Skrivet av ludde.andersson:
I det läget jag befinner mig just nu så är det främst PR och informationsspridning som behövs, och där är jag i skriande behov av hjälp. Denna tråd har hjälp fantastiskt mycket, men det behövs på fler ställen. Vanliga kanalerna med spelsajter m.m. verkar inte så lovande. Har som sagt inte fått ett endaste kvitto på att mailen ens kommit fram, stendött. Men jag är öppen för tips och förslag vilket jag tycker ni redan gett mig mycket av.
Disclaimer: detta är enbart ur mitt perspektiv så som jag ser det, angående PR och hur & varför din PR utmaning verkar vara tuff. Du får tycka och göra vad du vill med detta inlägg. Det jag hoppas på, syftet med detta inlägg är att hjälpa dig på traven and shine some light från mitt perspektiv
För att kontakta och få respons från dessa kanaler som spelsajter, tidningar, radio och TV behöver du tillfredsställa vardera intresse och deras kunder/läsare/lyssnare/tittare... helt enkelt deras målgrupp. Din utmaning är att få deras intresse till ditt grymma projekt, gör du inte det så blir det inga svar och som du själv beskrev det "stendött". För att kunna göra detta behöver vi veta mer om vad vi ska handskas med först och "hur vi handskas med" kommer sedan därefter. Så jag kommer att skiva om "vad" nu och kör därefter "hur" senare på inlägget.
Vad du har gjort hittills här inne på Sweclockers:
Ur ett spel-teknisk (med extra extra extra betoning på teknisk) perspektiv har du väckt intresset hos oss, några här på Sweclockers. Sweclockers.com är en sida som tillhandahåller information om datateknik i den form av bl.a. nyheter, artiklar, forum m.m. för sina läsare. Ur denna målgrupp har du lyckats med att väcka intresse i forum delen. Anledningen till att denna tråd är så stor som den är, är en del p.g.a. brister i presentationen och därmed massor av frågor (från bl.a. mig) angående spelet från topp till tå. En annan större del av anledningen till trådens storlek är att det finns "teknisk kunniga" som förstår och kan läsa mellan raderna och finner ditt projekt intressant, till och med mycket intressant. Men som du själv sa om din bror, han förstod inte... inte lika bra som några av oss i.a.f. :).
För att gå vidare och bli mer som exempel en nyhet eller en artikel här på Sweclockers krävs det kanske bara mer exponering som ex. synas i andra kanaler... och detta, vilket i sin tur, innebär att Scaupa är i fokus för respektive kanaler och tillfredsställer deras målgrupp.
FZ:
Apropå andra kanaler, tar vi ett exempel som spelsajten FZ så är deras målgrupp och fokus lite annorlunda än Sweclockers. Givetvis finns det Sweclockers-medlemmar där med men FZ har inte samma fokus och målgrupp som Sweclockers. FZ tillhandahåller spelrelaterade-nyheter till dator och konsol med fokus ur spelarens intresse och perspektiv. FZs fokus idag är inte ur spelprogrammerarens och speltekniska intressen... än... (Den dag vi får ämnet programmering till att bli ett grundämne i skolan och enklare verktyg så kommer det att bli en naturlig förändring hos FZ tror jag )
P3 Spel:
Om vi tänker Radio tänker jag direkt och endast på P3 Spel, som är grymt kul att lyssna på. P3 Spel är ,så som de själva formulerar det, ett program som ur ett kulturperspektiv bevakar spelbranschen. Jag skulle addera och specificera beskrivningen med att säga P3 Spel går igenom spelrelaterade-nyheter, -händelser/-tävlingar, -release, -recensioner och med dagliga unika teman om hur branschen var, är och kommer att kunna bli. Dessa teman som ex. bossfighter, spelarfans, näthat/rage, ljus-/färg-sättning, realism, göra egna spel, hjältar, youtube, könsroller i spel m.m. Tips att lyssna på deras pods medan du har öronen fri och jobbar
Tidning:
Om vi tänker oss tidningar så har vi två stycken kategorier i Sverige. Vi har vanliga nyhetstidningar och sen har vi Aftonbladet....
För att göra det till nyhet eller reportage behöver du komma med en unik vinkel som skulle tilltala läsarna, vad denna vinkel skulle vara är valet ditt och fritt tillsammans med Journalisten men det måste innehålla och handla om Scaupa Och Ludde Och i spelbranschen, inte bara om Scaupa.
Exempel på vinklar utöver det självklara som att vara "störst, bäst och vackrast" kan vara som ex. nytt och banbrytande pionjär, mot alla odds, social mötesplats för människor tillsammans med kreativitet och samarbete, leka gud skapa världar.
Och sen har vi aftonbladet... där ska du vinkla det i stil som Spelet som gud glömde, Barn flyr verkligheten, Testa att döda din vän på låtsas.
Helt enkelt undvik aftonbladet om du skulle få för dig att lyssna på mig
TV:
Innan vi tänker oss TV så bör du ha kommit långt. Vinner du priser, säljer stort, din succé kopplas till antingen den växande ekonomiska spelbransch och export i Svergie, Minecraft och Notch eller till Oculus så kan du synas i TV i form av intervju eller reportage. Alternativt det du gör skulle vara passande till ett av TV-bolagets program och tema.
Nu när jag har lyst upp från mitt perspektiv med det ovan skrivna som bakgrund till det kommande mera praktiska delen av mitt inlägg undrar jag om you're still breathing? ;). Vi har pratat om "vad" vi handskas med och nu går vi över till "hur" vi ska handskas delen.
Jag personligen rekommenderar fokus på spelsajter och radio i första hand som steg 1. Om vi tänker Gamification och du låser upp första steget och levelar upp så kommer nästa kanal vara men på banan ;). Med detta sagt har jag några saker vi ska tänka på.
För att motta ska du först ge, i detta sammanhang som angår dig betyder det helt enkelt "presentera din idé"... vilket i sin tur innebär ju bättre anpassad presentation desto mer och bättre respons får du. Jag valde skriva "anpassad presentation" med betoning på anpassad för hänsyn till olika kanaler kräver egna anpassade presentationer av dig och Scaupa. Det vi ska ta fram är vad för material du behöver för att frambringa en presentation anpassad för valda kanal.
Spelsajter:
Här ska du möta spelare, så vad ska presenteras till spelare och vad spelaren ska exponeras av listas här.
Beskrivning av spelets premisser, "vara, inte vara och komma skall"
Vad spelmekaniken kan ge liv till (och död )
Hur de två sinnena syn och hörsel får spelaren att uppleva världen, grafisk och estetisk kvalité och känsla av närvaro i en scen (tänk pretty pictures)
Demonstration av spelet i formatet youtube. Här är gäller det både tech-demo och user created world (tänk betatestare/betaskapare)
Demonstration av spelet i formatet spelbar beta. En morot tillgänglig för den som bidrar till crowdfundingen
"Scaupa and You!" - Spelet Scaupas interaktion med spelaren och spelarens interaktion i det sociala.
Pedagogisk video-revy av Scaupa Alpha med tema "intryck och förväntningar"
Ljud! - ambient och sound
Radio, P3 Spel:
För att göra det enkelt, tänk spelsajter + din story och din vision i en intervju med tillsammans med Josef Fares entusiasm (han e go änna).
Jag tror att om din presentation kompletteras kommer du få det du har sagt att du är ute efter.
Jag har avslutningsvis några frågor till dig. Vill du komplettera din befintliga presentation baserad på listan ovan? Om så är fallet helt eller delvis, har du några eventuella hinder att nå dem?
Såhär tänker jag personligen, du kan skjuta från höften och hoppas på att du träffar någon kanal och lyckas eller så ser du till att designa en smart och tydlig plan med avsikt att du kommer att lyckas oavsett.
Om du skulle fråga mig vilket jag skulle välja av dessa två så skulle jag säga "den där med design", för det använder jag mig utav och personligen rekommenderar det