Nytt svenskt projekt "Scaupa" på Indiegogo

Permalänk
Skrivet av draztic:

Rallykalle i gamla 24 karat med Harald? !

Haha ja :).
Det var faktiskt i "rena rama sanningen". Harald var programledare för detta också.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Jag är helt med på problematiken. Visst vore en professionell PR-byrå det bästa, men kanske kan man hitta någon kapabel person här, eller någon som känner "någon"? Projektanställning eller som du säger delägare/procent på något sätt.
Det kanske räcker med ett par godhjärtade själar som hjälper dig för en liten slant eller eventuell berömmelse?

Skulle gärna vilja erbjuda mina tjänster men det vore inte schysst mot någon av oss då jag inte kan erbjuda det du vill ha.

Jag är jätteintresserad av hjälp och självklart vill jag betala för det. Jag kan ju betala per timme eller per uppdrag om det skulle passa. Om nån känner sig lämpad så hör bara av er så kan vi ju se om det skulle passa.

Permalänk
Skrivet av ludde.andersson:

Jag är tyvärr inte alls intresserad av den här typen av spel, men jag måste ändå säga att: jävlar vilken imponerande "engine" du har skapat! Stort lycka till!

Jag tycker 1-2 dollar för hela spelet är alldeles för lågt! Visst, jag förstår att du vill ligga lågt i pris, men ändå. Det kan få motsatt effekt också, då jag skulle tänka "vafan, fick de som var först det för 1 dollar och så ska jag betala 10 dollar?". Ologiskt, men så tänker många. Sätt 3 dollar som early bird eller något, och 10 dollar efter det. För 3 dollar skulle till och med jag betala, som inte är jätteintresserad av spelet i sig och verkligen inte har mycket pengar, men som är imponerad av vad du gjort. 3 dollar är en kaffe på stan liksom.

En sak till - lova att posta i den här tråden när du gjort en ny kampanj så man kan slänga in några slantar

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Jag är tyvärr inte alls intresserad av den här typen av spel, men jag måste ändå säga att: jävlar vilken imponerande "engine" du har skapat! Stort lycka till!

Jag tycker 1-2 dollar för hela spelet är alldeles för lågt! Visst, jag förstår att du vill ligga lågt i pris, men ändå. Det kan få motsatt effekt också, då jag skulle tänka "vafan, fick de som var först det för 1 dollar och så ska jag betala 10 dollar?". Ologiskt, men så tänker många. Sätt 3 dollar som early bird eller något, och 10 dollar efter det. För 3 dollar skulle till och med jag betala, som inte är jätteintresserad av spelet i sig och verkligen inte har mycket pengar, men som är imponerad av vad du gjort. 3 dollar är en kaffe på stan liksom.

En sak till - lova att posta i den här tråden när du gjort en ny kampanj så man kan slänga in några slantar

Tjena tooobe!
Tackar för dom vänliga orden :).
Riktigt bra tankar angående prissättningen. Många andra har också sagt att 1-2 är för lite, men du är inne på en linje där det faktiskt kan få motsatt effekt. Hmm 3 dollar är väl 20 kronor ungefär och det är kanske en bra nivå, billigt men ändå inte alltför långt ifrån 10 dollar.
Jag hojtar till så fort minsta lilla händer med projektet

Permalänk
Medlem

Tänkte på vad du skrev om att motorn "lätt" kan konverteras till Linux... SteamOS är i antågande, just sayin...

Permalänk
Skrivet av ludde.andersson:

Tjena tooobe!
Tackar för dom vänliga orden :).
Riktigt bra tankar angående prissättningen. Många andra har också sagt att 1-2 är för lite, men du är inne på en linje där det faktiskt kan få motsatt effekt. Hmm 3 dollar är väl 20 kronor ungefär och det är kanske en bra nivå, billigt men ändå inte alltför långt ifrån 10 dollar.
Jag hojtar till så fort minsta lilla händer med projektet

Jag skulle sätta 5 dollar som early bird, eller 3 dollar om du absolut tycker att du vill vara billig och schysst mot de allra första supporters. Och färre än 1000. Eller en kombination, första 500 för 3 dollar, nästa 500 för 5 dollar och efter det får alla betala 10 dollar. Då blir stegen mellan nivåerna inte så branta.

Och som sagt - se till att har höga nivåer ända från början. "Betala 30 dollar och få samma som 10 dollar men stötta spelet lite extra". Typ 1000 dollar och du får direkt input med idéer och ditt namn som "Executive producer" eller nåt, du fattar grejen. 100 dollar och du får namnge något i spelet, eller liknande. Titta på andra "kickstarters" och se vad de gjort. Plötsligt dyker det upp någon med så mycket pengar att de inte vet vad de ska göra med dem, och vill stötta ditt spel. Då måste möjligheten finnas enkelt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Haha ja :).
Det var faktiskt i "rena rama sanningen". Harald var programledare för detta också.

Haha, herregud.. Det minns jag än idag, var bara barnet då. Shit vad jag gillade Rallykalle! Nästan så man får donera lite extra bara för att du är bror med en sån legend!

Edit: Förövrigt tycker jag att du kan sätta $5 på ditt projekt. Tar man på tok för lite för sitt spel så tycker jag att det känns som att utvecklaren inte tror på sitt eget projekt och då drar jag öronen åt mig.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Skrivet av draztic:

Haha, herregud.. Det minns jag än idag, var bara barnet då. Shit vad jag gillade Rallykalle! Nästan så man får donera lite extra bara för att du är bror med en sån legend!

Edit: Förövrigt tycker jag att du kan sätta $5 på ditt projekt. Tar man på tok för lite för sitt spel så tycker jag att det känns som att utvecklaren inte tror på sitt eget projekt och då drar jag öronen åt mig.

jag var tvungen att ringa honom och berätta, han tyckte det var jättekul.
Nä det är risken med ett för billigt pris. Men samtidigt så måste man ju sätta det i relation till andra stora spel som kostat hur mycket som helst att ta fram. Tycker 10 dollar är lagom och prisvärt. 3 dollar var ju för en kampanj till dom 500-1000 första. Genom att hålla kostnaderna nere så kan det ju ändå gå runt om allt går väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Och som sagt - se till att har höga nivåer ända från början.

Jepp, kan bara hålla med om det du skrev efter detta! Ge folk chansen att engagera sig och trycka in lite extra om de vill
(vågar du kan du ju låta de som bidrar xxx kr få del av tidiga builds och ge input via mejl eller ett utvecklarforum nånstans)

Bra input i tråden!

Skrivet av ludde.andersson:

Kul att du gillade den :)!
Ja det är nog bästa sättet att nå många snabbt. Mitt problem är att jag inte har en tillräckligt spelbar version ännu, det tar tid och pengar jag inte har. Fundingen hade gett mig just detta. Så fort jag har något spelbart så kommer jag att försöka mig på ditt förslag.

Moment 22

*edit*
Jag uppdaterade första inlägget lite med de videos som förekommit i tråden. (plus skrev att kampanjen är inaktiv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Stort tack Roger!
Smart tänkt med att ändra i första inlägget, det är ju dit alla kommer som inte sett tråden innan.

Jättekul med all hjälp, tack till alla

Permalänk
Skrivet av Roger W:
Skrivet av ludde.andersson:

Får börja med en skogsbild som jag har många av...

http://scaupa.net/wp-content/uploads/2013/09/scaupa_forest.jp...

Ååh tänk om skogarna i Skyrim kunde se så där täta och mysiga ut..

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Tips till dig Ludde:
Skaffa en egen YouTube-kanal för Scaupa där du lägger upp t.ex. trailers och längre demos.
Skaffa en Facebook för Scaupa (om du redan har en får du gärna länka).
Ansträng dig för att komma på Kickstarter!

Har du kollat upp alternativ till Indiegogo? T.ex:
https://www.fundedbyme.com/en/ (Svensk)
eller möjligtvis
http://www.patreon.com/ (fast kanske mer för andra ändamål?)

Jag hoppas du lyckas komma ut med ett speldemo och längre videos. Tänk på att ett bra speldemo kan hjälpa dig genom att andra kan göra trailers + om du lyckas få en känd youtubare (tex. nämnda; PewDiePie och OfficialNerdCubed) att göra ett gameplay kommer det att ge dig mer followers. Personligen skulle jag vilja ha lite bilder i 1920*1080 att sätta som skrivbordsbakgrunder då grafiken är underbar.

Vad är dina tankar om musik och ljud till spelet? Enligt mig så består en stor del av spelet av musiken och atmosfären.
När jag var ung älskade jag spelet "Myst", om du inte har träffat på det rekommenderar jag dig att testa spela det då bröderna Miller fått en atmosfär så unik att man inte kan sluta spela det. Temalåten utmärker Myst från alla de spel jag spelat under min ungdom.

Tredje myst-spelets tema är också speciellt:

(Sedan finns teman från t.ex. Mirrors Edge, Mario, Minecraft osv.)

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Hej ElectricPulze,
Bra frågor!
Just nu sitter jag på jobb och har lite svårt att svara :), men så fort jag kommer hem så skriver jag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Lägg gärna stöd för Oculus rift så blir jag glad.

Håller med, inte för att jag har en Occulus själv, men kan tänka mig att det skulle vara ganska coolt

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Skrivet av ElectricPulze:

Tips till dig Ludde:
Skaffa en egen YouTube-kanal för Scaupa där du lägger upp t.ex. trailers och längre demos.
Skaffa en Facebook för Scaupa (om du redan har en får du gärna länka).
Ansträng dig för att komma på Kickstarter!

Har du kollat upp alternativ till Indiegogo? T.ex:
https://www.fundedbyme.com/en/ (Svensk)
eller möjligtvis
http://www.patreon.com/ (fast kanske mer för andra ändamål?)

Jag hoppas du lyckas komma ut med ett speldemo och längre videos. Tänk på att ett bra speldemo kan hjälpa dig genom att andra kan göra trailers + om du lyckas få en känd youtubare (tex. nämnda; PewDiePie och OfficialNerdCubed) att göra ett gameplay kommer det att ge dig mer followers. Personligen skulle jag vilja ha lite bilder i 1920*1080 att sätta som skrivbordsbakgrunder då grafiken är underbar.

Vad är dina tankar om musik och ljud till spelet? Enligt mig så består en stor del av spelet av musiken och atmosfären.
När jag var ung älskade jag spelet "Myst", om du inte har träffat på det rekommenderar jag dig att testa spela det då bröderna Miller fått en atmosfär så unik att man inte kan sluta spela det. Temalåten utmärker Myst från alla de spel jag spelat under min ungdom.
http://www.youtube.com/watch?v=VVdfgFr2-EU

Tredje myst-spelets tema är också speciellt:
http://www.youtube.com/watch?v=XFw0gbQk23M

(Sedan finns teman från t.ex. Mirrors Edge, Mario, Minecraft osv.)

Jo kickstarter hade varit det bästa men efter att ha kollat runt lite så blir det nog indiegogo ändå.
Skickade email till ett företag som startat på kickstarter från sverige, men dom hade en i projektet som bodde i US.
Jag har fått tips på hur man skulle kunna starta bolag i UK av några av er men jag känner att jag kan för lite för att hoppa på detta.

Jag har en youtube kanal faktiskt
http://www.youtube.com/channel/UCCD_5svIF87jzu9BI_ac31g

Speldemo hade varit det bästa men för att få ihop en spelbar version så krävs det en del pengar och tid, vilket jag tyvärr har ont om. Detta är en av sakerna kampanjen skulle möjliggöra.

Ljudet är enormt viktigt, både effekter och bakgrundslåtar. scaupa är ju ett lite annorlunda koncept, uppdelat i två tydliga grupper. Den ena är när du bygger ditt scaupia(värld+äventyr) och det andra är när du besöker/spelar andras scaupias. När du bygger så kommer det finnas ljudeffekter samt bakgrundsljud precis som ett vanligt spel, men ljudet som spelas upp när du besöker någons scaupia bestäms av personen som skapat denna. Alltså det är du som kreatör som väljer ljud som ska spelas upp när någon "spelar" ditt lilla äventyr.

Permalänk

En film med webcam strömning, detta gör att ni kan skapa "live" input i era världar/scaupia.
Lite bättre upplösning

Permalänk

En med en film som strömmas. Kan hantera dom flesta format och längd.
På detta sätt kan man göra roliga "banners" eller liknande.
Man kan även tänka sig att man placerar ut videoskyltar med läskiga scener i sin värld.
Bygg en värld, exempelvis i skogen, som är mörk och skum. Placera lite videoskyltar som triggas när du kommer nära dom. Dessa filmer kan då innehålla nån läskig scen eller liknande. Trigga även webkameran så att den spelar in besökaren för att få roliga småfilmer med besökarens miner när denne blir skrämd. Givetvis så bestämmer besökaren om denne vill bli inspelad. Ovanstående är bara exempel på vad som är möjligt, det är mest fantasin som sätter gränser.

Permalänk
Medlem

Klurigt!
... kan du förresten även sätta ut "kameror" i spelvärlden, som visar en annan del av samma värld? (eller kanske till och med portaler, a'la Portal 1+2)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Klurigt!
... kan du förresten även sätta ut "kameror" i spelvärlden, som visar en annan del av samma värld? (eller kanske till och med portaler, a'la Portal 1+2)

Tjena Roger!
Ja det går det med, bra att du tog upp det. Du kan alltså låta en virtuell kameras inspelning spelas upp i en annan del, men det är kanske det du menar med portaler :). Du kan också låta dessa triggas vid olika situationer. Dessa strömmar kan också skickas vidare över nätet och fångas upp av en textur i ett annat spel... :). På så vis så är det möjligt att länka flera världar via videoströmmar.

Ska göra ett litet demo på detta.

Men det är viktigt att tillägga att detta bara är olika verktyg för att göra det möjligt för en kreatör att hitta på finurliga och coola saker. Vill man inte använda videohantering alls så skippa bara dessa funktioner.

Permalänk
Medlem

Min första tanke ang. webcam texture är att man skall kunna använda den på spelarens avatar/karaktär.
Visst kan det vara så att man kanske vill enbart visa webcam texturen till sina vänner och annan default textur till resterande... men det får du lösa senare

Efter att ha läst det du har skrivit i denna tråd, utgår jag från denna tråd och undrar vad för hjälp och förberedelser du behöver innan du vill köra igång din crowdfunding? Kan det vara så att du önskar konkreta tips och upplägg för t.ex. olika bidragsnivåer för crowdfunding, hjälp med ordna PR, lista ut vilka funktioner bör och inte bör vara med till 1.0, önskar frivilla alpha/beta-testare, vill veta hur din vision av spelet kanske kommer att mottags av dina kunder, eller kanske bara något som lite tid och en schysst hejarklack?

Kan det vara så att du har en todo lista som du vill avverka innan du kör igång din crowdfunding eller har du funderingar som vi kan kanske hjälpa till med?
Helt enkelt vad kan vi göra för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

Tjena Roger!
Ja det går det med, bra att du tog upp det. Du kan alltså låta en virtuell kameras inspelning spelas upp i en annan del, men det är kanske det du menar med portaler :).

Hmm, med "spelas upp" menar du då en videoström eller en rendering? Jag tänkte mig en kameravy som renderas av spelmotorn, som visar en vy från någon annan del av spelvärlden. (vilket kostar mer? rendera vyn eller generera en videoström?)

...

En portal som jag definierar den, är en "kameravy" renderad av spelmotorn som man kan kliva in i och hamna där i vyn du visar (det gjordes redan i första Unreal-spelet tror jag, men är populariserat i spelet Portal 1 och 2)
Men nu snackar vi lite överkurs (känns inte som prio i spelmotorn, men jag var nyfiken på vad den klarar av)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm, med "spelas upp" menar du då en videoström eller en rendering? Jag tänkte mig en kameravy som renderas av spelmotorn, som visar en vy från någon annan del av spelvärlden. (vilket kostar mer? rendera vyn eller generera en videoström?)

...

En portal som jag definierar den, är en "kameravy" renderad av spelmotorn som man kan kliva in i och hamna där i vyn du visar (det gjordes redan i första Unreal-spelet tror jag, men är populariserat i spelet Portal 1 och 2)
Men nu snackar vi lite överkurs (känns inte som prio i spelmotorn, men jag var nyfiken på vad den klarar av)

Jo vi menar samma sak, jag kanske uttryckte mig lite luddigt(:)). Det jag menade med "via nätet" var att man kan skicka denna "capture", som den virtuella kameran tar, till andra datorer och inte bara internt i samma spel. Detta ger då en lite annorlunda portaleffekt vilket möjliggör att kunna besöka andras världar på ett nytt sätt.
Men precis som du är inne på så är detta inte prioriterat i första versionen, men där finns fullt stöd i motorn för just tekniken bakom.

Permalänk
Skrivet av SolidReactor:

Min första tanke ang. webcam texture är att man skall kunna använda den på spelarens avatar/karaktär.
Visst kan det vara så att man kanske vill enbart visa webcam texturen till sina vänner och annan default textur till resterande... men det får du lösa senare

Efter att ha läst det du har skrivit i denna tråd, utgår jag från denna tråd och undrar vad för hjälp och förberedelser du behöver innan du vill köra igång din crowdfunding? Kan det vara så att du önskar konkreta tips och upplägg för t.ex. olika bidragsnivåer för crowdfunding, hjälp med ordna PR, lista ut vilka funktioner bör och inte bör vara med till 1.0, önskar frivilla alpha/beta-testare, vill veta hur din vision av spelet kanske kommer att mottags av dina kunder, eller kanske bara något som lite tid och en schysst hejarklack?

Kan det vara så att du har en todo lista som du vill avverka innan du kör igång din crowdfunding eller har du funderingar som vi kan kanske hjälpa till med?
Helt enkelt vad kan vi göra för dig?

Otroligt vänligt att erbjuda hjälp på detta sätt, tack :)!
Rent konkret så är min plan just nu att sätta ihop en video som beskriver spelmomenten. När den är klar så kommer en ny funding kampanj dras igång. Om det går vägen så kommer jag att behöva hjälp i form av testare osv precis som du är inne på, och då är du hjärtligt välkommen :). I det läget jag befinner mig just nu så är det främst PR och informationsspridning som behövs, och där är jag i skriande behov av hjälp. Denna tråd har hjälp fantastiskt mycket, men det behövs på fler ställen. Vanliga kanalerna med spelsajter m.m. verkar inte så lovande. Har som sagt inte fått ett endaste kvitto på att mailen ens kommit fram, stendött. Men jag är öppen för tips och förslag vilket jag tycker ni redan gett mig mycket av.

Tycker det är kul att du nämner webcam på avatarerna. Det är faktiskt den första egenskapen jag tänkte mig för scaupas avatarer och är faktiskt en av anledningarna till att det faktiskt finns avatarer. Jag ville ha ett sätt att mötas i världen och faktiskt "se" varandra på riktigt. Tror det kan ge en mycket bättre närvarokänsla. Det räcker inte med en 2d-hud som ligger i hörnet på skärmen utan jag tror det ger mer om bilden faktiskt sitter på kroppen du rör dig med. Du kan "peka" på saker och ting i världen och direkt förstå vad denne syftar på. Där finns andra features med avatarerna som jag inte riktigt har tagit upp ännu, men jag får ta det när jag kommer hem :).

Permalänk

Hör av dig till FZ när du har lite mer tyngre filmer som visar faktiskt game-play.
Då tror jag säkert de gör ett litet reportage.

Kan de lägga krönikor om feminism och rescensioner om andra indie-spel borde de ju kunna hjälpa dig.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Man blir ju sugen. Vill donera, men eftersom jag bara kör linux så vill man ju ha en sån version

Permalänk
Skrivet av sork01:

Man blir ju sugen. Vill donera, men eftersom jag bara kör linux så vill man ju ha en sån version

Linux version är faktiskt planerad, dock inte som första version :). Ska lägga ut linux pingvinen(glömt vad den heter) på hemsidan jämte OpenGL och windows.
Finns inget i motorn som är hårt knutet till windows faktiskt. Dom delar som är beroende ligger i separata "moduler" och är abstraherade.

Permalänk
Skrivet av lucifer579:

Hör av dig till FZ när du har lite mer tyngre filmer som visar faktiskt game-play.
Då tror jag säkert de gör ett litet reportage.

Kan de lägga krönikor om feminism och rescensioner om andra indie-spel borde de ju kunna hjälpa dig.

Jo det är sant :).
Problemet som jag uppfattar det är att det inte går att få tag i personerna och prata eller skriva till dom. Som det är nu så vet jag som sagt inte ens om dom fått mina meddelanden. Helst hade jag velat prata med dom i telefon, lite lättare än att sitta och skriva.

Permalänk

Lite is...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ludde.andersson:

I det läget jag befinner mig just nu så är det främst PR och informationsspridning som behövs, och där är jag i skriande behov av hjälp. Denna tråd har hjälp fantastiskt mycket, men det behövs på fler ställen. Vanliga kanalerna med spelsajter m.m. verkar inte så lovande. Har som sagt inte fått ett endaste kvitto på att mailen ens kommit fram, stendött. Men jag är öppen för tips och förslag vilket jag tycker ni redan gett mig mycket av.

Disclaimer: detta är enbart ur mitt perspektiv så som jag ser det, angående PR och hur & varför din PR utmaning verkar vara tuff. Du får tycka och göra vad du vill med detta inlägg. Det jag hoppas på, syftet med detta inlägg är att hjälpa dig på traven and shine some light från mitt perspektiv

För att kontakta och få respons från dessa kanaler som spelsajter, tidningar, radio och TV behöver du tillfredsställa vardera intresse och deras kunder/läsare/lyssnare/tittare... helt enkelt deras målgrupp. Din utmaning är att få deras intresse till ditt grymma projekt, gör du inte det så blir det inga svar och som du själv beskrev det "stendött". För att kunna göra detta behöver vi veta mer om vad vi ska handskas med först och "hur vi handskas med" kommer sedan därefter. Så jag kommer att skiva om "vad" nu och kör därefter "hur" senare på inlägget.

Vad du har gjort hittills här inne på Sweclockers:
Ur ett spel-teknisk (med extra extra extra betoning på teknisk) perspektiv har du väckt intresset hos oss, några här på Sweclockers. Sweclockers.com är en sida som tillhandahåller information om datateknik i den form av bl.a. nyheter, artiklar, forum m.m. för sina läsare. Ur denna målgrupp har du lyckats med att väcka intresse i forum delen. Anledningen till att denna tråd är så stor som den är, är en del p.g.a. brister i presentationen och därmed massor av frågor (från bl.a. mig) angående spelet från topp till tå. En annan större del av anledningen till trådens storlek är att det finns "teknisk kunniga" som förstår och kan läsa mellan raderna och finner ditt projekt intressant, till och med mycket intressant. Men som du själv sa om din bror, han förstod inte... inte lika bra som några av oss i.a.f. :).
För att gå vidare och bli mer som exempel en nyhet eller en artikel här på Sweclockers krävs det kanske bara mer exponering som ex. synas i andra kanaler... och detta, vilket i sin tur, innebär att Scaupa är i fokus för respektive kanaler och tillfredsställer deras målgrupp.

FZ:
Apropå andra kanaler, tar vi ett exempel som spelsajten FZ så är deras målgrupp och fokus lite annorlunda än Sweclockers. Givetvis finns det Sweclockers-medlemmar där med men FZ har inte samma fokus och målgrupp som Sweclockers. FZ tillhandahåller spelrelaterade-nyheter till dator och konsol med fokus ur spelarens intresse och perspektiv. FZs fokus idag är inte ur spelprogrammerarens och speltekniska intressen... än... (Den dag vi får ämnet programmering till att bli ett grundämne i skolan och enklare verktyg så kommer det att bli en naturlig förändring hos FZ tror jag )

P3 Spel:
Om vi tänker Radio tänker jag direkt och endast på P3 Spel, som är grymt kul att lyssna på. P3 Spel är ,så som de själva formulerar det, ett program som ur ett kulturperspektiv bevakar spelbranschen. Jag skulle addera och specificera beskrivningen med att säga P3 Spel går igenom spelrelaterade-nyheter, -händelser/-tävlingar, -release, -recensioner och med dagliga unika teman om hur branschen var, är och kommer att kunna bli. Dessa teman som ex. bossfighter, spelarfans, näthat/rage, ljus-/färg-sättning, realism, göra egna spel, hjältar, youtube, könsroller i spel m.m. Tips att lyssna på deras pods medan du har öronen fri och jobbar

Tidning:
Om vi tänker oss tidningar så har vi två stycken kategorier i Sverige. Vi har vanliga nyhetstidningar och sen har vi Aftonbladet....
För att göra det till nyhet eller reportage behöver du komma med en unik vinkel som skulle tilltala läsarna, vad denna vinkel skulle vara är valet ditt och fritt tillsammans med Journalisten men det måste innehålla och handla om Scaupa Och Ludde Och i spelbranschen, inte bara om Scaupa.
Exempel på vinklar utöver det självklara som att vara "störst, bäst och vackrast" kan vara som ex. nytt och banbrytande pionjär, mot alla odds, social mötesplats för människor tillsammans med kreativitet och samarbete, leka gud skapa världar.
Och sen har vi aftonbladet... där ska du vinkla det i stil som Spelet som gud glömde, Barn flyr verkligheten, Testa att döda din vän på låtsas.
Helt enkelt undvik aftonbladet om du skulle få för dig att lyssna på mig

TV:
Innan vi tänker oss TV så bör du ha kommit långt. Vinner du priser, säljer stort, din succé kopplas till antingen den växande ekonomiska spelbransch och export i Svergie, Minecraft och Notch eller till Oculus så kan du synas i TV i form av intervju eller reportage. Alternativt det du gör skulle vara passande till ett av TV-bolagets program och tema.

Nu när jag har lyst upp från mitt perspektiv med det ovan skrivna som bakgrund till det kommande mera praktiska delen av mitt inlägg undrar jag om you're still breathing? ;). Vi har pratat om "vad" vi handskas med och nu går vi över till "hur" vi ska handskas delen.

Jag personligen rekommenderar fokus på spelsajter och radio i första hand som steg 1. Om vi tänker Gamification och du låser upp första steget och levelar upp så kommer nästa kanal vara men på banan ;). Med detta sagt har jag några saker vi ska tänka på.
För att motta ska du först ge, i detta sammanhang som angår dig betyder det helt enkelt "presentera din idé"... vilket i sin tur innebär ju bättre anpassad presentation desto mer och bättre respons får du. Jag valde skriva "anpassad presentation" med betoning på anpassad för hänsyn till olika kanaler kräver egna anpassade presentationer av dig och Scaupa. Det vi ska ta fram är vad för material du behöver för att frambringa en presentation anpassad för valda kanal.

Spelsajter:
Här ska du möta spelare, så vad ska presenteras till spelare och vad spelaren ska exponeras av listas här.

  • Beskrivning av spelets premisser, "vara, inte vara och komma skall"

  • Vad spelmekaniken kan ge liv till (och död )

  • Hur de två sinnena syn och hörsel får spelaren att uppleva världen, grafisk och estetisk kvalité och känsla av närvaro i en scen (tänk pretty pictures)

  • Demonstration av spelet i formatet youtube. Här är gäller det både tech-demo och user created world (tänk betatestare/betaskapare)

  • Demonstration av spelet i formatet spelbar beta. En morot tillgänglig för den som bidrar till crowdfundingen

  • "Scaupa and You!" - Spelet Scaupas interaktion med spelaren och spelarens interaktion i det sociala.

  • Pedagogisk video-revy av Scaupa Alpha med tema "intryck och förväntningar"

  • Ljud! - ambient och sound

Radio, P3 Spel:
För att göra det enkelt, tänk spelsajter + din story och din vision i en intervju med tillsammans med Josef Fares entusiasm (han e go änna).

Jag tror att om din presentation kompletteras kommer du få det du har sagt att du är ute efter.
Jag har avslutningsvis några frågor till dig. Vill du komplettera din befintliga presentation baserad på listan ovan? Om så är fallet helt eller delvis, har du några eventuella hinder att nå dem?

Såhär tänker jag personligen, du kan skjuta från höften och hoppas på att du träffar någon kanal och lyckas eller så ser du till att designa en smart och tydlig plan med avsikt att du kommer att lyckas oavsett.
Om du skulle fråga mig vilket jag skulle välja av dessa två så skulle jag säga "den där med design", för det använder jag mig utav och personligen rekommenderar det

Permalänk

Grymt måste jag säga, grafiken är enligt mig i klass med vilken stortitel som hälst Otroligt att du gjort detta själv, jag hoppas verkligen att du gör någonting av detta. Jag tror personligen att du skulle kunna få in mycket mer pengar på kickstarter då det som andra redan sagt skapat ett namn för sig, jag visste ärligt talat inte om att det fanns fler liknande sidor. Jag tror säkert att swec redaktionen skulle kunna göra en nyhet om du satte ihop något lite klipp eller demo Lycka till i alla fall, jag hoppas att det går vägen för dig!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - RX 6950 XT - Corsair vengeance 2x16 Gb - Corsair AX 760w [/B]