Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas_Br:

Om jag köper en 4bays Synology nas...
Kan jag börja med att bara stoppa i 2 diskar och fylla på senare med ytterligare 2?
Eller måste jag köpa 4x4TB direkt?

Du kan fylla på efter hand, men du kan i så fall inte raida diskarna. Eller jo, det ska gå att skapa en SHR (Synologys egen Raid som hanterar olika stora diskar), men det blir i så fall en spegling tills du stoppar i nästa disk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Om jag köper en 4bays Synology nas...
Kan jag börja med att bara stoppa i 2 diskar och fylla på senare med ytterligare 2?
Eller måste jag köpa 4x4TB direkt?

Du funderar inte på att köpa en HP N54L server och installera Synology's mjukvara på den?

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176153-hp_proliant_mi...
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1240029-tips-kor-...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair HX650

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Men hur fungerar dessa NAS:ar gällande ICKE-RAID? Kan man skaffa en Synology med plats för 8 st diskar och sedan använda ALLT utrymme UTAN att behöva slå ihop ALLA diskarna till en enda volym?

Ja, det går. Åtminstone på DS212j och DS412+, så bör gå på 8 bays också.
Man skapar en volym för varje disk, som Synology kallar för "Grundläggande (Utan dataskydd)"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutman:

Har funderat på det då det varit kul att kunna ha en Minecraft server åt grabben och ev en TS server men lutar nog endå åt en Synology Nas.
Så allt är klart och jag inte behöver bry mig så mycket.
Så om jag håller på med den är det för jag vill experimentera med nå nytt och inte ett måste för jag skall få allt att funka.
I med hårddiskarn lite pill med inställningar sedan fungerar allt.
Inte riskera att mjukvaran ej funkar med min enhet efter någon uppgradering osv...
Och hade en sådan där haft plats för 4st hårddiskar?

Permalänk

Ang ljudvolym som diskuterades tidigare i den här tråden. Jag har haft en QNAP NAS och den var betydligt mer högljudd än vad mina Synology NASar har varit.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Om man vill ha en Synology NAS med 4 diskplatser och Wi-Fi, vilken bör man välja? Kan verkligen inte bestämma mig. Behöver inga avancerade funktioner.

Sneglar på DS413.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Om man vill ha en Synology NAS med 4 diskplatser och Wi-Fi, vilken bör man välja? Kan verkligen inte bestämma mig. Behöver inga avancerade funktioner.

Sneglar på DS413.

Isåfall finns även DS414 om du behöver Wi-Fi. Nyare modell och snäppet snabbare processor.

Permalänk
Skrivet av classified:

Isåfall finns även DS414 om du behöver Wi-Fi. Nyare modell och snäppet snabbare processor.

Fast är det värt att välja den istället? 413 har ändå fler anslutningar (oklart om man kommer använda dessa men det är alltid trevligt att ha möjligheterna).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Kollade på Synologys hemsida och hittade http://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator
Enligt den så speglar den hårdisken med Synologys eget raid format redan med 2hds men krävs 3hds för raid 5.
Vilket är att föredra?
Om jag kör typ raid 5 kan jag bara stoppa in en 4e disk vid ett senare tillfälle och den anpassar sig föra att även använda den med i samma raid konfig utan att förlora data, eller åker man på att formatera om allt och börja om från början i så fall?

Dysenteri nämde ju en nas med Wi-Fi en bit upp i den här tråden.
Är det något man behöver för att kunna skicka trådlöst i det trådlösa nätverket till mobil mm eller kan den dra nytta av ens router?
Har en Asus RT-N66U router och enligt Synologys hemsida skall den funka ihop med nasen.

Permalänk
Skrivet av Jonas_Br:

Dysenteri nämde ju en nas med Wi-Fi en bit upp i den här tråden.
Är det något man behöver för att kunna skicka trådlöst i det trådlösa nätverket till mobil mm eller kan den dra nytta av ens router?
Har en Asus RT-N66U router och enligt Synologys hemsida skall den funka ihop med nasen.

Har samma router. Kör min DS412+ trådat med cat6 till den, det funkar utmärkt.

Permalänk

Kan också rekommendera Synology, men skulle inte rekommendera någon att köra "j", ofta de vita modellerna. Har en 212j själv, denna är för klen i mitt tycke. Kanske för jag har 100MBit och den mäktar knappt med vid nedladdningar. Om man kör tex ADSL eller andra långsammare förbindelser och inte har något enormt krav på prestanda på sitt LAN fungerar det.
Vid minsta tveksamhet, välj en med lite högre prestanda så slipper du bli missnöjd och känna att du borde ha tänkt om...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Jag rekommenderar också Synology, galet smidig att jobba med. Eller kanske ska säga att jag rekommenderar Synologys OS "DSM". Om jag skulle vara på jakt efter en NAS idag, så skulle jag utan tvekan köpa en HP N54L och lägga in XPEnology på den, då får du allt det fina med Synology, men en billigare och bättre maskin. Det verkar fungera utan problem, du får googla lite och bilda dig din egen uppfattning Kolla i tråden om N54l, där är nog någon som kör på det sättet.

Jag har dragit in WSE2012 på min N54l, för att göra backup på datorerna hemma, och fungera som offsitebackup till mina päron/syskon. Och för att ha den som filserver hemma. Men jag funderar på om jag inte ska lägga in XPEnology istället, jag har lite svårt att göra mig av med min DS212J märker jag, jag hade tänkt sätta den hos päronen och ha den som min offsitebackup, men har som sagt svårt att släppa den

Jag tycker du ska kolla upp det i alla fall, N54l får du billigare än ds213j och uppåt, och då har du fler diskplatser dessutom, och bättre hårdvara om du inte ballar ur helt och köper någon värsting Synology, men då får du hosta upp rätt mkt pengar också. Kan vara värt att kolla i alla fall

Hoppas du blir nöjd i alla fall.

/A

Permalänk
Medlem

Hoppas att det finns någon som fortfarande kollar i denna tråd.

Jag är också sugen på en Synology NAS och det lutar mot en DS412+ eller en DS414. Men jag kan inte välja mellan dem. Är det någon som har erfarenhet av dessa eller kan länka till en bra recension som jämför båda?
Hur är skillnaden i CPU mellan dem, 412+ är klockad högre, eller "vinner" cpun i 414 då den är nyare? All info är uppskattad.

Jag ska använda NASen som de flesta andra gissar jag, stream film, lagra data osv. Även stream till mobila enheter via plex om det fungerar annars genom synologys egna video station (eller vad den nu heter).

Permalänk
Medlem

Om man inte tänker använda kryptering skulle jag gissa att det är mera klös i 412+:

Jämförelse hos Synology

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX