Steam, bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Jag kör hellre DRM med Steam än utan DRM utan Steam.

Usch. Om man har möjlighet att köra ett spel utan DRM så väljer man så klart det.

Permalänk
Medlem

Jag älskar steam, använt det i 9år, inte haft några problem dom senaste 4åren och jag äger nästan 200spel.

Permalänk
Medlem

Steam funkar bra men dom vet inte hur man prissätter spel.
Fullt pris för gammla spel om det inte är rea. då får man dom gratis (typ)

Permalänk

Du kanske skulle ställt denna fråga runt 2003-2004..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Mitt första konto, så ville jag vara bäst av polarna på CS så fick inte en utan två vacbans på mitt konto , hämta kontot igår igen och köpte csgo till det (har cirka 2,2k timmar på det) sprang runt o kötta silver rank, men iaf dom var rediga kåta på att jag fuskar pågrund av att jag har två tidigare vacbans
sen har jag vacban för jag hållde på att fuska med mw2, men nu har jag ett legit konto från 2009, som inte har någon vacban eller liknande

så ja problem jag själv har skapat.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kjellapa:

Börjar ångra att jag köpte steam. Tyckte det var bra för jag har ingen diskläsare på min dator och installationen sker smidigt via internetz men jag har haft en del problem. Bla med krasher av klienten, uppdaterar till gamla savefiler på spel så flera timmars spelande försvinner (irriterande!). Och nu efter en uppdatering måste jag installera om alla spel för dom finns inte kvar i steamregistret. Det blir många GB att tanka, tur man inte har 4g och limit.

Vad finns det för alternativ? Jag gillar inte riktigt att man inte har kontroll över sina program/spel på det viset det är med steam nu.

Så vad tycker ni? Bra eller dåligt?

Du får se till att lägga till alternativet "både och". Och då menar jag inte:

*** raderat ***

Utan:

  • Dåligt ibland och ibland Bra.

Onödigt tramsigt språk
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Är inte jättenöjd med steam. Har haft det sedan det släpptes men det är inte mycket som förbättras. Det är ganska segt, ibland när det bökar är det omöjligt att fixa det och en del annat jag stör mig på..

Permalänk
Medlem

Ett ord, DRM. Steam är skit.
Valve håvar in pengar, men majoriteten är väl lätt lurade kids som inte bryr sig ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ett ord, DRM. Steam är skit.
Valve håvar in pengar, men majoriteten är väl lätt lurade kids som inte bryr sig ändå...

Håvar in pengar med grymma sales samt ett community som är oslagbart , kalla mig kid, men jag bryr mig extremt mycket om vad dom GER mig,
och nya spel för under 5£ är inget annat än grymt.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Fördelarna väger upp nackdelarna stort för mig.

+ Många bra reor på spel jag inte orkat köpt tidigare som plötsligt säljs för bra priser. (Och ibland är det fortfarande dyrt men det är lätt att jämföra på prisjakt)
+ Enkelt att installera och avinstallera vilket spel man vill som man har i sitt bibliotek och på vilken dator man vill.
+ Enkelt att spela med kompisar.

- Om kontot blir stulet så försvinner väldigt många spel som kan bli jobbiga att få tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Ett ord, DRM. Steam är skit.
Valve håvar in pengar, men majoriteten är väl lätt lurade kids som inte bryr sig ändå...

Känner många som är över 30 som använder STEAM och det är inte lätt lurade kids, men alla ser ju saker olika och du verkar dock haft en väldigt dålig upplevelse av det hela!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Visst köper man inte steam, men man kan ju säga "köper" som i att man går med på eller accepterar nånting också.

Ärligt talat, trots att jag är sjukt nördig är jag tydligen inte spelnörd och (miss)brukare av steam nog för att ha upplevt de här problemen :S

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Köp origin istället, steam är så dyrt

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i5-4670K STOCK Chassi: Fractal design define r4 Grafik: MSI gtx 770 twin frozr STOCK Moderkort: Asus Maximus VI Hero Nättagg: Corsair RM850 Ram: Corsair Vengeance pro 8gb SSD: Samsung 840 evo 120gb Hårdisk: WD 2TB RED

Permalänk
Medlem

Steam är väl ok för vad det är men föredrar att köra utan någon typ av launcher portal som Steam/Origin.
Helt klart är iaf att det är bra mycket bättre än det var för 10 år sedan, så dåligt som det funkade då så tog det mig typ 7 år innan jag ens installerade det igen och då enbart för att jag ville spela ett specifikt Steam spel.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Har inga problem med steam, det enda jag saknar är väl förmågan att typ dölja spel i biblioteket som man inte använder, t ex så är dota 2 test kvar vilket bara ser konstigt ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Steam fungerar bra, men det är inte bra att sitta fast i ett system med oerhört många spel och ha få möjligheter ifall problem skulle uppstå... Monopol suger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piloticus:

Köp origin istället, steam är så dyrt

Origin har nyss kommit in i betastadiet efter att ha varit alpha i flera år.
Fortfarande kommer det inte ihåg mina användaruppgifter även om jag vid tidigare inloggning bockat för "Kom ihåg mig" - förträffligt.

Sen är det billigt på Origin. BF4 kostade 599 innan release om jag inte minns fel.

Faktum är att man inte köper nya fullpris spel på Steam heller, man skaffar nyckeln på GMG.com eller liknande för halva priset.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Steam har gjort att gaming på Linux har gått från att vara "outhärdligt" till "klart uthärdligt" och bara det är en orsak att gilla Steam. Min röst är mao "Bra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Steam fungerar bra, men det är inte bra att sitta fast i ett system med oerhört många spel och ha få möjligheter ifall problem skulle uppstå... Monopol suger.

Bla sånt blir man ju tveksam av. Känns halvbra att kontot kan blir avstängt i ett nafs om dom får för sig att man fifflar.

Jag slutade delvis spela Diablo 3 för att dom stängde av kontot flera gånger, och jag har aldrig sysslat med något fuffens. I supporten sa dom att det var något fel i deras system ibland men dom kunde inte göra något åt det. Även fast jag bad att dom skulle ta bort säkerhetsspärrarna för mitt konto så det inte kunde bli avstängt.

Och sen kanske jag borde förtydliga att jag inte betalat för steam, men man binder ju mer eller mindre upp sig i steam när man har ett antal spel i biblioteket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Steam har gjort att gaming på Linux har gått från att vara "outhärdligt" till "klart uthärdligt" och bara det är en orsak att gilla Steam. Min röst är mao "Bra".

Ja det är tycker jag också är superbra. Hoppas det inte blir sämre med deras egna dist/os.

Permalänk
Medlem

Steam var bättre förut, när det inte fanns så mycket grejer. Då var det helt överlägset alla dagens alternativ, det är dock fortfarande bra, men jag tycker både store och community tabben har blivit segare.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Steam funkar toppen bra för mig med, alla spel samlade på ett ställe.
Men en fin samling i hyllan är heller inte helt fult.
Hade gärna sett fler spel demos på nyare spel, men det är väl upp till skaprarna att avgöra det antar jag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen steam. Har 360 spel där just nu och jag håller mig ifrån DRM-free spel i största möjliga mån då jag tycker det är riktigt tråkigt att behöva komma ihåg att ladda ner alla spel från diverse sidor bara för att man inte har dem i en automatisk lista direkt när man installerat Steam efter exempelvis en format C:.

Tyvärr måste man ju använda sig av Uplay för Watch Dogs men det är smällar man får ta!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjellapa:

Bla sånt blir man ju tveksam av. Känns halvbra att kontot kan blir avstängt i ett nafs om dom får för sig att man fifflar.

Jag slutade delvis spela Diablo 3 för att dom stängde av kontot flera gånger, och jag har aldrig sysslat med något fuffens. I supporten sa dom att det var något fel i deras system ibland men dom kunde inte göra något åt det. Även fast jag bad att dom skulle ta bort säkerhetsspärrarna för mitt konto så det inte kunde bli avstängt.

Och sen kanske jag borde förtydliga att jag inte betalat för steam, men man binder ju mer eller mindre upp sig i steam när man har ett antal spel i biblioteket.

Jag har 181 spel i steam och sitter så illa fast med spelen, finns inte så många alternativ, till många spel finns det inget alternativ. Men så länge det fungerar så... Problemet är just ifall något skulle hända, men får väl hoppas att så inte blir fallet. Inget jag oroar mig för till vardags. Det finns avsevärt värre integritetskränkande saker och med dagens politiker som inte tycker integritet och säkerhet (Rättigheter, inte säkerhet som i nedskärning av rättigheter i namn av krig mot terrorism) för medborgare är någon prioritering, så är det inte ett så stort problem att jag är fastlåst med samtliga spel (i stort sett alla utom BF4) i en plattform.

Systemet är smidigt, men samtidigt är det ett monopol med många spel, finns värre saker att bekymra sig för... Men det är ju inte optimalt.

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Har inga problem med steam, det enda jag saknar är väl förmågan att typ dölja spel i biblioteket som man inte använder, t ex så är dota 2 test kvar vilket bara ser konstigt ut.

Jag har löst det där med att skapa en massa olika kategorier, då får man lite ordning på det, och kan som sagt gömma undan spel man inte använder i en egen kategori..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Minns när jag satt uppe sent för att installera steam när det kom, gillade det inte då och gillar det inte nu heller. Det var bättre förr!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Håvar in pengar med grymma sales samt ett community som är oslagbart , kalla mig kid, men jag bryr mig extremt mycket om vad dom GER mig,
och nya spel för under 5£ är inget annat än grymt.

Grymma "sales" vet jag väl inte, tycker alla spela går att få mycket billigare på GMG och liknande sidor.

Hatar Steam och kommer alltid göra då jag kommer förlora allt den dagen de lägger ner.

Permalänk
Avstängd

today we're playing steam

poof

(intro musik)

Permalänk
Medlem

Något jag tycker om är alla gamla klassiker från den gamla goda tiden som börjar dyka upp!

Till exempel The Bard's Tale, Earth 2140, Earth 2150, Majesty, Serious Sam, Spellforce 1 & 2 m.m.

Många spel som inte skulle fungera idag annars utan massa bekymmer.
Även indie-spelen som fått ett himla uppsving tack vare Steam, där man inte behöver bli utdömd av någon utgivare som inte tror de kan tjäna enorma pengar på en liten utvecklare.

Det i sin tur har ju gynnat Sverige enormt, spelindustrin här på hemmaplan växer ju så det knakar, bl.a. just tack vare Steam som tar emot även små utvecklare med öppna armar.

Jag har använt Steam sedan Half-Life 2 kom (då satt man med 56k modem och skulle aktivera spelet... huga!) och tycker det blir bara stabilare.
Men frågan är hur integrerat t.ex. Steam OS kommer vara och all annan mjukvara runtomkring.
Det blir kanske lite för stort (omfattande) för sitt eget bästa.

Men det får framtiden utvisa.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Något jag tycker om är alla gamla klassiker från den gamla goda tiden som börjar dyka upp!

Till exempel The Bard's Tale, Earth 2140, Earth 2150, Majesty, Serious Sam, Spellforce 1 & 2 m.m.

Många spel som inte skulle fungera idag annars utan massa bekymmer.
Även indie-spelen som fått ett himla uppsving tack vare Steam, där man inte behöver bli utdömd av någon utgivare som inte tror de kan tjäna enorma pengar på en liten utvecklare.

Borde inte dom finnas på GOG?