Dela med dig av dina misstag, "*nix edition"

Permalänk
Medlem

Jag har kommit undan rätt bra faktiskt. Har råkat genomföra en rm -rf * när jag stod i hemkatalogen på en server här hemma. Som tur var nyttjades den inte särskilt mycket, så det var ingen större förlust. Även nyligen satt upp en server som utsattes för intrång och nyttjades för att samla bitcoins (sårbarhet/okunskap om elasticsearch). Får också ses som ett stort misstag.

Permalänk
Medlem

rm -rf * i fel mapp, istället för att ta bort lite skräpfiler försvann hela min Minecraftserver, visst fanns det ju lite backuper men inte för alla filer...

Lärdom: Gör inte saker på servern när man är för trött för att se vad som står på skärmen

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd då man lär sig en hel del måste jag säga

Genom åren har det givetvis blivit en del misstag, som att förstöra apt så jag inte ens lyckades återställa det, borttagning av fel filer (alltid lyckats återställa det som tur är), starta om service utan att spara konfigurationen (i LIO target så måste man aktivt välja att konfigurationen ska sparas om det sker via det interaktiva interfacet), glömt att spara program som jag efter många om och men lyckats kompilera (obskyra ting som jag ej kunnat hitta i repon eller färdigkompilerade). Uppgradering av VirtualBox på FreeBSD via ports har jag också utfört en gång när mina maskiner var igång, det var uppenbarligen inte omtyckt av dem då de gick ned (jag uppgraderade genom att manuellt uppgradera varje bibliotek via ports istället för att använda t.ex. portmaster, så något gjorde jag visst fel).

Via jobbet har jag suttit en del i HP-UX och där har det givetvis hänt att man gjort misstag, så som att radera innehållet i /stand (innehåller bland annat kernel) samt synka konfiguration mellan noder åt fel håll (synkat från A->B när jag skulle från B->A) vilket resulterade i borttappande av konfiguration. Det sistnämda hände för mig i en testmiljö som tur var, men har tyvärr inträffat för kollegor ute hos kund där systemet måste upp några minuter senare och aktuell backup saknats (detta görs under uppgraderingar och backup tas först när det visat sig fungera).

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Fredagen den trettonde för några år sedan så lyckades jag ta bort mig själv ifrån sudogruppen i Ubuntu. Tänkte att det det bara var att boota i "single user mode" för att lösa det. Tyvärr kunde jag inte få få fram grubmenyn visade sig vara en bugg i min Ubuntuversion och kunde inte lösa det eftersom jag inte var root. Dröjde en vecka tills jag kom hem och kunde boota upp med en livecd och fixa det.

Ett annat misstag jag gjort några gånger är att man väljer fel ssh fönster och lyckas installera paket på en annan server än det var tänkt. Brukar gå att lösa ganska snabbt men är alltid frustrerande när det händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det där `-f`:et har jag nästan aldrig nytta av själv, så det brukar jag inte ha med. Är det ofta andra finner att det behövs?

Prova att ta bort en git-mapp så kommer du förstå varför så många använder `-f`-flaggan.

Skrivet av phz:

Textfiler som du kvalificerat kan "gissa" lite innehåll i kan gå att återskapa enligt `grep`-metoden jag nämnde ovan. Binära filer är dock ett betydligt större projekt, om än inte av nöden omöjligt. Om du hittat något program som säger sig kunna återskapa raderade filer från Ext3/4 så kanske det redan försöker använda den metoden, men kan vara värt att försöka manuellt om det är viktigt.

Tack för tipset, men det var mest en hel del digitala bilder jag förlorade. Dokumenten hade jag, som tur var, speglat på Dropbox. Jag har provat photorec, men det programmet hittade i princip bara en massa cachade webb-bilder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AbtZ:

Prova att ta bort en git-mapp så kommer du förstå varför så många använder `-f`-flaggan.

Jo, jag utvecklade i ett senare inlägg. Just i detta fallet så kanske du skulle ta bort just en Git-katalog, det vet jag inget om; jag funderade mest på en uppfattad allmän tendens att använda `-f` då jag åtminstone fått för mig att jag ser det ofta i enkla kodexempel när jag själv bara behöver det i rätt speciella fall.

I hemkatalogen på hemsystemet så hittade jag bara Git- och SVN-filer som var skrivskyddade för ägaren. I `/etc` hittade jag tre filer. I `/usr` var det bara delar av Matlab- och VMware-installationerna som var satta u-w av oklar anledning, tre CUPS-filer samt en fil i Javainstallationen. Att det är så få filer gör i praktiken att det oftast inte spelar in alls. Dock så gör ju `-f` också att `rm` ger lyckad status och inget felmeddelande ifall filen/katalogen man försökte ta bort inte fanns, vilket troligen är oönskat på kommandoraden (men praktiskt i exempelvis makefiler).

Letar sådana filer med Git- och SVN-kataloger exkluderade med exempelvis:

sudo find /usr \( -path '*/.git/*' -o -path '*/.svn/*' \) -prune -o -not -perm /u+w -a -print

Skrivet av AbtZ:

Tack för tipset, men det var mest en hel del digitala bilder jag förlorade. Dokumenten hade jag, som tur var, speglat på Dropbox. Jag har provat photorec, men det programmet hittade i princip bara en massa cachade webb-bilder.

Ja, PhotoRec verkar jobba genom att identifiera karakteristiska inledande och avslutande bitar och var nog det bästa att hoppas på. Det verkar också vara bra mycket smartare än en manuell `grep`-metod genom att analysera bitar för att eventuellt kunna återskapa även fragmenterade filer. Lite extra drygt då att programmet lyckades hitta bilder, men bara en massa skräp .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

cd /
rm -rf <prefix> *

Notera mellanslaget mellan <prefix> *

Detta var på en prodserver på ett av sveriges större företag. Jag insåg mitt misstag när sekunderna tickade och kommandot inte körts klart...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Tabba mig rätt hårt när jag skulle byta från Ubuntu server till Arch Linux på min filserver för ett årsedan. Skulle exportera mina zfs pools innan bytet men istället för att köra zpool export så skrev jag zpool destroy. Men upptäckte inte misstaget innan jag hade installerat om filservern och skulle importera mina diskar...

Spenderade resten av kvällen med att söka runt på nätet och se om det fanns något sätt att få tillbaka datan, men det som behövdes för att återställa diskarna blåste jag bort när jag installerade om datorn. Som tur har jag en extern backup på allt så fick skapa mina pooler igen och sen synka tillbaka cirka 1TB över usb 2.0.

En annan tabbe gjorde jag på jobbet härom veckan, skulle ta bort en symlink från en svn repo men tcsh la till ett / i slutet av filen så slutade med att jag tog bort källan istället för symlinken. Fick spendera en stund med att få tillbaka den mappen och naturligtvis hade den en fil som jag hade glömt checka in innan jag skulle ta bort symlinken så fick snällt skapa den filen igen.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Att testa en dist med systemd. Lennart Poettering och Kay Sievers har förstört linux. Det känns bra att Linus har börjat inse det med.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozric:

Att testa en dist med systemd. Lennart Poettering och Kay Sievers har förstört linux. Det känns bra att Linus har börjat inse det med.

Jag är själv lite splittrad i den här frågan.
Jag älskar systemd för dess otroliga smidighet och möjligheter... massor av möjligheter.... men...
Jag hatar systemd för dess otroligt ofantliga onödiga komplexitet. Ett praktexempel på hur långt ifrån KISS-principen man kan gå.

... ja... jag både älskar och hatar systemd...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats fler än en gång formatera fel hårddisk/partition, bland annat boot, home m.fl. Senaste gången va då när jag skulle installera Arch Linux från Linux Mint (tror jag), hade då en 80 GB's HDD som backup för configs och liknande. Gissa vad man lyckades med rakt in i installationen i Arch? Jo, skulle flytta över all backup men råkade istället formatera fel partition... Det blev att ominstallera hela skiten alltså. Jätteglad man var då )))

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hade suttit halva kvällen och halva natten med att installera och konfa Arch för första gången. När man så trött att man blandar ihop cp och rm ska man inte sitta vid datorn.

Lyckligtvis var det väldigt lätt att återställa, knappt modifierad konfigurationsfil till LightDM om jag inte minns fel.

Annars har jag liksom många andra i tråden skrivit i fel terminalfönster vid ssh-sessioner, men det brukar mest vara virtuella labservrar så sällan något allvarligt.

Kom på en sak till, lyckades f*cka upp GRUB när jag skulle installera Debian häromdagen. Vet inte riktigt vad som hände (kan vara så att jag råkade installera två instanser på samma disk, men olika partitioner), skulle ändå whipe:a disken så det var bara att göra om och göra rätt.

Kul och lärorik tråd förövrigt.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Gjorde en rolig grej häromdagen med Ubuntu 14.04 64Bit i laptopen.
Kopplade den till tvn via hdmi och ställde om för skärmarna och idag när jag skulle köra Ubuntu så boota den upp till svartskärm.
Så bara att koppla in i tvn igen och ställa om skärmarna igen

Permalänk
Medlem

I tidernas begynnelse så installerade jag Ximian Desktop. Efter det så fungerade ingenting som det skulle på min arbetsstation och avinstallationen var en mardröm.

Permalänk

Det måste varit när jag kört en rm -rf i fel katalog och råkade ta bort en riktigt stor databas full med bloggar

Nu tänker man sig för innan man gör dumheter, och som man brukar säga man lär sig av sina misstag.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Pdsh är boven bakom mitt största misstag.

Lyckades med ett fint script sänka en klase webservar + den nastorage den va ansluten till.
Början på en väldigt lång fredag.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Jag är själv lite splittrad i den här frågan.
Jag älskar systemd för dess otroliga smidighet och möjligheter... massor av möjligheter.... men...
Jag hatar systemd för dess otroligt ofantliga onödiga komplexitet. Ett praktexempel på hur långt ifrån KISS-principen man kan gå.

... ja... jag både älskar och hatar systemd...

iom att jag kör mint som är en variant av ubuntu(som i sin tur debian) sominte anävnder systemd

vad är det som gör den jobbig? testade Fedora för ett gång årsen men det var inte så värst länge.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

systemd om man skall laga trasiga saker, är ett rent helvete.
För komplex lösning för något så enkelt, som sagt inte alls KISS.

"Predictably, fanboys rush to systemd’s defense in the comments, telling us how wonderfully documented and supported it is, what a quiet, fascist paradise the systemd mailing list is, and how responsive the developers are to every bug, request and patch submission."

Det är detta som får mig att undra lite över systemd, och dess framtid.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SwedenVirre:

iom att jag kör mint som är en variant av ubuntu(som i sin tur debian) sominte anävnder systemd

vad är det som gör den jobbig? testade Fedora för ett gång årsen men det var inte så värst länge.

För en "normal" användare behöver man sällan eller aldrig bry sig om systemhanteraren. När man installerat det man behöver är man nöjd.
Men när något strular, och man behöver administrera sitt system, så blir situationen lite annorlunda.

För det första så började många populära distributioner ersätta det gamla "init / sysv" med "systemd" innan dokumentationen var färdig.
(Nu finns det lite varianter på de gamla init-systemet, men det är inget jag går närmare in på här, utan jag tar helt enkelt och kallar dem alla för "init" för enkelhetens skull.)
Den, då, bristfälliga dokumentationen (Det har blivit bättre) resulterade i att distributionerna implementerade lite egna lösningar på de ställen som dokumentationen var bristande/obefintlig i. Alternativt saknades vissa viktiga funktioner. När de lite mer tekniska användarna, däribland jag själv, skulle försöka kringgå "barnsjukdomarna", så gick man på den ena minan efter den andra. Det slutade med att man började introducera diverse ful-lösningar på annars banala problem. Hade bara dokumentationen funnits där vore det en annan femma.

Okej, nu klagar jag mer på dokumentationen, än på systemd i sig. Men skillnaden mellan det gamla, och det nya vara att med "init", var många delar rätt självklara så fort man tittade i konfigurationsfilerna och i scripten. Man fick en "Aha!" upplevelse. Så var/är inte fallet med systemd. Visst, studerade man bara scripten tillräckligt noga och tillräckligt djupgående, så förstod man. Men det var inte alls lika "KISS" över det hela.

Men jag själv, som en del andra, kom att börja förstå djupet, och därmed smidigheten i systemd. Den löser faktiskt en del problem som det gamla init har dragits med en bra tid. Som dessutom var svåra att lösa med befintlig struktur. Vissa försök gjorde, och lyckades väl sådär halvdant. En av de mer märkbara "problemen" var parallell uppstart. Vissa lösningar introducerades, men de var inte fullt så effektiva, och kunde även i vissa konfigurationer ställa till med problem. Systemd råder bl.a. bot på detta problem, och är från grunden skapat för just parallell uppstart, och snabbar upp systemstarten avsevärt mycket. Även på SSD-system.

Sedan finns det en del andra rätt så snaskiga förbättringar som kommer med systemd, men jag tror att jag får stoppa här, för nu känns det som om jag håller på att dra iväg med tråden långt utanför sitt spår.
Där har du min hat-kärlek till systemd.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

i min ungdom var jag rebellisk och skulle installera linux. så jag googlade efter vilken linux som var bäst, och installerade gentoo. skiten tog 3 dagar att kompilera på min ibm x60...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Att testa en dist med systemd. Lennart Poettering och Kay Sievers har förstört linux. Det känns bra att Linus har börjat inse det med.

Linus pratade på senaste debconf, http://meetings-archive.debian.net/pub/debian-meetings/2014/d... . Förutom att han drar ett skämt på Poetterings bekostnad så i det stora hela verkade han gilla systemd eller i vart fall vara nöjd med det. Han säger något i stil med <att systemd har sina problem, men vilken mjukvara har inte det.> I övrigt verkade han dela Poetterings åsikt att abi och api instabilitet är ett av de största problemen med linux i och med att man inte kan välja vilken version av libbarna man använder. Huruvida han ser Poetterings lösning som framtiden vet vi ju dock inte.

Permalänk

systemd får Linux att kännas som Windows gör från ett administrativt perspektiv. Känns som tillståndsstyrd RPC/COM/WMI.
Har inga bra erfarenheter av någon av dom.

Visa signatur

AlphaStation DS15 | NEC 27" LCD MultiSync PA271W-BK
Backup is not the same as restore.

Permalänk

Tabbar man gjort är många. Allt från att försöka sig på att installera grafik drivrutiner till att kompilera firefox ^^
Rolig tråd, speciellt för oss som är nya till linux, lär sig endel!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Nyligen tog jag bort en ZIL från en ZFS-pool som hade stått i över 7 timmar på resilvering. Resultatet blev att den började om igen..

(Anledningen till att jag tog bort ZILen var för att SSDn som agerade ZIL började rapportera skrivfel.)

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

I början var det många små missar men efter ett tag så fick man koll på dem... Men det störst och kanske den sämsta missen var att jag satt i visudoer och skulle fixa sudo till en användare på en centos 5 burk. Men jag missa en versal eller nåt sånt. filen säger då när jag sparar är du nåt i still med "Du har ett syntax fel om du inte åtgärda det kanske datorn inte start." och jag tänkte att men de är bara ignorera och starta om, eftersom jag väldigt ny på linux då, vart jag tvungen att installera om burken.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

För en "normal" användare behöver man sällan eller aldrig bry sig om systemhanteraren. När man installerat det man behöver är man nöjd.
Men när något strular, och man behöver administrera sitt system, så blir situationen lite annorlunda.

För det första så började många populära distributioner ersätta det gamla "init / sysv" med "systemd" innan dokumentationen var färdig.
(Nu finns det lite varianter på de gamla init-systemet, men det är inget jag går närmare in på här, utan jag tar helt enkelt och kallar dem alla för "init" för enkelhetens skull.)
Den, då, bristfälliga dokumentationen (Det har blivit bättre) resulterade i att distributionerna implementerade lite egna lösningar på de ställen som dokumentationen var bristande/obefintlig i. Alternativt saknades vissa viktiga funktioner. När de lite mer tekniska användarna, däribland jag själv, skulle försöka kringgå "barnsjukdomarna", så gick man på den ena minan efter den andra. Det slutade med att man började introducera diverse ful-lösningar på annars banala problem. Hade bara dokumentationen funnits där vore det en annan femma.

Okej, nu klagar jag mer på dokumentationen, än på systemd i sig. Men skillnaden mellan det gamla, och det nya vara att med "init", var många delar rätt självklara så fort man tittade i konfigurationsfilerna och i scripten. Man fick en "Aha!" upplevelse. Så var/är inte fallet med systemd. Visst, studerade man bara scripten tillräckligt noga och tillräckligt djupgående, så förstod man. Men det var inte alls lika "KISS" över det hela.

Men jag själv, som en del andra, kom att börja förstå djupet, och därmed smidigheten i systemd. Den löser faktiskt en del problem som det gamla init har dragits med en bra tid. Som dessutom var svåra att lösa med befintlig struktur. Vissa försök gjorde, och lyckades väl sådär halvdant. En av de mer märkbara "problemen" var parallell uppstart. Vissa lösningar introducerades, men de var inte fullt så effektiva, och kunde även i vissa konfigurationer ställa till med problem. Systemd råder bl.a. bot på detta problem, och är från grunden skapat för just parallell uppstart, och snabbar upp systemstarten avsevärt mycket. Även på SSD-system.

Sedan finns det en del andra rätt så snaskiga förbättringar som kommer med systemd, men jag tror att jag får stoppa här, för nu känns det som om jag håller på att dra iväg med tråden långt utanför sitt spår.
Där har du min hat-kärlek till systemd.

Då vet man det

är inte så bekant med det, tror jag? jag kan min väg runt linux men inte för att jag vet vad är allt är, mer trail 'n' error!

Man har gjort misstag i något och sen lärt sig hur man skall lösa det... typ!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Skulle ghosta en klientdator på jobbet och hade en USB-sticka som boot och en extern HD med alla images på. Hade funkat fint förut men denna gång valde jag fel. Klientdatorns och den externa HD:n var lika stora. 500 GB och jag valde i all hast fel och nitade alla 20+ images på den externa HDn. Det blev merjobb som hette duga. Nu kör vi netboot bara så problemet är ur världen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Det värsta jag gjort var på den tiden då det var 4gb-gräns på filer och jag hade väldigt ont om hårddiskplats. Jag kom på den briljanta idén att flytta in filer i ett arkiv för att på så vis både få en enda fil att flytta till en ännu inte köpt ny hårddisk samt att samtidigt kunna få möjlighet att flytta filer på den nästintill fulla disken.
Naturligtvis så lyckades jag packa in för många filer i arkivet så det blev korrupt. Jag insåg såklart mitt misstag när det inte funkade att flytta fler filer till arkivet och att det numer inte gick att kolla i det heller... Illa.
Jaja, man lär sig.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

crontab -r istället för crontab -e är ju en klassiker. Helt perfekt att e och r är bredvid varandra... Annars gjorde jag en rm .* istället för rm .*~ nån gång (även detta pga tangentbordslayoutens beskaffenhet), men det är väl det man har backuper till...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Entusiast

Ett annat misstag jag "råkade" ut för:

Arch Linux, som jag använder flitigt, är en så kallad "Rolling release" distribution. Det betyder att distributionen uppdateras kontinuerligt hela tiden, istället för att släppa separata distributionsversioner likt Ubuntu 12.04, 12.10, 13.04 ...
Med detta följer större ändringar med jämna mellanrum, och är man inte med på noterna kan det bli en överraskning för en. Positiv eller negativ beror helt på hur förberedd man är.

Upptakten:
För ett tag sedan bestämde sig Arch-utvecklarna att det var dags att ta tag i de utspridda bin-mapparna, och slå samman dessa.
Detta kom att innebära vissa problem med redan existerande system som uppdaterade till den nya bin-strukturen. Det krävde att man förberedde systemet INNAN uppdatering.
Hur kunde man veta att man skulle förbereda systemet i förväg? Enkelt: Man skall ALLTID läsa nyheterna på Arch hemsida, innan man uppdaterar. Där framgår vad som för stora förändringar man skall förbereda sig för, och preparera inför.
Att bara uppdatera systemet i blindo utan att först läsa nyheterna är något man absolut inte skall göra om man inte vill ha problem.

Mitt misstag:
Jag läste inte på nyheterna i tid, och valde att leva farligt. -"Äch vafan, det brukar ju aldrig vara några större förändringar att bry sig om i alla fall".
Jotack. Det fick man käka upp senare.
Uppdaterade i blindo, och helt plötsligt tar det tvärstopp med saknade binärfiler, kommandon som inte fungerar, och tjänster som vägrar starta.
Att fixa till detta i efterhand är mer besvärligt än det hade varit att förbereda systemet innan.
Ja... där har man för att man skiter i nyheterna och struntar i dokumentationen. Jag var lite för självsäker med mig själv där helt enkelt.

Tog mig några timmar att få allt i ordning igen.

Lär er av mitt misstag: Läs nyheterna till er distribution. I synnerhet om det är en rolling release-distribution.
Det är bättre att ha läst ett stycke för mycket, än ett för lite.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)