Gick uppgraderingen till Windows 8.1 bra för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Installerade det, såg att det var ännu värre än windows 8, tydligen är bloatskräp något ms gillar, mer folders, genvägar och skräp precis överallt, mer och mer tvång att använda värdelös mail för kontot osv.

Installerade Windows 7 igen och är så förbannat nöjd.

Hur menar du? Jag både ladda ner och installera utan mitt live konto. När man sen ska "logga in" så väljer man att skapa nytt konto (tror det hete så, helt ologiskt i alla fall), sen väljer man använd befintligt konto. Men håller med att det är lite knepigt och lär fortsätta använda win 7 på den datorn jag använder till vardags.

Skrivet av dannesthlm:

- Ena datorn uppgraderade som det skulle, men efter det kunde jag inte connecta till internet, varken via wifi eller kabel. Efter att stängt av/slagit på det trådlösa ett antal gånger (som jag normalt använder), testat med kabel dragit in och ur en massa gånger så kom den upp till slut (på trådlösa).

- Andra datorn (som jag använder vid TV'n) "stallade" nedladdningen på vid ett tilfälle, gick igång igen efter att jag pausat och återstartat den.

Sen var jag också tvungen att dra ur nätverkskabeln på denna i samband med installationen pga att internet FUNGERADE. Med fungerande internet vägrar microsoft nämligen att förså att man faktiskt inte är intresserad av något annat än ett lokalt konto på datorn (som jag hade sedan tidigare), utan onlinedisk och att det krävs internet för att logga in.

Ett mysterium detta.

Jaså? för mig gick det bra. Dock fick man trycka på det min sagt ologiska alternativet skapa nytt konto, sen kunde man skippa live konto.

Undrar om strejf ser det som en feature eller inte

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Hahahahahaha.

Skrivet av Broken-arrow:

Hur menar du? Jag både ladda ner och installera utan mitt live konto. När man sen ska "logga in" så väljer man att skapa nytt konto (tror det hete så, helt ologiskt i alla fall), sen väljer man använd befintligt konto. Men håller med att det är lite knepigt och lär fortsätta använda win 7 på den datorn jag använder till vardags.

Jaså? för mig gick det bra. Dock fick man trycka på det min sagt ologiska alternativet skapa nytt konto, sen kunde man skippa live konto.

Undrar om strejf ser det som en feature eller inte

Jaha... ja logiskt lät det verkligen inte isf eftersom jag redan hade ett lokalt konto sedan tidigare. Detta fick jag också fick möjlighet att åter använda (först efter att internet dragits ur då...)

Permalänk
Medlem

Ja jag körde lokalt konto, men eftersom MS sätter mer och mer fokus på "app store" så är det i mina ögon ett klart tecken på vart dom vill gå.

Sen att 8.1 gjorde att man måste använda ännu MER regedit tweaks för att använda skiten är patetiskt.
Regedit ändringar för att få bort värdelösa Skydrive och "mappar" i utforskaren.
Liksom varför lägger dom till massa jävla skit utan valet att dölja dom, ms tvingar på en massa jädra skräp.

Dom gjorde så man kan välja att boota till desk i 8.1, men dom addar ännu mer skit som man inte kan välja att stänga av.

Men enligt strejf är det säkert en bra feature där man tvingas på saker som inte kan stängas av utan register "hack"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Ja jag körde lokalt konto, men eftersom MS sätter mer och mer fokus på "app store" så är det i mina ögon ett klart tecken på vart dom vill gå.

Sen att 8.1 gjorde att man måste använda ännu MER regedit tweaks för att använda skiten är patetiskt.
Regedit ändringar för att få bort värdelösa Skydrive och "mappar" i utforskaren.
Liksom varför lägger dom till massa jävla skit utan valet att dölja dom, ms tvingar på en massa jädra skräp.

Dom gjorde så man kan välja att boota till desk i 8.1, men dom addar ännu mer skit som man inte kan välja att stänga av.

Men enligt strejf är det säkert en bra feature där man tvingas på saker som inte kan stängas av utan register "hack"

Jag hittade hur man får bort mapparna men inte hur man får bort Skydrive helt, hittar dock hur man får bort den från utforskaren men inte hur man får bort skiten i grunden. :/ Vet du?

Permalänk
Avstängd

Problemet med att monterade nätverksdiskar inte monteras verkar ha löst med Windows 8.1. Alltså att man senare inte måste klicka fram dem i utforskaren.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Jag har förgäves försökt installera 8.1 i 2 dagar nu, får error 0x1900104 om utrymmesbrist på den "reserverade partitionen", som ska vara på 349MB men som bara är 100MB i mitt fall. Har tagit bort och återställt den med installationsverktyget, men när den skapas blir den fortfarande bara 100MB även om det finns massor med opartitionerat utrymme kvar. Nån som har en idé eller är det bara att formatera och installera om?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk

vet någon om dom fixat problemet med bankID i slutversionen? Mitt BankID slutade nämligen fungera helt plötsligt efter några dagar med windows 8.1 preview versionen..

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Fungerade alldeles utmärkt på stationära (W8 Pro), gick inte vägen på bärbara som kör MSDN-licens (W8 Pro).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej!

Det vore kul att få lite statistik kring uppgraderingen från 8.0 till 8.1, så till er som har uppgraderat... Hur gick det?

Förtydligande: Alternativ 3 betyder alltså att det inte gick något vidare.

Jajamensan, bara man lägger lite kärlek till det man gör går det som en dans!!!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danskjefel:

vet någon om dom fixat problemet med bankID i slutversionen? Mitt BankID slutade nämligen fungera helt plötsligt efter några dagar med windows 8.1 preview versionen..

Jag har aldrig haft problem med BankID, har du provat att installera om?

Permalänk
Medlem

allt gick bra förutom att jag inte har några fungerande drivrutiner för usb 3.0, så jag får vänta på att asus fixar det

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Jag har aldrig haft problem med BankID, har du provat att installera om?

ominstallation krävdes för mig.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Flopper:

ominstallation krävdes för mig.

Jag måste först och främst få ett nytt bankID då mitt gamla försvann, den sa att jag hade fel lösenord hela tiden trots att jag använde samma som tidigare (som funkade 2 dagar innan). Så jag kunde inte exportera det nu när jag formaterat datorn. Menmen, får väl se!

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Har bara uppdaterat på min Acer W700P tablet (med W8 Pro) än så länge, fick finfint. Gillar inte att den installerade automatiskt dock när jag inte var vid tableten, tänk om batteriet hade tagit slut mitt under installationen... De gamla drivrutinerna fungerar fint och Acer har tydligen varit snabba och släppt nya drivrutiner med som jag inte hunnit installera än.

När det gäller min Clevo laptop så har jag laddat ner men inte installerat än. Den har W8 som uppdaterats till W8 Pro (Add feature i kontrollpanelen) genom en Dreamspark(MSDNAA)-nyckel jag hade, var inga problem att få uppdateringen i alla fall trots att jag använt en sådan nyckel.

Blev lurad på mitt lokala konto under installationen, var lite trött och kunde inte se något alternativ så jag antog att jag var tvungen att köra på med mitt MS-konto. Gör mig inte så mycket dock, är ju trots allt en tablet. På laptopen behåller jag nog mitt lokala dock.

Permalänk
Avstängd

Högerklick och markering med mus blir konstigt efter viloläge. Annars inte mycket att klaga över... men det kommer nog. Mina USB3-drivrutiner fungerar på mitt Z77-kort från Asus.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk

Jag uppdaterade på min Asus UX32VD.. allt gick väl bra tills den startade om datorn och den började ladda mitt konto.. sen blir skärmen svart och den bara tuggar på min hårddisk.. kommer ingenstans.. den fastnar där bara.. skitbra.. jippie.. asbra uppdatering.. jag är väldigt nöjd.. NOT ! sämsta skiten på länge... vete fan vad jag ska göra nu

EDIT
Efter mkt meckande..kom jag in i felsäkert läge..tog mig typ 44försök.. avinstallerade nvidia drivers..startade om och nu ska jag bara smälla in nya drivrutiner så bör den funka..verkar iaf boota in i windows.

Visa signatur

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Permalänk
Medlem

Gick ganska smärtfritt. Tog en jävla tid att få ner uppdateringen bara. Var tvungen att installera om min handkontroll dessutom.

Permalänk
Medlem

Gick ganska bra. Hade dock 2 problem. Grafikdrivrutinen återställde inställningar och fick för sig att dra på overscan. Fixades i Catalyst Control Center.

Sedan ville den inte gå in i sömnläge/ sleep mode. Den startade upp igen så fort den gick ned. Följde då den är tråden.
http://www.eightforums.com/general-support/33221-windows-8-1-...
Gick ur Homegroup, stängde av ipv6 och att nätverket ska få väcka PCn. Nu fungerar sleep mode. Ganska underligt, men ser att folk haft detta sedan 8.1 preview...

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalmatinac:

Jag uppdaterade på min Asus UX32VD.. allt gick väl bra tills den startade om datorn och den började ladda mitt konto.. sen blir skärmen svart och den bara tuggar på min hårddisk.. kommer ingenstans.. den fastnar där bara.. skitbra.. jippie.. asbra uppdatering.. jag är väldigt nöjd.. NOT ! sämsta skiten på länge... vete fan vad jag ska göra nu

EDIT
Efter mkt meckande..kom jag in i felsäkert läge..tog mig typ 44försök.. avinstallerade nvidia drivers..startade om och nu ska jag bara smälla in nya drivrutiner så bör den funka..verkar iaf boota in i windows.

Efter egna problem så skulle jag tipsa om att dubbel kolla att windows update inte installerar gamla drivers automatiskt, gjorde det för mig fick samma problem.

Permalänk
Medlem

Fungerar ej att uppgradera för mig då jag stannat vid den blåa skärmen med win loggan o där får ett långt medelande med himla många siffror efter ett par 4 timmars väntande. Efter att ha försökt att installera efter ett par gånger går det fortfarande ej .Så med andra ord #%^€#%# med win 8.1

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Lego Master

Något enstaka Asus-program var tvunget att avinstalleras (AI Charger+ tror jag), och sen var vissa saker brutna efter installationen, bland annat Punkbuster till BF3 och BankID som jag måste installera om. Annars inte märkt nåt speciellt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Min installation gick ganska smärtfritt. Externa ljudkortet behövde installeras om, att det ens fungerar är en bonus, då det tog runt två år för tillverkarna att få det att fungera med Windows 7.

Avast behövde också en ominstallation, vilket var lite lurigt. jag behöver helt klart skaffa bättre rutiner för att se till att mitt virusskydd faktiskt är igång.

Skrivet av stormense:

Problemet med att monterade nätverksdiskar inte monteras verkar ha löst med Windows 8.1. Alltså att man senare inte måste klicka fram dem i utforskaren.

Yes, det där ser jag fram emot att få testa! Just nu bor både jag och datorn tillfälligt borta, så nu hitta inte nätverksdiskarna av helt andra själ

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Direkt efter installationen så låste sig datorn så behövde tvinga ner den men efter det så har allt funkat prima märker dock inte speciellt stor skillnad om jag ska vara ärlig, ända som jag märker är att det finns en startknapp men är ändå så van att dra ner i högra hörnet så spelar ingen direkt roll för mig.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Hedersmedlem

Inga problem mer än att mitt DFX Sound Enhancer fick ominstalleras.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fick ett djävligt knepigt fel, vid installationen fastnade jag vid svartskärm efter sista omstarten, det visade sig att windows bestämt sig för att använda min tv(som inte ens var igång) som primär skärm,så jag gjorde färdigt installationen på tv'n för att sedan ändra skärm i Geforce-inställningarna. Men så fort jag stänger av min tv så förvandlas min primära skärm till sekundär och skrivbordsikonerna mm försvinner, enda sättet att få det att fungera är att dra ut hdmi-kabeln till tv'n, då får jag tillbaka mitt skrivbord. Har dagsförska drivrutiner till mitt Geforce 560Ti, men inga inställningar där hjälper, vad fan kan ha hänt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Ja jag körde lokalt konto, men eftersom MS sätter mer och mer fokus på "app store" så är det i mina ögon ett klart tecken på vart dom vill gå.

Sen att 8.1 gjorde att man måste använda ännu MER regedit tweaks för att använda skiten är patetiskt.
Regedit ändringar för att få bort värdelösa Skydrive och "mappar" i utforskaren.
Liksom varför lägger dom till massa jävla skit utan valet att dölja dom, ms tvingar på en massa jädra skräp.

Dom gjorde så man kan välja att boota till desk i 8.1, men dom addar ännu mer skit som man inte kan välja att stänga av.

Men enligt strejf är det säkert en bra feature där man tvingas på saker som inte kan stängas av utan register "hack"

Whaaaaat? Använder Windows 8.1 och hittar ingen SkyDrive mapp? Vart finns den? Och vilka mappar i utforskaren är det du pratar om? Dom som visas när du trycker Windows knappen + E?

Permalänk
Relik 📜

Installationen gick smärtfritt på två stationära, men sämre på surfplattan. Intels GPU-drivrutiner för i alla fall Atom är åt helvete under 8.1, totalt trasiga. Finns redan minst ett dussin forumtrådar nätet över om bekymmer med olika enheter, allt från att komma ur viloläge till korrupta menyer. Själv har jag det förstnämnda - plattan vägrar vakna, får grafikfel och kraschar drivrutinen ibland. Bah.

https://twitter.com/emilakered/status/392380854661820416

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Whaaaaat? Använder Windows 8.1 och hittar ingen SkyDrive mapp? Vart finns den? Och vilka mappar i utforskaren är det du pratar om? Dom som visas när du trycker Windows knappen + E?

Ja skydrive mapp som finns i explorer, och alla idiotiska mappar som även finns i explorer som inte finns i windows 7, windows 8.

Måste register "hacka" för att få bort skräpet.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats uppdatera en ASUS VivoBook S550CB?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JimmieSan:

Ja skydrive mapp som finns i explorer, och alla idiotiska mappar som även finns i explorer som inte finns i windows 7, windows 8.

Måste register "hacka" för att få bort skräpet.

tycker det är bättre nu med skydrive.
kör dock inte lokalt konto inte med dagens uppkopplingar.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)