Rykte: Panasonic lägger ned produktionen av plasma-tv

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Jonas79:

Ska du köpa någon panasonic plasma i år som kommer vara referens många år framåt
så är det ZT60

Det är sagt att denna ska slå Pioneer Kuro på fingrarna i Svärta och bildegenskaper.

http://www.ljudochbild.se/nyheter/zt60-ny-plasma-toppmodell-f...

En no brainer om den presterar som det är sagt och man har pengarna och intresset av bra bild.

Hehe, visst vore det drömmen, men handlar helt enkelt om för mycket pengar. Rekommenderat pris är väl runt motsvarande 40 000 kronor om jag hittar korrekt info?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att någon har misstolkat något?
Panasonic har gått och ut och sagt att de har skurit ner utvecklingsavdelningen för plasma. De har inte sparkat något, utan omfördelat kompetensen inom företaget. Det satsas stora resurser på LED och framförallt OLED.

http://youtu.be/ZRLYeth_tfY?t=12m30s - 2 månader gammal intervju.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk

Kvaliteten på LCD är betydligt bättre nu. Folk köper hellre en TV som drar mindre och offrar då lite kvalitet. Det är det man får vänja sig vid. Synd, hoppas OLED snart kommer ner till vettiga priser

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hehe, visst vore det drömmen, men handlar helt enkelt om för mycket pengar. Rekommenderat pris är väl runt motsvarande 40 000 kronor om jag hittar korrekt info?

Den lär ligga i den prisklassen när den lanseras misstänker jag men väntar du ut ett tag så lär den sjunka till
samma nivå som årets 65VT serie, 29 900 kr men är ändå en del pengar för en tv.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Härligt att jag köpte en 55" VT50 i höstas!!! förhoppningsvis finns det alternativ till Plasma när jag ska byta TV nästa gång

Tittade på LCD/LED (både i butik och hemma hos folk) när jag köpte ny Plasma och bilderna såg helskumma ut, överdos av färger och allt på LED/LCD ser onaturligt videofilmat ut. Skitskumm bild!

Kan bara rekommendera folk att plocka på er en VT50 medans tid är!

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Varför känns det som att jag läste denna nyhet redan för ett par år sedan? Beslutade inte Panasonic att lägga ned plasma-tillverkningen för länge sedan eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarky:

Först Pioneer och Panasonic. Det är tydligt att folk inte är villiga att betala för kvalité när det kommer till TV-apparater. De flesta nöjer sig med att köpa en stor billig LCD-TV oavsett hur dålig bilden är, bara den är "prisvärd". Jag tror att Plasma har fått ta mycket skit då LCD/LED hela tiden har marknadsförts som det nya och bästa, med liten eller ingen förankring till verkligheten.

Ja , så går det med folk som inte tillhör sweclockers

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av pika:

Varför känns det som att jag läste denna nyhet redan för ett par år sedan? Beslutade inte Panasonic att lägga ned plasma-tillverkningen för länge sedan eller har jag fel?

Jag tror att du blandar ihop Pioneer och Panasonic. Pioneer sslutade att tillverka Plasma-apparater för ett par år sedan när de var marknadsledande på området, lite samma situation som Panasonic nu befinner sig i.

Permalänk
Medlem

Vad tråkigt, mina Panasonic-plasmor har varit helt fantastiska. Vad ska man köpa för tv nästa gång?

Permalänk
Medlem

"Panasonic lägger ned produktionen av plasma-tv"

"Japanese news publication Nikkei reports that Panasonic, citing an “unnamed executive”, could close its last plasma TV factory in Amagasaki, Japan by March 2014, which is the end of Panasonic’s fiscal year."

"- "We are considering a number of options regarding our TV business. But nothing has been decided yet," a Panasonic spokesperson said to Reuters."

Bra rubrik, får det inte alls att låta som om det vore officiellt.

Permalänk
Medlem

Lite märkligt är det, eftersom tillverkarna tjänare mer på plasmor än på LEDapparater. LED är inte nån ersättare för plasma i mitt tycke, enda orsaken som verka rimlig är att nåt annat ska ta över, OLED?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

"Panasonic lägger ned produktionen av plasma-tv"

"Japanese news publication Nikkei reports that Panasonic, citing an “unnamed executive”, could close its last plasma TV factory in Amagasaki, Japan by March 2014, which is the end of Panasonic’s fiscal year."

"- "We are considering a number of options regarding our TV business. But nothing has been decided yet," a Panasonic spokesperson said to Reuters."

Bra rubrik, får det inte alls att låta som om det vore officiellt.

Var har du läst detta?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Varje sak har sin tid så även Plasmaskärmar.

För den person som är lite påläst om dem i allmänhet, var plasmatekniken i stora drag en vidare utveckling från CRT-tekniken och trots fördelarna med den så är nackdelarna större med den tekniken, inte minst mot miljön vid tillverkningen som innehåller en del olika giftiga ämnen och som var även problemet med CRT-tekniken som genom bl.a. lagstiftning fick sluta tillverkas/säljas inom bl.a. EU-länderna men jag går inte in mer på det området mer än att säga att tekniken har levt på övertid en tid nu. Så även fast bilden upplevs som bättre av missa personer än LCD-tekniken har den utvecklas till det bättre på senare tid och mot förmodan står vi inför en ny bildteknik/skärmteknik med t.ex. OLED etc. något som har dröjt lite väl länge att utveckla tycker jag personligen men som tycks nu vara på gång i större skala och jag hoppas att det leder till något gott/bra i slutändan till glädje för många olika människor, till nytta och till nöje.

/Saint25

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177881

13 000 för en 50" VT50 det är den bästa plasman/TV:n du kan köpa idag (finns i olika storlekar), VT60 som börjar säljas om någon månad ligger på 22 000 (bara 3 affärer har med den på prisjakt).

någon skillnad? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177825

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

RIP panassonic fäller en tår tur man har en 50 tums panna som äger allt när de kommer till vad svärta heter blir köpa sen en 65 tum pannna 2013 års modell så man har en bra tv 10 år framöver tills kanske oled tekniken kommit i kapp vad pannas plasmor har i svärta och kvalite i bilden!

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Du tror inte de finns plasma tvs med 2000 hz?

själv ser jag inget flimmer på min. Det har nog med andra inställningar att göra.

Såkallade butiksinställningar.

Och att tro att alla är likadan är naivt. Panasonic gör dom bästa plasmorna och slutar nu tragiskt.

Jag hade en 600Hz Panasonic VT30, men såg trots detta mycket flimmer. Det beror på att 600Hz i detta fallet syftar på subfields.
Bilden som helhet PWM-modulerades i "härliga" 60Hz, något som jag själv testade fram. Om inte flimret var nog kan man också se plasma trails, eftersläpningar som oftast är gula i tonen, till följd av att blått fosfor är snabbare än rött och grönt.

För att göra situationen några snäpp värre så förstärker 60Hz-flimret plasma-trailsen.

Flimret finns där, om du inte ser det tycker jag du ska vara jätteglad. För det är superb färgåtergivning och svärta.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tråkigt, mjae det tycker jag väl inte. Det är ju inte så att Panasonic kommer sluta tillverka TV apparater, de kommer ju bara sattsa på OLED istället som är bättre än plasma. Så detta var bara väntade nyheter.

Permalänk

Riktigt tråkigt tycker panasonic gör fina plasma apparater, Har en plasma själv (inte panasonic), och är riktigt nöjd med den faktiskt

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Ska du köpa någon panasonic plasma i år som kommer vara referens många år framåt
så är det ZT60

Det är sagt att denna ska slå Pioneer Kuro på fingrarna i Svärta och bildegenskaper.

http://www.ljudochbild.se/nyheter/zt60-ny-plasma-toppmodell-f...

En no brainer om den presterar som det är sagt och man har pengarna och intresset av bra bild.

Har hört av ganska säkra källor att tekniken kommer vara väldigt lik den tidigare världsledande Kuro, dock inte officiellt.

Permalänk
Medlem

Tekniken med äcklig line bleeding och buzzing håller på att försvinna? Bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Jag hade en 600Hz Panasonic VT30, men såg trots detta mycket flimmer. Det beror på att 600Hz i detta fallet syftar på subfields.
Bilden som helhet PWM-modulerades i "härliga" 60Hz, något som jag själv testade fram. Om inte flimret var nog kan man också se plasma trails, eftersläpningar som oftast är gula i tonen, till följd av att blått fosfor är snabbare än rött och grönt.

För att göra situationen några snäpp värre så förstärker 60Hz-flimret plasma-trailsen.

Flimret finns där, om du inte ser det tycker jag du ska vara jätteglad. För det är superb färgåtergivning och svärta.

Isånfall har du en budget tv, har akdrig sett det på min 6 år gamla plasma tv utan extra hz eller några speciella addons.

Flimrar ingenting. Inga trails inga inbränningar trotts konsolspelande i timtals med statiska loggor, inga efterlsäpningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raumo:

Tråkigt, mjae det tycker jag väl inte. Det är ju inte så att Panasonic kommer sluta tillverka TV apparater, de kommer ju bara sattsa på OLED istället som är bättre än plasma. Så detta var bara väntade nyheter.

Det finns en hel del problem med OLED i dagsläget. Men de kanske fixas över tid.

Cons of OLED thechnology:
Can suffer screen burn-in.
Increased power consumption when displaying white color.
Blue OLEDs degrades more rapidly than the materials that produce other colors.
Because blue OLEDs degrade faster, the manufacturer of the display often has to calibrate accordingly which oversaturates the colors and adds a bluish tint to the screen.
White reproduction dimmer than competing LCDs of the same brightness.
Poor readability in bright ambient light such as outdoors.
Water can damage the organic materials of the display.
Can be damaged by prolonged exposure to UV light.
Difficult and expensive to manufacture at the present time.
Organic materials used (as of 2012) are susceptible to decay over time, rendering the display unusable after some time.
Defective pixels such as dead pixels and stuck pixels may occur either during manufacturing (except stuck pixels) or through use.
Cannot be used with light guns/pens.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Fan vad det svider! Först Pioneer och nu Panasonic, då blir det kanske att uppgradera tv'n redan i år då jag tycker att Panasonics plasmor är det enda att ha.

Precis vad jag också tänkte. Tur att min familj köpte en Pioneer KURO bara ett par månader innan de slutade tillverkas. Har aldrig kollat på någon bättre TV, iaf i den prisklassen.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Befattar mig inte med LCD/LED, har fortfarande inte sett en enda modell med normal bild. Å andra sidan vill ju folk ha apparater med helt vansinnig färgvisning och så mycket "bildförbättrare" påslaget som möjligt. Var hemma hos en polare som stolt visade upp sin nya Sony 55" LED och det var det jävligaste jag sett. Han tyckte bilden var fantastisk medans jag enbart såg hur förstörda filmerna såg ut på denna. Efter att jag stängt av alla filter å skit så tyckte han att jag förstört bilden. Jag har gett upp hoppet om folk, det viktiga är att Tv:n är tunn resten skiter de i...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det finns en hel del problem med OLED i dagsläget. Men de kanske fixas över tid.

Cons of OLED thechnology:
Can suffer screen burn-in.
Increased power consumption when displaying white color.
Blue OLEDs degrades more rapidly than the materials that produce other colors.
Because blue OLEDs degrade faster, the manufacturer of the display often has to calibrate accordingly which oversaturates the colors and adds a bluish tint to the screen.
White reproduction dimmer than competing LCDs of the same brightness.
Poor readability in bright ambient light such as outdoors.
Water can damage the organic materials of the display.
Can be damaged by prolonged exposure to UV light.
Difficult and expensive to manufacture at the present time.
Organic materials used (as of 2012) are susceptible to decay over time, rendering the display unusable after some time.
Defective pixels such as dead pixels and stuck pixels may occur either during manufacturing (except stuck pixels) or through use.
Cannot be used with light guns/pens.

Självklart, men utvecklingen med OLED går frammåt ganska snabbt så jag tror inte det kommer vara några problem att få tag i en bra OLED apparat för ett bra pris inom några år.

Permalänk
Medlem

http://www.avforums.com/forums/plasma-tvs/1641343-plasma-vs-o...

+ 0ms
finns två tvapparter på 42" med 4 ms, sen är alla andra superslöa.

Nej tack.

Permalänk
Medlem

Dom satsar på framtiden, förvånar mig inte.
Plasma är ju rätt strömsugande TV en av anledningarna till att jag inte köpte en Plasma & istället gick på 3DLED, men svärtan hos plasma och den höga HZ,n är ju givetvis märkbart.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Dom satsar på framtiden, förvånar mig inte.
Plasma är ju rätt strömsugande TV en av anledningarna till att jag inte köpte en Plasma & istället gick på 3DLED, men svärtan hos plasma och den höga HZ,n är ju givetvis märkbart.

Skämtar du? Det kostar kanske 100-200 spänn mer om året att ha en plasma. Försumbar kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raumo:

Självklart, men utvecklingen med OLED går frammåt ganska snabbt så jag tror inte det kommer vara några problem att få tag i en bra OLED apparat för ett bra pris inom några år.

Det sa man för ca 5 år sedan också. Jag tror inte det finns en oled till hyfsad pris om 5 år. Kanske om 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av White.By.Design:

Håller helt klart med dej.. plasmaflimmer klarar jag bara inte av,och soft/mörkare bild,tillfälliga inbränningar,och oftast högre strömförbrukning än alternativet.
men största motargumentet för min del är just den vibbrerande bilden som just plasma tekniken har,har sett många plasmor genom åren och alla flimmrar/vibbrerar mer eller mindre beroende på modell.. en plasma är säkert otroligt bra för de som inte känner av detta problem !

Nu finns det som allt annat, även skitplasma. Och har man sett "många plasmor" genom åren (eller heter det "flera plasma" ) så har man kanske inte sett dom bästa.
Hur som helst, så upplever jag en ny plasma som en trevligare upplevelse när det gäller filmtittande. än en dyrare LED.

Edit/ varför allt fetstilta? Vi ser vad du skriver ändå

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]