Rykte: Panasonic lägger ned produktionen av plasma-tv

Permalänk

Otroligt ledsamt att läsa denna nyhet. Panasonics Plasma är hästlängder framför andra tv-modellerna i samma prisklass, hatar skräp-apparaterna från LG/Samsung/Philips etc. Blir väl att spara järnet och försöka köpa en ST-50 i alla fall innan de försvinner helt.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk

Jävla skit =/ toknöjd med min från 2008 men är i tankarna att uppgradera till ny Panasonic Plasma. Blir den senaste/sista modellen då kanske i slutet av året då.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Har en VT50 men är inte jättenöjd med den. Får på tok för mycket tillfälliga inbränningar.
Får bli Samsung nästa gång istället. OLED lär man inte se till hyfsat pris inom 5 år.

Permalänk
Medlem

Jag som funderat på att köpa mig en Panasonic. Får se vad de nya modellerna som kommer har att erbjuda så kan man slå till och veta att man kommer att ha det senaste ifrån Panasonic för evigt.

Visa signatur

Chassi: Define 7 TG |CPU: i9 10850K |GPU: ASUS TUF GeForce RTX 3080 OC
|MB: ASUS Z490 Maxiumus XII Hero |PSU: be quiet! 850w |CPU-kylning: Noctua NH-D15 |RAM: Crucial Ballistix 32 GB 3600mhz |SSD: Kingston A2000 1 TB & Samsung 860 EVO 1 TB |HDD: 8 TB |OS: Windows 10

Asus Essence STX II | Beyerdynamic DT 1770 PRO 250Ω

Permalänk
Medlem

Vad kostar en bra plasma idag?

Visa signatur

Windows 8: |CPU: Intel 3770k @ 4,2 Ghz | GPU: Gigabyte GTX 770 OC | Mod: MSI Z77A-GD65 | Minne: Corsair 8GB 1600Mhz | PSU: OCZ 600W | Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 | SSD: Samsung 830 128gb | HDD: 2 TB Seagate |
Apple: |Iphone 4 32gb|Mac mini (mid 2011)

Permalänk
Medlem

Plasma passar helt enkelt inte till det vanliga människor använder TVn. Till filmfantaster så är konkurrensen hård från projektorer.
Själv står jag inte ut med plasmaflimmer. Man kan vara kunnig och fortfarande inte gilla plasma.

Permalänk
Medlem

Det känns skönt att sitta på en Pioneer G9. Lär inte byta TV fören den går sönder. Det enda jag inte gillar med den är att den inte riktigt hänger med vid panoreringar. Men färgerna är underbara.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag hade också tänkt att nästa TV skulle bli en Panasonic plasma. Risken är väl att de går upp i pris nu om alla vill köpa dem innan det är för sent... Dags att börja spara pengar!

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig nyhet trotts att jag aldrig har ägt Panasonic plasma förut men har hört mycket gott om dem.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Det känns skönt att sitta på en Pioneer G9. Lär inte byta TV fören den går sönder. Det enda jag inte gillar med den är att den inte riktigt hänger med vid panoreringar. Men färgerna är underbara.

Det har inget med tvn att göra. Det beror på att film är inspelad i 24 bildrutor per sekund.

Permalänk
Medlem

Har ingen Panasonic utan en Samsung 50", alltid tråkigt när det läggs ner. jag är och kommer alltid vara förespråkare för Plasma för dess bildkvalitet. varför jag valde Samsung var för att dom erbjöd livstids pixelgaranti, vilket jag fick ta del av förra året, Media markt vägrade men visa en utskrift från deras sida så fick jag ny platta.
Men nu kanske man ska spåna på Panasonics sista modell kanske.

Visa signatur

Det är inget fel med att göra misstag när man är "nybörjare", det kan bara bli väldigt dyrt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Plasma passar helt enkelt inte till det vanliga människor använder TVn. Till filmfantaster så är konkurrensen hård från projektorer.
Själv står jag inte ut med plasmaflimmer. Man kan vara kunnig och fortfarande inte gilla plasma.

Jepp. Nästa gång blir det projektor för min del. 80" TV är liksom inte värt pengarna när man kan få 120" med projektor för stort sett samma pengar.
Gäller dock att man kan mörklägga hyfsat.

Permalänk
Medlem

2012 modellerna är nästan exakt samma som 2013 så köp 2012 modell isf. De är tokigt billiga just nu dessutom.

Permalänk
Skrivet av Ewers:

Vad kostar en bra plasma idag?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177881

13 000 för en 50" VT50 det är den bästa plasman/TV:n du kan köpa idag (finns i olika storlekar), VT60 som börjar säljas om någon månad ligger på 22 000 (bara 3 affärer har med den på prisjakt).

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nja långt efter är de inte. Samsungs toppmodell är lika bra som Panasonics toppmodell.

Inte enligt mig, men det är en högst personlig åsikt. Vill inte ha nåt flamewar här, men enligt mig så är det kvalitetsskillnad.
Vänligt sagt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Har budgeterat för en 55VT60 som får ersätta min PZ700. Dagens LED är inget som passar mig, blir OLED när Panasonicen gjort sitt.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Entusiast

Tråkigt för Panasonic =/

Dock så har jag aldrig riktigt upplevt en plasma-TV, vad är de största särdragen jämfört med LED/LCD etc?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Valet stod mellan en Panasonic och en Samsung när jag köpte för säkert ett år sedan nu, men det blev en Samsung, på grund av det lägre priset och de snarlika betygen. Skulle jag köpt en LCD istället för en plasma dock hade den kostat nästan det dubbla och haft betydligt sämre bildkvalitet. Gick från en UE46B8050 till en PS64D8005, båda kostade lika mycket nytt med typ två år mellan inköpen, trots bättre bild, större bild och bättre funktioner.

Jag hoppas att OLED blir så bra och prisvärt som plasmor innan jag får för mig att köpa nytt.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Inte enligt mig, men det är en högst personlig åsikt. Vill inte ha nåt flamewar här, men enligt mig så är det kvalitetsskillnad.
Vänligt sagt.

De är bra på olika saker. Panasonic har bäst svärta men har problem med IR och har bara hyfsad rörelsehantering. Samsung har ngt sämre svärta, ingen IR överhuvudtaget och bättre rörelsehantering.

Det är smaken som avgör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tråkigt för Panasonic =/

Dock så har jag aldrig riktigt upplevt en plasma-TV, vad är de största särdragen jämfört med LED/LCD etc?

Extremt bra svärta och väldigt naturliga färger. Absolut ingen clouding. Dessutom billigare, både vid större storlekar och bättre bildkvalitet.

Nackdelar är att bilden kan bränna fast (jo, det kan hända än idag, jag har börjat få spår där undertexterna ligger) och lägre ljusstyrka, så man vill helst mörklägga rummet eller titta på natten.

Visa signatur

Spel: Define XL R2, MAXIMUS VI HERO, 4770K@3,5GHz, NH-D14, 32GB@1600MHz, GTX690, Newton R3 1000W, Samsung Pro 256GB + EVO 1TB
TV: Node 304, P8Z77-I DELUXE, 3570K@3,4GHz, H2O 920, 8GB@1866MHz, GTX660-DC2O, ST55F-G, Samsung 250GB
NAS: Synology DS1513+, 4GB RAM, 5xWD Red 4TB Raid 4

Permalänk
Medlem

Intressant det här. Giganterna Sony och Panasonic som hade de bästa TV apparaterna i decenier nu har problem. Personligen anser jag att japanerna har fått så stor konkurans från sydkoreanernas märke Samsung och LG som prispressar men ändå levererar godtagbar kvalitén enligt köparna även fast jag personligen är fäst vid de japanska märkerna.

Sedan har vi andra märken som Philips, Sharp, Toshiba.
Sverige är ju en liten marknad så alla märken säljer ju inte så mycket här och även om vi kanske skulle handla en massa Panasonic i Sverige så betyder det ingeting om inte det går bra någon annanstans i Världen.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tråkigt för Panasonic =/

Dock så har jag aldrig riktigt upplevt en plasma-TV, vad är de största särdragen jämfört med LED/LCD etc?

Största fördelen med plasma jämfört med LCD är betraktningsvinklar + jämn svärta och djupare svärta.
Största fördelen med LCD är ljusstarkare bild, inget flimmer och de är också tystare. Inga inbränningar på LCD heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Intressant det här. Giganterna Sony och Panasonic som hade de bästa TV apparaterna i decenier nu har problem. Personligen anser jag att japanerna har fått så stor konkurans från sydkoreanernas märke Samsung och LG som prispressar men ändå levererar godtagbar kvalitén enligt köparna även fast jag personligen är fäst vid de japanska märkerna.

Sedan har vi andra märken som Philips, Sharp, Toshiba.
Sverige är ju en liten marknad så alla märken säljer ju inte så mycket här och även om vi kanske skulle handla en massa Panasonic i Sverige så betyder det ingeting om inte det går bra någon annanstans i Världen.

Så är det. Sydkoreanerna håller på att konkurrera ut de japanska företagen totalt.

Inte så konstigt. De är bättre på att marknadsföra sig och då vanliga sk Svenssons inte vill lägga mer än 7000 för en TV så är det Samsung och LG som säljer överlägset bäst. De har många budgetmodeller i den prisklassen som duger för de flesta.

Permalänk

Om ni funderar på att köpa en VT så har jag förstått det som att de enda skillnaderna mot den billigare ST är: en HDMI-ingång mer, en USB-port mer, 6000000:1 kontra 5500000:1 i kontrast och uppdateringsfrekvens på 2500Hz istället för 2000Hz.
Edit: Även THX-certifierad och 2st 3D-glasögon medföljer, tack ozo64 för korrektion.

Så väg hur mycket ni tycker det är värt mot prisskillnaden

Däremot! förespråkar jag inte den än billigare UT, jämförde mellan ST och UT bredvid varandra och skillnaden var oerhörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Om ni funderar på att köpa en VT så har jag förstått det som att de enda skillnaderna mot den billigare ST är: en HDMI-ingång mer, en USB-port mer, 6000000:1 kontra 5500000:1 i kontrast och uppdateringsfrekvens på 2500Hz istället för 2000Hz.

Så väg hur mycket ni tycker det är värt mot prisskillnaden

2 THX-lägen på VT också samt det ingår 2 par 3d-glasögon. Det får man inte med ST.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

2 THX-lägen på VT också samt det ingår 2 par 3d-glasögon. Det får man inte med ST.

Stämmer bra det. tack
Dock har jag hört att samsungs billiga SSG-4100GB funkar med Panasonics plasmor.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Panasonic 50" Plasma i mellan segmentet (ca 15 000 kr) på den tiden och det var verkligen en kvalitéts TV, visst Pioneer var strået värre men kostade också dubbelt.

När Pioneer försvann så blev Panasonic den ledande(vad jag förstår så köpte de delar av Pioneers avdelning).

Det fanns dock anledningar som gjorde att jag behövde byta, ex 60" istället för 50" och fler HDMI portar. Efter att ha tittat på marknaden så såg man ganska klart att LG var en av de som hamnat i mellan segmentet. En LG 60" kostade ca 14 000 kr medan en Panasonic började på 35 000 - 40 000. Tyvärr fick pengarna avgöra och enda sen jag fick LGn så har jag konstaterat att om Panasonic kom ner i (för mig)rimliga priser så skulle jag välja det igen utan tvekan.

Tråkigt att de nu lägger ner.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Bra kvalité men ej värt dubbla priset för samma tum mot LG och samsung.

Och ja, jag vet att undantag finns där prisnivåerna på vissa apparater är nästintill obefintlig för er som försvarar märket.
Verkar som pris vinner mot prestanda.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Asteroid:

Bra kvalité men ej värt dubbla priset för samma tum mot LG och samsung.

Och ja, jag vet att undantag finns där prisnivåerna på vissa apparater är nästintill obefintlig för er som försvarar märket.
Verkar som pris vinner mot prestanda.
Skickades från m.sweclockers.com

Man måste väl dock ändå säga att 50" ST50 som bland annat Dustin och Siba kör ut för under 9000 kronor nu är en rätt bra deal, även mot Samsungs och LGs priser. Subjektiv så det bara sjunger om det, men iaf.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

En bra LCD-tv är ju ingenting jämfört med en kvalitetsplasma!! Plasma har oftast bättre färg (personliga erfarenheter), kontrast och grym svärta!!