GTX 780 - Överklockningstråden

Permalänk
Medlem

Hej. Nu har jag för första gången överklockat ett grafikkort och detta är mitt resultat. Jag kör original bios och volten är låst. Jag lyckades lägga till 160Mhz på kärnan och 500Mhz på minnet. Om jag lägger till 170Mhz på kärnan så slutar Heaven benchamrken att svara och jag är tvungen att starta om datorn.

Jag undrar bara om någon kan förklara hur det där med minnet fungerar? Som jag har förstått det så ligger mitt minne på 7Ghz enligt bilden nedan?

EDIT: Ser nu att Voltage Limit i Evga precision slår i taket när jag spelar och Power limit slår i taket några vid några enstaka tillfällen. Volten är 1.200v. Ska det vara såhär eller kan man göra något åt det? (Utan att modda bios)

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Testade att Överklocka idag på Stockbios med mitt MSI GTX 780 Twinfrozr.

MSI Afterburner

103% Powerlimit
+ 30 MV
+ 130 mhz Kärnan (1137 mhz, max boost)
+ 210 mhz minnena (6428 mhz minnena)

69-71 grader som max i Ungine Heaven.

Hur mycket påverkar volten på stockbios ?? Kände av mer instabilitet med ökad volt så därav backade jag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Började överklocka mitt Gigabyte Windforce 780 OC rev2.0 idag och har lite funderingar.

Hur mycket volt kan man lägga på? läste nånstans att max var 0,0375 var max så jag vågade inte dra upp mer. Kan jag öka hela vägen till 1.163 som det står i OC guru? Vad ska jag ändra för att få mer överklock?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Xiqt:

Känns som att din score är rätt så låg i förhållande till din core clock?

Edit; Såg att du inte hade ett Ti sorry
http://i.imgur.com/MksguBd.png

Inte illa! Kör du med eftermarknadskylare eller referens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psychadaelic:

Inte illa! Kör du med eftermarknadskylare eller referens?

Referens i väntan på mitt k|ngp|n kort
Flashat bios ofc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Började överklocka mitt Gigabyte Windforce 780 OC rev2.0 idag och har lite funderingar.

Hur mycket volt kan man lägga på? läste nånstans att max var 0,0375 var max så jag vågade inte dra upp mer. Kan jag öka hela vägen till 1.163 som det står i OC guru? Vad ska jag ändra för att få mer överklock?

http://i.imgur.com/B0p5513.png

Det e bara o kräma på till 1.212 ifall du kan höja till det.

Permalänk
Medlem

Apropå volt, i hardware monitor står min voltage limit på 1 hela tiden oavsett clock men om jag höjer clocken så höjs också clocken så den begränsar ju inte ens?.. Helt jävla lost här.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Apropå volt, i hardware monitor står min voltage limit på 1 hela tiden oavsett clock men om jag höjer clocken så höjs också clocken så den begränsar ju inte ens?.. Helt jävla lost här.

Du menar att volten är på 1 så länge du håller dig inom stock klock?
Sen ifall du lägger på tex +100 på core så ökar volt?

Har jag förstått dig rätt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Du menar att volten är på 1 så länge du håller dig inom stock klock?
Sen ifall du lägger på tex +100 på core så ökar volt?

Har jag förstått dig rätt ?

Nej det har du tyvärr inte. Jag menar att "Voltage limit" i hardware monitor (Afterburner) är på 1 och inte 0. 1 betyder, som jag har fattat det, att volten begränsar ytterligare clock men som jag skrev innan så kan jag utan problem lägga på mer clock på kärnan.

Har jag missuppfattat vad "voltage limit" innebär?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Nej det har du tyvärr inte. Jag menar att "Voltage limit" i hardware monitor (Afterburner) är på 1 och inte 0. 1 betyder, som jag har fattat det, att volten begränsar ytterligare clock men som jag skrev innan så kan jag utan problem lägga på mer clock på kärnan.

Har jag missuppfattat vad "voltage limit" innebär?

Aldrig använt samma program som du gör. Jag kör bara med EVGA precision X och där finns ingen Voltage limit vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Aldrig använt samma program som du gör. Jag kör bara med EVGA precision X och där finns ingen Voltage limit vad jag vet

Jopp det gör det faktiskt :D. Heter exakt samma sak och finns i Hardware monitor. Precision X och Afterburner är samma program.

EDIT: Bild

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Jopp det gör det faktiskt :D. Heter exakt samma sak och finns i Hardware monitor. Precision X och Afterburner är samma program.

EDIT: Bild

http://i.imgur.com/hLMQeGu.png

Du syftar alltså på Core voltage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Du syftar alltså på Core voltage?

Syftar fortfarande på Voltage limit.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Syftar fortfarande på Voltage limit.

Ringa in din "voltage limit" i paint typ och länka bild för jag hänger inte med...Hittar ej någon "voltage limit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Ringa in din "voltage limit" i paint typ och länka bild för jag hänger inte med...Hittar ej någon "voltage limit"

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Uppdatera dina drivers, och tanka senaste Afterburner om du inte har den.
Startade nyss Afterburner (brukar inte använda det i vanliga fall) och jag ser ingen sådan power limit.

Kan vara för att jag flashat kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Uppdatera dina drivers, och tanka senaste Afterburner om du inte har den.
Startade nyss Afterburner (brukar inte använda det i vanliga fall) och jag ser ingen sådan power limit.

Kan vara för att jag flashat kortet?

Jag har senaste beta versionen. Du kan ställa in vad som ska visas i Hardware monitor under inställningar.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Jag har senaste beta versionen. Du kan ställa in vad som ska visas i Hardware monitor under inställningar.

Nope, hittar ej ngn sådan inställning som gör att det visas. Kan vara att jag flashat eller att vi har olika kort.

Provat Nvidiainspector ?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

whooo! 1228 mhz utan att röra spänningen! Mitt förra EVGA 780 SC ACX krävde 1187 mv för att ens komma upp i 1167 mhz, och då slog den i Power-target direkt i många spel.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

whooo! 1228 mhz utan att röra spänningen! Mitt förra EVGA 780 SC ACX krävde 1187 mv för att ens komma upp i 1167 mhz, och då slog den i Power-target direkt i många spel.

meh... jag försökte också se hur högt jag kunde komma upp. har problem att nå 1200 utan att röra spänningen.

får in 1145 i asus gpu tweak, vilket get 1189 i boost :/ rip. roliga är att drar jag 1150, så kraschar jag till och med när volten är på 1200

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Här är resultatet från min överklockning i dag.

Asus Gtx780 3Gb DirctCUII med stock bios

Core cklock +280mhz till 1320mhz

Memory clock + 200mhz till 3206mhz

Kunde köra på högre memory clock men märkte att trots att total poängen i Unigine Heaven ökade så minskade Min fps... Nångon mer som märkt det?

Lät Unginie Heaven gå i 2 timmar utan några problem. Tempen höll sig stabil runt 70-72 grader med fläkten på 95%( inte tyst direkt..:-)

/
Jonas

Visa signatur

CHASSI: FD R4 GPU: Asus GTX 780 CPU: I5 4690K @ 4,6ghz Cpu cooler: Cmh 212 Evo Mobo: Asus Z97 Pro Wifi PSU: Corsair RM 850w RAM: Balistix 16gb