Steam, bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

Steam, bra eller dåligt?

Börjar ångra att jag köpte steam. Tyckte det var bra för jag har ingen diskläsare på min dator och installationen sker smidigt via internetz men jag har haft en del problem. Bla med krasher av klienten, uppdaterar till gamla savefiler på spel så flera timmars spelande försvinner (irriterande!). Och nu efter en uppdatering måste jag installera om alla spel för dom finns inte kvar i steamregistret. Det blir många GB att tanka, tur man inte har 4g och limit.

Vad finns det för alternativ? Jag gillar inte riktigt att man inte har kontroll över sina program/spel på det viset det är med steam nu.

Så vad tycker ni? Bra eller dåligt?

Onödigt tramsigt språk
Permalänk
Medlem

Tycker steam fungerar utmärkt. Krashar aldrig för mig och det är skönt med spelen samlade på ett ställe.

Permalänk
Medlem

Köpte du steam? Va inte dåligt. Vad fick du pröjsa?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Steam är överlägset, har aldrig knasat sig för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Börjar ångra att jag köpte steam. Tyckte det var bra för jag har ingen diskläsare på min dator och installationen sker smidigt via internetz men jag har haft en del problem. Bla med krasher av klienten, uppdaterar till gamla savefiler på spel så flera timmars spelande försvinner (irriterande!). Och nu efter en uppdatering måste jag installera om alla spel för dom finns inte kvar i steamregistret. Det blir många GB att tanka, tur man inte har 4g och limit.

Vad finns det för alternativ? Jag gillar inte riktigt att man inte har kontroll över sina program/spel på det viset det är med steam nu.

Så vad tycker ni? Bra eller dåligt?

välj att installera spelen på samma ställe som dom redan är installerade så slipper du tanka något
förövrigt så hoppas jag jag inte att du har betalat något för steam?

edit : och för att stänga av moln lagring av saves så kan du höger klicka->uppdateringar->och klicka ur "sätt på steam cloud synkronisering för x"

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Haft steam sen de dagar då de bara var en simpel meny.. Och fram tills idag då de utvecklats till en shop och allt annat har jag aldrig stött på ett enda problem med steam, något är fel från din sida

Permalänk

Mycket moget ordval där , bra/dåligt eller bu/bä hade gått lika bra.

För övrigt; tycker väldigt mycket om Steam även om vissa Game devs kanske inte får så bra agreements via det.

Permalänk
Medlem

Ehh.. Steam är inget man köper..fungerar klockrent. Något som är "anus" är EA:s origin, steam ligger mil före i mina ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kjellapa:

Börjar ångra att jag köpte steam. Tyckte det var bra för jag har ingen diskläsare på min dator och installationen sker smidigt via internetz men jag har haft en del problem. Bla med krasher av klienten, uppdaterar till gamla savefiler på spel så flera timmars spelande försvinner (irriterande!). Och nu efter en uppdatering måste jag installera om alla spel för dom finns inte kvar i steamregistret. Det blir många GB att tanka, tur man inte har 4g och limit.

Vad finns det för alternativ? Jag gillar inte riktigt att man inte har kontroll över sina program/spel på det viset det är med steam nu.

Så vad tycker ni? Bra eller dåligt?

Om du hade läst deras FAQ så står det TYDLIGT att du inte behöver radera hela mappen utan allt förutom steamapps+exe. När du dubbelklickar på Steam.exe kommer den ladda ner allt igen.

Detta gör att du inte förlorar några spel etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Börjar ångra att jag köpte steam. Tyckte det var bra för jag har ingen diskläsare på min dator och installationen sker smidigt via internetz men jag har haft en del problem. Bla med krasher av klienten, uppdaterar till gamla savefiler på spel så flera timmars spelande försvinner (irriterande!). Och nu efter en uppdatering måste jag installera om alla spel för dom finns inte kvar i steamregistret. Det blir många GB att tanka, tur man inte har 4g och limit.

Vad finns det för alternativ? Jag gillar inte riktigt att man inte har kontroll över sina program/spel på det viset det är med steam nu.

Så vad tycker ni? Bra eller dåligt?

Har du mac?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker steam är riktigt bra med tanke på att det är gratis.

Permalänk
Medlem

Steam har fungerat hur bra som helst för mig. En av de största fördelarna med Steam är att man inte behöver lägga i någon skiva då man ska spela.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Konstig skala att bedöma något efter...
Ställ disken i diskmaskinen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xubunticious:

Mycket moget ordval där , bra/dåligt eller bu/bä hade gått lika bra.

För övrigt; tycker väldigt mycket om Steam även om vissa Game devs kanske inte får så bra agreements via det.

*** raderat ***

Jag älskar Steam. Fungerar klockrent, men skulle inte vara helt fel med lite snabbare servrar. Kommer sällan över 80 MB/s när jag laddar ned spel.

Onödigt
Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Moget att påvisa att något inte är moget.

Jag älskar Steam. Fungerar klockrent, men skulle inte vara helt fel med lite snabbare servrar. Kommer sällan över 80 MB/s när jag laddar ned spel.

Haha80? Snacka om härligt i landsproblem
Jag ligger på 10 och det tar typ 10min att ladda ner ett spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Jag älskar Steam. Fungerar klockrent, men skulle inte vara helt fel med lite snabbare servrar. Kommer sällan över 80 MB/s när jag laddar ned spel.

Jag håller med, det tog mig över 20 minuter att hämta och installera ett spel en gång. Tror det var lotr online.

Permalänk
Medlem

använt det sedan 2005-2006, har aldrig haft problem förutom problem som jag själv har skapat.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Jag ser att folket är nöjt med steam. Lär ju vara bästa alternativet då och blir kvar på dator

Visste inte att man kunde stänga av sync, bra tips!

Permalänk
Medlem

Har personligen inte haft problem med Steam applikationen, har dock haft problem med enstaka spel och då har Steam support vart hemskt, de frågade saker som redan hade blivit besvarade flera gånger och kom med irrelevanta förslag och förslag som jag inte kunde genomföra just på grund av problemet jag hade (Problem med svart skärm när spelet startar? Starta spelet, klicka Options och ändra video inställningarna! =D).. sedan så började de prata Tyska mitt i allt också, för att inte tala om väntetiderna.

Sedan så går det ju inte att lämna tillbaka spel på Steam, även om man har tekniska problem med spelet, detta har Origin så det är något EA gör bra och Steam borde verkligen hänga på.
Edit: Har dock hört att man får en retur och "that's it" .. var inget sådant när jag försökte i alla fall, var ett absolut nej och kom inte på frågan.

Men annars så tycker jag Steam är bra, bra idé och ganska bra utförande, behövs bara kompetent support och bra returpolicy...

Permalänk

Jag kör hellre DRM med Steam än utan DRM utan Steam.

Permalänk
Medlem

Tjaa, ifall du köpte Steam så är det till 99.10% fake och då är det kanske inte så konstigt det krånglar xD

Men OnT:Förut tyckte jag det sög, förän jag visste hur det funkka. Världens bästa applikation tycker jag nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns en del att önska till steam klienten.

1. För mig hänger klienten sig mycket när jag är i community delen (hänger sig ej i store och library). Ett problem för mig då jag gillar att byta kort med andra. Har aldrig hängt sig för mig när jag kör genom webbläsarn (Google Chrome).
2. Finns inga tabbar i klienten eller förmågan att ha flera fönster uppe samtidigt.
3. Går inte att ladda ner spel medan man spelar något annat för då pausas nerladdningen.
4. (Egentligen inte klientens fel) Många spel på steam görs alldeles för beroende av steam. Till exempel är att spel avbryter spelsessionen om steam servern går ner även om en av spelarna agerar host och inga dedikerade servrar finns. Ser helst att steam servern i dessa fallen är en hubb för matchmaking och efter matchningen så ska den inte den kunna störa ut någon.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte steam. Köper jag ett spel i butik vill jag helst inte låsa det till någon tjänst. Köper jag det från steam kan jag däremot acceptera att det blir låst dit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

har aldrig haft problem förutom problem som jag själv har skapat.

Typ + XD

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Går inte att ladda ner spel medan man spelar något annat för då pausas nerladdningen.

Vet inte vad du fått det ifrån. Bara sätt på spelet, alt+tab och sätt på nedladdningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Vet inte vad du fått det ifrån. Bara sätt på spelet, alt+tab och sätt på nedladdningen..

går även kryssa i en ruta i egenskaper att man vill kunna ladda ner medans man spelar vissa spel (dock så måste man nog välja det för varje spel tror jag)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Vet inte vad du fått det ifrån. Bara sätt på spelet, alt+tab och sätt på nedladdningen..

Visste inte om det tackar. Har bara försökt att sätta på nerladdning och sen spela ett spel varav nerladdningen då stoppas.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Steam är överlägset bäst, hela min spelkatalog finns på steam med 100+ spel. Sjukt najs att ha alla spel samlade så man har tillgång till dem på vilken dator som helst utan att behöva skiva. Steam är mums!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Steam är bloatat numera. Någon som minns gröna temat? http://i.imgur.com/MhFhL.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Steam är bloatat numera. Någon som minns gröna temat? http://i.imgur.com/MhFhL.jpg

Samma sak med MSN messenger. Det var så fruktansvärt simpelt till en början men sedan skulle det uppdateras och bli mer och mer.

Steam är bra men tycker det ska vara något som man får välja om man vill använda. Det är grymt att man får updates automatiskt och man behöver inte googla runt efter patchar osv.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.