Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

Har köpt 32uxvd r400h två saker jag direkt stör mig på datorn låter hela tiden fast Inga program eller apps är uppe låter datorn. Ljudet är som när man kallar strålning fast tystare hoppas ni fattar vilket jag menar. Ljudet kom när jag tog igång datorn första gången och låter ännu. Andra saken är att när jag trycker på undersidan där portarna sitter på båda sidorna så klickar det till, alltså kanten på datorn matchar inte så när man tar i klickar det till sjukt störande! Några lösningar här eller bara att lämna tillbaka.

Och ljudet är inte fläkten så ni vet

Osäker på vad du menar med strålning i det här fallet, men jämförelsen med en gammal dator i ett senare inlägg, att hårddisken laddar känner jag igen. Precis när jag hade köpt min tuggade den satan i två-tre dagar, vilket som jag förstod det är att det är cachen som jobbar på. Om du håller på med datorn i några dagar ska det lugna sig, helt tyst blir det dock inte förrän du installerar en SSD (om du nu inte redan gjort det och jag missat det).

Angående att underplattan inte passar perfekt med resten av chassit så tror jag det är ett av de vanligare felen på datorn. Mitt exemplar knäpper framför allt uppe vid minneskortläsaren.

Om hårddisken inte tystnar efter några dagars användande kan det vara idé att höra med butiken. Kom dock ihåg att den aldrig blir helt tyst, tror nästan att jag tyckte den lät mer än min Macbook (2008) som ju också har mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Osäker på vad du menar med strålning i det här fallet, men jämförelsen med en gammal dator i ett senare inlägg, att hårddisken laddar känner jag igen. Precis när jag hade köpt min tuggade den satan i två-tre dagar, vilket som jag förstod det är att det är cachen som jobbar på. Om du håller på med datorn i några dagar ska det lugna sig, helt tyst blir det dock inte förrän du installerar en SSD (om du nu inte redan gjort det och jag missat det).

Angående att underplattan inte passar perfekt med resten av chassit så tror jag det är ett av de vanligare felen på datorn. Mitt exemplar knäpper framför allt uppe vid minneskortläsaren.

Om hårddisken inte tystnar efter några dagars användande kan det vara idé att höra med butiken. Kom dock ihåg att den aldrig blir helt tyst, tror nästan att jag tyckte den lät mer än min Macbook (2008) som ju också har mekanisk disk.

Det är ju helt sjukt? Är det bara du och jag eller har alla det problemet? Kommer jag få byta ut datorn pga detta fel? Min kompis har en annan zenbook den är helt tyst!

Permalänk
Medlem

Det är ju exakt vid minneskortläsaren som jag menar! Riktigt jobbigt ljud varför nämner ingen det i sina reviews? Är det bara våra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

Det är ju helt sjukt? Är det bara du och jag eller har alla det problemet? Kommer jag få byta ut datorn pga detta fel? Min kompis har en annan zenbook den är helt tyst!

På dig låter det som att ditt exemplar låter väldigt mycket mer än vad min gjorde, för även om det var störande var det aldrig särskilt extremt. Mitt försvann ju ganska fort också, hur länge har du haft igång ditt exemplar? Hörs det även när det inte är tyst runt omkring dig? Om det nu är så högt och att din kompis exemplar är helt tyst kan det vara värt att gå till butiken för att höra vad de säger.

Skrivet av Mosd:

Det är ju exakt vid minneskortläsaren som jag menar! Riktigt jobbigt ljud varför nämner ingen det i sina reviews? Är det bara våra?

Vet inte om det nämnts i någon review, men tycker att jag har sett det ganska ofta på olika forum. Dels att det klickar men också att underplattan inte är helt rak så att datorn sviktar lite ibland när den egentligen ska stå rakt och stilla. Men ljudet för mig hörs bara när jag faktiskt trycker där, har du haft mer problem med det?

Kan tillägga att mina utgångar för högtalarna inte är lika vackra längre, det där lilla nätet har böjts utåt och drar man med fingret längs sidan på datorn skrapar man i dem. Antar att det är för att jag varit oförsiktig när jag satt på bakstycket igen. Inte blivit bättre för att jag transporterar datorn hela tiden också. Har även en ful buckla på högersidan vid högtalarutgången, där jag fått en ganska ordentlig smäll. Det tycks dock inte påverka prestandan så jag låter det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

På dig låter det som att ditt exemplar låter väldigt mycket mer än vad min gjorde, för även om det var störande var det aldrig särskilt extremt. Mitt försvann ju ganska fort också, hur länge har du haft igång ditt exemplar? Hörs det även när det inte är tyst runt omkring dig? Om det nu är så högt och att din kompis exemplar är helt tyst kan det vara värt att gå till butiken för att höra vad de säger.

Vet inte om det nämnts i någon review, men tycker att jag har sett det ganska ofta på olika forum. Dels att det klickar men också att underplattan inte är helt rak så att datorn sviktar lite ibland när den egentligen ska stå rakt och stilla. Men ljudet för mig hörs bara när jag faktiskt trycker där, har du haft mer problem med det?

Kan tillägga att mina utgångar för högtalarna inte är lika vackra längre, det där lilla nätet har böjts utåt och drar man med fingret längs sidan på datorn skrapar man i dem. Antar att det är för att jag varit oförsiktig när jag satt på bakstycket igen. Inte blivit bättre för att jag transporterar datorn hela tiden också. Har även en ful buckla på högersidan vid högtalarutgången, där jag fått en ganska ordentlig smäll. Det tycks dock inte påverka prestandan så jag låter det vara.

alltså högt kan jag väl inte säga att det är när jag pratar med någon i samma rum så hörs det ju inte. Eller nu när jag sitter och skriver och trycker på tangenterna så måste man ju nästan koncentrera sig för att höra det. Men är det helt tyst i rummet och jag står vid andra sidan av rummet, låt säga att rummet är tolv kvm så hör jag ju det tydligt. Skulle man sitta och skriva prov och det är helt tyst så skulle iaf halva klassrummet höra det.

Permalänk
Medlem

har googlat cache sound ux32vd och kollat igenom varje sida och finns ingen som har nämnt att den gör ifrån sig massa konstigt och jobbigt ljud, är det bara våra som strular? Ljudet vid minneskortläsaren kan jag leva med men ljudet från cachen om det inte blir tystare kommer bli jobbigt, nästan som ett jobbigt tinitus som hela tiden är där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

alltså högt kan jag väl inte säga att det är när jag pratar med någon i samma rum så hörs det ju inte. Eller nu när jag sitter och skriver och trycker på tangenterna så måste man ju nästan koncentrera sig för att höra det. Men är det helt tyst i rummet och jag står vid andra sidan av rummet, låt säga att rummet är tolv kvm så hör jag ju det tydligt. Skulle man sitta och skriva prov och det är helt tyst så skulle iaf halva klassrummet höra det.

Vet att andra här på forumet haft samma problem, se exempelvis #12670799

Som sagt lugnade det sig för mig när jag haft igång datorn ett tag (säg två dagar uptime eller så), sen lät den bara då och då. Om den inte lugnar sig för dig får du antingen lämna in den eller annars det enda egentliga sättet att få den helt tyst: sätta i en ssd.

EDIT: Har du gjort samma test med din kompis exemplar för att se om det inte är så att den också låter i ett helt tyst rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Vet att andra här på forumet haft samma problem, se exempelvis #12670799

Som sagt lugnade det sig för mig när jag haft igång datorn ett tag (säg två dagar uptime eller så), sen lät den bara då och då. Om den inte lugnar sig för dig får du antingen lämna in den eller annars det enda egentliga sättet att få den helt tyst: sätta i en ssd.

EDIT: Har du gjort samma test med din kompis exemplar för att se om det inte är så att den också låter i ett helt tyst rum?

okej då är det alltså inte bara jag, jag kommer byta till ssd så skiter i att lämna in den då.

någon som bor i sthlm som vill hjälpa mig med att sätta i ssd och ramminne? Skulle vara tacksam, personen i fråga kan få 100-150 kr om det går lika fort som folk säger

Om ingen vill det skulle jag vara tacksam om man kunde få hjälp med torx skruv man skall ha?

Någon snackade något om ett program som avaktiverar touchpadan när man skriver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

okej då är det alltså inte bara jag, jag kommer byta till ssd så skiter i att lämna in den då.

någon som bor i sthlm som vill hjälpa mig med att sätta i ssd och ramminne? Skulle vara tacksam, personen i fråga kan få 100-150 kr om det går lika fort som folk säger

Om ingen vill det skulle jag vara tacksam om man kunde få hjälp med torx skruv man skall ha?

Någon snackade något om ett program som avaktiverar touchpadan när man skriver?

Byta ram-minne och hårddisk är lätt, men lite pilligt. Du kan se hur de gör här: http://www.youtube.com/watch?v=Xw-2wdZ0MdU från ungefär 7:15. De har dock fel storlek på sin hdd och måste därför trixa en del, har du en 7mm hög så är det bara att sätta in den.

Du behöver en torx 5, eller om du köper ditt set på Clas Ohlson ska du använda torx 6 (av någon anledning...).

Permalänk
Medlem

Liten fråga jag inte har hittat besvarad (eller om jag möjligtvis bara letar dåligt), vart får ni tag på ISO-filer för Windows 8 om man vill göra en clean-install? De nyare UX32VD kommer ju med W8 från start, men om man vill byta ut disken (men använda samma serienyckel) så blir det till att antingen fixa fram en skiva eller göra en bootbar USB-sticka.

Jag har problem med "långsamma" hybriddiskar, men W8 med Start8 är faktiskt godtagbart.

EDIT: Att klona disken verkar vara det enda svaret?

Permalänk
Medlem

Någon annan som upplever olika hastigheter på tvåfingerskrollen i olika applikationer? T.ex. i webbläsaren och startmenyn funkar det jättebra, men i andra appar (t.ex. i kolumnerna i MetroTwit eller förstasidan i Netflix) skrollar allt med 10x hastighet.

Har haft både Elantech's och ASUS egna drivisar installerade med samma resultat.

Visa signatur

Asus ZenBook UX32VD

Permalänk
Skrivet av Logixx:

Liten fråga jag inte har hittat besvarad (eller om jag möjligtvis bara letar dåligt), vart får ni tag på ISO-filer för Windows 8 om man vill göra en clean-install? De nyare UX32VD kommer ju med W8 från start, men om man vill byta ut disken (men använda samma serienyckel) så blir det till att antingen fixa fram en skiva eller göra en bootbar USB-sticka.

Jag har problem med "långsamma" hybriddiskar, men W8 med Start8 är faktiskt godtagbart.

EDIT: Att klona disken verkar vara det enda svaret?

Kloning är det enkla. ISO finns på piratbukten enligt en del här. Exakta filnamnet har varit med i något inlägg tidigare.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadowslord:

Hade dock ett problem.. De jävla windows.. Man skulle ha kopierat säkerhetskopian från en partition av dem disken som följde med datorn. Dum som man var så gjorde man ej det..
Hittade en iso på en "sida" och lade över det på ett USB minne och installerade windows från den. Hittade ej någon CD-Key kod och fick senare veta av supporten att den ligger på moderkortet (se tidigare text).
Ringde Asus och fick veta att de ej kan hjälpa och hänvisade till partitionen samt till en sida där man kunde KÖPA en CD som funkade.. Way to go..
Fick tillslut hjälp av Microsoft och fick en fungerade key, ringe även Komplett där jag köpte den men gav upp efter ca 2.5timmars av väntetid men härlig musik vid 2 olika tillfällen under olika dagar.
Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för säkerhetskopia du pratar om? Är det om man vill göra någon slags win8-återställning?

Hur funkar iSSDn förövrigt, det är bara en vanlig SSD som vid default är konfigurerad att användas som cache?
Funderar på att slänga in windows på 250GB SSD som jag ska stoppa in, och Linux på iSSDn nämligen. Någon som prövat detta?

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

jag har blacklight bleeding på min, jag stör mig intepå det och det är egentligen bara under uppstart som jag märker av det, nu till mig fråga. Kommer det att bli värre eller håller det sig såhär? OM det blir blir värre är det ju lika bra att byta ut den nu.

Permalänk
Medlem

alltså blir det värre med tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Vad är det för säkerhetskopia du pratar om? Är det om man vill göra någon slags win8-återställning?

Hur funkar iSSDn förövrigt, det är bara en vanlig SSD som vid default är konfigurerad att användas som cache?
Funderar på att slänga in windows på 250GB SSD som jag ska stoppa in, och Linux på iSSDn nämligen. Någon som prövat detta?

Den ursprungliga installationen har en restore-partition. Man kan boota och välja det och återställa den exakta grundinstallationen. Det finns vad jag vet ingen som helst möjlighet att skapa ett separat restoremedia. ASUS har något program för det, men de valen finns inte för denna dator.

Ja, det är en intern mini-SSD kan man säga. Det finns tom instruktioner för att installera Windows på den om man letar på t.ex. notebookreviews forum. Sen finns det guider för att installera Ubuntu på UX32VD, men vet inte om det finns någon specifikt för det du tänkte på.
http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-...

Permalänk

Windows går inte att lägga på iSSD:n om det är 24GB versionen. Den är för liten.
Förra modellen av Zenbook hade 32GB, och där får Windows plats. Köper du ny dator idag är det 24GB.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Windows går inte att lägga på iSSD:n om det är 24GB versionen. Den är för liten.
Förra modellen av Zenbook hade 32GB, och där får Windows plats. Köper du ny dator idag är det 24GB.

Glömde bort att de ändrat det, guiden är för tidigare versionen. Men frågan var ändå om det gick att installera Linux på den. Har inte kollat upp något sånt. Skulle kanske vara kul att göra om det funkar.

Permalänk

Linux är väl mindre krävande, så då borde det få plats.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Har tänkt att slänga in windows 7 då jag känner mig mer hemma med det och jobet blir lite lättare med 7. Uppgradering till SSD kommer inom snar framtid men det får vänta några veckor, tills dess tänkte jag slänga in win7 ändå.

Har ni några tips på vad jag ska tänka på innan ominstalltion?
Antar att jag tappar hybrid-ssd när jag gör detta?
Finns det någon kod i datorn till windows 8 som jag bör spara?

Utöver att tanka hem drivrutiner till ett USB-minne, är det något annat jag bör tänka på?
Generella åsikter kring detta?

Känns som att jag gjort ett riktigt bra köp iaf!

Tack på förhand!

Edit: Eller finns det något som gör att det känns mer som windows 7?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Win8 går att få väldigt lik Win7. Finns en annan tråd om detta, eller gå bakåt i denna och kolla vad jag installerat i min för att "återskapa" Win7.

Hybrid SSD har du ingen nytta av om du byter HDD till SSD.

Licenskoden for Win8 ligger i BIOS. Inget du kan läsa ut själv. Vet inte vad som händer med den om du rensar och drar in Win7.

Det finns ingen orsak att byta ner till Win7 egentigen. Win8 är mycket snabbare, och som sagt anpassningsbart.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Edit: Eller finns det något som gör att det känns mer som windows 7?

Finns hur många knep som helst, varav många är gratis. Se här: http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1157210-gor-wi...

Permalänk
Skrivet av froken:

Finns hur många knep som helst, varav många är gratis. Se här: http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1157210-gor-wi...

Ah, precis den tråden jag syftade på.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av johan.sallman:

Win8 går att få väldigt lik Win7. Finns en annan tråd om detta, eller gå bakåt i denna och kolla vad jag installerat i min för att "återskapa" Win7.

Hybrid SSD har du ingen nytta av om du byter HDD till SSD.

Licenskoden for Win8 ligger i BIOS. Inget du kan läsa ut själv. Vet inte vad som händer med den om du rensar och drar in Win7.

Det finns ingen orsak att byta ner till Win7 egentigen. Win8 är mycket snabbare, och som sagt anpassningsbart.

Min har Windows serienummer på laddaren. Dom kanske har tagit bort/flyttat den lappen på de senare varianterna, vad vet jag.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Min har Windows serienummer på laddaren. Dom kanske har tagit bort/flyttat den lappen på de senare varianterna, vad vet jag.

Den har det om du köpte den med Windows 7, dvs R4002V, men inte om du köpt den med Windows 8 (R4002H).

Permalänk
Medlem

någon som har lust att svara på om black light bleedingen kommer bli värre med tiden eller kommer den vara lika mycket som den är just nu?

Permalänk
Skrivet av katanaa:

Vad är det för säkerhetskopia du pratar om? Är det om man vill göra någon slags win8-återställning?

Hur funkar iSSDn förövrigt, det är bara en vanlig SSD som vid default är konfigurerad att användas som cache?
Funderar på att slänga in windows på 250GB SSD som jag ska stoppa in, och Linux på iSSDn nämligen. Någon som prövat detta?

Den gammla disken som hängde med datorn har en "återställnings" partition som har den windows kopian som funkar med CD-koden som är inmatad på moderkortet.

Jag har inte gjort nått med den interna SSDn, gissar att den ligger inaktiv eller på cache läge.

Om jag var du så skulle jag göra precis som du skrev. Linux på lilla SSDn och Windows på den "stora".

Den lilla SSDn ska man kunna formatera och göra om till vanlig disk. Har ej prövat men läst om det (rätta mig om jag har fel.

Som tidigare sagts.. Ni som köper denna dator, lägg in en SSD och mer minne, den går som en dröm.
Blir bara mer och mer nöjd för var dag som jag använder mig av den på jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosd:

någon som har lust att svara på om black light bleedingen kommer bli värre med tiden eller kommer den vara lika mycket som den är just nu?

För mig blev det bättre med tiden, efter en vecka så gick det från att vara ganska mycket till att bara vara på 2 punkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Inzomniac:

Min har Windows serienummer på laddaren. Dom kanske har tagit bort/flyttat den lappen på de senare varianterna, vad vet jag.

Och om du läser igen så ser du att jag skrivit Win8. Du har Win7 på din.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Skrivet av Shadowslord:

...
Den lilla SSDn ska man kunna formatera och göra om till vanlig disk. Har ej prövat men läst om det (rätta mig om jag har fel.
...

Ja, busenkelt i diskhanteringen. Bara att radera det som ligger på den och skapa en ny partition på hela disken.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |