minne: 2x Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC
Hårddisk: Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3
Nätaggregat:Corsair Corsair CX 600M 600W
Övrig kylning: 1x200mm insug och 1x140mm utblås i lådan
Övriga komponenter: ASUS DVD±RW
Temperaturer: N/A - - - Aldrig kommit in i BIOS

Jag är van datorbyggare men var nåt år sedan jag byggde sist. Anledningen till val av delar var en tight budget samt rabatter på vissa delar (hade valt andra delar om jag byggde efter egen budget).

Köpte moderkortet som fyndvara klass 1 vilket ska innebära:

"NYSKICK! Produkten bär inte spår av användning, men skyddsplast/plombering av yttre emballage har brutits. Är i övrigt i nyskick. Komplett med alla tillbehör."

Problemet är att det varken fanns några kablar överhuvud taget, ingen backplate, INGET CPU-SKYDD, samt att det var lite kylpasta på metallramen runt CPU:n. Jag sa då till min kusin som var som ett barn på julafton att det inte såg så bra ut, men att vi kunde åka och byta det och bygga en annan dag (bara det att han hade väntat på det här i 2 månader) så självklart ville han att vi skulle försöka först eftersom Webhallen måste ju i alla fall testat så att moderkortet fungerar.

Ville egentligen mest höra vad ni har att säga. Kan det fortfarande bero på PSU:n istället? Jag har kopplat in allt som det ska, det är jag rätt säker på.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Det klassiska är väl att lossa allt, dvs hårddiskar, fläktar mm, och ha bara en minnessticka i, testa starta, om det blir samma fel, testa med den andra minnesstickan.
Vissa moderkort har en lite knapp man kan trycka på för att det ska kalibrera ram.