GTX 780 - Överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Läste detta i "NVIDIA GTX 780 Owner's Club" på overclock:

NOW lets talk a little about PT as it will become a challenge to understand it as it varies from card to card due each chip´s design;
You might have shutdowns because you set your PT too high! when you set your PT to the MAX and give enough voltage and clocks to the card you will have spikes in the current (Amperage) and your PSU if its not Single Rail it will EXCEED the 25/30A most Multi rail PSU´s have on the 12v PCIe and trip your PSU OCP (Over Current Protection)
IMO you only should increase your PT if you are seeing throttling clocks and hitting 100% PT!
Now go for the memory OC, same applies as above IMO you should not care much about memory unless you bench or have 4K or multi monitors!

Men jag uppmärksammade först nu att det gäller folk som vattenkyler kortet...

Allt som skrivs på overclock.net är inte skrivet i sten. Det är användaren man kollar på inte själva forumet.
Jag och den snubben har haft diskussioner fram och tillbaka, och allt han säger är inte "fel". Men mycket är baserat på personlig erfarenhet snarare än fakta med honom.

Just den tråden har även exploderat på senaste när alla började köpa GTX 780 så mycket "noobs" finns det där som skriver lite hej vilt och påstår allt möjligt.

Minnesöverklockning ger en hel del om man har minnen som når höga frekvenser. Per MHz ger Core mer visst, men det är helt beroende på spel. 10-15fps mer med min 7200MHz OC är inte dåligt i snitt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Nu har dom uppdaterat Hall Of Fame listan. Kontrollera om din score är med. Annars får du mejla dom din länk så lägger dom till dig.
Här är min i alla fall!

Rank 7
http://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+score...

Det hade uppdaterats nu. Rackarns att det inte räckte längre än en 72,a plats! :/ Får klocka mer i guess! xD

Permalänk
Medlem

780 överklockningstråden och allt jag läser de sista 5 sidorna är om 780 Ti. Gör en egen tråd om 780 ti istället. jag vill ju läsa om 780

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

780 överklockningstråden och allt jag läser de sista 5 sidorna är om 780 Ti. Gör en egen tråd om 780 ti istället. jag vill ju läsa om 780

Post 601 har ett 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

780 överklockningstråden och allt jag läser de sista 5 sidorna är om 780 Ti. Gör en egen tråd om 780 ti istället. jag vill ju läsa om 780

Vi sitter alla i samma båt. Det skiljer ingenting när det kommer till överklockning mellan 780,Titan och 780Ti.

Det är i grund och botten samma kort med ett eller tre smx kluster avstängda.
Ser inte att något negativt med att alla diskuterar så länge man håller sig till kort med GK110 kretsen.

Problemet med att varenda modell ska ha en egen tråd är att det blir väldigt många små trådar.
Fler användare som deltar är ett plus. För ju fler vi är ju mer kompetens finns det tillgång till.

Majoriteten av dom som köper 780Ti's och Titan är entusiaster och besitter mer erfarenhet än majoriteten som köper billigare kort.
Innan någon hatar på det jag just skrev så måste ni ändå hålla med? Det är oftast dom äldre med mer pengar, mest insatta och intresserade som betalar extra.
Men visst finns det också nybörjare som köper det dyraste också, men det är rätt sällsynt.

Jag har tex har bytt ut mina 780's till 2 Ti's. Lämnar jag denne tråden så tar jag ju mer mig mina erfarenheter av det kortet.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

har sökt i olika trådar o forums utan att hitta nått riktigt komplett svar.
Jag har planer på att köpa ett 780Ti kort. men har nu frågan. Om man kommer överklocka korten o köra de med vattenkylning spelar de någon som hälst roll om man eg köper ett avga 780ti classified eller ett vanligt 780ti? vet att classified har dubble bios o sen 2*8pin ström.
men om man inte går till de extrema överklockningen spelar de då någon roll? käns ju ganska onödigt att kasta bort nästan 2000kr mera för ett classified om man får ett vanligt 780ti till samma fart med vattenkylning?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte GTX780 rev 2, som jag har klockat till 1228/6808. Jag har inte rört volten utan har endast ändrat power limit till max. Kortet är stabilt i Valley (Score: 3026) och i BF4.

Då detta är första gången jag klockar ett grafikkort så undrar jag bara om jag verkligen ska kunna klocka så mycket utan att ändra volten?

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolifan:

Jag har ett Gigabyte GTX780 rev 2, som jag har klockat till 1228/6808. Jag har inte rört volten utan har endast ändrat power limit till max. Kortet är stabilt i Valley (Score: 3026) och i BF4.

Då detta är första gången jag klockar ett grafikkort så undrar jag bara om jag verkligen ska kunna klocka så mycket utan att ändra volten?

Eftersom du inte flashat bios så justerar ditt kort själv upp volten till max tillåtna.
Tack vare att du har Powertarget på max så låter du GPU boost justera upp volt och core mhz.
I din original bios finns det en färdigbyggd stege för volt och mhz på core som kortet följer med hjälp av gpu boost.

Såhär ser det ut. En nackdel med stock settings på boost/clock stegen är att den oftast ger onödigt mycket Vcore. Med dvs program kan man själv ändra värdena i stegen. Bla Kepler bios tweaker som syns på bilden

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeki:

har sökt i olika trådar o forums utan att hitta nått riktigt komplett svar.
Jag har planer på att köpa ett 780Ti kort. men har nu frågan. Om man kommer överklocka korten o köra de med vattenkylning spelar de någon som hälst roll om man eg köper ett avga 780ti classified eller ett vanligt 780ti? vet att classified har dubble bios o sen 2*8pin ström.
men om man inte går till de extrema överklockningen spelar de då någon roll? käns ju ganska onödigt att kasta bort nästan 2000kr mera för ett classified om man får ett vanligt 780ti till samma fart med vattenkylning?

För rent spel användande så duger standard modellerna fint. Classified och Lightning riktar sig främst mot överklockare som jagar poäng i 3dmark osv.

Ett Classified kan i 9 fall av 10 lova dig en riktigt bra överklock. Ca 50-150Mhz över alla andra kort på marknaden. Den har kompetent kylare som är betydligt större än ACX standard versionen som sitter på referens & FTW pcb.

En 100Mhz högre clock ger riktigt bra scores i många benchmarks. Däremot så skiljer det en hel del i spelsidan. Med en överklockning från 950-1000Mhz till 1250+ så kan du räkna med ca 5-20FPS mer i spel.

För att få ett classified stabilt på tex 1400mhz eller högre under vatten krävs en del mixtrande med bios flashning och sådant. Så är man inte beredd att sätta sig ner och plugga överklockning så gå på dom mer vanliga korten då.

På lägre klocks lovar oftast kort med bra strömförsörjnings layot på PCB något bättre strömförbrukning än referens. Pga dom högkvalitativa komponenterna.
Är du väldigt intresserad av överklockning och gärna skulle bränna några timmar i streck framför enbart benchmarks och sådant skulle jag rekomendera att du köper ett Classified/Lightning. Om inte så gå på MSI's GAMING, EVGA ACX, ASUS DCII, eller liknande med eftermarknadskylare.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Eftersom du inte flashat bios så justerar ditt kort själv upp volten till max tillåtna.
Tack vare att du har Powertarget på max så låter du GPU boost justera upp volt och core mhz.
I din original bios finns det en färdigbyggd stege för volt och mhz på core som kortet följer med hjälp av gpu boost.

Såhär ser det ut. En nackdel med stock settings på boost/clock stegen är att den oftast ger onödigt mycket Vcore. Med dvs program kan man själv ändra värdena i stegen. Bla Kepler bios tweaker som syns på bilden
http://www.abload.de/img/12n8sat.png

Tack för ett bra svar!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Medlem

Ser inte heller några problem med att vi blandar in ti i denna tråd, förutom att kortet är snabbare så är det i princip detsamma som föregångaren på de flesta punkter!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

För rent spel användande så duger standard modellerna fint. Classified och Lightning riktar sig främst mot överklockare som jagar poäng i 3dmark osv.

Ett Classified kan i 9 fall av 10 lova dig en riktigt bra överklock. Ca 50-150Mhz över alla andra kort på marknaden. Den har kompetent kylare som är betydligt större än ACX standard versionen som sitter på referens & FTW pcb.

En 100Mhz högre clock ger riktigt bra scores i många benchmarks. Däremot så skiljer det en hel del i spelsidan. Med en överklockning från 950-1000Mhz till 1250+ så kan du räkna med ca 5-20FPS mer i spel.

För att få ett classified stabilt på tex 1400mhz eller högre under vatten krävs en del mixtrande med bios flashning och sådant. Så är man inte beredd att sätta sig ner och plugga överklockning så gå på dom mer vanliga korten då.

På lägre klocks lovar oftast kort med bra strömförsörjnings layot på PCB något bättre strömförbrukning än referens. Pga dom högkvalitativa komponenterna.
Är du väldigt intresserad av överklockning och gärna skulle bränna några timmar i streck framför enbart benchmarks och sådant skulle jag rekomendera att du köper ett Classified/Lightning. Om inte så gå på MSI's GAMING, EVGA ACX, ASUS DCII, eller liknande med eftermarknadskylare.

tackar så mycket på svaret!. hade väl nog menat sätta några kvällar med att pillra med siffrorna:P så ifall classified är bättre då blir de nog de.

Permalänk

780 Ti referenskylare

1195mhz core och 1900mhz memory verkar vara det högsta för mig, 780 ti evga. Vilket är en 14% klock på core och 9% på minnet.
Detta efter ca 30 min var i valley/heaven. Får se hur stabilt det är och spela på

Permalänk
Medlem

1240 mhz core och 7900 mhz memory med skyn3t bios.

Har Asus GTX 780 Ti.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Skulle gärna att ni la ett snabbt öga på min klock på mitt nya dc2 780 (nej inte ti )

Körde lite heaven benchmark och fick max temp på 60c. 1254 effektiv klock när jag spelar mm, dvs 1175 boost clock i gpu tweak. självklart är temp target på max, power target samt gpu voltage. DOCK har jag inte rört memory clocks än då jag undrar ifall det är värt det i spel? Läste någon stans att det till och med kan bli sämre ?

Annars ser det väl kanon ut?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Finns det inget sätt att slippa drivrutinskrasherna varje gång man håller på och testar clocks och Heaven eller Valley krashar? Drygt att behöva starta om datorn varje gång man får en instabil clock.

Skrivet av Psychadaelic:

780 Ti referenskylare

1195mhz core och 1900mhz memory verkar vara det högsta för mig, 780 ti evga. Vilket är en 14% klock på core och 9% på minnet.
Detta efter ca 30 min var i valley/heaven. Får se hur stabilt det är och spela på

1195 är det base, boost eller maxboost?

Skrivet av Canson:

1240 mhz core och 7900 mhz memory med skyn3t bios.

Har Asus GTX 780 Ti.

http://i42.tinypic.com/2iglqar.jpg

Hur lätt var det att flasha kortet? Kände du att du kom högre med Skyn3ts BIOS än din stock BIOS?

Skrivet av KlyfftPotatis:

Hejsan.

Skulle gärna att ni la ett snabbt öga på min klock på mitt nya dc2 780 (nej inte ti )

Körde lite heaven benchmark och fick max temp på 60c. 1254 effektiv klock när jag spelar mm, dvs 1175 boost clock i gpu tweak. självklart är temp target på max, power target samt gpu voltage. DOCK har jag inte rört memory clocks än då jag undrar ifall det är värt det i spel? Läste någon stans att det till och med kan bli sämre ?

Annars ser det väl kanon ut?

Ju snabbare minnet kan skyffla texturer desto högre FPS borde man få så det är nog aldrig fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hur lätt var det att flasha kortet? Kände du att du kom högre med Skyn3ts BIOS än din stock BIOS?

Det var lätt att flasha kortet faktiskt. Anledningen att jag flashade kortet va för att min gpu trottlade ner sig när den nådde sin maximala Power Target.
Plus trottlar när den når max volt.

Allt sånt slipper man med skyn3t bios. Mycket stabilare tycker jag och man har ingen Boost heller vilket jag tycker är bra.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

2816 score i heaven. dugligt?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Det var lätt att flasha kortet faktiskt. Anledningen att jag flashade kortet va för att min gpu trottlade ner sig när den nådde sin maximala Power Target.
Plus trottlar när den når max volt.

Allt sånt slipper man med skyn3t bios. Mycket stabilare tycker jag och man har ingen Boost heller vilket jag tycker är bra.

Okej, jag har tittat lite på det men det känns nästan som att det finns "för" mycket instruktioner för hur man ska göra

Throttlar som att du plötsligt får FPS drops?

Jag hoppades bara att BIOSen skulle tillåta mig clocka minnet mer och core kanske till 1250 eller 1260 (boost då).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej, jag har tittat lite på det men det känns nästan som att det finns "för" mycket instruktioner för hur man ska göra

Throttlar som att du plötsligt får FPS drops?

Jag hoppades bara att BIOSen skulle tillåta mig clocka minnet mer och core kanske till 1250 eller 1260 (boost då).

Biosen kommer låta dig klocka mer. Det är jag helt säker på eftersom du kan köra 1.21 volt och köra högre power target.

Jag hade inga fps drops när det trottlade, men däremot kom jag inte upp i högre boost så att säga.
Utan boost och högre power target plus högre temp target med 1.21v så når man högre core och memory.

Tobbe här på sweclockers har ju guide och sånt för flashning. Ännu lättare då.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Biosen kommer låta dig klocka mer. Det är jag helt säker på eftersom du kan köra 1.21 volt och köra högre power target.

Jag hade inga fps drops när det trottlade, men däremot kom jag inte upp i högre boost så att säga.
Utan boost och högre power target plus högre temp target med 1.21v så når man högre core och memory.

Tobbe här på sweclockers har ju guide och sånt för flashning. Ännu lättare då.

Okej tack! Skall fundera på om jag vågar eller inte. Tydligen kan det typ inte gå fel och man har ju kvar original BIOSen (sparat redan).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Finns det inget sätt att slippa drivrutinskrasherna varje gång man håller på och testar clocks och Heaven eller Valley krashar? Drygt att behöva starta om datorn varje gång man får en instabil clock.

1195 är det base, boost eller maxboost?.

Hmm vet inte riktigt vad det kallas med skyn3ts bios, man slipper ju gpu boosten som gör att frekvenserna åker bergochdalbana. Så gissar på att det blir en baseclock. Slippa krascherna vet jag inte men det vore guld om du hittar en lösning.

Dock verkar min klock vara ostabil i battlefield, är ju rätt avis på alla andra som kan spela på sina clocks körde valley i ca 3h utan problem med en klock på 1185mhz men kan inte spela battlefield 4 i över 30 min utan directx crash som kräver omstart. Inte ens med en klock på 1100 klarar den battlefield 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Hmm vet inte riktigt vad det kallas med skyn3ts bios, man slipper ju gpu boosten som gör att frekvenserna åker bergochdalbana. Så gissar på att det blir en baseclock. Slippa krascherna vet jag inte men det vore guld om du hittar en lösning.

Dock verkar min klock vara ostabil i battlefield, är ju rätt avis på alla andra som kan spela på sina clocks körde valley i ca 3h utan problem med en klock på 1185mhz men kan inte spela battlefield 4 i över 30 min utan directx crash som kräver omstart. Inte ens med en klock på 1100 klarar den battlefield 4

Battlefield 4 kan du inte lita på för att kolla om det är stabilt eller inte. Det spelat kraschar med jämna mellanrum ändå utan att man klockar.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har ett "Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 " och tänkte höra lite ang överklockning av denna modell, hur ska jag gå tillväga?

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Hmm vet inte riktigt vad det kallas med skyn3ts bios, man slipper ju gpu boosten som gör att frekvenserna åker bergochdalbana. Så gissar på att det blir en baseclock. Slippa krascherna vet jag inte men det vore guld om du hittar en lösning.

Dock verkar min klock vara ostabil i battlefield, är ju rätt avis på alla andra som kan spela på sina clocks körde valley i ca 3h utan problem med en klock på 1185mhz men kan inte spela battlefield 4 i över 30 min utan directx crash som kräver omstart. Inte ens med en klock på 1100 klarar den battlefield 4

Du klockar ju din base clock men du får ju fortfarande en boost eller?
Se mig som exempel, clocken i sign är min boost clock dvs vad jag maximalt får. För att uppnå det ligger min baseclock på 1120MHz. Fixar du att spela i 1195MHz base (som borde bli runt 1300MHz boost) så har du ett jäkligt bra sample för vanligtvis brukar folk inte kunna ha det som 24/7 OC utan kanske bara benchmark OC.

Jag skulle ta DX krash som ett tecken på att GPUn inte orkar mer men samtidigt är det konstigt att du då kan köra Valley i tre timmar. Har också fått DX krasher i BF4 men testade att maxa volten och då verkar de ha försvunnit. Som någon sa är BF4 ett dåligt exempel egentligen eftersom det har tendens att krasha klockat som oklockat. Kan dock inte minnas att jag fått DX krasher (drivrutinsåterställning) tidigare. Får ju samma fel när jag kör Valley eller Heaven för tufft klockat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Du klockar ju din base clock men du får ju fortfarande en boost eller?
Se mig som exempel, clocken i sign är min boost clock dvs vad jag maximalt får. För att uppnå det ligger min baseclock på 1120MHz. Fixar du att spela i 1195MHz base (som borde bli runt 1300MHz boost) så har du ett jäkligt bra sample för vanligtvis brukar folk inte kunna ha det som 24/7 OC utan kanske bara benchmark OC.

Jag skulle ta DX krash som ett tecken på att GPUn inte orkar mer men samtidigt är det konstigt att du då kan köra Valley i tre timmar. Har också fått DX krasher i BF4 men testade att maxa volten och då verkar de ha försvunnit. Som någon sa är BF4 ett dåligt exempel egentligen eftersom det har tendens att krasha klockat som oklockat. Kan dock inte minnas att jag fått DX krasher (drivrutinsåterställning) tidigare. Får ju samma fel när jag kör Valley eller Heaven för tufft klockat.

ja men då blir med boost 1185. Jag kör redan på max volt. Spelar därimot battlefield oklockat för då får jag inga directx errors. Men fortfarande skumt att alla möjliga benchmarks går utmärkt med klock men inte battlefield som är ja, typ det enda jag spelar. Men ska spela lite bf3 i veckan och se hur kortet fungerar med klock där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Hmm vet inte riktigt vad det kallas med skyn3ts bios, man slipper ju gpu boosten som gör att frekvenserna åker bergochdalbana. Så gissar på att det blir en baseclock. Slippa krascherna vet jag inte men det vore guld om du hittar en lösning.

Dock verkar min klock vara ostabil i battlefield, är ju rätt avis på alla andra som kan spela på sina clocks körde valley i ca 3h utan problem med en klock på 1185mhz men kan inte spela battlefield 4 i över 30 min utan directx crash som kräver omstart. Inte ens med en klock på 1100 klarar den battlefield 4

Det du säger om Skyn3ts bios stämmer.
Boost inaktiveras genom att man justerar Base och Boostclock till samma värde i bios filen.

Som fler har skrivit och jag skrev till dig i PM när du frågade där. Att BF4 får directx krasher har inget att göra med din överklockning att göra.
Är den stabil i heaven/valley 3h+ så ÄR den stabil.
BF4 krashar för alla. Även för mig.

Skrivet av fakado:

Hej!

Jag har ett "Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 " och tänkte höra lite ang överklockning av denna modell, hur ska jag gå tillväga?

MVH

Läs
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...

Skrivet av Mocka:

Du klockar ju din base clock men du får ju fortfarande en boost eller?
Se mig som exempel, clocken i sign är min boost clock dvs vad jag maximalt får. För att uppnå det ligger min baseclock på 1120MHz. Fixar du att spela i 1195MHz base (som borde bli runt 1300MHz boost) så har du ett jäkligt bra sample för vanligtvis brukar folk inte kunna ha det som 24/7 OC utan kanske bara benchmark OC.

Jag skulle ta DX krash som ett tecken på att GPUn inte orkar mer men samtidigt är det konstigt att du då kan köra Valley i tre timmar. Har också fått DX krasher i BF4 men testade att maxa volten och då verkar de ha försvunnit. Som någon sa är BF4 ett dåligt exempel egentligen eftersom det har tendens att krasha klockat som oklockat. Kan dock inte minnas att jag fått DX krasher (drivrutinsåterställning) tidigare. Får ju samma fel när jag kör Valley eller Heaven för tufft klockat.

Nej han har ingen boostklock. När han och som många fler, mig inkluderad flashar om sina grafikkort till custom versioner tex Sk3nets.
Inaktiveras "Boost funktionen" Det blir som det var förr helt enkelt kortet ligger stabilt på sin högsta clock 24/7.
Han ligger så att säga på sin högsta boostclock hela tiden och aldrig någonsin lägre eller högre.

Hans directx krasher i BF4 har inget med hans grafikkort eller överklockning att göra utan det är pga BF4 otroligt dåligt optimering. Spelet liknar fortfarande en BETA mer än ett färdigt spel.

När en överklockning krashar vid tex valley brukar det normalt bara behövas en omstart av valley, själva programet.
Drivrutinen återställer sig bara till vad som var stock setting.

Krahsar det så hårt att en omstart av datorn krävs kan en orsak vara att man tar för långa steg i överklockningen.

Skrivet av Psychadaelic:

ja men då blir med boost 1185. Jag kör redan på max volt. Spelar därimot battlefield oklockat för då får jag inga directx errors. Men fortfarande skumt att alla möjliga benchmarks går utmärkt med klock men inte battlefield som är ja, typ det enda jag spelar. Men ska spela lite bf3 i veckan och se hur kortet fungerar med klock där.

Skriv till mig nästa gång du får problem! God jul!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Skrev ju detta på föregående sida:

"Kan någon förklara varför core clocken är mer stabil om jag ökar power target? Den bli mycket mer stabil om jag t ex ökar från 120 till 130, men när jag kollar i afterburner så är jag aldrig i närheten av att gå över 120. "

Har powertarget på max nu, men core clocken ligger bara stabilt på 1216MHz om jag kör typ high på allt+MSAA. Tar jag bort MSAA och sänker några inställningar till low går clocken ner till ca 1015. Har testat att sänka core/memory clock, men det blir ingen skillnad.

Är det såhär för er också?

Blir lite fundersam eftersom mitt 670 aldrig betedde sig såhär, jag använde iofs ínte skyn3t-bios då. Istället ändrade jag manuellt med Kepler bios tweaker och följde en guide på overclock.

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwaniiz:

Skrev ju detta på föregående sida:

"Kan någon förklara varför core clocken är mer stabil om jag ökar power target? Den bli mycket mer stabil om jag t ex ökar från 120 till 130, men när jag kollar i afterburner så är jag aldrig i närheten av att gå över 120. "

Har powertarget på max nu, men core clocken ligger bara stabilt på 1216MHz om jag kör typ high på allt+MSAA. Tar jag bort MSAA och sänker några inställningar till low går clocken ner till ca 1015. Har testat att sänka core/memory clock, men det blir ingen skillnad.

Är det såhär för er också?

Blir lite fundersam eftersom mitt 670 aldrig betedde sig såhär, jag använde iofs ínte skyn3t-bios då. Istället ändrade jag manuellt med Kepler bios tweaker och följde en guide på overclock.

I vanliga fall måste GPUn belastas rätt hårt för att klocka upp sig på max. I ditt fall är det 1216Mhz.
När du ändrar inställningarna i Settings/Options till low så blir istället processorn i många fall en flaskhals eftersom den inte kan leverera tillräckligt med bilder/infomation till Gpun. Då Gpu usage sjunker sjunker också clocksen på din Gpu.

Starta Afterburner och aktivera on screen display så kan du övervaka din Gpu usage i realtime när du spelar.

Ditt 670 hade ungefär hälften av den kraft ditt 780 har. För att nyttja dubbelt så mycket gpu kraft måste processorn jobba dubbelt så hårt. Enkelt förklarat.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Det du säger om Skyn3ts bios stämmer.
Boost inaktiveras genom att man justerar några Base och Boostclock till samma värde.

Som fler har skrivit och jag skrev till dig i PM när du frågade där. Att BF4 får directx krasher har inget att göra med din överklockning att göra.
Är den stabil i heaven/valley 3h+ så ÄR den stabil.
BF4 krashar för alla. Även för mig.

Läs
http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1254074-officiel...

Nej han har ingen boostklock. När han och som många fler, mig inkluderad flashar om sina grafikkort till custom versioner tex Sk3nets.
Inaktiveras "Boost funktionen" Det blir som det var förr helt enkelt kortet ligger stabilt på sin högsta clock 24/7.
Han ligger så att säga på sin högsta boostclock hela tiden och aldrig någonsin lägre eller högre.

Hans directx krasher i BF4 har inget med hans grafikkort eller överklockning att göra utan det är pga BF4 otroligt dåligt optimering. Spelet liknar fortfarande en BETA mer än ett färdigt spel.

När en överklockning krashar vid tex valley brukar det normalt bara behövas en omstart av valley, själva programet.
Drivrutinen återställer sig bara till vad som var stock setting.

Krahsar det så hårt att en omstart av datorn krävs kan en orsak vara att man tar för långa steg i överklockningen.

Skriv till mig nästa gång du får problem! God jul!

Skrivet av Mocka:

Du klockar ju din base clock men du får ju fortfarande en boost eller?
Se mig som exempel, clocken i sign är min boost clock dvs vad jag maximalt får. För att uppnå det ligger min baseclock på 1120MHz. Fixar du att spela i 1195MHz base (som borde bli runt 1300MHz boost) så har du ett jäkligt bra sample för vanligtvis brukar folk inte kunna ha det som 24/7 OC utan kanske bara benchmark OC.

Jag skulle ta DX krash som ett tecken på att GPUn inte orkar mer men samtidigt är det konstigt att du då kan köra Valley i tre timmar. Har också fått DX krasher i BF4 men testade att maxa volten och då verkar de ha försvunnit. Som någon sa är BF4 ett dåligt exempel egentligen eftersom det har tendens att krasha klockat som oklockat. Kan dock inte minnas att jag fått DX krasher (drivrutinsåterställning) tidigare. Får ju samma fel när jag kör Valley eller Heaven för tufft klockat.

Eftersom directx crashen kräver en omstart av datorn så måste de ju ha med överklockningen att göra gissar jag på, startar jag inte om datorn så kan jag t.ex inte starta battlefield igen eller något annat spel då direct x felet kommer upp tills datorn startas om.
Spelade precis battlefield 3 i ca 2h med OC vilket fungera helt ok. Ska loopa metro last light i någon timme nu och se hur det funkar