Varning för Dark Souls + 120hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Märker ju att folk här inte tänker efter överhuvudtaget.

Ta istället två lika duktiga spelare där ena har 30 och andra 60.
Förövrigt så sa jag att i Quake, Tribes och CS gör det skillnad. Men inte i spel som Darksouls.

Spelaren med 30fps kommer ha 17ms mer input lag, det kan definitivt avgöra vem som vinner

Jag föredrar att utnyttja min 120hz skärm.
Om jag kör ett spel i 30fps får jag 25ms mer input lag, jämfört med om det ej vore cappat. Det är så pass stor delay att det märks tydligt även när jag kör Dark Souls med gamepad.

En intressant grej är att genomsnittlig reaktionstid är typ 25ms. Så min reaktionstid dubblas alltså om jag kör ett spel i 30fps.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Skrivet av Stårk:

Du menar spelet och dess motor är slow... och CPU bundet!?
Fysik, animationer, partiklar, skuggor m.m är allt kört på CPU ist för GPU.

Hade ju en i7 2600k OC så borde inte varit problem? FPS fixades efter nån månad när drivrutiner kom till 6990.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Med er logik så måste ju de som spelar spel på konsoll verkligen genomlida.

Lycka till att göra snabba rörelser, panoreringar etc med en handkontroll.

Och varför ska du göra snabba rörelser i ett spel som inte är snabbt överhuvudtaget, alltså totalt onödiga rörelser?
Animationer ser sällan bättre ut i 60fps vs 30..

Förövrigt så måste du ha rätt speciella ögon om du ser skillnaden här:
http://www.youtube.com/watch?v=-nU2_ERC_oE

Och då talar jag inte om slowmo.

Nu tror jag inte att den videon körs i 60 fps utan den visar bara skillnaden för GoPro i de olika lägena. Jag tycker skillnaden mellan 30fps och 60fps är väldigt märkbar och jag föredrar det senare men jag klarar även att köra konsol.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ainelover:

Hade ju en i7 2600k OC så borde inte varit problem? FPS fixades efter nån månad när drivrutiner kom till 6990.

Kanske beror på att spelet körde det mesta på CPU tills AMD/Nvidia kom ut med drivrutin som hjälpte till att avlasta till GPU.
Samtidigt som Bethesda patchade det en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Har jag sagt något om att spel är bättre i lägre fps?
Troll på hög nivå?

Du som är ett troll om du påstår att det inte är någon skillnad på 30 och 120fps i alla spel.

För det första så ser jag stor skillnad på 30 och 60 fps i följande test du länkade:

http://boallen.com/fps-compare.html

För det andra är det ännu större skillnad i spel.

Detta eftersom de fps i testet är inspelade och därmed perfekt utfördelade (0 microstuttering).

I ett spel behöver alla dina 30 fps inte komma med jämna mellanrum, då det kan vara olika mycket arbete för GPUn att generera dem. Det kan skilja rätt mycket mellan dem vilket gör att det upplevs bra mycket hackigare. Är det riktigt illa och du kör multi-gpu kan 30 fps upplevas ganska nära 15fps i testet om vissa frames tar dubbelt så lång tid att generera som de borde göra medans andra går mkt snabbare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Du som är ett troll om du påstår att det inte är någon skillnad på 30 och 120fps i alla spel.

Vart skrev jag 30 vs 120? Jag har hela tiden talat om 30 och 60..

§1.2
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stårk:

Vart skrev jag 30 vs 120? Jag har hela tiden talat om 30 och 60..

Jag ser skillnad på youtube länken efter första bilen som kör.

Även om youtube bara vissar 30 fps.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Vart skrev jag 30 vs 120? Jag har hela tiden talat om 30 och 60..

Ser man inte skillnad på 30 och 60 framgår det av dagisnivå på logiken att man ser ännu mindre skillnad på 60 och 120 (eller för övrigt allt över 60).

Kan man inte uppfatta någon skillnad mellan 30 vs 60 ser man inte heller skillnad på 30 vs 120 eller 30 vs 240 eller vadfan som helst, då man redan upplever 30fps som såpass flytande att det inte kan bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Med er logik så måste ju de som spelar spel på konsoll verkligen genomlida.

Lycka till att göra snabba rörelser, panoreringar etc med en handkontroll.

Och varför ska du göra snabba rörelser i ett spel som inte är snabbt överhuvudtaget, alltså totalt onödiga rörelser?
Animationer ser sällan bättre ut i 60fps vs 30..

Förövrigt så måste du ha rätt speciella ögon om du ser skillnaden här:
http://www.youtube.com/watch?v=-nU2_ERC_oE

Och då talar jag inte om slowmo.

Man ser ju klart och tydligt att 30 Fps bilen är mindre tydlig, den är liksom fulare för att den hackar fram.
Tror inte det krävs speciella ögon för att se det. Stor skillnad tycker jag iallafall.

Sen undrar jag att youtube visar filmer i 30 fps har att göra med en demovideo? Är väl 2 helt skilda saker, det som visas i videon är en sak. Inte så att hela videon spelats in i 60 fps och någon försöker få oss och tro att 60 fps är bättre än 30 fps?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

60fps i ett spel som inte behöver mer än det? Speciellt då det är designat för just handkontroll.

Gillar att folket här tror att spelet blir magiskt bättre av högre fps.

För det är absolut inte skillnad på 30fps kontra 60fps, ursäkta min herre men du må gå och kolla synen.

Detta gäller även konsolspel som körs i 30fps kontra 60fps.

Behöver man 120fps i ett spel som inte styrs av mus? nej kanske inte.
Men jag spelar hellre ett spel med mus i 120fps än med HK i 30.
Bara för ett spel är gjort med HK i åsikt betyder inte det att 30fps är ok, varken på PC eller konsolmarknaden, även om det självklart är vanligare och mer acceptabelt på konsolmarknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thorulk:

Det fungerar inte, efter all felsökning i hela världen så har jag kommit fram till att byter jag till hdmi sladd och kör 60hz fungerar det.

Spar 40 euro och skit i spelet / vänta in patch om ni som jag kör 120hz -.-

Tacka PS3 och Xbox 360 för dessa brister

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Jag har fått det att funka med min 120Hz 27" Samsung.
Fick ställa om till 60hz sen väl i spelet valde jag 120.
Sen gick det att välja 120 som vanilgt i windows igen och det funkar klockrent i spelet

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com