Microsoft återinför startmenyn – på riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Hoppas menyn går att ställa in om man vill ha den eller inte.

Är nöjd med det jag har nu.

Japp håller med, nu när man har vant sig vid 8ans funktioner och dylik så känns de riktigt behagligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, mina senaste dokument.
Om du gillar metro så bra för dig.
Än så länge tycker jag inte det verkar värt att uppgradera utan verka föra med sig fler nackdelar än fördelar.

Har du dina senaste dokument på startmenyn utan att ha Word som genväg där? Bara dina senaste dokument som ett gäng ikoner? Kan du ta en print screen?

Jag tyckte Metro var onödigt i början och såg det endast som en stor sökruta. Sen efter jag köpte Surface Pro 2 för några veckor sen så har jag faktiskt börjat använda ModernUI som det är tänkt. Men på min stationära på jobbet så använder jag fortfarande ModernUI som en stor sökruta.

På min HTPC använder jag ModernUI som en launchner, där jag styr med fjärrkontrollens piltangenter vad jag vill använda för applikation där: XBMC, Spotify, Play-kanalernas hemsidor etc.

Men ta gärna en bild på hur din startmeny ser ut med senaste dokumenten, är väldigt nyfiken

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Själv använder jag startmenyn i ca. 5 sekunder totalt varje dag, eftersom det går så snabbt.
Windows Key + MSI + Enter så startas msi afterburner. Simpelt. Var metro jobbigt? Inte alls. Hade det gjort någon skillnad om startmenyn sett ut som på Windows 7? Absolut inte.
Man kan ju nästan använda den gamla "Don't judge a book by its cover." frasen. Ni vägrar att använda ett OS som är snabbt, bra och ger er tillgång till nyare saker, just bara för att en liten startmeny ser mobilanpassad ut.
Ska ni undvika böcker också bara för att själva boken ser tråkig ut?
När ni väljer schampo, väljer ni den som är bäst för er, eller den med snyggast förpackning?

Tramsiga barn.

Det är inte avsaknaden av startmenyn som är problemet, det är avsaknaden av innovation som är problemet. Hade man ersatt startmenyn med något vettigt så skulle folk inte sakna det, nu lyckades man inte med det och därför måste Microsoft backa.
Att du sitter framför ett tangentbord och slår snabbkommandon hela dagarna i ända verkar räcka för dig.. men har man sen tidigare ett bra flöde i hur man arbetar och kommer åt saker blir modern ui en begränsning för att man skalat bort saker som var essentiella.

Personligen använder jag själv snabbkommandon ofta, tex när jag arbetar framför datorn men jag är också ganska flitig på att använda musen och kombinerar därför båda redskapen. Har jag inte den ena att tillgå så klarar jag mig ändå hyfsat bra utan den. Tex flytta ett fönster utan mus eller hitta rätt text fil bland tusentals på ett par sekunder.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironjim:

Varför ska man adaptera sig till något som helt uppenbart är sämre och inte är skapat för skrivbordsanvändare?

Ett exempel är ju listan med genvägar till alla installerade program. Ikonerna ligger utspridda kolumner. Är det många program installerat får man skrolla genom flera skärmar för att hitta det. Man blir snurrig i skallen av att bara titta på det.

Ett annat exempel är apparna som låser in dig och körs i fullskärm. Det hjälper inte mycket att man kan dela upp skärmen och snäppa fast dem i kanterna.

Nu ska det bli möjligt att köra dem i fönster. Det är en förbättring om man nu kör de här apparna. De är sämre på alla sätt jämfört med ett vanligt skrivbordsprogram. Jag ser ingen anledning att använda dem på en skrivbordsdator.

Har själv inga som helst problem med nuvarande version
Visst det kräver lite organisering för att få det som man vill men jaja det är upp till dig hur du tolkar det
Personligen tycker jag denna uppdatering verkar vara till det sämre

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Sant iofs att det mestadels beror på hårdvara när det kommer till BSOD, men tycker ändå det är konstigt att dom blir fler med 7:an över 8:an.

Visa signatur

Intel Core i9 12900KF 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX Z690-F | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Ohh, kanske det gör att man kan överväga en övergång från Win7

Visa signatur

A lie is just a great story that someone ruined with the truth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ja, det är väl klart. Det har iaf jag. Varför nedgradera sig istället för att uppgradera?

Och jag vill inte behöva modda win för att få startmeny?!

Skrivet av roxkz:

Vill ha ett OS som fungerar som tänkt från början, inte behöva laga det de första jag gör. Finns ingen anledning för mig att 'uppgradera' i det fallet, nu kanske det kan vara på tal dock.

Skrivet av Teknocide:

Eller så skippar man att lägga pengar på en uppdatering som "tvingar" en att installera tredjepartslösningar för att ens arbetsmiljö ska fungera som den redan gör.

Spännande argument för att vara på en site som Sweclockers. Antar att ni lägger ett par timmar på att överklocka både CPU och GPU, spenderar lite tid på att installera alla önskade program vid en formatering för att det ska passa era behov? VLC/MPC-HC? Chrome/Firefox? Konfigurerar GPU-drivrutiner för prestanda/estetik? Snälla, att inte köra Windows8 med argumentet att ni vägrar installera ett valfritt program som löser alla problem, inkl. konfiguration som tar under 2 minuter är inget jag blir direkt imponerad av. Som sagt, på en site som sweclockers också. Antar att allt snack om "det ska fungera direkt ur boxen" innebär att ni också kör Internet Explorer, Windows Mediaplayer och sitter i WordPad också?

Inget tjaffs om att Windows8 i kombination med metro är bajs, det är vi alla överens om. Men kom igen

Skrivet av Willhelm:

Lite samma argument som att det "bara är att roota och lägga in en customlauncher" för att få sin Androidtelefon att fungera som den ska. Jag vill ha något som funkar out of the box och inte kräver småpillande.

Well, gillar man inte launchern som Samsung/HTC/whatever levererar så väljer man vilken launcher som passar en bäst. Lite det som är det fina i kråksången? Låt säga att du sitter med en budget på 5000kr att köpa en ny telefon för, du väljer alltså inte den bästa telefonen du kan få för priset pga. att du inte gillar launchern, som tar 1 minut att byta via Play? Antar att du kör på en iPhone istället "för att det bara funkar"? Hade varit annat om iPhone's så kallade "launcher" (läs applista) var riktigt kass

Skrivet av morxy49:

varför ska jag "uppgradera" till windows 8 när windows 7 är sämre?
nu är de åtminstone lika bra, då det finns fördelar och nackdelar i både 7 och 8, som enligt min åsikt väger ut varandra.

Varför du ska uppgradera till Windows 8 när Windows 7 är sämre..? Tror du svarade på din egna frågeställning där

Onödigt från båda sidor
Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Startmenyn är bara att glömma, den får ni aldrig se igen. Lika bra att ni anpassar er och slutar vara bakåtsträvare."

HA!

Microsoft måste tjäna pengar precis som vilket företag som helst.. Så förnuftet vann väl tillslut.

FY FAN SÅ GÖTT!! Om jag hade haft råd hade jag bjudit alla på bärs.. Det känns som jag vunnit på lotto!

Då hade du garanterat åkt dit för langning

Men håller med dig. Som IT-Chef så har jag aktivt vägrat köpa datorer som inte gått nedgradera till Windows 7 (en hel del saknar officiellt stöd). Vi vill inte ha Windows 8 i vår miljö just för vi vill inte lägga pengar på att utbilda personalen i hur man kommer ifrån ModernUI. Rätt många här inne på SweC rekommenderar Start8, classic shell eller StartISBack. Men inget av de funkar i en seriös företagsmiljö. Vad fan gör jag om exempelvis Microsoft släpper en uppdatering som slår ut dessa tredjepartsprogram? Vem blir hängd tro? Det är därför man inte kör med osupportad programvara ifrån något håll. Det är också därför man är villig att betala lite extra för att kunna sova gott om nätterna.

Skönt att Microsoft lyssnat på oss företagsanvändare som sagt iallafall. Fast jag kommer verkligen inte stressa igenom något beslut i att gå över till åttan. Vi kan lika gärna vänta på nian men de är bra att Microsoft hur som helst förstår att desktop är desktop.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Så, ni har vägrat pga. startmenyn? Låt mig presentera ett kraftfullt verktyg kallat Google. Ni kan söka där, ett riktigt hett tips är "Start8" eller något så simpelt som "start menu in windows 8".

Jag gillar W8 förutom allt som har med Modern UI att göra. Har testat flertalet lösningar som ska åtgärda sånt men tyvärr fungerar de inte 100% och är inte lika rappa som native-starmenyn.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Men ta gärna en bild på hur din startmeny ser ut med senaste dokumenten, är väldigt nyfiken

Så här är det jag menar:

Och jag behöver inte klicka på någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Då hade du garanterat åkt dit för langning

Men håller med dig. Som IT-Chef så har jag aktivt vägrat köpa datorer som inte gått nedgradera till Windows 7 (en hel del saknar officiellt stöd). Vi vill inte ha Windows 8 i vår miljö just för vi vill inte lägga pengar på att utbilda personalen i hur man kommer ifrån ModernUI. Rätt många här inne på SweC rekommenderar Start8, classic shell eller StartISBack. Men inget av de funkar i en seriös företagsmiljö. Vad fan gör jag om exempelvis Microsoft släpper en uppdatering som slår ut dessa tredjepartsprogram? Vem blir hängd tro? Det är därför man inte kör med osupportad programvara ifrån något håll. Det är också därför man är villig att betala lite extra för att kunna sova gott om nätterna.

Skönt att Microsoft lyssnat på oss företagsanvändare som sagt iallafall. Fast jag kommer verkligen inte stressa igenom något beslut i att gå över till åttan. Vi kan lika gärna vänta på nian men de är bra att Microsoft hur som helst förstår att desktop är desktop.

Nej, precis.. Startmenyersättarna har fått finnas på Microsofts nåder, och det går ju inte. Speciellt inte som de har betett sig tidigare. De gjorde verkligen ALLT för att vi skulle använda MUI (ta bara en sådan idiotgrej som att MUI var det som bootades till som default), så jag har varit skeptisk eftersom de lika gärna kunnat sagt att startmenyersättare strider mot licensavtalen och dra ur sladden. Så på så sätt så är det enda som skapar en trygghet om Microsoft är den aktör som levererar startmenyn. Och så blir det ju nu, så då är det bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fan nu ångrar jag att jag inte köpte windows 8 när det kosta 250 kr -.-

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av ohdude:

Men åh vad alla ska hålla på. Win 8 har bättre minneshantering, drar mindre resurser och flyter på så mkt bätttre. Körde det ett tag och sen tillbaka till 7an, vilket jag ångrade. Har inte haft så många BSOD tidigare och hade faktiskt glömt bort det iom 8an. Det är väl det man strävar efter i ett operativsystem? Och som så många säger som använt 8an är att Modern UI fungerar precis som startmenyn, bara i fullskärmsläge. Visst, dom borde ha gjort det möjligt att aktivera startmenyn från början för dom som ville ha den, men annars är det ju bara onödigt gnäll. Ni låter som gamla gubbar som avskyr allt som är nytt. Så länge det är bättre så ser jag bara positivt med det. Sen att det är fult/snyggt får ju stå för var och en, det är ju trots allt en smaksak. Jag är grymt nöjd med Win 8 och tycker alla ska ge det en ärlig chans. Du kommer tacka mig sen...

Gamla gubbar som avskyr allt nytt? Du får nog ge kritikerna lite mer credit än så.

Sen pratar du om att du får bluescreens när du kör Windows 7. Det säger mer om dina datorkomponenter och hur du konfigurerat datorn än om Windows 7. Jag har aldrig någonsin haft en bluescreen i Windows 7 (på någon av mina maskiner) det är ett fantastiskt stabilt OS.

Vad ska jag säga, grattis att du köper och gillar en produkt som för mig ser ut som en blinkande lego-julgran från 1996. För mig och många andra som har vissa krav på funktionalitet och gränssnittsdesign så är det inte bara gnäll eller att vi är gamla gubbar. Det är att vi inser att något nytt är något nytt; antingen är det nytt och bättre eller nytt och sämre. Windows 8 GUI design är nytt och sämre.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Pertanbus:

Så du orkar klocka din cpu men inte installera t.ex. Start8?

"Okej"

Handlar väll mest om en principsak istället för ork, MS ska inte få behandla sina kunder hur de vill imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

kan hålla med om tramsiga grinande små barn när det gäller startmenyn för om man inte är helt kass på vad programmen heter så kör man windows knappen och skriver det man vill ha eller om man vill år nått snabbt så kan man högerklicka på startknappen och gå igenom den menyn till det mesta eller i värsta fall köra windows knappen + r

men samtidigt är apparna ganska störande och att det blaffar upp en helskärm i ansiktet med skit som inte jag vill ha och upphetsar mig inte på nått plan med 8an men vist är den helt ok och bättre än 7an alla kategorier ändå och en startmeny känns lite så där jaja what ever 3 år för sent i vilket fall

Då är frågan, varför gjorde de Windows8 så anpassat till Pekskärmsstyrning, när det enligt dig räcker med tangentbordet?

Visa signatur
Permalänk

Härliga nyheter.

Visa signatur

Intel Core i5-10400F l RX 5600 XT l Corsair CV550 l Corsair Carbide Series SPEC-05 l ASUS TUF GAMING B460-PLUS l HyperX Fury Black DDR4 3200Mhz 2x8GB l Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

äntligen, sitter här med windows 7 och tills den uppdateringen kommer så uppgraderar jag inte, tycker inte att formatet i windows 8 hör hemma i en dator med mus och tangentbord, lika lite som windows 7 hade passat i en smartphone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

http://dl.dropboxusercontent.com/u/5599427/winscreen.gif

Ett litet illustrativt exempel snabbt gjort i Photoshop för att visa problematiken. Båda menyerna går att konfigurera så de visar samma mängd program. För mig är det inget svårt val mellan dessa (utan tvekan vänsterbilden utifall nu naiva personer får för sig annat). Folk spenderar inte mer tid i startmenyn än i någon annan form av "app-drawer" om man ska sammanfatta dem alla under ett namn. Men i desktops/laptops på grund av deras stora arbetsyta vill man absolut inte ha något skrymmande som flashar hela skärmen. På Win Phone, IOS och Android är detta något vi accepterar, av det enkla skälet ungefär 15% av den skärmytan för att välja program skulle bli vansinne.

Det är en konkret nackdel som kom med Windows 8 och något som folk bevisligen inte uppskattade, försäljningen var därefter. Jag har sagt det förr och säger det igen, det har aldrig handlat om bakåtsträvande eller motvilja att lära sig något nytt. Det handlar om att vad som kom inte innebar en fördel. Trivialisera det allt ni vill Modern UI-påhejare, kovändningen igår är välkommen.

För den delen, sluta grina. Med tanke på att Microsoft inte har några planer på att ge upp sina klumpiga surfplattor kan jag garantera att ni kommer kunna använda modern UI framöver också. Antingen som alternativ (troligast) eller ett enkelt fulhack. ALLA har vunnit på den här kovändningen.

Det är du som grinar
Modern UI fadear in rätt snyggt med, inte lika klumpigt som din GIF.

Deras Surface Pro är förövrigt najs, funkar fint som både surfplatta, laptop och ritplatta.

Får jag fråga vart din fokus ligger när du öppnar startmenyn?
Själv är jag ingen Start-meny-savant, så vart programmen ligger finns inte i muskelminnet, så jag tenderar att bara titta på just startmenyn.
Det gör det inte så mycket att den på ett snyggt sätt tar upp hela skärmen så man slipper klicka in genom små mappsystem och och undermenyer utan man har allting samlat rakt framför sig, enkelt överblickat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vad är det för sviter du använder?

Främst Xilinx och Mentor

Permalänk
Medlem
Skrivet av ohdude:

. Visst, dom borde ha gjort det möjligt att aktivera startmenyn från början för dom som ville ha den, men annars är det ju bara onödigt gnäll. Ni låter som gamla gubbar som avskyr allt som är nytt. Så länge det är bättre så ser jag bara positivt med det. Sen att det är fult/snyggt får ju stå för var och en, det är ju trots allt en smaksak. Jag är grymt nöjd med Win 8 och tycker alla ska ge det en ärlig chans. Du kommer tacka mig sen...

När W8 developer preview kom, typ 2011, kunde man fortfarande välja vanliga startmenyn om jag minns rätt och folk var rätt positiva till W8, tror det var till consumer preview den helt togs bort och W8 fick skit överallt. Jag har kört W8 sedan DP, tycker jag gett Metro en chans, men helskärm för småprogram känns som typ Windows 2 och stenålder rätt ofta.

Men som sagt, bra med val.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så här är det jag menar:

http://i.imgur.com/T0X0xgU.png

Och jag behöver inte klicka på någonting.

Kommer funka på Windows 8 också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Konsumenten i fråga svarar då: Det är väl klart jag håller den fel. Det är ju ni själva som har konstruerat den för att hållas på detta felaktiga vis.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Tog dom 1,5 år..
Knappast för att de lyssnar på konsumenterna utan snarare för att de blev tvingade till det.
Jag stannar vid 7:an ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så här är det jag menar:

http://i.imgur.com/T0X0xgU.png

Och jag behöver inte klicka på någonting.

Klicka eller "hovra" över pilen är samma sak. Det är ett steg du behöver göra. Då vare som jag skrev med andra ord med pilen bredvid programmet, Excel i detta fall.
Så inte bara startmenyn och sen dina dokument ... Utan startmenyn "hovra" över pilområdet och sen kan du klicka på dina dokument.

Då är det ju exakt samma resultat som att ha Office 2013 ... Fast man startar applikationen först och sen får man listan på senast använda dokument.

Jag som trodde du skulle lära mig något nytt nu. Är det dokument man använder ofta kan man faktiskt pinna dom i Win8 och därmed få det du skrev: Startmenyn > Klicka på sitt dokument. Självklart kan man göra samma sak i Windows 7 dock inte lika lätt ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Tack, en ny os, med alla förbrettingar och tillbaka med det som alltid fungerade.
Alla nöjda...

Den som använder touch kan ju köra med de stora ikonerna/metro svängen, men oftast är det ju ointressant för själva PC användaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Klicka eller "hovra" över pilen är samma sak. Det är ett steg du behöver göra. Då vare som jag skrev med andra ord med pilen bredvid programmet, Excel i detta fall.
Så inte bara startmenyn och sen dina dokument ... Utan startmenyn "hovra" över pilområdet och sen kan du klicka på dina dokument.

Då är det ju exakt samma resultat som att ha Office 2013 ... Fast man startar applikationen först och sen får man listan på senast använda dokument. .

Som sagt, för mig blir det ett steg mindre att öppna dokumentet direkt än att öppna programet först och dokumentet sedan.
Om du tycker annorlunda så varsågod. Detta är en funktion jag gillar med startmenyn som jag skulle sakna om den försvann.
Om du inte saknar funktionen så har jag inga problem med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kommer funka på Windows 8 också.

Ja, men det vi pratade om var huruvida det funkar i Metro eller inte.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd städad*

Diskutera gärna och mycket men håll diskussionen saklig och på en mogen nivå, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Hejhej

Nu kan man ju undra också...

Är det någon som tycker sig klara sig utan någon startmeny? Dvs om det finns någon som inte installerat någon ClassicShell eller liknande till Win8 och helt enklekt klarat sig på så som Win8 ser ut "from the box"?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Skrivet av RzrTrek:

http://lookpic.com/O/i2/8/akfmcZ46.jpeg

Det var fan på tiden Microsoft!

Bort med allt som har med Modern UI att göra från startmenyn!

Förstår inte hur MS Tänkte där... Varför ha kvar "senast använda objekete fältet till vänster???"...... tar ju bara plats, vf inte lägga det som tidigare va på höger på vänster och "mini metro" på höger sidan.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2