Varning för Dark Souls + 120hz skärm

Permalänk
Medlem

Varning för Dark Souls + 120hz skärm

Det fungerar inte, efter all felsökning i hela världen så har jag kommit fram till att byter jag till hdmi sladd och kör 60hz fungerar det.

Spar 40 euro och skit i spelet / vänta in patch om ni som jag kör 120hz -.-

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Det fungerar inte, efter all felsökning i hela världen så har jag kommit fram till att byter jag till hdmi sladd och kör 60hz fungerar det.

Spar 40 euro och skit i spelet / vänta in patch om ni som jag kör 120hz -.-

Inte ovanligt att high-end blir drabbade på spelsläpp.
Kommer ihåg när skyrim släpptes och jag hade typ 20-30 fps konstant när jag körde med 1 x 6990 1 x 6970 crossfire, ati och deras drivrutiner är slow.

Permalänk
Medlem

Ja, skiten är ju låst till 30fps... Får mig att vilja tanka skiten istället för att köpa det, dessa utvecklare förtjänar inte ett öre för spelet om de är så lata.

Pisskonvertering...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ainelover:

Inte ovanligt att high-end blir drabbade på spelsläpp.
Kommer ihåg när skyrim släpptes och jag hade typ 20-30 fps konstant när jag körde med 1 x 6990 1 x 6970 crossfire, ati och deras drivrutiner är slow.

Du menar spelet och dess motor är slow... och CPU bundet!?
Fysik, animationer, partiklar, skuggor m.m är allt kört på CPU ist för GPU.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sQuille:

Ja, skiten är ju låst till 30fps... Får mig att vilja tanka skiten istället för att köpa det, dessa utvecklare förtjänar inte ett öre för spelet om de är så lata.

Pisskonvertering...

Uhm... de fick inget stöd av Capcom därav den "kassa" portningen.
och vadfan ska du ha högre fps för?

Permalänk
Medlem

Skyrim flippar ut om du har riktigt hög fps också. Jag var tvungen att dra ner hz till 100 (120hz-skärm) och sätta igång v-sync.
http://www.sweclockers.com/forum/136-elder-scrolls/1084868-ri...

Vet inte om det har blivit fixat än.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

och vadfan ska du ha högre fps för?

Ursäkta mig men är du allvarlig med den frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Nä men 120hz skärmar kostar 3000kr nu, det är inte ens highend. Annars brukar ju vsync lösa alla problemen men vart förbannad igår och sprang och slet ut Xboxet och testade med den kabeln, fungerade felfritt.

Det är ju inte som om man blir förbannad för att eyefinity inte fungerar, 120hz är väl ganska standard nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Uhm... de fick inget stöd av Capcom därav den "kassa" portningen.
och vadfan ska du ha högre fps för?

"Vad fan ska du ha högre fps för?" - För att man faktiskt märker skillnad i flyt mellan 30 och 60fps, man köper inte en hyffsat dyr speldator för att endast lira spelen i 30 fps.

§1.2
Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

Men kom igen nu. Porten var inget de planerade, communityt ville ha en port, From tvingades skynda fram den, köra den via GFWL och allt det där. Klaga inte, det var ni, communityt som tvingade fram en förhastad port, klaga då inte på resultatet

Permalänk
Medlem

Jag har inte klagat fram någon port, glad att det kom men det var ju inte jag personligen som tvingade dem att skapa en skitport. Men klarar inte spelet av en 120hz skärm så lär det ju stå när man köper skiten?

Det är en varning, hittade inget som verkligen förklarade att det absolut inte går på en 120hz skärm, men nu vet jag så jag tänkte sprida den vetskapen vidare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sQuille:

Helt bakom flötet eller? "Vad fan ska du ha högre fps för?" - För att man faktiskt märker skillnad i flyt mellan 30 och 60fps, man köper inte en hyffsat dyr speldator för att endast lira spelen i 30 fps.

60fps i ett spel som inte behöver mer än det? Speciellt då det är designat för just handkontroll.

Gillar att folket här tror att spelet blir magiskt bättre av högre fps.

§1.2
Permalänk
Skrivet av Marticus:

Ursäkta mig men är du allvarlig med den frågan?

Skickades från m.sweclockers.com

DET UNDRAR JAG OXÅ ?????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Är jag bakom flötet för du vill ha 60fps i ett spel som inte behöver mer än det? Speciellt då det är designat för just handkontroll.

Gillar att folket här tror att spelet blir magiskt bättre av högre fps.

Han sa inte mer än det, däremot mer än 30 fps.

Högre fps != bättre spel
Högre fps = ett mer spelbart spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Är jag bakom flötet för du vill ha 60fps i ett spel som inte behöver mer än det? Speciellt då det är designat för just handkontroll.

Gillar att folket här tror att spelet blir magiskt bättre av högre fps.

Spelupplevelsen blir mer njutbar med ett spel i 60fps än i 30fps, därför kan man uppleva spelet som bättre. Det kan vara världens bästa gameplay men är spelet inte optimerat så förstörs hela upplevelsen, tillsammans med spelet.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thompaam:

Spelupplevelsen blir mer njutbar med ett spel i 60fps än i 30fps, därför kan man uppleva spelet som bättre. Det kan vara världens bästa gameplay men är spelet inte optimerat så förstörs hela upplevelsen, tillsammans med spelet.

Det beror HELT på spelet.

Skrivet av Shkipan:

Högre fps = ett mer spelbart spel

Subjektivt*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Det beror HELT på spelet.

Subjektivt*

Kan du nämna något spel som blir sämre eller mindre spelbart med högre fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Det beror HELT på spelet.

Subjektivt*

men läggav! varför skulle ett spel vara bättre i lägre fps?
jag själv skulle vilja ha alla spel mellan 80 och 120 fps!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yroll:

men läggav! varför skulle ett spel vara bättre i lägre fps?
jag själv skulle vilja ha alla spel mellan 80 och 120 fps!

Har jag sagt något om att spel är bättre i lägre fps?
Troll på hög nivå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ixos:

Kan du nämna något spel som blir sämre eller mindre spelbart med högre fps?

Har jag sagt något sådant? Nej faktiskt inte.
Finns det något spel som blir bättre eller mer spelbart med högre fps? Nja.. Quake Live, Tribes och CS är de enda jag kan tänka mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Är jag bakom flötet för du vill ha 60fps i ett spel som inte behöver mer än det? Speciellt då det är designat för just handkontroll.

Gillar att folket här tror att spelet blir magiskt bättre av högre fps.

Vadå inte behöver mer än 30fps? Utveckla gärna, och börja inte nu med den där myten som man hört 1000 gånger om att ögat inte uppfattar mer än 30fps...

Jag själv tycker att det är självklart att ett spel blir skönare att spela i 60fps än 30fps. Animationer flyter på bättre och snabba rörelser, panoreringar osv flyter på betydligt bättre.

Och vad har det med att göra att spelet är designat för handkontroll? skärp dig nu...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sQuille:

Vadå inte behöver mer än 30fps? Utveckla gärna, och börja inte nu med den där myten som man hört 1000 gånger om att ögat inte uppfattar mer än 30fps...

Jag själv tycker att det är självklart att ett spel blir skönare att spela i 60fps än 30fps. Animationer flyter på bättre och snabba rörelser, panoreringar osv flyter på betydligt bättre.

Och vad har det med att göra att spelet är designat för handkontroll? skärp dig nu...

Med er logik så måste ju de som spelar spel på konsoll verkligen genomlida.

Lycka till att göra snabba rörelser, panoreringar etc med en handkontroll.

Och varför ska du göra snabba rörelser i ett spel som inte är snabbt överhuvudtaget, alltså totalt onödiga rörelser?
Animationer ser sällan bättre ut i 60fps vs 30..

Förövrigt så måste du ha rätt speciella ögon om du ser skillnaden här:
http://www.youtube.com/watch?v=-nU2_ERC_oE

Och då talar jag inte om slowmo.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stårk:

Har jag sagt något sådant? Nej faktiskt inte.
Finns det något spel som blir bättre eller mer spelbart med högre fps? Nja.. Quake Live, Tribes och CS är de enda jag kan tänka mig.

Typ alla spel som finns i hela världen blir bättre med högre FPS och tex 120hz.

All prick säkerhet blir bättre i alla FPS spel, det släpar inte.

Jag kan säga 1000 saker om varför man ska ha högre FPS.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Typ alla spel som finns i hela världen blir bättre med högre FPS och tex 120hz.

All prick säkerhet blir bättre i alla FPS spel, det släpar inte.

Jag kan säga 1000 saker om varför man ska ha högre FPS.

Pricksäkerhet handlar inte om hög fps ..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stårk:

Uhm... de fick inget stöd av Capcom därav den "kassa" portningen.
och vadfan ska du ha högre fps för?

Skrivet av Stårk:

Det beror HELT på spelet.

Subjektivt*

De verkar som att vi alla kan hålla med om att upplevelsen av antalet frames per second i spel är subjektivt. Skiljer från person till person. När nu TS skapat en tråd där denne är missnöjd över att spelet har för låg FPS för att upplevelsen skall vara bra, är det då inte onödigt att ifrågasätta vad TS skall med högre FPS till?
Uppenbarligen vill TS ha högre FPS och när detta nu som vi kommit fram till är en subjektiv bedöming så kan vi väl bara köpa det, eller?

On topic - tack för varningen TS. Hade inte tänkt köpa det själv, men det kanske andra hade tänkt göra och detta är säkerligen relevant information för en del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Undvika köpa ett spel för att man inte kan spela det med 120hz skärm???
vart tar världen vägen egentligen.....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

De verkar som att vi alla kan hålla med om att upplevelsen av antalet frames per second i spel är subjektivt. Skiljer från person till person. När nu TS skapat en tråd där denne är missnöjd över att spelet har för låg FPS för att upplevelsen skall vara bra, är det då inte onödigt att ifrågasätta vad TS skall med högre FPS till?
Uppenbarligen vill TS ha högre FPS och när detta nu som vi kommit fram till är en subjektiv bedöming så kan vi väl bara köpa det, eller?

Använd fps fixen då?

http://boallen.com/fps-compare.html
SKillnaden mellan 30 och 60 på detta testet är miiiiiiiiiiiiiiiinimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Typ alla spel som finns i hela världen blir bättre med högre FPS och tex 120hz.

Detta är väl ändå att ta i, alla FPS spel kan jag köpa att de tjänar på det ja men alla spel? Sedan att de inte förlorar något på att köra i högre FPS är en annan sak.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stårk:

Använd fps fixen då?

http://boallen.com/fps-compare.html
SKillnaden mellan 30 och 60 på detta testet är miiiiiiiiiiiiiiiinimal.

Tycker du ja (och med all rätt). Men det är ju just detta som är en subjektiv bedömningsfråga. Alla tycker nog inte att skillnaden är så liten här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled