GTX 780 - Överklockningstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Då var man med i HALL OF FAME!

Plats 21 med 2 kort i 3mark Extreme
http://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+score...

Najs! Gissar på att det inte är stock? skyn3t har redan släppt ett vbios, fast det är till classified dock, du kör la referens?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Alla ni som klockar som dårfinkar, kör ni med referenskylaren? Eller ni byter till eftermarknadskylare?

Byter? Jag kör med eftermarknadskylaren som kom med.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Najs! Gissar på att det inte är stock? skyn3t har redan släppt ett vbios, fast det är till classified dock, du kör la referens?

Referens kort med skyn3t bios. Om det inte kommer någon volt mod snart till referens korten så är det lönlöst att köpa vattenkylning till dom. Blir tvungen att köpa 2st Ti Classified istället.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Referens kort med skyn3t bios. Om det inte kommer någon volt mod snart till referens korten så är det lönlöst att köpa vattenkylning till dom. Blir tvungen att köpa 2st Ti Classified istället.

Förstår inte varför du inte gick på ett par classys direkt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Förstår inte varför du inte gick på ett par classys direkt?

Skulle det finnas volt mod till referenskorten hade man med bra vattenblock kunnat klocka dem till 1350+ för 24/7 användning.
Det har varit möjligt på föregående kort Titan och 780. Ingen trodde att det skulle bli såhär svårt med Ti modellen.

Skyn3t Crew jobbar på för fullt just nu, vi får se när dom knäcker nöten. Om det går att göra det.
Nvidia har satt många käppar i hjulen för moddare och överklockare med 780Ti.
Det var inget vi som som köpte Ti visste om.^

Det kan vara så att Nvidia tillsammans med EVGA kommer låta EVGA få ha exklusiva rättigheter till övervoltningen för att det ska säljas fler Classified kort.
Fördelen med fler sålda classified kort är färre RMA's och mer intäkter då Classified korten är drygt tusenlappen dyrare.

En av konsekvenserna med övervoltning till folket med hjälp av "mjukvarumoddning" är att Nvidia får handskas med en massa förstörda referenskort och RMAade Gk110 kretsar. Trasiga kort kostar pengar och kan man hindra konsumenter från att "låsa upp" överklocka sina billiga referensmodeller till prestanda monster så tvingas konsumenterna betala extra för premium modellerna.

Visar det sig att det inte går att övervolta referenskorten kommer jag byta till Classified's.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd

Hej Tobbe,

Om man har två st Evga 780ti superclocked kort (reference kylarmodellen) skall man då välja
att flasha biosen som heter "GTX 780 Reference model skyn3t-Ti-vBios.zip" jag ser att det finns en som heter "GTX 780 EVGA SC ACX skyn3t-Ti-vBios-EVGA-SC-ACX.zip" fast jag har inte ACX kylaren på mina kort om det spelar någon roll.

Min nuvarande bios på båda korten heter "Version 80.80.30.00.80"

När man väl har flashat sina kort kan man följa den här videon för att öka volten till 1.212v, eller fungerar det annorlunda med skyn3t´s bios ? http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zfXUrq...

Tack.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Hej Tobbe,

Om man har två st Evga 780ti superclocked kort (reference kylarmodellen) skall man då välja
att flasha biosen som heter "GTX 780 Reference model skyn3t-Ti-vBios.zip" jag ser att det finns en som heter "GTX 780 EVGA SC ACX skyn3t-Ti-vBios-EVGA-SC-ACX.zip" fast jag har inte ACX kylaren på mina kort om det spelar någon roll.

Min nuvarande bios på båda korten heter "Version 80.80.30.00.80"

När man väl har flashat sina kort kan man följa den här videon för att öka volten till 1.212v, eller fungerar det annorlunda med skyn3t´s bios ? http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=zfXUrq...

Tack.

Du ska flasha med första alternativet. Bios för referenskylaren.
När du flashat kan du använda Evga precision x för att styra volten.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Du ska flasha med första alternativet. Bios för referenskylaren.
När du flashat kan du använda Evga precision x för att styra volten.

Kan man ändra volten i precision x ? Ändrar det programmet sig när man kör en custom bios ? För med stock man man väl bara ändra upp till 75mV extra under voltage ? Och jag antar att med en custom bios bord man kunna släppa på bra mycket mer än 75mV som på stock ?

Var i precision x ändrar man volt isf ?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Skulle det finnas volt mod till referenskorten hade man med bra vattenblock kunnat klocka dem till 1350+ för 24/7 användning.
Det har varit möjligt på föregående kort Titan och 780. Ingen trodde att det skulle bli såhär svårt med Ti modellen.

Skyn3t Crew jobbar på för fullt just nu, vi får se när dom knäcker nöten. Om det går att göra det.
Nvidia har satt många käppar i hjulen för moddare och överklockare med 780Ti.
Det var inget vi som som köpte Ti visste om.^

Det kan vara så att Nvidia tillsammans med EVGA kommer låta EVGA få ha exklusiva rättigheter till övervoltningen för att det ska säljas fler Classified kort.
Fördelen med fler sålda classified kort är färre RMA's och mer intäkter då Classified korten är drygt tusenlappen dyrare.

En av konsekvenserna med övervoltning till folket med hjälp av "mjukvarumoddning" är att Nvidia får handskas med en massa förstörda referenskort och RMAade Gk110 kretsar. Trasiga kort kostar pengar och kan man hindra konsumenter från att "låsa upp" överklocka sina billiga referensmodeller till prestanda monster så tvingas konsumenterna betala extra för premium modellerna.

Visar det sig att det inte går att övervolta referenskorten kommer jag byta till Classified's.

Jaha, se där det hade jag ingen aning om. Det var ju en besvikelse :/ Får hoppas att de går att pressa ur ganska bra ändå utan vattenkylning och dylikt med moddade bios osv.

Skrivet av Syhndel:

Kan man ändra volten i precision x ? Ändrar det programmet sig när man kör en custom bios ? För med stock man man väl bara ändra upp till 75mV extra under voltage ? Och jag antar att med en custom bios bord man kunna släppa på bra mycket mer än 75mV som på stock ?

Var i precision x ändrar man volt isf ?

Tack för hjälpen!

Yes, det finns en knapp för det så får du upp en slider där du kan sätta volten själv upp till 1.212V när du låst upp den med moddat bios. Det går att få ännu mer spänning med classified overvolting tool, har släppts en uppdaterad variant som fungerar med ti's. Då kan du smeta på upp till 1.35

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Jag antar att man gör en bootable usb med dos lägger på skyn3t-Ti-vBios.rom & Ez3Flash ifrån skyn3t

sedan kör man ECHO.# 1. nvflash --protectoff " This disable EEprom " för att ta bort protection så man kan flasha korten, tar denne bort protection ifrån båda korten eller bara kort 1 ? (isånna fall hur tar man bort protection ifrån kort 2?)

Sedan är det nog bra att köra 2 för att save´a sin original bios så man har den.

och sedan kör man val 5 för att flasha första kortet och sedan val 6 för andra kortet, rebootar installerar om nvidia drivrutinerna och sedan skall det vara klart ?

Har jag uppfattat det korrekt då ?

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jaha, se där det hade jag ingen aning om. Det var ju en besvikelse :/ Får hoppas att de går att pressa ur ganska bra ändå utan vattenkylning och dylikt med moddade bios osv.

Yes, det finns en knapp för det så får du upp en slider där du kan sätta volten själv upp till 1.212V när du låst upp den med moddat bios. Det går att få ännu mer spänning med classified overvolting tool, har släppts en uppdaterad variant som fungerar med ti's. Då kan du smeta på upp till 1.35

Mina 2 Ti 's fixar 1246mhz på 1212mV.
Ett Ti kort klockat till 1 100 MHz presterar ungefär lika bra som en 780 i 1300mhz så får man upp en GK110 med alla 15kluster I 1350-1400mhz så har man skadat mycket kraft i ett kort.

Över 1250 1300mhz behöver man mer ström än 1212mV. Så utan övervoltning så är det rätt meningslöst att montera vattenkylning idag.

Jasså! Källa på att det finns en sådan variant ute?
Än så länge vet ingen på ocnet av någon modd som kan leverera mer än 1212mV till Ti kort.

Skrivet av Syhndel:

Jag antar att man gör en bootable usb med dos lägger på skyn3t-Ti-vBios.rom & Ez3Flash ifrån skyn3t

http://cdn.overclock.net/b/b8/b8c61d42_Ez3Flash.png

sedan kör man ECHO.# 1. nvflash --protectoff " This disable EEprom " för att ta bort protection så man kan flasha korten, tar denne bort protection ifrån båda korten eller bara kort 1 ? (isånna fall hur tar man bort protection ifrån kort 2?)

Sedan är det nog bra att köra 2 för att save´a sin original bios så man har den.

och sedan kör man val 5 för att flasha första kortet och sedan val 6 för andra kortet, rebootar installerar om nvidia drivrutinerna och sedan skall det vara klart ?

Har jag uppfattat det korrekt då ?

Gud vad du krånglar till det med usb osv.
Lägg ezflash filen i samma mapp som Nvflash och din bios.rom.

Döp om din bios.rom till x.rom.

Starta Nvflash med cmd och följ sedan stegen.

Kan göra en detaljerad beskrivning av momenten när jag kommer hem. Är på jobbet och skriver från mobilen.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Jag antar att man gör en bootable usb med dos lägger på skyn3t-Ti-vBios.rom & Ez3Flash ifrån skyn3t

http://cdn.overclock.net/b/b8/b8c61d42_Ez3Flash.png

sedan kör man ECHO.# 1. nvflash --protectoff " This disable EEprom " för att ta bort protection så man kan flasha korten, tar denne bort protection ifrån båda korten eller bara kort 1 ? (isånna fall hur tar man bort protection ifrån kort 2?)

Sedan är det nog bra att köra 2 för att save´a sin original bios så man har den.

och sedan kör man val 5 för att flasha första kortet och sedan val 6 för andra kortet, rebootar installerar om nvidia drivrutinerna och sedan skall det vara klart ?

Har jag uppfattat det korrekt då ?

Du kör EZFlash i windows bara.
Döp om filen du ska flasha från t.ex "skyn3t-Ti-vBios.rom" till "x.rom"
Starta ezflash .bat filen.
Välj 1 och klickar enter.
Välj 2 och klicka enter.
Välj 3 och klicka enter
Sedan startar du om datorn.
1 = Stänger av ett skydd som kan göra att flashningen failar.
2 = sparar ditt orginal bios, ifall något skulle hända, så du kan lätt flasha tillbaka till det (namnet blir backup.rom)
3 = du flashar skynets bios(x.rom) till ditt GFX normalt (om du har 1 kort endast i datorn vill säga, annars får du göra på ett annat sätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Du kör EZFlash i windows bara.
Döp om filen du ska flasha från t.ex "skyn3t-Ti-vBios.rom" till "x.rom"
Starta ezflash .bat filen.
Välj 1 och klickar enter.
Välj 2 och klicka enter.
Välj 3 och klicka enter
Sedan startar du om datorn.
1 = Stänger av ett skydd som kan göra att flashningen failar.
2 = sparar ditt orginal bios, ifall något skulle hända, så du kan lätt flasha tillbaka till det (namnet blir backup.rom)
3 = du flashar skynets bios(x.rom) till ditt GFX normalt (om du har 1 kort endast i datorn vill säga, annars får du göra på ett annat sätt)

Tackar precis så

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Mina 2 Ti 's fixar 1246mhz på 1212mV.
Ett Ti kort klockat till 1 100 MHz presterar ungefär lika bra som en 780 i 1300mhz så får man upp en GK110 med alla 15kluster I 1350-1400mhz så har man skadat mycket kraft i ett kort.

Över 1250 1300mhz behöver man mer ström än 1212mV. Så utan övervoltning så är det rätt meningslöst att montera vattenkylning idag.

Jasså! Källa på att det finns en sådan variant ute?
Än så länge vet ingen på ocnet av någon modd som kan leverera mer än 1212mV till Ti kort.

http://www.overclock.net/t/1411500/official-evga-classified-o...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

Du kör EZFlash i windows bara.
Döp om filen du ska flasha från t.ex "skyn3t-Ti-vBios.rom" till "x.rom"
Starta ezflash .bat filen.
Välj 1 och klickar enter.
Välj 2 och klicka enter.
Välj 3 och klicka enter
Sedan startar du om datorn.
1 = Stänger av ett skydd som kan göra att flashningen failar.
2 = sparar ditt orginal bios, ifall något skulle hända, så du kan lätt flasha tillbaka till det (namnet blir backup.rom)
3 = du flashar skynets bios(x.rom) till ditt GFX normalt (om du har 1 kort endast i datorn vill säga, annars får du göra på ett annat sätt)

Jaha, bara jag som är för bajsnödig för att flasha i Windows då Jag kör alltid med usb-sticka och flasha ifrån DOS

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Jaha, bara jag som är för bajsnödig för att flasha i Windows då Jag kör alltid med usb-sticka och flasha ifrån DOS

när du flashar grafikkortet så spelar det ingen roll.
failar flashen så kan du alltid flasha tillbaka till orginal bios utan problem.
Dom flesta har ju inbyggt graffe eller ett extra liggandes, så bara att stoppa in och reflasha om det skulle vara något.
Har hänt mig 2 gånger att jag fått flasha om, för datorn BSODade direkt jag kom in i windows, på grund av en fel flash och att mitt gigabyte kort ej gillade köra Evga's bios

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med garantin vid överklockning? Antar att MSI Afterburner inte påverkar något, men vad händer om man flashar biosen? Sitter på ett splitternytt MSI 780 så vill gärna se att det funkar som det ska ett tag innan man förstör garantin..

Permalänk
Medlem

Har själv suttit och lekt lite med mitt Evga 780 acx sc och det verkar gå att klocka rätt så bra (vet dock inte hur mycket man 'vågar' kräma ut ur det då jag vill att det ska fungera felfritt i spel) Kan tilläggas att jag inte kan så extremt mycket om överklockning

ASIC quality: 84%
GPU offset +95
Mem offset +246
Vet inte exakt hur mycket base clock jag har men i Unigine Valley ligger den på 1401 i boost nu och Mem ligger på 6500.
Får ut ca 2960 poäng men har kommit över 3k vid enstaka tillfällen när jag lagt ännu lite högre clocks.
Tempen ligger på ca 62C plusminus ett par grader och Fan speed% runt samma.

Antar på det jag läst mig till att detta är rätt så bra ändå (I vart fall Asic värdet) och absolut resultat att vara nöjd med.
Vågar man höjja ännu mer tror ni?
När bör man höjja Volten? (ej rört något förtillfället)
Hur märker man när det blir s.k. artifakter? ser man själv eller behövs mjukvara?
Som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av överklockning och vet inte hur mycket man vågar pressa innan det blir instabilt. (Och hur man märker det)

I Evga precision X får finns ett OC test som räknar artifakter, där har jag 0 artifakter efter ca 15-20min

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmittenX:

Har själv suttit och lekt lite med mitt Evga 780 acx sc och det verkar gå att klocka rätt så bra (vet dock inte hur mycket man 'vågar' kräma ut ur det då jag vill att det ska fungera felfritt i spel) Kan tilläggas att jag inte kan så extremt mycket om överklockning

ASIC quality: 84%
GPU offset +95
Mem offset +246
Vet inte exakt hur mycket base clock jag har men i Unigine Valley ligger den på 1401 i boost nu och Mem ligger på 6500.
Får ut ca 2960 poäng men har kommit över 3k vid enstaka tillfällen när jag lagt ännu lite högre clocks.
Tempen ligger på ca 62C plusminus ett par grader och Fan speed% runt samma.

Antar på det jag läst mig till att detta är rätt så bra ändå (I vart fall Asic värdet) och absolut resultat att vara nöjd med.
Vågar man höjja ännu mer tror ni?
När bör man höjja Volten? (ej rört något förtillfället)
Hur märker man när det blir s.k. artifakter? ser man själv eller behövs mjukvara?
Som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av överklockning och vet inte hur mycket man vågar pressa innan det blir instabilt. (Och hur man märker det)

I Evga precision X får finns ett OC test som räknar artifakter, där har jag 0 artifakter efter ca 15-20min

Kör mitt MSI på 150/150 i offsett utan volt, och 170/170 med 10 i volt offsett. Har inte lagt ner jättemycket tid på det, eftersom det började fucka ur på 180 i coreclock, så jag tog en paus där.

Angående artifakter så lär du märka det själv ^^ Körde bara Valley som test, där fick jag blackscreens emellanåt, när klocken inte var stabil. I vissa fall startade det inte ens..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmittenX:

Har själv suttit och lekt lite med mitt Evga 780 acx sc och det verkar gå att klocka rätt så bra (vet dock inte hur mycket man 'vågar' kräma ut ur det då jag vill att det ska fungera felfritt i spel) Kan tilläggas att jag inte kan så extremt mycket om överklockning

ASIC quality: 84%
GPU offset +95
Mem offset +246
Vet inte exakt hur mycket base clock jag har men i Unigine Valley ligger den på 1401 i boost nu och Mem ligger på 6500.
Får ut ca 2960 poäng men har kommit över 3k vid enstaka tillfällen när jag lagt ännu lite högre clocks.
Tempen ligger på ca 62C plusminus ett par grader och Fan speed% runt samma.

Antar på det jag läst mig till att detta är rätt så bra ändå (I vart fall Asic värdet) och absolut resultat att vara nöjd med.
Vågar man höjja ännu mer tror ni?
När bör man höjja Volten? (ej rört något förtillfället)
Hur märker man när det blir s.k. artifakter? ser man själv eller behövs mjukvara?
Som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av överklockning och vet inte hur mycket man vågar pressa innan det blir instabilt. (Och hur man märker det)

I Evga precision X får finns ett OC test som räknar artifakter, där har jag 0 artifakter efter ca 15-20min

Boostar den upp till 1400MHz är det ruskigt bra. Kör du custom BIOS eller stock?
Ligger temps på 62 och fan på 62 likaså är det bara att gratulera. Klart du kan testa att kräma ut lite mer men är förvånad att du nått så högt utan att röra volten. Vad är din Power Limit?

Vad jag förstått är det bara minnet som ger dig artefakter. Hos mig blir det ett fint schackbräde i blåa eller gula färger och spelet/programmet låser sig. Om GPUn ligger för högt så återställs drivrutinen vilket får spelet att låsa sig. Oftast brukar det betyda att man måste starta om datorn. Notera att även om du kör en hög OC och du kommer igenom en Heaven eller Valley behöver det inte betyda att din OC är stabil. Jag har märkt att en OC är instabil efter 1½ timmas spelande då det plötsligt hänger sig.

Nu har du förvisso ett mycket bättre kort än mig men jag hade nog funderat lite på vatten och voltmod för att kunna komma högre än 1400MHz, speciellt om det skall vara din 24/7 clock.

Märkt en grej under mitt överklockande och det är att man skall vara försiktig med att mata på volt om man inte har någon hög powerlimit. Det är egentligen därför så många rekommenderar att man kör en custom BIOS där man kan dra upp Power Limit till 200%. Det ger dig mycket mer utrymme för att mata på lite volt så GPUn orkar nå riktigt högt.

Dock är det en annan femma med minnena. De har ett max även om en custom BIOS kan förbättra timings en smula så de tål lite mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tricitum:

när du flashar grafikkortet så spelar det ingen roll.
failar flashen så kan du alltid flasha tillbaka till orginal bios utan problem.
Dom flesta har ju inbyggt graffe eller ett extra liggandes, så bara att stoppa in och reflasha om det skulle vara något.
Har hänt mig 2 gånger att jag fått flasha om, för datorn BSODade direkt jag kom in i windows, på grund av en fel flash och att mitt gigabyte kort ej gillade köra Evga's bios

Jasså? Känns så osäkert att pilla med bios medans kortet används i Windows. Har ju ett classy så det har dual bios

Skrivet av Luxaxix:

Hur funkar det med garantin vid överklockning? Antar att MSI Afterburner inte påverkar något, men vad händer om man flashar biosen? Sitter på ett splitternytt MSI 780 så vill gärna se att det funkar som det ska ett tag innan man förstör garantin..

Beror lite på, EVGA ser genom fingrarna på en hel del. Flasha bios t ex påverkar inte garantin över huvud taget faktiskt. Vet inte hur det ligger till med MSI-kort, men ett tips är väl att kolla om du har något eget forum alternativt maila dom eller dylikt, men gissar på att garantin ryker om du klockar "sönder" kortet. Ganska svårt att göra så vida man inte är totalt bäng i huvudet

Skrivet av SmittenX:

Har själv suttit och lekt lite med mitt Evga 780 acx sc och det verkar gå att klocka rätt så bra (vet dock inte hur mycket man 'vågar' kräma ut ur det då jag vill att det ska fungera felfritt i spel) Kan tilläggas att jag inte kan så extremt mycket om överklockning

ASIC quality: 84%
GPU offset +95
Mem offset +246
Vet inte exakt hur mycket base clock jag har men i Unigine Valley ligger den på 1401 i boost nu och Mem ligger på 6500.
Får ut ca 2960 poäng men har kommit över 3k vid enstaka tillfällen när jag lagt ännu lite högre clocks.
Tempen ligger på ca 62C plusminus ett par grader och Fan speed% runt samma.

Antar på det jag läst mig till att detta är rätt så bra ändå (I vart fall Asic värdet) och absolut resultat att vara nöjd med.
Vågar man höjja ännu mer tror ni?
När bör man höjja Volten? (ej rört något förtillfället)
Hur märker man när det blir s.k. artifakter? ser man själv eller behövs mjukvara?
Som sagt så har jag inte så mycket erfarenhet av överklockning och vet inte hur mycket man vågar pressa innan det blir instabilt. (Och hur man märker det)

I Evga precision X får finns ett OC test som räknar artifakter, där har jag 0 artifakter efter ca 15-20min

1401? 1201 menade du antar jag? Dessutom är inte core clock att lita på i Valley, kolla i EVGA Precision X istället vad det står att den kör där.
Bara höja på, när du nått din gräns för vad kortet klarar av så kommer bara skärmen att bli svart, programmet du benchar med kraschar givetvis och du kommer tillbaka till desktop med felmeddelandet att grafikdrivrutinen slutat svara och återställts.

Därefter bör du göra en omstart, annars kan klockning därefter antingen krascha direkt även på en tidigare fungerande klock eller inte ge korrekta siffror.
När det kraschar så behöver du höja spänningen. Artefakter ser du själv, det brukar bli konstiga sträck i någon färg. Här är ett ganska grovt exempel:

När du klockar ska du höja små steg i taget. För att se om det är stabilt är det spel som gäller, Far Cry 3, Tomb Raider t ex är bra spel att testa om klocken är stabil. I valley kommer du kunna gå mycket högre än i spel så om det primärt är hög spelklock du är ute efter, kör 3d mark 11 istället. Klarar du benchen, kör 30min med maxinställningar i spelet (skit i om det flyter eller inte, det är ointressant). Rinse and repeat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

1401? 1201 menade du antar jag?

Aha haha, tror också han måste kollat på clocks i Valley. De stämmer inte för fem öre för jag ligger också på 1400+ där. Bäst är som du säger att kan kör EVGA Precision X eller MSI AB och bockar för allt GPU relaterat i OSD.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tricitum:

Du kör EZFlash i windows bara.
Döp om filen du ska flasha från t.ex "skyn3t-Ti-vBios.rom" till "x.rom"
Starta ezflash .bat filen.
Välj 1 och klickar enter.
Välj 2 och klicka enter.
Välj 3 och klicka enter
Sedan startar du om datorn.
1 = Stänger av ett skydd som kan göra att flashningen failar.
2 = sparar ditt orginal bios, ifall något skulle hända, så du kan lätt flasha tillbaka till det (namnet blir backup.rom)
3 = du flashar skynets bios(x.rom) till ditt GFX normalt (om du har 1 kort endast i datorn vill säga, annars får du göra på ett annat sätt)

Jag har två st 780ti sc kort, så jag behöver stänga av skyddet på båda kortet på nått sätt ?

Skulle det här funka i Windows cmd:

nvflash --index=0 --protectoff
nvflash --index=0 -4 -5 -6 x.rom

nvflash --index=1 --protectoff
nvflash --index=1 -4 -5 -6 x.rom

Den skall då ta bort skyddet och flasha kort 1 (=0) och sedan samma sak på kort 2 (=1)

Jag sparade original bios med hjälp av gpu-z, det borde vara sak samma ?

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

Den fungerar endast för 780 Classified. Ti modellen är ännu låst till 1212mV.

På första sidan står det att den ännu inte fungerar för 780 Ti och att han kommer uppdatera första sidan så fort den gör det.
Senaste redigeringen av första sidan/inlägget vad för 6 timmar sedan och inlägget du länkade till postades för 10 timmar sedan.
Det kan eventuellt fungera för Ti Classified nu.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Den fungerar endast för 780 Classified. Ti modellen är ännu låst till 1212mV.

På första sidan står det att den ännu inte fungerar för 780 Ti och att han kommer uppdatera första sidan så fort den gör det.
Senaste redigeringen av första sidan/inlägget vad för 6 timmar sedan och inlägget du länkade till postades för 10 timmar sedan.
Det kan eventuellt fungera för Ti Classified nu.

Länken på förstasidan är inte densamma som i posten, det är v två olika versioner av toolet.

strongisland1 postade också precis "I can tell the software controller works so that's good news and so does sky's bios."

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Jag har två st 780ti sc kort, så jag behöver stänga av skyddet på båda kortet på nått sätt ?

Skulle det här funka i Windows cmd:

nvflash --index=0 --protectoff
nvflash --index=0 -4 -5 -6 x.rom

nvflash --index=1 --protectoff
nvflash --index=1 -4 -5 -6 x.rom

Den skall då ta bort skyddet och flasha kort 1 (=0) och sedan samma sak på kort 2 (=1)

Jag sparade original bios med hjälp av gpu-z, det borde vara sak samma ?

Tack för hjälpen.

"Flashing with 2 cards installed -

nvflash -i0 -4 -5 -6 biosname.rom - (This is for card #1)

nvflash -i1 -4 -5 -6 biosname.rom - (This is for card #2)"

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

"Flashing with 2 cards installed -

nvflash -i0 -4 -5 -6 biosname.rom - (This is for card #1)

nvflash -i1 -4 -5 -6 biosname.rom - (This is for card #2)"

Perfekt, tackar för hjälpen! Jobbar dag/kväll idag men slutar nog runt 23.00 tiden då skall jag köra hem så fort det går och
flasha korten

Flashar ifrån Windows 8.1 då (cmd), slipper jag göra en usb bootable sticka.
Förresten det är evga precision x version 4.2.1 som man skall köra sedan då man vill höja volten till 1.212, man behöver inte någon beta version eller så ?

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Perfekt, tackar för hjälpen! Jobbar dag/kväll idag men slutar nog runt 23.00 tiden då skall jag köra hem så fort det går och
flasha korten

Flashar ifrån Windows 8.1 då (cmd), slipper jag göra en usb bootable sticka.
Förresten det är evga precision x version 4.2.1 som man skall köra sedan då man vill höja volten till 1.212, man behöver inte någon beta version eller så ?

Yesbox, samma version jag kör

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Skrev lite tidigare i tråden men vet in om någon läste den
Sitter nu fast med min överclock, kommer ej högre med stock volt.

Kort: Gtx 780 Classified
Revision: A1
Bios Version: 80.80.21.01.80
Minnen: Samsung

Kommer till följande. Gpu:1280mhz Minnen:7000mhz , Klarade att köra igenom heaven med 1300mhz men fick 2-3 ggr små streck över bilden altså inte riktigt stabilt.

Vad finns det för bios till mitt kort? läst runt lite, men inte flashat speciellt mycket i mitt liv och vill inte göra fel.
Tempsen låg innan runt 78 grader, men monterade en extrafläkt som suger ut luften som kommer ifrån sidan på grafikkortet
så nu ligger det runt 70-72 grader.

Tack

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Jag har två st 780ti sc kort, så jag behöver stänga av skyddet på båda kortet på nått sätt ?

Skulle det här funka i Windows cmd:

nvflash --index=0 --protectoff
nvflash --index=0 -4 -5 -6 x.rom

nvflash --index=1 --protectoff
nvflash --index=1 -4 -5 -6 x.rom

Den skall då ta bort skyddet och flasha kort 1 (=0) och sedan samma sak på kort 2 (=1)

Jag sparade original bios med hjälp av gpu-z, det borde vara sak samma ?

Tack för hjälpen.

Vafalls, kan man flasha sitt kort i Windows? Trodde man var tvungen att boota med USB sticka osv.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9