Permalänk
Medlem

Homeplugs Powerplugs - är de säkra?

Då tänker jag inte ur nätverkssäkerhet utan jag tänker mer på brandrisk etc...

dum fråga kanske men jag har ingen aning om hur teknologin fungerar.

Belastar homeplugs kablarna i min lägenhet mer än vad andra elprylar i hemmet gör? alltså blir det en annan "stress" på elkablarna i väggarna?

jag har hört att enheterna ofta blir rätt varma - därför jag undrar lite...

jag förstår att man inte får sälja elprylar som är direkt farliga i sverige - men jag tänker om de kanske ligger på gränsvärden och "stressar" elnätet i hemmet väldigt mycket???

Permalänk
Medlem

Svar nej, Det är helt ofarliga, dock kan man inte säga att all elektronik är ofarligt men Powerplugs ligger på liknande nivåer som vilken annan elektronisk apparat som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

tack för svar!

Okej så de "drar" inte mer ström än någon annan pryl i mitt hem?

Bara minns att jag läst massa om att de blir så varma

Permalänk
Medlem

Mina som jag har blev inte särskilt varma vad jag kommer ihåg. Jag använder dem inte längre dock då de "smutsade ner" strömmen vilket ledde till störningar i mitt ljudsystem. Rätt så tydliga störningar som blev högre ju mer internet som användes :D.

Förutom detta fungerade de hyfsat bra för mig

Permalänk
Medlem

Jag har erfarenhet av Netgears 500Mbit/s modeller och jag kan bekräfta att dessa adaptrar blir varma, nästan så att man undrar hur de överlever värmen...

Permalänk
Medlem

bumpar lite igen

Okej - men det är bara själva enheten som blir varm? det betyder inte att de belastar trådarna i väggen så att de ligger och glöder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

bumpar lite igen

Okej - men det är bara själva enheten som blir varm? det betyder inte att de belastar trådarna i väggen så att de ligger och glöder?

Jag kan ge en liten matematisk förklaring till vad det är som händer.
Elnätet har en frekvens på 50 Hz och en strömstyrka på storleksordningen 1 Amperer (är i många fall mycket högre, men för denna diskussions skull kan vi säga att den är i storleksordningen Ampere), och internet har en signalfrekvens på runt 3 kHz (är min uppgift, inte säker på att det är rätt, men den är mycket högre) och signalstyrkan (strömmen) är i storleksordningen mA (milliAmpere), detta gör att man kan skapa ett filter (resistans, kondensator och en induktionsspole av rätt inbördes storlekar) som mer eller mindre filtrerar bort ström med fel frekvens och kan utnyttja samma ledningar för båda ändamålen eftersom olika frekvens utnyttjas.

Detta är även anledningen till varför "adapter" blir varm, och varför man i vissa anläggningar kan märka störningar (ofta finkänslig elektronik, t ex HiFi-anläggningar).

TLDR: Man belastar alltså trådarna i väggen, men med en mycket, mycket lägre effekt än vad som normalt går genom ledningarna. Det är absolut ingen fara för ledningarna. Dock kan själva enheten bli varm, men det är den ju å andra sidan byggd för.

Det står något om att de drar 5 W eller något liknande om jag inte har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hullan:

bumpar lite igen
Okej - men det är bara själva enheten som blir varm? det betyder inte att de belastar trådarna i väggen så att de ligger och glöder?

Effektförbrukning ligger på cirka 10 watt. Dina elledningar är dimensionerade för cirka 2300W, dvs ledningarna kan mata hundratals homeplugs utan att det börjar brinna. Dessutom har du (förhoppningsvis) en säkring/propp som löser ut om du belastar dina elledningar för mycket.

Permalänk
Medlem

Har TP-Link, den blir knappt ljummen.
Större chans att du sätter eld på ditt hus när du kopplar in en hårtork.