Varning för Dark Souls + 120hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

http://boallen.com/fps-compare.html
SKillnaden mellan 30 och 60 på detta testet är miiiiiiiiiiiiiiiinimal.

Stor skillnad ju!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Det fungerar inte, efter all felsökning i hela världen så har jag kommit fram till att byter jag till hdmi sladd och kör 60hz fungerar det.

Spar 40 euro och skit i spelet / vänta in patch om ni som jag kör 120hz -.-

Ehh... jag betalade 25 USD, och förstår inte varför jag ska sluta spela?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Stor skillnad ju!

denna visar det äannu mer tydligt
http://frames-per-second.appspot.com/

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BrutalOddball:

Men kom igen nu. Porten var inget de planerade, communityt ville ha en port, From tvingades skynda fram den, köra den via GFWL och allt det där. Klaga inte, det var ni, communityt som tvingade fram en förhastad port, klaga då inte på resultatet

Jag kan väl tycka att det inte är så konstigt att produkten får kritik när den inte motsvarar konsumenternas förväntningar/önskemål, vare sig portningen var planerad eller inte.
Släpper inte företag produkter som är anpassade för kundgruppen de riktar sig till så kommer kritiken, eller frånvaron av intresse och inköp och det gäller ju alla företag (utom kanske comyswede då förstås).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Använd fps fixen då?

http://boallen.com/fps-compare.html
SKillnaden mellan 30 och 60 på detta testet är miiiiiiiiiiiiiiiinimal.

Vafalls! Den är ju enorm! 60 fps är mycket smidigare än 30 fps.

Skrivet av Ozzix:

denna visar det äannu mer tydligt
http://frames-per-second.appspot.com/

Enorm här med. Stäng av motion blur så blir det som att spela spel på PC.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Använd fps fixen då?

http://boallen.com/fps-compare.html
SKillnaden mellan 30 och 60 på detta testet är miiiiiiiiiiiiiiiinimal.

Nu är det så att du spelar ett spel och inte tittar. Skillnaden blir ännu större när du själv rör musen/karaktären i 30 fps och 60fps. Att bara titta är mindre skillnad men fortfarande stor.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzix:

denna visar det äannu mer tydligt
http://frames-per-second.appspot.com/

Yes. Men testet verkar vara baserat på hur rörlig bild spelas i verkliga livet och är inte identisk med hur spel påverkas. Sätter man exempelvis ner FPSen på ena bollen till 10fps blir bollen väldigt suddig som om att slutartiden på filmkameran varit för lång och detta fenomen med suddiga konturer uppträder ju inte i datorspel. Meneee, ja. Oavsett syns ju även "hackigheten" ännu tydligare i detta test. Och som tidigare nämnt så blir detta hackande ännu mer märkbart när man själv sitter och lirar med musen i handen. Good one ;).

EDIT:
Såg att man kunde stänga av motion blur, hehe. Opps.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Vafalls! Den är ju enorm! 60 fps är mycket smidigare än 30 fps.

Enorm här med. Stäng av motion blur så blir det som att spela spel på PC.

Haha.
Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Nu är det så att du spelar ett spel och inte tittar. Skillnaden blir ännu större när du själv rör musen/karaktären i 30 fps och 60fps. Att bara titta är mindre skillnad men fortfarande stor.

Det här har du helt rätt i. När jag var yngre uppmärksammade jag samma sak när jag satt och spelade med mina vänner. Dom flesta spelen flöt på helt ok när man tittade på men sedan när man själv spelade så märkte man att spelet inte flöt på riktigt bra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

denna visar det äannu mer tydligt
http://frames-per-second.appspot.com/

SKa kolla hemma. På jobbdatorn så hackar det nästan vad jag än tar för FPS

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Men testet verkar vara baserat på hur rörlig bild spelas i verkliga livet och är inte identisk med hur spel påverkas. Sätter man exempelvis ner FPSen på ena bollen till 10fps blir bollen väldigt suddig som om att slutartiden på filmkameran varit för lång och detta fenomen med suddiga konturer uppträder ju inte i datorspel. Meneee, ja. Oavsett syns ju även "hackigheten" ännu tydligare i detta test. Och som tidigare nämnt så blir detta hackande ännu mer märkbart när man själv sitter och lirar med musen i handen. Good one ;).

EDIT:
Såg att man kunde stänga av motion blur, hehe. Opps.

Motion blur är viktigt för att få rörelserna att se jämnare ut och är den metod som får filmer i 24 FPS att inte se förfärliga ut. Mer om motion blur och FPS http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Motion blur är viktigt för att få rörelserna att se jämnare ut och är den metod som gör filmer i 24 FPS att inte se förfärliga ut. Mer om motion blur och FPS http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Jo tack. Det känner jag till, men motion blur ökar inte i spel när frameraten går ner. Utan att ställa av motion blur i testet ökade ju motion blur och, som sagt så fungerar det ju inte i spel. Det var detta jag ville få fram.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Stårk:

Pricksäkerhet handlar inte om hög fps ..

Okej men ska du ta och logga in på quake arena med 30 fps och jag spelar med 120 fps och 120hz skärm så får du se på skilland.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Okej men ska du ta och logga in på quake arena med 30 fps och jag spelar med 120 fps och 120hz skärm så får du se på skilland.

Märker ju att folk här inte tänker efter överhuvudtaget.

Ta istället två lika duktiga spelare där ena har 30 och andra 60.
Förövrigt så sa jag att i Quake, Tribes och CS gör det skillnad. Men inte i spel som Darksouls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Använd fps fixen då?

http://boallen.com/fps-compare.html
SKillnaden mellan 30 och 60 på detta testet är miiiiiiiiiiiiiiiinimal.

Du, helt ärligt, jag ser en ganska stor skillnad..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ErkaaanZ:

Du, helt ärligt, jag ser en ganska stor skillnad..

Nu ska du inte titta på 15 vs 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Nu ska du inte titta på 15 vs 30fps.

http://frames-per-second.appspot.com/ kolla på den å säg att du inte ser någon skillnad?
(du behöver själv ställa in 60 resp 30 fps)

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Märker ju att folk här inte tänker efter överhuvudtaget.

Ta istället två lika duktiga spelare där ena har 30 och andra 60.
Förövrigt så sa jag att i Quake, Tribes och CS gör det skillnad. Men inte i spel som Darksouls.

Lägg ner nu förfan, hela upplevelsen försämras med lägre fps än 60 oavsett spel (nästan). Det märks bara tydligare i vissa fall...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alliaria:

Lägg ner nu förfan, hela upplevelsen försämras med lägre fps än 60 oavsett spel (nästan). Det märks bara tydligare i vissa fall...

Subjektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Subjektivt.

Nej det är det faktiskt inte, inte skillnaden mellan 30 och 60 fps i varje fall. Förstår inte riktigt var du vill komma med diskussionen, butthurt för att du inte ser skillnad eller för att vi klankar ner på en kass portning? Gå tillbaks till din trollhåla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Med er logik så måste ju de som spelar spel på konsoll verkligen genomlida.

Lycka till att göra snabba rörelser, panoreringar etc med en handkontroll.

Och varför ska du göra snabba rörelser i ett spel som inte är snabbt överhuvudtaget, alltså totalt onödiga rörelser?
Animationer ser sällan bättre ut i 60fps vs 30..

Förövrigt så måste du ha rätt speciella ögon om du ser skillnaden här:
http://www.youtube.com/watch?v=-nU2_ERC_oE

Och då talar jag inte om slowmo.

Jag ser rätt stor skillnad i andra sekvensen alltså normal speed, och det verkar som att många fler också gör det.
Men sen tror jag också att de flesta är överens om att T.ex tv går lika bra i lägre frekvenser men att spel absolut inte är lika i exempelvis 30 som i 60 hz.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

http://boallen.com/fps-compare.html
SKillnaden mellan 30 och 60 på detta testet är miiiiiiiiiiiiiiiinimal.

Jag ser faktiskt väldigt stor skillnad. Jag tycker t.om att 60-fps-kuben är lite ryckig. Ge mig en 90/120 variant tack.
Sluta att agera som att du har rätt och andra fel, bara för att du själv inte ser någon skillnad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om folk ser skillnad på 30fps eller 60fps är inte det viktiga i den här diskussionen, frågan är om ett spel som Dark Souls blir så pass dåligt att det inte ens är värt att spela på grund av att det är limiterat till 30fps. För folk som är väldigt fps kräsna och spelar med mus kanske det är det, men för folk som spelar med handkontroll tror jag faktiskt inte det spelar så stor roll eftersom spelet onekligen var uppskattat på konsol. Visst är det tråkigt att det är en dålig port, men så länge det iaf funkar lika bra som konsolversionen så är jag nöjd iaf.

Skrivet av sQuille:

Ja, skiten är ju låst till 30fps... Får mig att vilja tanka skiten istället för att köpa det, dessa utvecklare förtjänar inte ett öre för spelet om de är så lata.

Pisskonvertering...

Känns lite som att det är lite svårt att klaga på själva portningen i det här fallet, om det dock funkar sämre på PC än konsol bör dom dock inte kräva fullpris för spelet imo (har inte spelat dark souls på PC så vet inte om det är fallet). Om man inte tycker ett spel är värt en viss summa så är det bara å vänta tills det blir billigare (steam sale brukar ju ha rätt bra priser). Varför man ens skulle kunna tänka sig att spela ett spel som man tycker är så dåligt att det inte ens är värt att betala för har jag aldrig förstått mig på.

Skrivet av Stårk:

Med er logik så måste ju de som spelar spel på konsoll verkligen genomlida.

Lycka till att göra snabba rörelser, panoreringar etc med en handkontroll.

Och varför ska du göra snabba rörelser i ett spel som inte är snabbt överhuvudtaget, alltså totalt onödiga rörelser?
Animationer ser sällan bättre ut i 60fps vs 30..

Förövrigt så måste du ha rätt speciella ögon om du ser skillnaden här:
http://www.youtube.com/watch?v=-nU2_ERC_oE

Och då talar jag inte om slowmo.

Du vet att youtube inte stödjer 60fps va? Allt som laddas upp konverteras till 30fps så att kolla på en jämförelse där är rätt meningslöst.

Allt detta är ju rätt offtopic, om det inte finns nån fix för 120hz skärm problemet så finns det ju faktiskt inget att tillföra i den här tråden fören det kommer en.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alliaria:

Nej det är det faktiskt inte, inte skillnaden mellan 30 och 60 fps i varje fall. Förstår inte riktigt var du vill komma med diskussionen, butthurt för att du inte ser skillnad eller för att vi klankar ner på en kass portning? Gå tillbaks till din trollhåla.

Troll för att ni måste ha 60fps i ett spel som dark souls... haha ok.
Jag ser skillnad ja, men den är MINIMAL. Något annat är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

Troll för att ni måste ha 60fps i ett spel som dark souls... haha ok.
Jag ser skillnad ja, men den är MINIMAL. Något annat är det inte.

Jamen håll dig då till Dark Souls istället för att säga att du ser minimal skillnad i tester som absolut inte hör med spelbarheten i dark souls att göra. Bara för att du uppfattar skillnaden som minimal betyder inte det att andra gör det också. Tror majoriteten här ser skillnad på 30fps och 60fps, att Dark Souls är fullt spelbart i 30fps med handkontroll kan nog mycket väl stämma men då behöver du ju inte referera till fps tester som inte har med det att göra.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GaMeR2K5:

Vad är det med folk och denna besatthet av "FPS"?

Småfjolliga fjortisar som trodde förr att CS blev bättre ju högre FPS man hade. xD

Det blir inte bättre men man kunde lira bättre med 100hz CRT än vad du kunde med 60hz, väldigt stor skilland i sånna FPS spel.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har en Samsung 27" Syncmaster SA950 120Hz och här har det inte varit några problem. Kör 120Hz i 60fps...

Permalänk
Skrivet av Stårk:

Använd fps fixen då?

http://boallen.com/fps-compare.html
SKillnaden mellan 30 och 60 på detta testet är miiiiiiiiiiiiiiiinimal.

Ehh, jag tycker det är sjukt stor skillnad mellan 30 och 60 fps på det där testet.

I spel, text i BF3, så kommer skillnaden att vara ännu mer påtaglig. Då kan 30-->60 fps vara det som avgör om man är bra eller inte. (Förutsatt att man har lite skills).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jag ser faktiskt väldigt stor skillnad. Jag tycker t.om att 60-fps-kuben är lite ryckig. Ge mig en 90/120 variant tack.
Sluta att agera som att du har rätt och andra fel, bara för att du själv inte ser någon skillnad.

\/

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stårk:

...Förövrigt så måste du ha rätt speciella ögon om du ser skillnaden här:
http://www.youtube.com/watch?v=-nU2_ERC_oE

Och då talar jag inte om slowmo.

Klart man ser skillnaden! ...eller är jag "Forrest Gump special"?
Bara så du vet, filmen i youtube visar bara 30fps så länken bevisar inget haha!

För övrigt har ha sett en 200+ Hz tv från Sony som stod ut i en butik mot alla andra tv-apparater i samma filmsekvens.
Rätt rolig upplevelse (för mig) då jag var ute efter något helt annat i butiken och sket i allt som hade med tv att göra. Men där stod den mitt bland alla andra tv-apparater och fick min uppmärksamhet helt otippat, tappa hakan helt!

Men men, snabbare rörelser i film och spel ser mycket bättre ut med högre Hz... och det syns för många kan jag intyga.