Permalänk
Medlem

Köpa en Nas

Hej!

Har tröttnat på att flytta runt min externa hårddisk och fått rådet att skaffa en Nas men vet ej vad man bör tänka på/ha.
Skall ha den för Filmer, kort, backup, spara filer mm.
Vad mer kan man ha en Nas till?!
Hade gärna velat nå den trådlöst via mobila enheter + min smart tv innom nätverket.
Går det att göra sådant

Hade tänkt en med plats för 2 hårddiskar typ http://www.dustinhome.se/product/5010756577/synology-disk-sta...
även om 4 hade varit att föredra så man kan stoppa in flera vid ett senare tillfälle men blir ju så förbaskat dyrt.

Tänkte med 2st http://www.dustinhome.se/product/5010752164/wd-red-3-5-4tb-so...

Vad tror ni om dom?
Eller är det overkill/för snålt?
Annat fabrikat/Modell?

Vore väldigt tacksam för tips.

/Jonas

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar alltid Synology om nån frågar , jo jag har en själv

413j har fyra diskplatser och kostar i nivå med den du länkat till , jo den är lite klenar men ska du inte gör annat än titta på film och lagra saker så räcker den hur långt som helst.

Om du kan tiitta på film direkt på din tv törs jag inte svara på det beror på vad din TV klarar av , om du kan mappa upp NASen som disk eller streama , jag har en DLNA kompatibel mediaspelare som streamar från NASen.

Du kan även streama till en tfn/platta/dator.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Om du klarar dig med 2 diskar så finns även DS212j, 213j, 213+ och nån till från Synology.
Jämför på t.ex prisjakt. Förutom priset så skiljer det på bl.a RAM, processor, wifi.
Inbyggd torrentklient och bra appar finns till både android och iOS.
WD -diskarna är bland dom bästa du kan väja till en NAS.
Har själv en 412+, och är väldigt nöjd.

Permalänk

Jag har en DS412+ med och är väldigt nöjd. Jag lagrar mina foton på den, kör webbserver+mysql databas, backup med versionshantering, bittorrent nedladdning och en del annat.
Riktigt bra pryl!

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Hedersmedlem

Instämmer i lovsångerna av Synology. Har även jag en 412+. Underbar maskin.

Plus och Play maskinerna är främst till nytta om du ska köra mycket appar på NASen. Ett exempel på app som kan kräva mycket kräm är DLNA om NAS'en måste transcoda filmerna.

Jag tycker inte att det verkar som att du har några användningsområden idag som kräver så mycket kräm i NAS'en, så jag skulle säga att du klarar dig med en J eller en utan suffix.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag provade först en Netgear (104) men det var inget för mig (allt var typ sämre) utan det blev till slut en dubbelt så dyr Synology 412+.

Det känns som att Synology är ett bra val, mitt andra alternativ var en Qnap.
WD Red is da shit! Jag valde dock Seagate i min eftersom det inte fanns 4TB HDD från WD när jag köpte min. Det finns dock nu.

Det som gör mig lite förvirrad med Synology är att de använder olika processorer (PPC,Arm,Intel) och de programpaket som finns verkar inte fungera på alla plattformar?

Lillebror har en 2-disk Synology Nas med PPC processor och på den fungerar inte med mina RSS-filter för torrentklienten som går helt perfekt på min 412+? så viss skillnad verkar de finnas på deras Nas?

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Här är mina 2 cent.
Köp ett chassi (Mini-itx?)
Köp processor och minne.
Släng i hårddiskarna.
Pang du har en nas som du kan använda till alla servergrejer du än vill, för samma pris som en synology.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sork01:

Här är mina 2 cent.
Köp ett chassi (Mini-itx?)
Köp processor och minne.
Släng i hårddiskarna.
Pang du har en nas som du kan använda till alla servergrejer du än vill, för samma pris som en synology.

Jag kan bara säga att jag kört den varianten under flera år eftersom jag gillar att labba. Jag kan dock säga att jag är mycket mer nöjd med Synologyn än jag någonsin varit med mitt hemmabygge. Synologyn bara funkar och de flesta saker man vill göra finns det paket för som bara är till att ladda ner. Med Linux som jag körde på mitt hemmabygge var det en massa pillande för varje liten sak man ville fixa. Visst, gillar man att pilla så kör på ett hemmabygge. Om man vill att det ska funka 24/7 utan en massa strul så vinner Synology.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av spda242:

Lillebror har en 2-disk Synology Nas med PPC processor och på den fungerar inte med mina RSS-filter för torrentklienten som går helt perfekt på min 412+? så viss skillnad verkar de finnas på deras Nas?

Låter märkligt. Jag kör med samma RSS och filter på min 412+ som jag gjorde på min gamla 212j.
Prova starta om NAS:en eller starta om Download Station. Funkar det fortfarande inte så testa avinstallera Download Station och installera om. Funkar det inte med den senaste så finns gamla versioner att ladda hem här, kolla bara så det är rätt paket. Uppdatera till senaste DSM (4.3) också om du inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Här är mina 2 cent.
Köp ett chassi (Mini-itx?)
Köp processor och minne.
Släng i hårddiskarna.
Pang du har en nas som du kan använda till alla servergrejer du än vill, för samma pris som en synology.

kommer det funka om man vill komma åt genom mobilen och kan man få tillgång vartsomhelst eller endast hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag kan bara säga att jag kört den varianten under flera år eftersom jag gillar att labba. Jag kan dock säga att jag är mycket mer nöjd med Synologyn än jag någonsin varit med mitt hemmabygge. Synologyn bara funkar och de flesta saker man vill göra finns det paket för som bara är till att ladda ner. Med Linux som jag körde på mitt hemmabygge var det en massa pillande för varje liten sak man ville fixa. Visst, gillar man att pilla så kör på ett hemmabygge. Om man vill att det ska funka 24/7 utan en massa strul så vinner Synology.

Om man nu bara vill ha en nas så visst. Men om man nu nån gång i framtiden kanske vill ha en minecraft-server eller liknande, så tar det ju stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

kommer det funka om man vill komma åt genom mobilen och kan man få tillgång vartsomhelst eller endast hemmet?

Det kommer att funka om du öppnar portarna och lägger in rätt mjukvara, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sork01:

Om man nu bara vill ha en nas så visst. Men om man nu nån gång i framtiden kanske vill ha en minecraft-server eller liknande, så tar det ju stopp.

Nas och minecraft-server är inte riktigt samma sak. Nas ska du lagra filer på främst. Vill du ha en server för web, game-servers, lamp etc bör du köpa en server separat för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Nas och minecraft-server är inte riktigt samma sak. Nas ska du lagra filer på främst, vill du ha en server för web, game-servers etc bör du köpa en server separat för det.

Varför bör man köpa en server separat för när man kan slå 2 flugor i en smäll?

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig också nyligen en NAS, Synology är hyffsat enkel att komma igång med och bra mjukvara med inställnings möjligheter.
Har heller inga större problem med att stream film till omlika enhter samtidigt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag och många i min omgivning kör med Synologys NASar. Det har aldrig varit några problem för någon av oss trots skilda kunskapsnivåer och användningsområden.
Vill man, är det bara att koppla in och låta den vara så tuffar den på av sig själv. Är man sådan att man vill ha extrafunktioner finns det ett stort arkiv av egna och tredjepartsproducerade appar att utöka funktionaliteten med. Jag vet att en vän installerade en Synology NAS tillsammans med ett par schyssta ip-kameror hemma hos någon för att på så vis skapa ett billigt övervakningssystem.

Snåla inte för mycket på modellen om du vill använda många funktioner samtidigt bara.

Permalänk
Medlem

Oj!
Är svårt att bestämma sig.
Skiljer ju bara lite till nästa modell och då är det bara lite mer till nästa osv.
Helt plötsligt kollar man på en för 5k i stället för 3k...
Slutade att jag satt och lästa om http://www.dustinhome.se/product/5010627080/synology-disk-sta...
Som tur var steget så stort till http://www.dustinhome.se/product/5010744768/synology-diskstat... att jag hajade hejdade mig själv.

Är väll just läs och skriv hastigheterna man funderar över då dom verkligen verkar skilja.
Sedan att man inte vill köpa overkill men heller inte för klen och bli besviken och döma ut det här med nas...

När jag kollade på Synologys sida så hade dom nå antivirus...
Hade jag inte funderat på alls!
Vad kör ni i era?

Permalänk

Det finns nått antiviruspaket för Synology ja.. Inget jag personligen bryr mig om, kör antivirusmjukvaran på datorn.

På tal om Minecraft så tror jag faktiskt det finns nån form av servermjukvara för just det för Synology. Det dyker upp ett par varianter att ladda ned om man så önskar.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Tillstyrker Synology. Även om min börjar komma till åren kan den fortfarande köra den allra senaste utgåvan av operativet som styr servern. De ingående programen är som appar och är bara att lägga till/från samt uppdatera som man vill.

Jag låter kompisar testa "Live demo" på Synology hemsida innan köp.
http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=enu

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Provetector:

Jag låter kompisar testa "Live demo" på Synology hemsida innan köp.
http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=enu

Satt igår kväll och lekte runt med deras demo.
Trevligt gränssnitt men för en annan som alldrig ägt en nas säger det inte så mycket.
Men kändes som det borde ju gå att klura ut till skillnad om gränssnittet varit något i stil med en dos prompt där man skrivit kommandon.

Hittat en del program man köra på sin Nas på Synologys hemsida men finns det någon annan stans man kan få tag på sådant?
Tänkte det var bra att kolla upp vad som finns innan så man kan fundera vad man eventuellt är intresserad av att prova.
Sådant kan ju hjälpa en att bestämma sig för en på 1330 Mhz eller om man bör ta en med 2130 Mhz processor.

Permalänk
Medlem

Haft min Synology DS411j i ca 3 år.
- Aldrig krånglat
- Många bra appar med enkla tillhörande mobilappar
- SMS/Mail osv skickas ifall något dåligt händer på NASen
- Drar nästan ingen ström jämfört med en "dator"
- OS och appar är gratis inkl alla uppdateringar/versioner (min 3 år gamla får fortfarande allt)
- Den är tyst

...Finns mycket mer, men det får räcka

Permalänk
Skrivet av Jonas_Br:

Hittat en del program man köra på sin Nas på Synologys hemsida men finns det någon annan stans man kan få tag på sådant?
Tänkte det var bra att kolla upp vad som finns innan så man kan fundera vad man eventuellt är intresserad av att prova.
Sådant kan ju hjälpa en att bestämma sig för en på 1330 Mhz eller om man bör ta en med 2130 Mhz processor.

Förutom dom packages du kan ladda hem dirket från Synology så kan du lägga till egna repositories.
Ex. missilehugger och synocommunity.
Har inte så stor koll på vad som finns, det enda jag egentligen använder är Download Station, allt annat jag behöver finns redan i programvaran DSM.

Permalänk
Medlem

Läst runt lite och hittat endel klagomål att olika Nas enheter från Synolygy låter mer en dom från andra märken dom jämfört med.
Någon som har flera och jämfört?
Är fläktarna tempratur känsliga eller att man kan ställa in rpm själv.
Eller snurrar dom på max jämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Läst runt lite och hittat endel klagomål att olika Nas enheter från Synolygy låter mer en dom från andra märken dom jämfört med.
Någon som har flera och jämfört?
Är fläktarna tempratur känsliga eller att man kan ställa in rpm själv.
Eller snurrar dom på max jämt?

Tror det varierar mellan modeller, men på min ser det ut såhär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Läst runt lite och hittat endel klagomål att olika Nas enheter från Synolygy låter mer en dom från andra märken dom jämfört med.
Någon som har flera och jämfört?
Är fläktarna tempratur känsliga eller att man kan ställa in rpm själv.
Eller snurrar dom på max jämt?

Missnöjda användare är mer benägna att påtala detta än nöjda användare. Synologys NASar borde vara bland de vanligaste som står hemma hos folk.
Summering: JAG tror att andelen missnöjda användare är väldigt låg (lägre än för många andra NAS-tillverkare), baserat på mina och mina bekantas erfarenheter.

Min DS213 är inställd på quiet mode och står under min tv i vardagsrummet. Jag har ALDRIG reflekterat över att fläkten låter. Minns inte exakta siffror men jag vill minnas att fläktljudet i princip ligger kring normalt bakgrundsljud. Se bara till att stoppa in en "tyst" hårddisk också. Den hörs förmodligen mer.

Permalänk
Medlem

Hej, ursäktar om jag kliver in och kapar tråden men jag kikar åxå på NAS och Synology verkar intressant, mest pga det enkla Os:et.
Vad finns det då för nackdelar med dessa? Läste nånstans att det kunde vara problem med vissa media lösningar typ PLEX. Nån som kan bekräfta det?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Hej, ursäktar om jag kliver in och kapar tråden men jag kikar åxå på NAS och Synology verkar intressant, mest pga det enkla Os:et.
Vad finns det då för nackdelar med dessa? Läste nånstans att det kunde vara problem med vissa media lösningar typ PLEX. Nån som kan bekräfta det?

Dels finns inte plex till alla modeller men många. Problemet blir när du vill transcoda till andra enheter tex mobil, då är nästan alla modeller för klena detta gäller även för andra märken. Ska du strömma till en htpc funkar det utmärkt.

Här kan du läsa mer om plex och nas
http://wiki.plexapp.com/index.php/FAQ:_Plex_Media_Server_and_NAS

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag kan bara säga att jag kört den varianten under flera år eftersom jag gillar att labba. Jag kan dock säga att jag är mycket mer nöjd med Synologyn än jag någonsin varit med mitt hemmabygge. Synologyn bara funkar och de flesta saker man vill göra finns det paket för som bara är till att ladda ner. Med Linux som jag körde på mitt hemmabygge var det en massa pillande för varje liten sak man ville fixa. Visst, gillar man att pilla så kör på ett hemmabygge. Om man vill att det ska funka 24/7 utan en massa strul så vinner Synology.

Synology dsm är också en linuxdistribution. Så felet låg nog i ditt val av distribution inte att hemmabyggen kräver pillande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aluser:

Synology dsm är också en linuxdistribution. Så felet låg nog i ditt val av distribution inte att hemmabyggen kräver pillande.

Den informationen fanns inte tillgänglig när jag valde distribution. Men det är rätt som du säger att man kan köra Synologys DSM på många hemmabyggen, dock inte alla.

Jag vill nog också vidhålla att det är mindre jobb att bara köpa en färdig Synology NAS som man bara pluggar in jämfört med att köpa en dator och installera DSM. Det är ju heller ingen som vet vad som händer med framtida uppdateringar av DSM. Köper man en Synology NAS är ju risken betydligt större att framtida versioner funkar och att man kan uppgradera utan en massa jobb.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Om jag köper en 4bays Synology nas...
Kan jag börja med att bara stoppa i 2 diskar och fylla på senare med ytterligare 2?
Eller måste jag köpa 4x4TB direkt?