Toshiba Encore / Allmänna Bay Trail-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpiano:

Jag har testat med min Onkyo receiver och får inte heller det att fungera. Gav till slut upp och byggde en ordentlig HTPC istället.

Ok då funkar det nog inte, kör också en Onkyo och med min gamla htpc funkar det fint. Synd att det inte funkar då den annars funkar utmärkt att spela upp film med och är helt tyst. Skulle vara perfekt som en liten tyst htpc.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Inaktiv

Kan du skippa flerkanalsljud så borde den ju ändå fungera fint för tänkt användning antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kan du skippa flerkanalsljud så borde den ju ändå fungera fint för tänkt användning antar jag.

Nja det kan jag inte tänka mig. Förstör en hel del av upplevelsen då.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Flerkanalsljud funkar för mig dock inte DTS HD men det är ett problem med Intels drivrutiner. Se över dina ljudinställningar i XBMC! Jag har Yamaha Reciever och både DTS och Dolby digital har fungerat utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Flerkanalsljud funkar för mig dock inte DTS HD men det är ett problem med Intels drivrutiner. Se över dina ljudinställningar i XBMC! Jag har Yamaha Reciever och både DTS och Dolby digital har fungerat utan problem.

Det var ju intressant, jag fick inte DTS eller DD att fungera. Har du möjlighet får du gärna beskriva vilka inställningar du använder i XBMC! Jag fick inte bitstreaming att fungera, fanns inget för receivern att plocka upp där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Flerkanalsljud funkar för mig dock inte DTS HD men det är ett problem med Intels drivrutiner. Se över dina ljudinställningar i XBMC! Jag har Yamaha Reciever och både DTS och Dolby digital har fungerat utan problem.

Hm det var ju intressant. Några speciella inställningar du gjort i Windows eller några speciella drivrutiner du installerat? Vad står det under "encoded formats" om du kollar egenskaperna på uppspelningsenheter/hdmi? För mig står det "No compressed formats found". Borde stå typ dolby digital och dts där.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpiano:

Det var ju intressant, jag fick inte DTS eller DD att fungera. Har du möjlighet får du gärna beskriva vilka inställningar du använder i XBMC! Jag fick inte bitstreaming att fungera, fanns inget för receivern att plocka upp där.

Kanske våra Onkyo sänder ut fel edid så plattan tror att den inte stöder formaten. Konstigt dock eftersom det funkar med andra datorer.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Toshiba Encore finns just nu för 1499:- hos en (ny?) butik vid namn MobilNallen om någon är intresserad.
Själv har man precis köpt en Asus VivoTab Note 8 istället, då jag kände att pennan var ett stort plus. Längesen jag var så sugen på en produkt, hoppas man inte blir besviken.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Vilken sorts micro-USB-sladd används för att ladda plattan? Har testat med en vanlig mobilladdare men det funkar inte. (Sladden som följer med plattan är tjockare än de som jag har fått med mina mobiler).

Permalänk
Medlem

Jag kör med mobilladdare´, men det verkar som om den är känslig för att det ska vara en riktig USB kabel och en "kraftig" nätadapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Jag kör med mobilladdare´, men det verkar som om den är känslig för att det ska vara en riktig USB kabel och en "kraftig" nätadapter.

Ah, tackar!
Testade med en annan mobilladdare (A-hane till Micro USB) och då funkade det. Den första jag testade med var: vägguttag till Micro USB.

Permalänk
Medlem

Har stora problem med att starta lir. Är medveten om att det inte är en gamingplatta (Toshiba Encore) men jag testar med lir som jag både har sett ska fungera och andra som borde fungera. Har sett på flera ställen att Batman AA ska rulla fint på låga inställningar, har testat med åtskilliga lir från Steam men de flesta jag har testat startar inte, exe-filen kraschar innan spelet startar. De som har funkat är Bastion, Miami Hotline och The Stanley Parable. Har ni samma problem eller? Jag lirar från ett SD-kort.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

Tips på bra fordral med tangentbord till Encore?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv

För lite drygt tre veckor sedan skickade jag in min Encore till Alina pga problem med frysningar samt en glapp hörlurskontakt. Fortfarande inte fått hem den...

Ni andra som skickat in era, hur lång tid tog det för er?

EDIT: Min är inskickad till Alina som sedan ska ha skickat den vidare till Toshiba för RMA.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte bara uppdatera med att jag fick hem den i tisdags, ärendet tog ganska precis fyra veckor. Jag vet inte exakt vad de gjort men den fryser iallafall inte längre. Riktigt trevligt att inte behöva starta om den hela tiden.

Permalänk
Medlem

Hej!
Min dotters Encore slutade kameran att fungera på efter senaste Windows uppdateringen.
Står: "Kamera Anslut en kamera för att komma igång."
Provade även appen "Camera 365 for Toshiba" med besked: "Anslut en kamera"

Någon som har något tips/råd?

Med vänlig hälsning
Pa och Linnea

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pa:

Hej!
Min dotters Encore slutade kameran att fungera på efter senaste Windows uppdateringen.
Står: "Kamera Anslut en kamera för att komma igång."
Provade även appen "Camera 365 for Toshiba" med besked: "Anslut en kamera"

Någon som har något tips/råd?

Med vänlig hälsning
Pa och Linnea

Vad för Windows uppdatering är det mer exakt om du vet? Sedan förmodar jag att ni provat att starta om plattan?

Gjorde en snabb sökning och hittade denna tråd som verkar vara relaterad till ditt problem. Nu måste jag dessvärre lägga mig så hinner inte kika igenom hela den nu: http://forums.toshiba.com/t5/Encore-Tablets/Encore-Camera-Iss...

Permalänk
Medlem

Hej & tack anders190!

Gjorde enligt länken i tråden.
Hade redan den BIOS:en, men Intel prylen fixade kameran!

Nu står Windows Update med:
KB2990967
KB2998527
Uppdatering för Windows 8.1 på båda.

Törs ej köra nån...

Någon med mer råd/tips?

Mvh
Pa & Linnea

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pa:

Hej & tack anders190!

Gjorde enligt länken i tråden.
Hade redan den BIOS:en, men Intel prylen fixade kameran!

Nu står Windows Update med:
KB2990967
KB2998527
Uppdatering för Windows 8.1 på båda.

Törs ej köra nån...

Någon med mer råd/tips?

Mvh
Pa & Linnea

Förstår jag dig korrekt om jag uppfattar att kameran fungerar igen?

Dessa uppdateringar kan du troligen skippa. De gäller problem med uppdatering av OneDrive samt ändring av rysk tidzon. Det ska gå att högerklicka och välja dölj på dessa. Borde inte göra något om du installerar dessa ändå iofs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Allt utom grafiken hittades direkt och grafiken hämtade jag hem senaste drivrutinen från DisplayLink.

Fyra USB 2.0 portar
Ljud in / ljud ut
100 mbit ethernet
DVI
VGA

Använder tillsammans med tidigare länkad kablage (usb a till micro b med extra strömmatning). Riktig liten desktop replacement.

Har stora förhoppningar på nästa generations W8 tablets som kan ha 4GB minne. En Encore med 4GB minne och 128 gb ssd skulle vara riktigt smutt!

Skrivet av fredl:

Beställde en Micro USB B till USB A med separat strömmatning på Ebay.co.uk
http://www.ebay.co.uk/itm/Ex-Pro-USB-Cable-Dual-Power-2-x-Typ...

Kombinerade den med en USB A HO - USB A HO och nu har jag full USB funktionalitet (kopplar in en USB hubb på hona-hona sladden) med samtidig laddning.

Tillsammans med Micro HDMI kabel till en skärm så har man ett riktigt trevligt paket.

Det är ju ett tag sen du postade detta men tänkte höra om det fortfarande fungerar bra, och om du vet någon svensk butik som kan ha något liknande? Gärna Kjell, Teknikmagasinet, Elgiganten eller Siba, men även andra webbutiker. Orkar inte vänta på ett paket från eBay. Vet inte riktigt exakt vad man ska kolla efter.

EDIT:
Hittade t.ex. dessa två, bör dom fungera?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/usb/usb-adaptrar/usb-extra-power-minib-hane-p38017
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-adaptrar/usb/usb-adaptrar/usb-extra-poweradapter-p68119#ProductDetailedInformation

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Den första funkar definitivt inte enär den är en mini-usb. Du ska ha mikro-usb.

Du behöver en sån här till det facila priset av 55kr inkl frakt
http://www.ebay.com/itm/WH-Micro-USB-3-0-OTG-Host-Flash-Disk-...

Tills du har fått den kan du använda en vanlig usb otg-kabel utan extra strömmatning som t ex denna:
http://www.24.se/micro-usb-otg-kabel-p-32682-c-1199.aspx?exte...

Permalänk

Har köpt mig en Lenovo Miix 2 8 och jag har problem med min bluetooth.
När jag spelar musik på Spotlite via bluetooth så funkar de utmärkt så länge skärmen är på, låser man plattan så kopplar surfplattan ner. Har testat spela musik på samma sätt via Clouder och det funkar utmärkt när plattan är låst.

Några idéer?

Permalänk
Medlem

Hej

Ska skicka tillbaka min Encore till toshiba, jag skulle få ett mail om hur man ska förpacka skiten. Är det någon som vet om det är något man ska skriva ut för jag har inte fått mailet!? Det kommer alltså ett bud hem till mig och hämtar skiten.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sj6:

Hej

Ska skicka tillbaka min Encore till toshiba, jag skulle få ett mail om hur man ska förpacka skiten. Är det någon som vet om det är något man ska skriva ut för jag har inte fått mailet!? Det kommer alltså ett bud hem till mig och hämtar skiten.

Jag skulle tro att de sköter det, det enda du borde behöva göra är se till att ha den väl paketerad bara. Om du är osäker, kontakta Toshiba eller vilka du nu varit i kontakt med.

När jag skickade in min så skickade jag den till Alina med posten (har för mig att jag blev mailad fraktsedel som skrevs ut och sattes fast på försändelsen) vilka skickade den vidare till Toshiba. Tog 3-4 veckor men sen så fick jag tillbaks den fullt fungerande. Inget krångel sedan dess (den frös hela tiden innan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgåsen:

Har köpt mig en Lenovo Miix 2 8 och jag har problem med min bluetooth.
När jag spelar musik på Spotlite via bluetooth så funkar de utmärkt så länge skärmen är på, låser man plattan så kopplar surfplattan ner. Har testat spela musik på samma sätt via Clouder och det funkar utmärkt när plattan är låst.

Några idéer?

Hade samma problem, fast med nedladdningar. Det är tydligen Microsofts Connected Standby som är totalt efterblivet och man kan inte inaktivera det utan att ändra i registret, se 4:e inlägget i den här tråden:
http://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-Tablets/How-to-disable-c...
Problemet är att den kommer dra mer ström när du har låst den eftersom det bara är skärmen som släcks, resten av plattan tuggar på som vanligt. Enligt tråden jag länkade ger detta fortfarande en idle-tid på 30h (Iconia 510).

Permalänk
Skrivet av Bachman:

Hade samma problem, fast med nedladdningar. Det är tydligen Microsofts Connected Standby som är totalt efterblivet och man kan inte inaktivera det utan att ändra i registret, se 4:e inlägget i den här tråden:
http://forums.lenovo.com/t5/ThinkPad-Tablets/How-to-disable-c...
Problemet är att den kommer dra mer ström när du har låst den eftersom det bara är skärmen som släcks, resten av plattan tuggar på som vanligt. Enligt tråden jag länkade ger detta fortfarande en idle-tid på 30h (Iconia 510).

Aha, tackar så mycket.
Läste någonstans att Spotlite inte stödjer viloläge och därför kopplar enheten ner, samma sak gäller med den vanliga Spotifyklienten. Kommer nog helt enkelt göra så att jag går över till Deezer istället om den tjänsten är en värdig ersättare då Spotify helt enkelt vägrar göra en fungerande app för WP8-plattor.

Permalänk
Medlem

Om man inte vill handla på eBay, Är det någon som hittat något bra svenskt ställe där man hittar vad man behöver för att få till det med laddning och usbhubb?

Permalänk
Skrivet av TobiasJ:

Om man inte vill handla på eBay, Är det någon som hittat något bra svenskt ställe där man hittar vad man behöver för att få till det med laddning och usbhubb?

Det kanske kan funka med dessa två sakerna.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...

Permalänk
Medlem

Någon som har testat om denna funkar för att ladda och använda USB samtidigt på Toshiba Encore? (Den är gjord för Dell Venue 8 Pro.)

http://accessories.euro.dell.com/sna/products/Pekdator/produc...

Permalänk
Medlem

Groteskt pris! 10-20 ggr mer än vad motsvarande kostar på ebay.