Rykte: Panasonic lägger ned produktionen av plasma-tv

Permalänk
Medlem

Verkligen trist om det är sant! Är skitnöjd med min Plasma från Panasonic (ST50). Film är bäst på plasma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Dom satsar på framtiden, förvånar mig inte.
Plasma är ju rätt strömsugande TV en av anledningarna till att jag inte köpte en Plasma & istället gick på 3DLED, men svärtan hos plasma och den höga HZ,n är ju givetvis märkbart.

Tycker du? om du har en plasma tv på 50" som drar 152w blir det hela 360kr/år om du tittar tio timmar om dagen

Jäklar alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Jag tror att du blandar ihop Pioneer och Panasonic. Pioneer sslutade att tillverka Plasma-apparater för ett par år sedan när de var marknadsledande på området, lite samma situation som Panasonic nu befinner sig i.

Ahh så är det nog. Tack

Permalänk
Medlem

Efter två Panasonic Plasmor 37 och 46" gick jag över till Philips 58"LCD med full back LED http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=964344 som kör lokal dimming, i vilken svärtan är rent häpnadsväckande men den har mycket snävare tittvinklar, så i mitt tycke har båda teknikerna för och nackdelar. Rätt synd dock om Panasonic lägger ner Plasma.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Låter bra, blir bara lättare att välja tv om plasma försvinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil_ape:

Extremt bra svärta och väldigt naturliga färger. Absolut ingen clouding. Dessutom billigare, både vid större storlekar och bättre bildkvalitet.

Nackdelar är att bilden kan bränna fast (jo, det kan hända än idag, jag har börjat få spår där undertexterna ligger) och lägre ljusstyrka, så man vill helst mörklägga rummet eller titta på natten.

Tror du ska ta och kalibrera din tv (gärna med en hw kalibrator), låter som du har på tok för hög kontrast om du får spår efter undertexterna.

Låter väldigt konstigt att den skulle vara så ljussvag, har min kontrast (ljusreglage ) på 74 och hamnar på 35ftl = 119cd/m^2 (IRE100)

Bra guide: http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=10457

Skrivet av Megacrash:

Låter bra, blir bara lättare att välja tv om plasma försvinner

Du menar att inte köpa någon alls ?

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

I flertalet år har folk sagt att de ska lägga ner "nästa år". Tror själv inget förrän insidern säger att det är så. Enligt honom har LCD inte högre marginal än plasma. OLED använder väl samma maskiner som LCD och borde i så fall bytas ut före plasma? Vilket ifs kanske redan sker då de kör mer(?) outsourcing nu.

Något att tänka på.
Samsung har skippat 6000 och 7000 serien detta år för plasma. Panasonic har kvar sina ST och GT.
Panasonic/SONY OLED borde vara billigare att tillverka än de Koreanska(Samsung/LG) varianterna.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd storrensad*

Ett trollinlägg samt alla efterföljande svar borttagna.

Om man inte gillar en teknik/produkt får man gärna argumentera för det, men inlägg i stil med den här tekniken är sämst! är inte på den nivå vi önskar i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Sitter på en Panasonic TX-P50ST50Y sen nån månad tillbaka, riktigt nöjd förutom lite småsaker. Tråkigt att höra att dem upphör tillverkningen men lite plåster på såren är ju att jag slipper känna ha-begär till nästkommande årsmodeller

Kommer inte byta upp mig förrän 4k OLED är etablerat.

Samma här.
Tappade hakan när jag kollade på The Hobbit i 1080p på tvn, helt obeskrivligt vilken bra bild!
Får väl hoppas att de pressar sig fram på OLED fronten då och trycker undan de andra mjölkarna!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Köpte en Panasonic-plasma för ett par år sen men bytte ut den mot en Samsung-LCD för liknande pris då jag inte kunde stå ut med det fruktansvärda surret som plasmor har (går ju överleva när man kikar på film men ska man surfa på TV:n utan något ljud får jag huvudvärk). Gick inte jämföra bilden, inte ens på samma planet.

Ska köpa ny TV till sommaren och hade det inte varit för surret hade jag solklart köpt en Panasonic-plasma, men nu får det bli en lite finare LG LCD. Hemskt tråkigt dock att de lägger ner, för den som inte ska joxa med att koppla till dator eller så utan faktiskt använda TV:n som en TV så krossar ju plasma allt, och panasonic är ju solklart bäst.

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa en riktigt bra vilken ska man köpa då 50-55 tum? länka gärna någon

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Om man ska köpa en riktigt bra vilken ska man köpa då 50-55 tum? länka gärna någon

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/NeoPlas...

Denna om du inte har någon prisgräns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avenger80:

Tänkte runt 15000 k så bra som möjligt internett trams i tvn behövs inte.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1177819

Är denna något att ha? som sakt går man jag har en dator inkopplad så behöver inte internet i tvn känns bara onödigt att lägga pengar på det

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Nu finns det som allt annat, även skitplasma. Och har man sett "många plasmor" genom åren (eller heter det "flera plasma" ) så har man kanske inte sett dom bästa.
Hur som helst, så upplever jag en ny plasma som en trevligare upplevelse när det gäller filmtittande. än en dyrare LED.

Edit/ varför allt fetstilta? Vi ser vad du skriver ändå

Eller så kanske man har sett "Plasmor" i alla prisgrupper och märken och upplever detta flimmer på alla plasmor...har du möjligtvis hört att vi människor är olika och uppfattar/känner saker olika ? jag och många med mej upplever att plasma tekniken har otroligt jobbigt flimmer, thats it !

onödig bold
Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Befattar mig inte med LCD/LED, har fortfarande inte sett en enda modell med normal bild. Å andra sidan vill ju folk ha apparater med helt vansinnig färgvisning och så mycket "bildförbättrare" påslaget som möjligt. Var hemma hos en polare som stolt visade upp sin nya Sony 55" LED och det var det jävligaste jag sett. Han tyckte bilden var fantastisk medans jag enbart såg hur förstörda filmerna såg ut på denna. Efter att jag stängt av alla filter å skit så tyckte han att jag förstört bilden. Jag har gett upp hoppet om folk, det viktiga är att Tv:n är tunn resten skiter de i...

Haha ja, detta har nog de flesta entusiaster/någorlunda insatta folk med "Svensson"-kompisar råkat ut för.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk

Klart tråkigt i så fall, men inte helt oväntat. Plasma ger ju helt klart bäst bild. LCD med LED-dioder ger så jedra skarp bild att man får ont i ögonen. Men vad jag hört så kommer Samsung köra sista varvet med plasma i år de med. Detta kanske redan var sista modellerna (E-serien). Kommer inte riktigt ihåg vad som sagts där.

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

Alltså hur kan plasma TV:es vara så billiga jämfört med Led/LCD

T.ex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216205

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trocaderon:

Alltså hur kan plasma TV:es vara så billiga jämfört med Led/LCD

T.ex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216205

De är ju generellt sett inte billiga och de billigare modeller är ju 1366x768-paneler som är dyrare än de billigare LCD/LCD-LED maskinerna med fullhd trotts att elladorna vill lura på kunderna dessa. Just på 50" så är plasmor billiga däremot. Du får gå ner till 46-47" på LCD för att få runt samma pris, men då får du fler funktioner inbyggda eller gå upp till 50" med 100Hz+, DVB-T2 från 7000:-. Allt beror väl på vad folk vill ha, själv vill jag inte ha en stor lågupplöst tv. Kan inte säga att jag gillar 60Hz plasmor heller. Du måste ju upp till 2012 års Panasonic för att få någon kvalité. Priset är helt jämförbart med LCD-tvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Tråkigt, Pioneer var rikitigt bra och Panasonic gjorde en del fina apparater också, har en själv.
Tyvärr är merparten av oinsatta konsumenter väldigt kåta så fort det står "LED" nånstans och köper på det, men så är det ju med alla produkter för masskonsumtion, minsta gemensamma nämnare sätter trenden.

Måste budgetera för en ny plasma i år i så fall, snart kanske man inte kan köpa en hygglig TV längre till vettigt pris.

Jupp. Det märks att de inte förstått att det bara handlar om vilken belysningsteknik som används. LED eller lysrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Köpte en Panasonic-plasma för ett par år sen men bytte ut den mot en Samsung-LCD för liknande pris då jag inte kunde stå ut med det fruktansvärda surret som plasmor har (går ju överleva när man kikar på film men ska man surfa på TV:n utan något ljud får jag huvudvärk). Gick inte jämföra bilden, inte ens på samma planet.

Ska köpa ny TV till sommaren och hade det inte varit för surret hade jag solklart köpt en Panasonic-plasma, men nu får det bli en lite finare LG LCD. Hemskt tråkigt dock att de lägger ner, för den som inte ska joxa med att koppla till dator eller så utan faktiskt använda TV:n som en TV så krossar ju plasma allt, och panasonic är ju solklart bäst.

Jag kan inte höra något surr från min plasma ens när jag har örat precis bredvid den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Jag hade inte tänkt byta TV i år men nu blir det nog en 65" VT60 som ersättare till min gamla 50" Panasonic plasma.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI, Intel Core i9 12900KF
, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX
, ASUS TUF GeForce RTX 3080 Ti OC 12GB Gaming
, Samsung SpinPoint F1 1TB, Cooler Master HAF 932 Big Tower, XFX ProSeries Black Edition 1250W, 2 x HP ZR24W, 1 x HP ZR2440W, Crucial m4 SSD 128GB, HP Reverb G2
HTPC: Streacom FC5B Evo, Gigabyte GA-Z77MX-D3H, Intel i3-3225, Corsair XMS3 1600MHz 8GB, Crucial V4 SSD 256GB, Sony Optiarc BC-5650H-01

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

G serien var panasonics näst bästa TV, V serien den bästa. I år kommer dock Z serien som är toppmodellen (fast rejält mycket dyrare).

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

helt rätt

Helt rätt tänkt av panasonic, deras plasmor är mycket premium, när de slutar tillverka dem mid-2014, så kommer förmodligen OLED kommit så pass långt att det är det folk som vill ha en bra TV köper istället.

Själv så hoppas jag att det finns en 4k OLED 60" för under 20.000kr när min VT50 går sönder

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

Haha ja, detta har nog de flesta entusiaster/någorlunda insatta folk med "Svensson"-kompisar råkat ut för.

Det värsta är trots allt folk som tittar på bluray med interpolering på max samt zoomad bild.
En kompis som satte på en film sådär. Jag gick hem efter en kvart. Gick inte att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av triDave:

Helt rätt tänkt av panasonic, deras plasmor är mycket premium, när de slutar tillverka dem mid-2014, så kommer förmodligen OLED kommit så pass långt att det är det folk som vill ha en bra TV köper istället.

Själv så hoppas jag att det finns en 4k OLED 60" för under 20.000kr när min VT50 går sönder

Ingen ny tv för din del de närmaste 5-10 åren mao :

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ingen ny tv för din del de närmaste 5-10 åren mao :

Fast min vt50 köptes i november så 5 år har jag inga problem med att inte köpa någon ny tv, min förra plasma höll åtta år(LG) så om Pannan håller lika länge så borde jag ju kunna köpa en 4k OLED TV till hyffsat pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De är ju generellt sett inte billiga och de billigare modeller är ju 1366x768-paneler som är dyrare än de billigare LCD/LCD-LED maskinerna med fullhd trotts att elladorna vill lura på kunderna dessa. Just på 50" så är plasmor billiga däremot. Du får gå ner till 46-47" på LCD för att få runt samma pris, men då får du fler funktioner inbyggda eller gå upp till 50" med 100Hz+, DVB-T2 från 7000:-. Allt beror väl på vad folk vill ha, själv vill jag inte ha en stor lågupplöst tv. Kan inte säga att jag gillar 60Hz plasmor heller. Du måste ju upp till 2012 års Panasonic för att få någon kvalité. Priset är helt jämförbart med LCD-tvs.

Brorsan köpte en sånhär till sovrummet, med full HD: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/... Efter lite justerande med inställningarna så kan jag bara konstatera att denna var enormt prisvärd. Jämförde den med hans 15000:- LED och denna har betydligt trevligare bild. NU funderar han på att ställa LED-eländet i sovrummet istället.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag kan inte höra något surr från min plasma ens när jag har örat precis bredvid den.

Skickades från m.sweclockers.com

Har också sett ilskna kommentarer på prisjakt om buzzing. Jag har ingen plasma men funderar på om det kan bero på hur stark ljusstyrka man ställt in? Många kör ju extremt hög ljusstyrka men en väl kalibrerad skärm brukar väl vara ganska så nedtonad i ljusnivån. Eller så varierar det mellan olika exemplar.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Klumpeduns:

Jag kan inte höra något surr från min plasma ens när jag har örat precis bredvid den.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ronnylov:

Har också sett ilskna kommentarer på prisjakt om buzzing. Jag har ingen plasma men funderar på om det kan bero på hur stark ljusstyrka man ställt in? Många kör ju extremt hög ljusstyrka men en väl kalibrerad skärm brukar väl vara ganska så nedtonad i ljusnivån. Eller så varierar det mellan olika exemplar.

Trots att jag är "plasma-fanboy" kan jag inte förneka problemet "buzzing". Det finns i varierande grad, speciellt hos Panasonics modeller, och hörs framför allt vid väldigt ljusa bilder. Om Klumpeduns inte hör något är det bara att gratulera, fenomenet existerar och är enormt utbrett.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har också sett ilskna kommentarer på prisjakt om buzzing. Jag har ingen plasma men funderar på om det kan bero på hur stark ljusstyrka man ställt in? Många kör ju extremt hög ljusstyrka men en väl kalibrerad skärm brukar väl vara ganska så nedtonad i ljusnivån. Eller så varierar det mellan olika exemplar.

Ljusstyrkan ska man inte röra överhuvudtaget. Den påverkar bara hur mörk svärtan är. skruvar man upp den så blir det bara grått.
Kontrasten bör man dock justera efter behov. Men det var kanske det du menade.