Steam, bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

Mycket komiska inslag i denna tråden
Aldrig haft problem med steam, är inte i vägen eller något så bryr mig inte om det

Bra att skiten finns, cloud saves på det mesta osv är smidigt för en som ninjaformaterar ofta.

Permalänk

Har aldrig haft problem med steam. Varken när jag körde Windows eller nu när jag kör på imac. Bra alltså.

Visa signatur

MacBook Pro
www.mcgaraget.org
Citera för garanterat svar!

Permalänk
Medlem

Steam i sin helhet eller bara butiken?
Butiken är värdelös med sina normala priser och kör med reor 24/7 för att lura fans.
Jävligt smart knep men är så otroligt jobbigt när man vill ha ett spel när det inte ligger på rean...

Att dom fortfarande kör med sin värdelösa DRM som kräver att man först ska ha internet för att gå in i Offline mode är något jag alltid kommer störa mig något enormt på tills dom ändrat på det. edit: Det är fixat nu <3

Deras system för hur man navigerar med att acceptera friends, community är på samma nivå.
Vet inte hur länge det varit så men varje gång man finner sig själv att gå in där är bara jobbigt.
Segt och dåligt upplagt.

Till själva programmet med sitt library etc så har jag inte haft problem mer än att när man försökt backa upp spel så är det lite krångligare än bara kopiera sin steamapps. (kanske dock ändras?)

Permalänk

Steam är lätt den bästa Spel applikationen det säger jag inget om! Men att säga att det är grymt eller perfekt är att gå ett steg för långt. Det bygger som sagt på en gammal kod och är ganska resurs ätande med tanke på vad det är och gör, om du någonsin provat installera och ladda hem flertal spel och låter det stå på en stund kommer man med skräck ett par minuter-timmar senare se hur programmet ätit upp mängder med ram utan anledning!

Samtidigt även om jag som sagt också gillar steam för cloud saves och diverse och inte skulle vilja leva utan det så måste jag påpeka att det har sina buggs också.

Exempel som när man försöker starta ett spel kommer det upp felmeddelanden som "Steam är inte igång" även fast man starta det spelet via steam!? "Enkel omstart av steam fixar detta" Men är ändå irriterande in the moment.

Ett till exempel när man startar upp steam hastigt efter att man stängt av det så kan det ibland vägra starta upp helt och man måste gå till aktivitetshanteraren för att döda processen innan man kan starta det igen.

Och så har vi den inbyggda browsern även om jag personligen inte använder den mycket så lämnar den kort sagt rätt mycket att önska då den är seg och har en rätt så klumpig layout i helhet.

Steam i det stora hela bra men det har också sina små saker och optimeringar som skulle kunna förbättras en hel del tycker jag i alla fall!

Ångrar jag att jag provat eller använder steam för det!? Inte ens nära, men jag godtar glatt uppdateringar som Valve ger ut lite då och då!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

Trådtiteln var inte lite missledande, vet inte om du riktigt läst på om Steam, det är inget man köper.

Och har du valt rätt installationsmapp efter uppdateringen?

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Steam är överlägset, har aldrig knasat sig för mig

Gjorde det aldrig för mig heller tills förra veckan då det helt slumpat kan (när man spelar) sluta svara
så att man måste stänga av via aktivitetshanteraren och starta upp igen, händer flera gånger om dagen.
Sökt på problemet och det har funnits länge men ännu inte fixat (länge som i att det har funnits i 1 år ungefär).
Har man otur kan man bli en av dom, ganska många faktiskt som har problem som aldrig blir fixade,
kanske tvingas installera om hela skiten och hur kul är det? Kan förstå om det blir fel ibland, blir det med allt någon gång
men Valve verkar inte bry sig ett skit om detta, stort minus från mig för det

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Gjorde det aldrig för mig heller tills förra veckan då det helt slumpat kan (när man spelar) sluta svara
så att man måste stänga av via aktivitetshanteraren och starta upp igen, händer flera gånger om dagen.
Sökt på problemet och det har funnits länge men ännu inte fixat (länge som i att det har funnits i 1 år ungefär).
Har man otur kan man bli en av dom, ganska många faktiskt som har problem som aldrig blir fixade,
kanske tvingas installera om hela skiten och hur kul är det? Kan förstå om det blir fel ibland, blir det med allt någon gång
men Valve verkar inte bry sig ett skit om detta, stort minus från mig för det

Det är faktiskt inte hela världen att ominstallera steam, allt du behöver göra är att gå in i din Steam mapp och sedan klipper du ut "SteamApps" och "userdata" lägger det på någon säker plats och sedan ominstallerar du bara Steam och klipper in dem två mapparna igen och woho klart!

"Alla saves och spel ligger i dem två mapparna så inget försvinner"

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

Steam är det bästa som har hänt sedan skivat bröd. Jag gillar att ha majoriteten av mina spel samlade på ett ställe.
Självklart så strular det ibland, men det är väldigt sällan. De problem som TS beskriver tycker jag mest låter som skit bakom spakarna.

Det största problemet med Steam är snarare att man impulsköper så många spel under deras sales, vilket gör att ens plånbok börjar hata en.

// Medlem sedan den gröna tiden, september 2003.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Både hatar o älskar steam. Hatar det för att man måste använda det för att lira offline spel. Älskar det pga steam reor och att man snabbt kan aktivera och tanka ner spel.

Dock är det browser lika UI totalt skräp. Sjukt buggigt och fungerar aldrig som det ska.

Permalänk
Medlem

Steam är Bra. Men Origin är Dåligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Börjar ångra att jag köpte steam. Tyckte det var bra för jag har ingen diskläsare på min dator och installationen sker smidigt via internetz men jag har haft en del problem. Bla med krasher av klienten, uppdaterar till gamla savefiler på spel så flera timmars spelande försvinner (irriterande!). Och nu efter en uppdatering måste jag installera om alla spel för dom finns inte kvar i steamregistret. Det blir många GB att tanka, tur man inte har 4g och limit.

Vad finns det för alternativ? Jag gillar inte riktigt att man inte har kontroll över sina program/spel på det viset det är med steam nu.

Så vad tycker ni? Bra eller dåligt?

var väldigt länge sedan jag hade någon typ av problem med Steam, och jag kan inte minnas att jag har haft problem som du beskriver med Steam

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Steam är Bra. Men Origin är Anus.

Tycker både Steam och Origin funkar bra för mig, men jag är inte så kräsen å krävande av mig häller så.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Det är faktiskt inte hela världen att ominstallera steam, allt du behöver göra är att gå in i din Steam mapp och sedan klipper du ut "SteamApps" och "userdata" lägger det på någon säker plats och sedan ominstallerar du bara Steam och klipper in dem två mapparna igen och woho klart!

"Alla saves och spel ligger i dem två mapparna så inget försvinner"

Testade att ta bort allt utom mappar och steam.exe som någon hade sagt, funkade inte,
får hoppas att ominstallation fixar det för gott, sjukt jobbigt att behöva starta om då
steam ska ta flera minuter på sig att leta efter uppdateringar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Tycker både Steam och Origin funkar bra för mig, men jag är inte så kräsen å krävande av mig häller så.

Origin funkar bra för mig också. Men jag menade då spelutbudet och funktionerna som finns. Därför är Steam Bra men Origin är Dåligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Svarade "bra" men jag tycker att spelen på steam är för dyra med tanke på att man i praktiskt mening frånsäger sig rätten att sälja spel man tröttnat på.

Så visst är steam helt ok. Men tjänster som GoG tycker jag är bättre.

Permalänk
Skrivet av kjellapa:

Tyckte det var bra för jag har ingen diskläsare på min dator och installationen sker smidigt via internetz
...
Det blir många GB att tanka, tur man inte har 4g och limit.

Jo, det är ju ganska självklart att det blir en del att ladda ner om du ska installera från internet istället för skiva... Om man har begränsat internet så bör man nog leta efter en annan lösning.

Permalänk

Steam är som du säger anus, priserna är på tok för dyra och själva köpet av steam först sen spel blir på tok för dyrt för en vanligt konsument. Jag köpte min steam för 600kr sen spel på steam för 600 inte bra.

sen att grafiken är dålig i spelen är inte bra häller. köper du spelt på steam får du inte det på skiva utan du måste ladda ner.
inte bra och går inte med gräns på internetz.

Visa signatur
Permalänk

De problem jag haft med Steam har försvunnit med tiden. Kanske inte det bästa interfacet (lite uråldrigt), men fortfarande det mest stabila och användarvänliga om man jämför med liknande plattformar (games for windows - usch!, origin, uPlay). Hyffsade priser på spel (och det går alltid att köpa cd keys och sedan registrera på steam om man behöver spara lite pengar), stort urval, bra rabatter när det är kampanj. Sen kan jag inte klaga på deras servrar heller, när det gäller att tanka ner spel. Alltid ~12mb/s (100mbit) så även om det är ett monster spel så tar det högst en timma, och ett indie-spel bara några minuter.

Permalänk
Medlem

Origin är mycket bättre, jag laddar ner 400kb/s snabbare på origin än steam.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad och rubrik ändrad ***

Jag har redigerat en del i tråden för att höja språkbruket ovan dagisnivå. Det finns ingen anledning att sänka nivån i onödan genom att tramsa till det med överdrivet anatomiskt intresse. En generell och bra regel:

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

/KimTjik

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mimematis:

Steam i sin helhet eller bara butiken?
Butiken är värdelös med sina normala priser och kör med reor 24/7 för att lura fans.
Jävligt smart knep men är så otroligt jobbigt när man vill ha ett spel när det inte ligger på rean...

Att dom fortfarande kör med sin värdelösa DRM som kräver att man först ska ha internet för att gå in i Offline mode är något jag alltid kommer störa mig något enormt på tills dom ändrat på det.

Deras system för hur man navigerar med att acceptera friends, community är på samma nivå.
Vet inte hur länge det varit så men varje gång man finner sig själv att gå in där är bara jobbigt.
Segt och dåligt upplagt.

Till själva programmet med sitt library etc så har jag inte haft problem mer än att när man försökt backa upp spel så är det lite krångligare än bara kopiera sin steamapps. (kanske dock ändras?)

Jag håller med dig om prissättningen. Just nu bor jag i USA och kan därför köpa spel både i Euro och USD beroende på vilket kreditkort jag använder att betala med. Det lönar sig ofta att hoppa emellan och se var man får bäst pris. Sedan är ju ordinariepriserna rätt saftiga i många fall, men man måste ju inte köpa spelen på Steam. För övrigt är ju prissättningen än värre på tex Origin.

Jag tycker att Steam funkar bra. Vissa saker funkar mindre bra, men jag använder mycket hellre Steam är Origin eller Uplay.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BabyMoseN:

Det är faktiskt inte hela världen att ominstallera steam, allt du behöver göra är att gå in i din Steam mapp och sedan klipper du ut "SteamApps" och "userdata" lägger det på någon säker plats och sedan ominstallerar du bara Steam och klipper in dem två mapparna igen och woho klart!

"Alla saves och spel ligger i dem två mapparna så inget försvinner"

Cloud saves var då?

Skrivet av JimmieSan:

Mycket komiska inslag i denna tråden
Aldrig haft problem med steam, är inte i vägen eller något så bryr mig inte om det

Bra att skiten finns, cloud saves på det mesta osv är smidigt för en som ninjaformaterar ofta.

Se ovan

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Steam är som du säger anus, priserna är på tok för dyra och själva köpet av steam först sen spel blir på tok för dyrt för en vanligt konsument. Jag köpte min steam för 600kr sen spel på steam för 600 inte bra.

sen att grafiken är dålig i spelen är inte bra häller. köper du spelt på steam får du inte det på skiva utan du måste ladda ner.
inte bra och går inte med gräns på internetz.

Hmm, ??? Steam är gratis att hämta o installera.
Och spelen måste man ju betala för oavset om man köper via vanlig butik eller Steam.

Sen att grafiken är dålig, rår ju inte Steam över, det är ju spelet och hur bra din dator är som styr det.

Och spel på skiva, lol, har inte installerade något spel från skiva på väldigt länge, 10år kanske?

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Cloud saves var då?

Se ovan

Öh cloud saves sparas ju över internet och är linkat till dit account! Inte försvinner det för att du ominstallerar steam varför tror du det heter cloud!? Utan alla saves som inte är cloud och som inte stödjer det sparas i "userdata"

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BabyMoseN:

Öh cloud saves sparas ju över internet och är linkat till dit account! Inte försvinner det för att du ominstallerar steam varför tror du det heter cloud!? Utan alla saves som inte är cloud och som inte stödjer det sparas i "userdata"

Ja pröva det på GTA4 installerat via Steam. Alla saves försvann direkt.

Permalänk
Medlem

Programmet fyller ingen funktion för mig och dessutom spammar Steam reklam om spel som är helt ointressanta, kraschar och kräver uppdateringar som kan poppa upp lite när som helst (när man inte vill det).

Steam = maleware. Tänker en gång extra innan jag köper ett spel om Steam är inblandat.

Permalänk
Skrivet av Klappa:

Ja pröva det på GTA4 installerat via Steam. Alla saves försvann direkt.

Men Gta IV använder sig av just "Games For Windows Live" och det är en helt annan best som microsoft nu ska lägga ner helt och hållet om ett par månader, alla dina saves där är bundet till dit windows live account och inte till steam tyvärr.. Så så länge du inte tog bort Gta via steam och bara avinstallera själva steam så ska dina saves ligga kvar någonstans på din dator.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

2004-2006 minns jag att det var mycket problem

men sen ett par år tillbaka är det felfritt i princip, och hur jävla bra som helst

Permalänk
Medlem

steam funkar för mig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

today we're playing steam

poof

(intro musik)

Precis vad jag också satt och tänkte på när jag läste tråden.
För er som inte känner till var ovanstående citat kommer ifrån så kan jag rekommendera denna länk

https://www.youtube.com/watch?v=dCEQZ_4V7NY

Det är en kille som sågar Steam för mac utan att ens förstå det minsta om vad han pratar om. Av naturliga skäl genererade hans video mängder av uppretade svar..

Angående trådstarten. Som så många andra här påpekat är Steam gratis. Har man betalat något för det har man blivit totalblåst.
Steam fungerar helt suveränt. Har använt det i många år och det finns absolut ingenting att klaga på. Vad skulle det vara liksom ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.