Steam, bra eller dåligt?

Permalänk
Skrivet av Hagge:

Haft steam sen de dagar då de bara var en simpel meny.. Och fram tills idag då de utvecklats till en shop och allt annat har jag aldrig stött på ett enda problem med steam, något är fel från din sida

samma här

bara nån gång för länge sedan steam hade en kort dålig period med div krashproblem men 99% av tiden felfritt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag var väldigt negativ när de tvinga över oss till steam med Counter-Strike - Idag kan jag inte föreställa mig en spelvärld utan Steam ^_^ Älskar det, sitta vid datorn och bara knappa hem ett spel till ett enda stort album. Underbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Steam i sin helhet eller bara butiken?
Butiken är värdelös med sina normala priser och kör med reor 24/7 för att lura fans.
Jävligt smart knep men är så otroligt jobbigt när man vill ha ett spel när det inte ligger på rean...

Att dom fortfarande kör med sin värdelösa DRM som kräver att man först ska ha internet för att gå in i Offline mode är något jag alltid kommer störa mig något enormt på tills dom ändrat på det.

Deras system för hur man navigerar med att acceptera friends, community är på samma nivå.
Vet inte hur länge det varit så men varje gång man finner sig själv att gå in där är bara jobbigt.
Segt och dåligt upplagt.

Till själva programmet med sitt library etc så har jag inte haft problem mer än att när man försökt backa upp spel så är det lite krångligare än bara kopiera sin steamapps. (kanske dock ändras?)

Jag behöver inte ha internet för att använda offline läget

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag behöver inte ha internet för att använda offline läget

Holy tits dom har fixat det!

Permalänk
Inaktiv

Tycker Steam är riktigt bra, om jag kunde skulle jag även vilja ha mina Origin-spel där, men det lär ju aldrig hända tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Sainth:

Ehh.. Steam är inget man köper..fungerar klockrent. Något som är "anus" är EA:s origin, steam ligger mil före i mina ögon.

Han menade att han köpte hela företaget ''Steampowered''

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Steam är en riktigt bra plattform, finns dock en sak som stör mig, och det är spel som innehåller mer än Steams DRM.
Annars så tycker jag att resten är toppen, eftersom jag anser att skivmedium är utdöende så passar det mig utmärkt, lägg till en bra internetuppkoppling så behöver man inte ha alla spel installerade och ladda ned on-demand, finns dock undantag såsom Max Payne 3 (30GB...). Aktivera med en kod och ladda ned, smidigt.

Har lite svårare för tjänster såsom Origin och Uplay, Uplay har blivit aningen bättre på senare tid medans Origin är rätt så kasst fortfarande.

Permalänk
Medlem

Om inte Steam funnits hade spel på PC varit i en enormt mycket sämre sits än vad det är idag. Oavsett vad man tycker om det, måste man erkänna att Valve faktiskt är det enda stora spelproducenten som aktivt jobbar för att promota spelande på PC (undantaget möjligen Blizzard, men de är inte så aktiva i att promota själva plattformen, utan mer intresserade av att sälja sina egna spel bara). Enbart för det så har Valve min support, eftersom jag är en PC-gamer.

Jag köper många spel utanför Steam. Även från vissa som inte ens har någon klient, utan bara laddar ner spelet från deras sajt, som t.ex. Matrix Games. Detta eftersom jag gillar konkurrens och en fri marknad. Men jag klagar inte på Steam-exklusiva spel för det. Vore inte bra om Valve fick monopol, men tror inte det är någon risk med tanke på att stora bolag som EA, UBI Soft och Blizzard säljer spel på sin egen plattform.

Permalänk
Medlem

När Steam kom från början kändes det som något bloatware man var tvungen att bli påprackad för att kunna tanka ner Half Life 2. Då hade jag precis samma aviga känsla som jag idag har till Origin, Yuplay och andra distributionstjänster.

Idag gillar jag Steam, tycker det utvecklats och blivit riktigt bra. Nästan så det nått den nivån av bra att om ett spel inte finns på Steam så går det bort.

Knepig meningsbyggnad
Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Steam är som du säger anus, priserna är på tok för dyra och själva köpet av steam först sen spel blir på tok för dyrt för en vanligt konsument. Jag köpte min steam för 600kr sen spel på steam för 600 inte bra.

sen att grafiken är dålig i spelen är inte bra häller. köper du spelt på steam får du inte det på skiva utan du måste ladda ner.
inte bra och går inte med gräns på internetz.

köpte steam för 600 ?

själv så registrerade jag mig gratis och köpte orange box på gamestop för 99 kr (2010 var detta.) (8 spel på en gång liksom :3) Sedan CS 1,6 på skiva för 179 kr 2011 sen så har man fått hl 1 gratis av polare på steam (juleventet förra året så kunde man få spel om man gjorte någonting).
köpte L4d2
penumbra serien och killingfloor för 97 kr på steamrea
köpte metro 2033 för 99 kr
och borderlands fick man även av polare men då kostade det ca 50 spänn på steam.
Dirt 3 fick man med sitt grafikkort man köpte men då på steam kostade det 149 kr tror jag...

har lagt ner ca 500 kr och fått några spel till av polare ^^.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

penumbra serien

Vet inte vad men det är någonting med det första spelet som får mig att älska det.

Skrivet av mini-z1994:

har lagt ner ca 500 kr och fått några spel till av polare ^^.

Sen kommer köpen där man hamstrar in spelen för de är så billiga :s

Permalänk
Medlem

Hejsan kjellapa,

Skrivet av kjellapa:

Börjar ångra att jag köpte steam. Tyckte det var bra för jag har ingen diskläsare på min dator och installationen sker smidigt via internetz men jag har haft en del problem. Bla med krasher av klienten, uppdaterar till gamla savefiler på spel så flera timmars spelande försvinner (irriterande!). Och nu efter en uppdatering måste jag installera om alla spel för dom finns inte kvar i steamregistret. Det blir många GB att tanka, tur man inte har 4g och limit.

Vad finns det för alternativ? Jag gillar inte riktigt att man inte har kontroll över sina program/spel på det viset det är med steam nu.

Så vad tycker ni? Bra eller dåligt?

Jag har använt Steam sedan 2004 och kan inte påstå att jag är missnöjd.
2004 var det iofs lite drygt att sitta och vänta på att uppdateringar laddades ner via ett 28800-modem, men det var ju knappast Steams fel

Lustiga problem du har. Skulle du vilja beskriva dem i lite mer detalj?
Det finns säkert någon som kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Steam är som du säger anus, priserna är på tok för dyra och själva köpet av steam först sen spel blir på tok för dyrt för en vanligt konsument. Jag köpte min steam för 600kr sen spel på steam för 600 inte bra.

sen att grafiken är dålig i spelen är inte bra häller. köper du spelt på steam får du inte det på skiva utan du måste ladda ner.
inte bra och går inte med gräns på internetz.

Steam är i grund och botten en plattform för distribution av datorspel (http://en.wikipedia.org/wiki/Steam_(software)) och som sådan måste jag säga är den bra. Det finns andra distributionsplattformar som inte är lika kompetenta, säkra eller väl genomtänkta.

Att man inte får sina spel på skiva är en del av konceptet med en distributionsplatform...
Vad gör du med dina skivor om din DVD-läsare går sönder, eller ännu värre skivan går sönder?

Valvle har vidareutvecklat Steam och lagt till en butik, men om man tycker priserna är för höga där är det bara att köpa sina nycklar någon annanstans och bara använda Steam till att ladda ner spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Det är faktiskt inte hela världen att ominstallera steam, allt du behöver göra är att gå in i din Steam mapp och sedan klipper du ut "SteamApps" och "userdata" lägger det på någon säker plats och sedan ominstallerar du bara Steam och klipper in dem två mapparna igen och woho klart!

"Alla saves och spel ligger i dem två mapparna så inget försvinner"

Har gjort detta nu men det hjälpte inte, får fortfarande "Steam svarar inte" ett par gånger om dagen.
Det ska vara någon "bootstrapper" och "winslave" eller något kommer inte ihåg vad det stod exakt,
men säger det dig något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Steam är som du säger anus, priserna är på tok för dyra och själva köpet av steam först sen spel blir på tok för dyrt för en vanligt konsument. Jag köpte min steam för 600kr sen spel på steam för 600 inte bra.

sen att grafiken är dålig i spelen är inte bra häller. köper du spelt på steam får du inte det på skiva utan du måste ladda ner.
inte bra och går inte med gräns på internetz.

Jag tror inte du syftar på samma sak som alla andra i tråden.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Vet inte vad men det är någonting med det första spelet som får mig att älska det.

Sen kommer köpen där man hamstrar in spelen för de är så billiga :s

har inte gjort det här än heh.
(Haft möjlighet att testa spel hos polare på både konsoll och pc innan jag själv köpt något utav dem.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Haha80? Snacka om härligt i landsproblem
Jag ligger på 10 och det tar typ 10min att ladda ner ett spel

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att om man tankar i 80 MB/S alltså 640 mbit per sekund så skall man vara väldigt väldigt nöjd...

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att få L.A. Noire att funka via steam?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Har gjort detta nu men det hjälpte inte, får fortfarande "Steam svarar inte" ett par gånger om dagen.
Det ska vara någon "bootstrapper" och "winslave" eller något kommer inte ihåg vad det stod exakt,
men säger det dig något?

Tyvärr inte, låter väldigt konstigt och du verkar ju inte heller som du sa vara ensam om problemet men har aldrig själv varit med om det! Vad jag läser runt verkar rätt många crasha med liknande error pga något annat program dem har installerat eller som är igång samtidigt som man startar steam, har du tex provat köra steam på en ren installation av windows eller provat stänga av allt annat i bakgrunden?!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk

haha jag drev lite sorry. har använt Steam sen 2004 ?

har mer exakt 205 spel på Steam. så många tusen kronor har jag lagt ner på det.
Finns inget att klaga på förutom priserna. fast nu nuförtiden så kan du köpa steam spel på andra sidor med så spelar ingen roll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Tyvärr inte, låter väldigt konstigt och du verkar ju inte heller som du sa vara ensam om problemet men har aldrig själv varit med om det! Vad jag läser runt verkar rätt många crasha med liknande error pga något annat program dem har installerat eller som är igång samtidigt som man startar steam, har du tex provat köra steam på en ren installation av windows eller provat stänga av allt annat i bakgrunden?!

Det hade ju fungerat felfritt tills för en vecka sedan, och jag har inga nya program eller något.
Kanske är det spelet i sig som slutar svara som sedan påverkar Steam? Kan ju installera om spelet.
Har för mig att det började hända efter en uppdatering någonstans men inte helt säker.
Vet inte om jag orkar köra om hela windows, har gjort det ett par gånger i år pga olika fel
och det är man ju ganska trött på :P. Så får hoppas att det inte ska behövas.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det hade ju fungerat felfritt tills för en vecka sedan, och jag har inga nya program eller något.
Kanske är det spelet i sig som slutar svara som sedan påverkar Steam? Kan ju installera om spelet.
Har för mig att det började hända efter en uppdatering någonstans men inte helt säker.
Vet inte om jag orkar köra om hela windows, har gjort det ett par gånger i år pga olika fel
och det är man ju ganska trött på :P. Så får hoppas att det inte ska behövas.

Nä ominstallera windows är rätt drastiskt för ett steam fel, men om det börja hända för en vecka sen är det antigen en steam update som gjorde det eller så är det spelet?! Men är det bara i ett spel det händer eller i alla?! Men jo prova avinstallera det och se om det blir någon skillnad men låter ju inte direkt som det borde fixa något men ja vem vet nu för tiden..

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Holy tits dom har fixat det!

Du måste bara se till så att du har "Kom ihåg mig" i bockad när du loggar in

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Nä ominstallera windows är rätt drastiskt för ett steam fel, men om det börja hända för en vecka sen är det antigen en steam update som gjorde det eller så är det spelet?! Men är det bara i ett spel det händer eller i alla?! Men jo prova avinstallera det och se om det blir någon skillnad men låter ju inte direkt som det borde fixa något men ja vem vet nu för tiden..

Det undrar jag med om det bara är i ett spel, spelar ju i princip bara ett av dom för tillfället (Dota2),
skadar ju inte att installera om det så får pröva det, blir det inte fixat så får man väl kontakta Steam support eller något.

Permalänk
Medlem

Jag kör en separat hdd för steam,
så att det inte hindrar något annat och jag slipper ladda ner alla spel på nytt vid en ominstallation.

Tycker steam fungerar bra, det gör vad som utlovas och det kommer fina erbjudanden titt som tätt.

Visa signatur

5800X3D | 32gb DDR4@3200 | Powercolor Hellhound 7900 XTX | Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det undrar jag med om det bara är i ett spel, spelar ju i princip bara ett av dom för tillfället (Dota2),
skadar ju inte att installera om det så får pröva det, blir det inte fixat så får man väl kontakta Steam support eller något.

Även om det inte fixar sig vid ominstallation hade det varit intressant och veta om det gör detsamma i andra spel du har på dit steam account! Då kan man ju reda ut om det beror på steam i sig eller med bara själva Dota, hade varit rätt mycket enklare och försöka reda ut än om det berodde på steam i sig.

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Även om det inte fixar sig vid ominstallation hade det varit intressant och veta om det gör detsamma i andra spel du har på dit steam account! Då kan man ju reda ut om det beror på steam i sig eller med bara själva Dota, hade varit rätt mycket enklare och försöka reda ut än om det berodde på steam i sig.

Verkar faktiskt som det har fixat sig efter att jag installerade om spelet.
Gjorde det igår och spelat ganska många matcher sedan dess och ännu inga kraschar

Permalänk
Medlem

grymtm bra, skulle dock suga om jag blev hackad eller glömde boss password samt secret question =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Allt DRM är dåligt. Ja Steam fungerar bättre än sina motståndare. Men jag hade mycket hellre sluppit det helt och hållet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tycker Steam är riktigt bra. Har köpt flera spel därifrån och aldrig haft några problem. Dock är priserna på spelen väl höga tycker jag. Även väldigt smidigt att ladda ner Demon till spel man är intresserad av.