1 eller 2 Grafikkort i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det gör det inte alls. Jag har mitt klockat till 1000 MHz (och har haft det på 1100 MHz) och frameraten droppar så fort jag slår på MSAA, oavsett vilka inställningar jag har. Jag kör nu på Medium/High/SSAO och det funkar fint så länge MSAA är av, men så fort jag tar 2x MSAA går frameraten ner till runt 50 (inte konstant, men den droppar ofta dit) och det känns extremt laggigt ... det kanske är för att jag har V-sync på, men jag klarar inte av screen tearing. Och inte heller att spela utan MSAA. Så hur jag än gör blir det inte bra. (Ja, detta är i 1920x1080.)

Nej, ett 670 ska det vara för BF3.

Då har du något problem med burken. Kör mitt 7970 på ref för tillfället, och allt på high, med MSAA, AA osv med allt på max, även HBAO and so on.

Åker inte längre ner än max 60-65fps. Så nått fel borde du ha

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalajfa:

Inte sant längre.
Jag har kört SLI 680. Inga som helst nackdelar - bara prestandavinster.

men det där är kort som kostar över 4k, här pratar vi om budgetkort

det är alltid såklart bäst och köra sli/cf med dyra och kraftfulla kort som dina

TS pratade om kort i 2000kr klassen och där är det microstruttering all the way

Permalänk
Medlem
Skrivet av willaim:

Undivk SLI ifall du kan Fler nackdelar än fördelar

Utveckla gärna.
Det är Crossfire som tenderar att strula när det kommer till microstuttering, inte SLI.
I övrigt så har de båda eventuellt "problem" med ljudnivån och temperaturer.
SLIs "nackdel" över CF är väl snarare att det inte scalar lika bra (kanske ~80% istället för ~99%), men då som sagt inte har samma microstutter-problem.

Radeon fanboy, okunnig eller skrev du bara fel och menade CF istället för SLI?

TS: Köp ett starkt grafikkort direkt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av eparaggare:

Då har du något problem med burken. Kör mitt 7970 på ref för tillfället, och allt på high, med MSAA, AA osv med allt på max, även HBAO and so on.

Åker inte längre ner än max 60-65fps. Så nått fel borde du ha

Ja, problemet är bara att jag inte kan se någon annan möjlig flaskhals: 2600K @ 4 GHz, Vengeance 16GB 1600MHz CL10 @ CL9, Force GT 120GB.

Så fort jag skriver någonstans att 7970 inte klarar BF3 på Ultra eller High ens med överklockning får jag genast ett flertal svar som förklarar att jag har fel. Men det är ju min erfarenhet. Om nu 7970 är så bra i BF3, varför får jag då inte 60 fps på Medium/High med 2x MSAA?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Utveckla gärna.
Det är Crossfire som tenderar att strula när det kommer till microstuttering, inte SLI.
I övrigt så har de båda eventuellt "problem" med ljudnivån och temperaturer.
SLIs "nackdel" över CF är väl snarare att det inte scalar lika bra (kanske ~80% istället för ~99%), men då som sagt inte har samma microstutter-problem.

Radeon fanboy, okunnig eller skrev du bara fel och menade CF istället för SLI?

TS: Köp ett starkt grafikkort direkt.

SLI har fortfarande vissa problem. Jag sitter med två 460 och det händer att man har tearing i vissa spel så man måste använda VSYNC. I det flesta fall är det dock super, men jag tror jag säger som några andra här redan sagt: Två kort, ja det är bra prestanda för pengarna, men det blir varmt alt högljudt, finns fortfarande problem samt dåligt stöd i många spel för multikort. Ett kort håller längst även om det nödvändigtvis inte är "bättre" fpsmässigt

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Bäst är egentligen 1 graffe, blir svalare, och då kan du köpa något riktigt bra som tex GTX 670 DirectCUII.
Med det kortet ska du kunna maxa BF3 utan problem

Min 580 SLI-konf kommer upp i 60-65 grader i alla fall när jag lirar BF3. Processorn lägger sig på ungefär samma (i7 920@3.8ghz).
Så jag vet inte om värmeutvecklingen är ett särskilt bra argument.

Så här resonerar jag kring SLI.

Att köpa ett kort ger möjlighet att köpa SLI, tror man sig att man kommer göra det i framtiden så kan det vara smartare att köpa ett kort nu (man hindras inte särskilt mycket utav kort i 4000kr-klassen). Annars kan man köra på SLI, få lite bättre prestanda men tvingas köpa ny setup när det börjar gå segt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Woods:

SLI har fortfarande vissa problem. Jag sitter med två 460 och det händer att man har tearing i vissa spel så man måste använda VSYNC. I det flesta fall är det dock super, men jag tror jag säger som några andra här redan sagt: Två kort, ja det är bra prestanda för pengarna, men det blir varmt alt högljudt, finns fortfarande problem samt dåligt stöd i många spel för multikort. Ett kort håller längst även om det nödvändigtvis inte är "bättre" fpsmässigt

Säg inte att SLI fortfarande har problem då du sitter på två generationer gamla kort. 6XX-serien är riktigt klockrena när de får jobba ihop... har kört dubbla uppsättningar kort med både 5850, 6870 och nu 680. Bortsett från prestandaskillnaden så är 680 SLI bland det mest problemfria jag stött på. Temperaturerna är 30-32 grader idle och i heaven/3dmark/BL2/BF3 70-73 grader... så även där är det klockrent!

Till TS, kör på två 660. http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Säg inte att SLI fortfarande har problem då du sitter på två generationer gamla kort. 6XX-serien är riktigt klockrena när de får jobba ihop... har kört dubbla uppsättningar kort med både 5850, 6870 och nu 680. Bortsett från prestandaskillnaden så är 680 SLI bland det mest problemfria jag stött på. Temperaturerna är 30-32 grader idle och i heaven/3dmark/BL2/BF3 70-73 grader... så även där är det klockrent!

Till TS, kör på två 660. http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Mja jag tänker andra hållet... Att gamla kort fortfarande har problem när nvidia har haft god tid på sig att ordna problemet är ju dåligt, att nya kort har problem det förstår man. Sen kanske det har nått med arkitekturen att göra men vad jag vet är det drivrutinerna som gör skillnaden.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Jag tar krogrundan åt dig ikväll ska du se=)

Permalänk
Avstängd

ett kort alltid bättre.
2 kort får du alltid tekniska problem med. microstuttering uppstår alltid med 2 kort.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flopper:

ett kort alltid bättre.
2 kort får du alltid tekniska problem med. microstuttering uppstår alltid med 2 kort.

Förstår inte varför alla säger att det ska vara såna ofantliga bekymmer med två kort? Jag har inte haft några jättebekymmer med nån av mina tvåkortssetups. Med mina 680's har jag inte upplevt ms, tearing eller liknande bekymmer... Dock saknar jag möjligheten till att skapa profiler i flerskärmslägen som man kan göra med AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det gör det inte alls. Jag har mitt klockat till 1000 MHz (och har haft det på 1100 MHz) och frameraten droppar så fort jag slår på MSAA, oavsett vilka inställningar jag har. Jag kör nu på Medium/High/SSAO och det funkar fint så länge MSAA är av, men så fort jag tar 2x MSAA går frameraten ner till runt 50 (inte konstant, men den droppar ofta dit) och det känns extremt laggigt ... det kanske är för att jag har V-sync på, men jag klarar inte av screen tearing. Och inte heller att spela utan MSAA. Så hur jag än gör blir det inte bra. (Ja, detta är i 1920x1080.)

Nej, ett 670 ska det vara för BF3.

Skrivet av Zuggmate:

Ja, problemet är bara att jag inte kan se någon annan möjlig flaskhals: 2600K @ 4 GHz, Vengeance 16GB 1600MHz CL10 @ CL9, Force GT 120GB.

Så fort jag skriver någonstans att 7970 inte klarar BF3 på Ultra eller High ens med överklockning får jag genast ett flertal svar som förklarar att jag har fel. Men det är ju min erfarenhet. Om nu 7970 är så bra i BF3, varför får jag då inte 60 fps på Medium/High med 2x MSAA?

Ultra klarar inte 7970, inte ens 680, men jag kör med mitt på high, och då med 4xmsaa, full AA och HBAO å allt som tänkas kan, och droppar aldrig under ~65. Så nått konstigt är de ju. Jag skulle nästan försökt klura ut vart felet ligger, och hittar man inget, dra en ny install på w7, och nya fräsha drivare. Sitter också på SSD, och en 2600K oklockad.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfeffe:

Jag tar krogrundan åt dig ikväll ska du se=)

Utmärkt ta en stänkare åt mig också...

Visa signatur

Corsair Carbone 500R // ASUS Maximus IV Gene z // Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB // G.Skill F3-12800CL9D-8GBXL - DDR3 1600 Mhz - 2 x 4GB // Corsair SSD Force 3 120 Gb // Cooler Master Silent Pro Gold - 1200W // Corsair H 100 // ASUS GeForce 670 // Logitech G9x Laser Mouse // Logitech Gaming Keyboard G105 //

Permalänk
Medlem

Hej

jag körde med två 5870 i CF fram till i onsdags då jag kastade ut bägge och kör numera med ett 7970. enligt test ska det inte vara någon skullnad i BF3 på den skärm jag använder 1920x1200. men det fungera mycket bättre med ett kort kommer aldrig mer kör med två.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Det gör det inte alls. Jag har mitt klockat till 1000 MHz (och har haft det på 1100 MHz) och frameraten droppar så fort jag slår på MSAA, oavsett vilka inställningar jag har. Jag kör nu på Medium/High/SSAO och det funkar fint så länge MSAA är av, men så fort jag tar 2x MSAA går frameraten ner till runt 50 (inte konstant, men den droppar ofta dit) och det känns extremt laggigt ... det kanske är för att jag har V-sync på, men jag klarar inte av screen tearing. Och inte heller att spela utan MSAA. Så hur jag än gör blir det inte bra. (Ja, detta är i 1920x1080.)

Nej, ett 670 ska det vara för BF3.

Märkligt att du har problem och inte jag?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

men det där är kort som kostar över 4k, här pratar vi om budgetkort

det är alltid såklart bäst och köra sli/cf med dyra och kraftfulla kort som dina

TS pratade om kort i 2000kr klassen och där är det microstruttering all the way

Är väl sällan speciellt bra att köpa nytt med 2 billiga kort för SLI/CF...
om man har ett lite äldre kort och hittar ett likadant till bra pris.. eller får väldigt bra pris på 2st äldre kort då kanske det är en bra ide.
men smartare med 1st bra single kort.. sedan om det inte räcker för 100% eyecandy eller 3D läge, superhög upplösning med flera skärmar etc.. då är det läge med ett till kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

jag körde med två 5870 i CF fram till i onsdags då jag kastade ut bägge och kör numera med ett 7970. enligt test ska det inte vara någon skullnad i BF3 på den skärm jag använder 1920x1200. men det fungera mycket bättre med ett kort kommer aldrig mer kör med två.

Du kan köra 3st 7970 i krysseld. Ger rätt bra prestanda rätt billigt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Du kan köra 3st 7970 i krysseld. Ger rätt bra prestanda rätt billigt.

Å andra sidan lider just 7970 korten av massiv microstuttering, det är ett faktum som inte går att bortse ifrån.

Vill man att det skall se snyggt ut på skärmen eller snyggt på papperet "benchmarks" jag bara undrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Å andra sidan lider just 7970 korten av massiv microstuttering, det är ett faktum som inte går att bortse ifrån.

Tri-fire som Pimpim pratar om, drabbas inte av microstuttering.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Tri-fire som Pimpim pratar om, drabbas inte av microstuttering.

Det är mycket möjligt dock rasar priset iväg och strömförbrukningen likaså och då är det väl frågan om inte ett GTX690 är ett bra mycket bättre köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är mycket möjligt dock rasar priset iväg och strömförbrukningen likaså och då är det väl frågan om inte ett GTX690 är ett bra mycket bättre köp

Men då pratar vi om något helt annat.
Du sa att det ger microstuttering vilket 3 kort helt enkelt inte gör.
Varför måste folk börja slingra sig när dom har fel?

Förövrigt så presterar 3st 7970 bättre än ett GTX 690.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Men vem vill ha 3 st 7970 med AMD's drivrutiner?
Not me

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Men vem vill ha 3 st 7970 med AMD's drivrutiner?
Not me

Jag. Aldrig förstått varför folk klagar på AMD drivrutiner, varken med CF eller utan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är mycket möjligt dock rasar priset iväg och strömförbrukningen likaså och då är det väl frågan om inte ett GTX690 är ett bra mycket bättre köp

Ät nudlar istället för hamburgare en gång i veckan så löser det sig ska du se.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Ät nudlar istället för hamburgare en gång i veckan så löser det sig ska du se.

Sjunker strömförbrukningen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Sjunker strömförbrukningen då?

Nej men du får 60kr i veckan över till elräkningen. Det är mer än nog för att du ska kunna köra den en jävla massa timmar.

Skrivet av simme300:

Men vem vill ha 3 st 7970 med AMD's drivrutiner?
Not me

Du borde kanske hålla den typen av kommentarer till aftonbladets it-forum. Dom flesta här på Swec kan hantera en dator och har inga problem med drivrutiner.

Ett bra sätt att bli bättre med datorer är att köpa delar du har problem med och lösa dina problem med drivrutiner. Då kanske du en dag klarar av att bygga en dator själv och behöver inte köpa apple, dell eller vad du nu har.
Det är en otrolig frihet när man vet att man kan hantera en dator på rätt sätt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Mja jag tänker andra hållet... Att gamla kort fortfarande har problem när nvidia har haft god tid på sig att ordna problemet är ju dåligt, att nya kort har problem det förstår man. Sen kanske det har nått med arkitekturen att göra men vad jag vet är det drivrutinerna som gör skillnaden.

Fast nu är det ju så att det är hårdvaran som ändrats på 600 serien, därav obetydligt Micro stuttering och problem. Nvidia kommer knappast uppgradera dina graffen hårdvarumässigt efter de sålt dem. Det får du göra själv genom att byta till ny generation.
Du har verkligen vänt på det, de nya korten har inte problem, det är de gammla korten (dina och i viss mån mina) som har problem. Utvecklingen går framåt för det mesta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nej men du får 60kr i veckan över till elräkningen. Det är mer än nog för att du ska kunna köra den en jävla massa timmar.

Du borde kanske hålla den typen av kommentarer till aftonbladets it-forum. Dom flesta här på Swec kan hantera en dator och har inga problem med drivrutiner.

Ett bra sätt att bli bättre med datorer är att köpa delar du har problem med och lösa dina problem med drivrutiner. Då kanske du en dag klarar av att bygga en dator själv och behöver inte köpa apple, dell eller vad du nu har.
Det är en otrolig frihet när man vet att man kan hantera en dator på rätt sätt.

När skrev jag att jag inte kunde "hantera" en dator? Bara förmedlar ren fakta som jag har läst mig till. Vem köper delar som man vet har problem och vill "lösa" dem som du skriver istället för att köpa det som funkar från början.
Vet ingen som vill köpa tills sig problem. Förstår inte hur man kan rekommendera 3 st 7970's, kommer bli massa värme och ljud bara. Tror inte man blir bättre på datorer för att man köper saker som kanske har problem.

Slösar man 9k så ska det funka direkt ur lådan, inge tjafs med drivrutiner och annat skit. usch.
Blev lite mycket text nu med fattar inte hur du tänker ...

Permalänk
Skrivet av Zuggmate:

Ja, problemet är bara att jag inte kan se någon annan möjlig flaskhals: 2600K @ 4 GHz, Vengeance 16GB 1600MHz CL10 @ CL9, Force GT 120GB.

Så fort jag skriver någonstans att 7970 inte klarar BF3 på Ultra eller High ens med överklockning får jag genast ett flertal svar som förklarar att jag har fel. Men det är ju min erfarenhet. Om nu 7970 är så bra i BF3, varför får jag då inte 60 fps på Medium/High med 2x MSAA?

Men tycker också det är konstigt. Jag har allt på max utom MSAA som jag har på 2x.Ligger aldrig under 55fps. Har kortet klockat till 1125mhz core och 1800mhz på memory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fast nu är det ju så att det är hårdvaran som ändrats på 600 serien, därav obetydligt Micro stuttering och problem. Nvidia kommer knappast uppgradera dina graffen hårdvarumässigt efter de sålt dem. Det får du göra själv genom att byta till ny generation.
Du har verkligen vänt på det, de nya korten har inte problem, det är de gammla korten (dina och i viss mån mina) som har problem. Utvecklingen går framåt för det mesta.

Va snackar du om ? xD No shit att de inte kommer hem till varken dig eller mig och löder på nya saker De jag menar är att de har haft 2 år på sig att göra stabila drivrutiner, då kan man förvänta sig en högre grad av stabilitet right? Har du ett sprojlans nytt kort då kanske det inte är helt konstigt att den inte funkar på gamla eller nya spel så där super bra som de borde göra i både sli och single.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo