1 eller 2 Grafikkort i datorn

Permalänk
Medlem

1 eller 2 Grafikkort i datorn

Hejsan
Ska uppdatera datorn med nytt grafikkort och jag har svårt att bestämma mig hur jag vill ha det.
Endera köpa ett grafikkort för 4000 eller 2 för 2000 st och då köra i sli eller cross.
Vad tycker ni är det bästa alternativet, några tips om bra grafikkort hade inte varit dumt att få.
Jag kommer enbart att lira BF3 + några andra spel.

Visa signatur

Corsair Carbone 500R // ASUS Maximus IV Gene z // Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB // G.Skill F3-12800CL9D-8GBXL - DDR3 1600 Mhz - 2 x 4GB // Corsair SSD Force 3 120 Gb // Cooler Master Silent Pro Gold - 1200W // Corsair H 100 // ASUS GeForce 670 // Logitech G9x Laser Mouse // Logitech Gaming Keyboard G105 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyman:

Hejsan
Ska uppdatera datorn med nytt grafikkort och jag har svårt att bestämma mig hur jag vill ha det.
Endera köpa ett grafikkort för 4000 eller 2 för 2000 st och då köra i sli eller cross.
Vad tycker ni är det bästa alternativet, några tips om bra grafikkort hade inte varit dumt att få.
Jag kommer enbart att lira BF3 + några andra spel.

Bäst är egentligen 1 graffe, blir svalare, och då kan du köpa något riktigt bra som tex GTX 670 DirectCUII.
Med det kortet ska du kunna maxa BF3 utan problem

Permalänk
Inaktiv

Håller med om 1 grafikkort då du borde kunna köpa ett Nvidia 680 eller Geforce 7970 för dom pengarna
Edit: Geforce 7970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon52047:

Håller med om 1 grafikkort då du borde kunna köpa ett Nvidia 680 eller Geforce 7870 för dom pengarna
Edit: Geforce 7870

*radeon 7870, detta kort kostar 2k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem

Med 2 kort som har referenskylare + bra ventilation i chassit ska det väl inte vara några problem?

Visa signatur

PC: | Ryzen 7 7800x3d + Noctua NH-D15 | Asus ROG Strix B650E-F | Gigabyte Aorus RTX 3080 Xtreme | G.Skill Flare X5 32 GB 6000 Mhz | Samsung 830 128 GB | Cooler Master Silent Pro M2 850 W | Fractal Design Define R6 |
Kringutrustning: | LG 27GL83A | Epos H6PRO Open | Ducky Shine 2 | Lamzu Atlantis Pro v2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heskeytime:

*radeon 7870, detta kort kostar 2k

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte på 7970 3GB modellen som ligger runt 3500:-

Permalänk
Inaktiv

Fast är det SLI så hade jag gått på Nvidia utan tvekan.

Permalänk

GTX 660 Sli hade jag valt för 4000 kr. i bf3 ger 32 fps mer än 670 och 27 fps mer än 680. så prestanda per krona är ju bra
men 1 kort är ju som de skrevs längre upp i tråden bättre om man kollar till temperaturer. men e chassit bra ventilerat och
man ökar på fläktkurvorna så funkar de säkert fint

Visa signatur

[Intel core i7 9700k] [RTX 2080] [32 GB DDR4] [Syncmaster 2560 X 1440] [Razer Blackwidow Ultimate] [Razer Taipan] [Razer Goliathus Extended] [Razer Carcharias]

Permalänk
Medlem

Undivk SLI ifall du kan Fler nackdelar än fördelar

Visa signatur

Kom ihåg att ''Citera" mig ifall ni vill ha svar

Intel i5-4460 | GTX 760 | MSI B85M G43 | Crucial Ballistix 8GB | Intel 335 SSD

Permalänk

nätaggregatet bör ha fyra st pci-e strömmatningar & minst 700w om du kör sli eller crossfire

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

nätaggregatet bör ha fyra st pci-e strömmatningar & minst 700w om du kör sli eller crossfire

luugn, 7970 kanske behöver 700w + men säg 600w så kan du köra cf/sli med många kort. 670 är te.x väldigt energisnålt trots sin prestanda!

Körde 6870cf med corsair cx 600w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av k-tuning:

luugn, 7970 kanske behöver 700w + men säg 600w så kan du köra cf/sli med många kort. 670 är te.x väldigt energisnålt trots sin prestanda!

Körde 6870cf med corsair cx 600w

Så du lekte med döden!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

nätaggregatet bör ha fyra st pci-e strömmatningar & minst 700w om du kör sli eller crossfire

Beror ju på nätaggregatets kvalité. Jag har kört Crossfire både på ett 500W OCZ och ett 400W Corsair. Bra nätaggregat klarar mer än vad det står att de gör

Dessutom drar en dator mindre än vad man tror. Det är omöjligt att få processorer och grafikkort att jobba 100% (alltså att varje transistor jobbar), så komponenterna drar mindre än deras max-watt.

Dessutom händer det aldrig att både processorn och bägge grafikkorten jobbar 100% samtidigt, processorn brukar inte jobbar mer än 70-80% i spel tex.

Finns watt-räknare där du skriver in vad du vill ha för komponenter så räknar den ut vad datorn kommer dra i full load (antec har en sån). Man blir förvånad över hur lite det faktiskt är.

Permalänk

Kör på ett 7970, kör då BF3 utan det minsta problem och ja, kör alla spel utan det minsta problem

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog att satsa på ett Asus Radeon MATRIX-HD7970-P-3GD5 3GB. Fast ni kom med bra förslag på andra kort också..
Jag får offra en krogkväll

Dold text
Visa signatur

Corsair Carbone 500R // ASUS Maximus IV Gene z // Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB // G.Skill F3-12800CL9D-8GBXL - DDR3 1600 Mhz - 2 x 4GB // Corsair SSD Force 3 120 Gb // Cooler Master Silent Pro Gold - 1200W // Corsair H 100 // ASUS GeForce 670 // Logitech G9x Laser Mouse // Logitech Gaming Keyboard G105 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyman:

Jag kommer nog att satsa på ett Asus Radeon MATRIX-HD7970-P-3GD5 3GB. Fast ni kom med bra förslag på andra kort också..
Jag får offra en krogkväll

Dold text

Wow, ett riktigt trevligt kort dedär! Du kommer bli tveklöst nöjd, även om du offrat en krogkväll!

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Vad är det för komponenter i övrigt du använder?... Ingen ide att satsa på monstergraffe om du kör på en Celeronprolle...
Sedan hade jag personligen valt ett singelkort, har kört med både SLI och singel, och måste säga att ha ett kort är både tystare, och mindre bök med.

Edit: Om du köper på CDON så kan du även använda dig av rabattkoden SWEC1210 och få 5% rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52047:

Fast är det SLI så hade jag gått på Nvidia utan tvekan.

SLI är Nvidia, CF är AMD radeon,
Det heter inte Geforce 79XX utan radeon, bara så du vet

Permalänk
Medlem

Ska man köpa 2 billiga KIA eller köpa en dyr bmw?

man köper ett dyrt kort att börja med, sen i framtiden när det ena kortet inte orkar med längre så köper man ett likadant begagnat och kör cf/sli

köpa 2 budget kort är som att hugga sig själv i benet, mer problem än vad det är värt!

Permalänk
Medlem

Har kört SLI med två gtx 560 Ti i ett år nu och måste säga att jag är förvånad över hur otroligt smidigt allting har funkat så här långt. Med det sagt skulle jag nog ändå satsa på ett singelkort vid framtida köp. Måhända att förhållandet pris/prestanda är något sämre men istället slipper man höga temperaturer och microstutteringen (om man nu är känslig för det).

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Finns det nån här som lyssnar på Jonas å Emil..
Maxar man BF 3 med 1 Gig minne på grafikkort ??
Vill minnas att testet sa att..Maxa BF 3,ja då är ett måste1,5 gigaminne.
Sen köper man så klart hellre 2 Gig på grafikkortet.

Sa nån värmeökning..Haha akta kortet smälter nog...

Sli eller Crossfire blir bara 1 Gig,även om det är 2 kort på vardera 1 Gigabyte minne..

Återigen...Finns det nån som lyssnar på Jonas å Emil..??

Mobo Giga 990FXA-UD3:AMD Phenom II x4 970BF:Noctua NH-U9B kyler:8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
SSD:Samsung 830 128 GB :HDD Western Digital 200/500 GB
GPU:AMD XFX 6870:Skärmar BenQ 2222HDL/GL2240
Ljud:Creative Sound Blaster X-Fi Platinum:Spelas upp i AddOn A-510
Monterat i Antec Twelve Hundred
PSU:Corsair HX 620W

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395
Den kylaren är riktigt nice, kortet är även överklockat från fabrik på 1ghz = bättre än gtx680 overall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Ska man köpa 2 billiga KIA eller köpa en dyr bmw?

man köper ett dyrt kort att börja med, sen i framtiden när det ena kortet inte orkar med längre så köper man ett likadant begagnat och kör cf/sli

köpa 2 budget kort är som att hugga sig själv i benet, mer problem än vad det är värt!

2 sketna bilar kan frakta fler barn till skolan än 1 dyr bil = fler barn till skolan per krona man betalar
även om den dyra bilen kör lite snabbare

fast 1 kort är bättre

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Undivk SLI ifall du kan Fler nackdelar än fördelar

Jasså som?

Tycker det funkar bra, ibland kan det ta några dagar innan en riktig profil när ett nytt spel kommit. Och spelen jag lirar har inte ett uns av microstutter.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dread56:

Finns det nån här som lyssnar på Jonas å Emil..

Nej

Permalänk
Avstängd
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fieskmask:

Kör på ett 7970, kör då BF3 utan det minsta problem och ja, kör alla spel utan det minsta problem

Det gör det inte alls. Jag har mitt klockat till 1000 MHz (och har haft det på 1100 MHz) och frameraten droppar så fort jag slår på MSAA, oavsett vilka inställningar jag har. Jag kör nu på Medium/High/SSAO och det funkar fint så länge MSAA är av, men så fort jag tar 2x MSAA går frameraten ner till runt 50 (inte konstant, men den droppar ofta dit) och det känns extremt laggigt ... det kanske är för att jag har V-sync på, men jag klarar inte av screen tearing. Och inte heller att spela utan MSAA. Så hur jag än gör blir det inte bra. (Ja, detta är i 1920x1080.)

Nej, ett 670 ska det vara för BF3.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

2 sketna bilar kan frakta fler barn till skolan än 1 dyr bil = fler barn till skolan per krona man betalar
även om den dyra bilen kör lite snabbare

fast 1 kort är bättre

KIA rasar ihop och handlar på skroten när 5 års nybilsgaranti är slut då kommer inte barnen till dagis

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

nätaggregatet bör ha fyra st pci-e strömmatningar & minst 700w om du kör sli eller crossfire

Du behöver inget 700w

Körde klockade 6870 och klockad 2600K på 550w för ett tag sen, funka hur fint som helst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Undivk SLI ifall du kan Fler nackdelar än fördelar

Inte sant längre.
Jag har kört SLI 680. Inga som helst nackdelar - bara prestandavinster.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb