Gick uppgraderingen till Windows 8.1 bra för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

tycker det är bättre nu med skydrive.
kör dock inte lokalt konto inte med dagens uppkopplingar.

Fast om man inte använder skydrive är det lagom värdelöst
Det jag inte gillar, MS tvingar på en massa skräp.

Det hade varit ok om det varit valfritt.

Kör lokalt konto för jag använder ingen av MS tjänster, samt jag vill inte ha sync med allt deras skräp.
En annan sak som är störig är att man ser sin jädra profilikon och namn överallt om man kör "online" konto. Explorer osv ser man sitt namn, ikon och junk
Nej tack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Installationen gick smärtfritt på två stationära, men sämre på surfplattan. Intels GPU-drivrutiner för i alla fall Atom är åt helvete under 8.1, totalt trasiga. Finns redan minst ett dussin forumtrådar nätet över om bekymmer med olika enheter, allt från att komma ur viloläge till korrupta menyer. Själv har jag det förstnämnda - plattan vägrar vakna, får grafikfel och kraschar drivrutinen ibland. Bah.

https://twitter.com/emilakered/status/392380854661820416

Emil! Jag har fått exakt likadana symptom på en x86 platta med intel-grafik! Helt annat märke (Dell Latitude 10 - ST2). Drivrutinerna är installerade via Windows Update.

Sååå jaaa man kan nog dra slutsatsen att Microsoft/Intel har lite att jobba på!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av strejf:

Emil! Jag har fått exakt likadana symptom på en x86 platta med intel-grafik! Helt annat märke (Dell Latitude 10 - ST2). Drivrutinerna är installerade via Windows Update.

Sååå jaaa man kan nog dra slutsatsen att Microsoft/Intel har lite att jobba på!

Ja, det verkar vara väldigt konsekvent. Sett folk med plattor från både Dell, Asus och Acer som har samma symptom, framför allt med Atom men även med vissa Core-modeller (uppenbarligen).

Blir lite förvånad, faktiskt. Felet är såpass vanligt att QA hos Intel liksom måste ha träffat på internt. Får mig att undra om de alls testat ordentligt innan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Mitt ljudkort (USB) och drivrutinerna (Steelseries Engine) för min mus (Sensei) fick installationen att flippa, efter att jag kopplade ur ljudkortet och avinstallerade drivrutinerna till min mus det så gick allt bra.

Permalänk
Medlem

Hej,
allt gick bra ingen att klaga på ensolänge......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Försökte uppdatera en av mina hp-datorer. Efter att hämtat uppdateringen säger windows att jag måste avinstallera HP Protecttools security manager. Tyvärr går inte det, försöker man göra det windows kontrollpanel försvinner bara avinstallationsaletrnativet, programeländet finns kvar i alla fall. Kontentan blir att det inte går att uppdatera till windows 8.1 om man har en hp-dator med Protecttools security manager. Blir att vänta på windows 9 eller installera om windows 8 på en rensad hårddisk. Skit av HP att producera sådan smörja som inte går att ta bort.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att avinstallera steelseries engine för att få in 8.1, efter det är klart alltihopa så fungerade inget av mina 3dmark program längre, mitt bankid-installationstjossan flippade ur helt och hållet & någon form av "hack" i musen uppstår ibland. Jag har installerat om 3dmark programmen, bankid & grafikkortsdrivrutinen och det tycks fungera ordentligt nu åtminstonde.

Det blev lite krångel, men allt gick att åtgärda. För mig iaf.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk

Buggade ur helt och hårddisken kördes i 100% load hela tiden. gick inte att komma ut på internet ens.

Körde en ren installation av Windows 8 och sen uppdaterade direkt efter.
Nu funkar det super!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funkade fin fint för mig, fick ett tips av en kompis att uppdatera alla drivrutiner innan jag installerade win8.1. vet inte riktigt om det påvärkar något men det funkar nu ialf.
skulle inte välja win8 om jag fick välja själv men tyvärr kommer det som standard på bärbara datorer idag.
Effektivt som tusan när jag gör skolarbeten men som gaming/underhållning är det bara löjligt.

Permalänk
Medlem

2st Sony Vaio Pro 13 här hemma kommer inte ur sleep utan man får hålla in powerknappen till den är avstäng och sen starta igen.

Detr verkar vara ett känt problem så hoppas sony fixar detta asap.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Funkar fin fint på stationära för mig, Men min högersida av ljudet är inte lika balancerat som vänster

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Gick inget vidare för mig såklart!! Möts av denna blinkande skärm, kommer åt aktivitets hanteraren men vad ska jag göra!?
Installationen tog lååång tid och verkade fastna på flera ställen men kom igång, det tog sån tid så jag gick och la mig
Har försökt med felsäkert läge (shift & F8) men hamnar bara i en boot meny!?
Finns det någon som vet vad jag ska göra så får ni gärna pm:a mig!

Problem löst!

Visa signatur

Intel Core i7-4770K 4,6 ghz, Gigabyte GTX 690 4gb, Corsair Dominator Platinum 1866MHz 16GB, ASUS TUF SABERTOOTH Z87, LG 29EA93 IPS 29", Fractal DesignDefine R2, G15 tb, Logitech G700 mus.
Nexus 4,5,7 & 9
BF30, klanen för dig över 30, och som gillar teamplay!

Permalänk
Medlem

Tittar man på http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window... så verkar ju väldigt få ha brytt sig om att uppdatera, eller kanske det inte går så bra? Trodde nog att de flesta skulle byta snarast möjligt, om det gick.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tittar man på http://clicky.com/marketshare/global/operating-systems/window... så verkar ju väldigt få ha brytt sig om att uppdatera, eller kanske det inte går så bra? Trodde nog att de flesta skulle byta snarast möjligt, om det gick.

Enligt min undersökning så har det gått "åt helvete" för ungefär en tredjedel av de som försökt uppdatera, och då är det ändå Sweclockers hårdnackade daturentusiater med god datorvana vi pratar om. Du kan ju bara tänka dig hur det ser ut ute i stugorna hos de som inte har något vidare teknikintresse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Enligt min undersökning så har det gått "åt helvete" för ungefär en tredjedel av de som försökt uppdatera, och då är det ändå Sweclockers hårdnackade daturentusiater med god datorvana vi pratar om. Du kan ju bara tänka dig hur det ser ut ute i stugorna hos de som inte har något vidare teknikintresse.

Problemet har funnits sedan juni...

http://www.infoworld.com/t/microsoft-windows/users-hit-blue-s...

Citat:

The Microsoft Answers forum is abuzz with a problem that seems to affect many people trying to update from Windows 8 to Windows 8.1. It's a show-stopper that throws up two Blue Screens when the Win 8.1 installer reboots. Microsoft has a couple of suggestions for recovering from the problem, but at this point it doesn't look like the solutions fix the problem. Further confounding the situation, the problem existed back in June, with the Windows 8.1 Preview Milestone, and apparently hasn't been fixed.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1_p...

Citat:

MrGladface asked on 26 June 2013

Error 0xC1900101-0x40017 trying to install 8.1
Hi ... I was in the process of downloading 8.1 and I notice it was just over 2gb . This was taking for ever so I left my laptop alone only to find a black screen . It just stay that way for hours . So I did the power down option and restart . I did see a message saying it was going to retry the download process again , something along those words, but again it just went to a black screen . I left it like that for about an hour . I did the power down again but the next reboot it said it was going to install my prior installment back . Once that was done I got that error message above .

Sedan juni...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Niczo:

Jag har förgäves försökt installera 8.1 i 2 dagar nu, får error 0x1900104 om utrymmesbrist på den "reserverade partitionen", som ska vara på 349MB men som bara är 100MB i mitt fall. Har tagit bort och återställt den med installationsverktyget, men när den skapas blir den fortfarande bara 100MB även om det finns massor med opartitionerat utrymme kvar. Nån som har en idé eller är det bara att formatera och installera om?

Problemet är att den reserverade partitionen inte har plats att göra en kopia av sig själv för utrymmet är för litet. Detta gratisprogram använde jag för att öka storleken på reserved partition. Sen gick installationen som en dans. Windows inbyggda partitionsverktyg klarar inte av just denna operationen med reserved partition.

http://www.easeus.com/partition-manager/

Permalänk
Medlem

Trist att det verkar vara såpass många som haft problem vid uppdateringen. Själv har jag uppdaterat min stationära och laptop utan några som helst problem. Enda lilla problemet är att jag tycker boot-tiden på stationära har ökat en del, men får se, kanske "går till sig" efter man kört ett tag.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Skrivet av Subtractive:

Trist att det verkar vara såpass många som haft problem vid uppdateringen. Själv har jag uppdaterat min stationära och laptop utan några som helst problem. Enda lilla problemet är att jag tycker boot-tiden på stationära har ökat en del, men får se, kanske "går till sig" efter man kört ett tag.

Boottiden är extremt kort på min stationära med en vanlig hårddisk jämfört med win 7. Från det att jag slår på datorn med knappen tar det typ 15 sek innan inloggningsskärmen visar sig. Efter inloggning tar det ju dock sin tid innan allt är laddat och datorn går att använda men det kanske beror på min gamla AMD X2-processor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sonyboj:

Gick ganska bra. Hade dock 2 problem. Grafikdrivrutinen återställde inställningar och fick för sig att dra på overscan. Fixades i Catalyst Control Center.

...

Därför jag inte väljer grafikkort från ATI/AMD. Ett helvete när man kör från HDMI. Fattar fortfarande varför de kör med detta och man får en minibild som standard.

https://www.google.se/search?q=why+overscan+on+amd+grafic+car...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Allt gick nästan perfekt. Ljudet funkade inte men det löstes genom att uppdatera drivrutinerna. Nu funkar allt perfekt!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Det gick bra att installera på frugans laptop tillslut, efter lite pill. Laddade ner ny drivrutin till i princip allt innan så gick det igenom.

Dock så står det numer "secure boot not configured correctly" nere i högra hörnet, och jag vet att fler haft det problemet, men google är min vän, hoppas jag.

Edit: Hittade denhär. http://www.tomshardware.com/news/intel-windows-8.1-secure-boo...

OK, så om man inte vill köra secureboot så får man dras med vattenmärket?? Hipp hipp hurra vad jag älskar Microsoft mer och mer för varje dag som går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det gick bra att installera på frugans laptop tillslut, efter lite pill. Laddade ner ny drivrutin till i princip allt innan så gick det igenom.

Dock så står det numer "secure boot not configured correctly" nere i högra hörnet, och jag vet att fler haft det problemet, men google är min vän, hoppas jag.

Edit: Hittade denhär. http://www.tomshardware.com/news/intel-windows-8.1-secure-boo...

OK, så om man inte vill köra secureboot så får man dras med vattenmärket?? Hipp hipp hurra vad jag älskar Microsoft mer och mer för varje dag som går.

Underbara nyheter för alla oss som avsiktligt deaktiverat secure boot för att kunna dubbelboota linux. Suck.

Permalänk
Medlem

ja.. sen blev det win 7

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag installerade om ett fräscht Windows 8 på laptopen innan uppdatering till 8.1. utöver att det var jobbigt att hitta uppdateringen i store så har jag inte haft några problem. Windows 8.1 ville dock skala texten i Chrome så att allt såg suddigt ut, men det var bara en inställning i "Screen Resolution">"Make text and other items larger or smaller".

Mvh.

Permalänk

funkade fint för mig sånär som att http://www.classicshell.net/ buggade ur så att den hamnade under windows egna knapp till modern ui

men bara att installera senaste versionen så funkade den igen och man hade tillbaks en normal startmeny <3

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Upggraderingen i sig gick hur bra som helst men sedan uppgraderingen kraschar datorn lite då om jag inte använder "High performance" i Power Options, då är den lika stabil som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av honajnahoj:

Underbara nyheter för alla oss som avsiktligt deaktiverat secure boot för att kunna dubbelboota linux. Suck.

I mitt fall så är det frugans laptop, och hon dualbootar inte, men ja, jag kan bekräfta att vattenmärket försvann om man slog på secure-boot, och det kändes som om datorn blev "piggare" också, hur det nu hänger ihop.

Jag tycker det är fult gjort. Att Microsoft tycker att secure boot bara är korrekt konfigurerat om det är påslaget får stå för dem.

Edit: Alltså de är bara för goa på Microsoft...

Can I just dismiss this alert or remove the watermark?

No, at this time, there’s no easy way to do this without enabling Secure Boot.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn441535.aspx

Alltså: Aktivera Secure boot eller stå ut med vattenmärket... Och folk kallade mig paranoid när jag sa att Secureboot skulle tvångsimplementeras med invasiva metoder en dag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

I mitt fall så är det frugans laptop, och hon dualbootar inte, men ja, jag kan bekräfta att vattenmärket försvann om man slog på secure-boot, och det kändes som om datorn blev "piggare" också, hur det nu hänger ihop.

Jag tycker det är fult gjort. Att Microsoft tycker att secure boot bara är korrekt konfigurerat om det är påslaget får stå för dem.

Edit: Alltså de är bara för goa på Microsoft...

Can I just dismiss this alert or remove the watermark?

No, at this time, there’s no easy way to do this without enabling Secure Boot.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn441535.aspx

Alltså: Aktivera Secure boot eller stå ut med vattenmärket... Och folk kallade mig paranoid när jag sa att Secureboot skulle tvångsimplementeras med invasiva metoder en dag.

Är det verkligen så märkligt att Microsoft vill att deras användare ska vara säkra? Secure Boot är INTE en funktion från Microsoft, det är en funktion i UEFI.

  • UEFI allows firmware to implement a security policy

  • Secure boot is a UEFI protocol not a Windows 8 feature

  • UEFI secure boot is part of Windows 8 secured boot architecture

  • Windows 8 utilizes secure boot to ensure that the pre-OS environment is secure

  • Secure boot doesn’t “lock out” operating system loaders, but is a policy that allows firmware to validate authenticity of components

  • OEMs have the ability to customize their firmware to meet the needs of their customers by customizing the level of certificate and policy management on their platform

  • Microsoft does not mandate or control the settings on PC firmware that control or enable secured boot from any operating system other than Windows

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/22/protecting-the-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Är det verkligen så märkligt att Microsoft vill att deras användare ska vara säkra? Secure Boot är INTE en funktion från Microsoft, det är en funktion i UEFI.

  • UEFI allows firmware to implement a security policy

  • Secure boot is a UEFI protocol not a Windows 8 feature

  • UEFI secure boot is part of Windows 8 secured boot architecture

  • Windows 8 utilizes secure boot to ensure that the pre-OS environment is secure

  • Secure boot doesn’t “lock out” operating system loaders, but is a policy that allows firmware to validate authenticity of components

  • OEMs have the ability to customize their firmware to meet the needs of their customers by customizing the level of certificate and policy management on their platform

  • Microsoft does not mandate or control the settings on PC firmware that control or enable secured boot from any operating system other than Windows

http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/09/22/protecting-the-...

Och som vanligt så svarar du genom att pappegoja Microsoft, och Microsoft vill såklart bara väl.

Vad är nästa steg?

"UAC är inte korrekt konfigurerat"
"Ditt antivirus verkar inte vara Security essentials"
"Du har inte köpt några appar i store på över en vecka"
"Din bakgrundsbild är ful"

Microsoft ska rent ut sagt ge fan i om jag vill ha Secure Boot på eller av. En notifiering i action center eller en engångs-inforuta hade väl varit OK men ett vattenmärke är att gå långt långt över gränsen för vad jag anser är OK. Särskillt med tanke på att det är på som standard, och att stänga av det är då ett aktivt val. De flesta har det ju påslaget, och vet för den delen inte ens vad det, eller UEFI är, så vad är problemet med om erfarna användare vill stänga av det? Inget. Det finns inte något scenario där det skulle kunna orsaka problem som den som stänger av det inte är medveten om. Jävla trams.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och som vanligt så svarar du genom att pappegoja Microsoft, och Microsoft vill såklart bara väl.

Vad är nästa steg?

"UAC är inte korrekt konfigurerat"
"Ditt antivirus verkar inte vara Security essentials"
"Du har inte köpt några appar i store på över en vecka"
"Din bakgrundsbild är ful"

Microsoft ska rent ut sagt ge fan i om jag vill ha Secure Boot på eller av. En notifiering i action center eller en engångs-inforuta hade väl varit OK men ett vattenmärke är att gå långt långt över gränsen för vad jag anser är OK. Särskillt med tanke på att det är på som standard, och att stänga av det är då ett aktivt val. De flesta har det ju påslaget, och vet för den delen inte ens vad det, eller UEFI är, så vad är problemet med om erfarna användare vill stänga av det? Inget. Det finns inte något scenario där det skulle kunna orsaka problem som den som stänger av det inte är medveten om. Jävla trams.

Så Microsoft ska skita i om användarna har en säker dator eller inte? Vad är nästa steg, skippa alla säkerhetsfunktioner i Windows... låt virusen strömma in, skippa brandväggar, antivirus, säkerhetsuppdateringar och annat jävelskap som kan blockera trafik. Kör öppet bara, skippa lösenord för konton och låt alla på internet logga in på din dator via remote desktop och komma åt alla filer med fulla behörigheter att ta bort allt, ändra och hämta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...