Arma III-utvecklare gripna för spioneri i Grekland

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hade dem inte kunnat använda Google maps istället? ^^

Ganska säker på att högupplösta bilder på militärbaser saknas på Google Maps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ja vilka nötter, konstigt att Grekland inte vill att fienderna skall kunna reka terrängen i ett datorspel innan de attackerar..
Är huvudet dumt får individen lida.

Säger samma sak om svenskarna som var nere i Etiopien och lekte med gerillan. Sen kan man ju i båda fallen diskutera hårdheten på straffet och vad som är rimligt där i proportion till vad de gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jo håller med. 3år är mycket för en sådan liten "skit" sak. Grejen är väll den att lagar måste följas även när det inte är bekvämt för ett land. Sedan gäller det kanske också att statuera ett exempel. Till detta tror jag även om man inte kommer få se alla detaljer m.m, att grekiska armen kanske inte blir överlyckliga att se ett av deras skyddsobjekt upprenderat i ett dataspel. bättre simulering av området utan att vara på plats blir tämligen svårt

"Liten skitsak"? Försvarsanläggningar kostar åtskilliga miljoner om inte miljarder i vissa fall. Dessa fungerar till stor del av att hur de ser ut och fungerar hålls hemligt. Nu är det inte så att Grekland kanske ligger nära krig, men en sån här anläggning ska hålla i flera decennier. En del som uttalar sig här borde definitivt läsa på hur spionage fungerar, det är inte som i James Bond och Mission: Impossible.

Ett försvar är som en försäkring, när den inte behövs så tycker man det är en onödig utgift, men när det väl händer något så är man tacksam att man har en. Ett försvar är inte något man bygger upp på några år utan något som tar ett antal decennier att göra. Det politiska läget mellan nationer kan förändras på kort tid, något ett försvar inte hinner ikapp på så kort tid.

Alltid redo.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

De har just beställd 400 M1A1 Abrams.
räknar väl med att övriga Europa skall betala detta också.
Grekland shoppar stridsvagnar

Rätt vansinningt att de inte prioriterat Leopard 2 om de nu måste förnya sitt försvar.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Du har alltså inte spelat Battlefield 3 där man deltar i ett USA lett anfall mot irans huvudstad Tehran?

Om jag minns rätt så attackerade USA inte staden i sig alltså Iran, utan de attackerade en gerilla vid namn PLR. Rätta mig om jag har fel, men Iran själva var inte inolverade alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gublo:

Ganska säker på att högupplösta bilder på militärbaser saknas på Google Maps

Tror inte heller att militär baserna finns med på google maps?
i kina (eller nån stans i asien iallafall)så är dom ju borttagna från kartan, bara helt vanlig öken där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Inte konstigt att hela landet går åt helvete.

I Sverige har vi en lag som kallas "lagen om skydd för samhällsviktiga anläggningar" det är i praktiken samma lag som dessa tomtar står anklagade för. Trots detta är vår ekonomi är fortfarande fungerande, så jag har svårt att se kopplingen.

Permalänk
Medlem

har dom inte Ghille suit?! vafan!

Permalänk

Undrar vad den grekiska militären försvarar egentligen... Värdefulla naturresurser? Viktiga industrier? Moraliska politiker och arbetsamt folk? Statsskulden?

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Titta bara på ARMA3, ön är gjord av exakta mått, byggnader som är med i spelet är med i verkligheten osv. Perfekt ifall du är terrorist, sälj en RPG och köp en dator och arma så har du all info du behöver

Lilla gubben, jag föreslår att du granskar fakta innan du uttalar dig. ARMAs lemnos är för det första inte 100% skalenlig. För det andra så är objekt och byggnader inte desamma eftersom spelet utspelar sig 2035.

Visa signatur

Battlestation:Core i7 2600k kyld av en Corsair A70 | MSI P67A-C45 (skitbräda) | 4x4GB Corsair Vengance @1600 | Gainward GTX 570 | 80GB Intel X25M för OS. 64GB Crucial M4 för spel | NZXT H2 | Sony 40" EX720 | Win7 Ultimate x64

Och en Ipad gen3 för slösurf.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pojang:

Och hur skulle Grekerna veta att de inte spionerade ? De får ju fan söka tillstånd innan de fotograferar i militärt område!
Tycker de får skylla sig själva.

Jo men nu menar jag ju självklart att de efteråt kunde ha kontaktat Bohemia, fått det bekräftat osv.

Skrivet av htc-hiih:

Roligt att läsa att folk tycker att Grekland e körd....då har man inte mycket koll på läget

Är kört tror jag du försökte skriva, förövrigt så kan jag meddela att ja, Grekland går det inget bra alls för just nu.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Hmm ... konspirationsbabbel. Jag tror personligen inte på det. Och faktafelet gör att det faller ganska platt.

Okey?

Faktafel?
Det har inget med fakta och göra, det är helt enkelt mina egna teorier baserade på tidigare händelser...helt fel forum att snöa in sig på teorier, jag vet. Men det kändes som om det behövte följa med resten av texten

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag hoppas att din kommentar åsyftar tjeckernas tilltagande? I annat fall måste jag starkt ifrågasätta hur du tänkte nu. Självfallet ska man inte fotografera militärbaser utan tillstånd, oavsett bildernas syfte.

Skickades från m.sweclockers.com

ja jag menar att vad dem gjorde va så pinsamt korkat. Utsända av ett stort spelföretag, för att fotografera hemliga militära baser för att sedan åka fast. Det är ju bara för pinsamt...

vad trodde du jag menade?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jo men nu menar jag ju självklart att de efteråt kunde ha kontaktat Bohemia, fått det bekräftat osv.

Är kört tror jag du försökte skriva, förövrigt så kan jag meddela att ja, Grekland går det inget bra alls för just nu.

Det hade inte gjort någon skillnad om de fått det bekräftat, att fotografera militära områden utan tillstånd är spionage (även om det inte var menat som det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

De måste ju kunna protestera när EU tvingar dem att sälja sina öar när de inte får skriva av fler lån.

Jag köper gärna en ö eller två

Däremot kommer man få ta hur många kort man vill!

Permalänk
Medlem

Många här som verkar få sin utbildning från Aftonbladets löpsedlar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

ja jag menar att vad dem gjorde va så pinsamt korkat. Utsända av ett stort spelföretag, för att fotografera hemliga militära baser för att sedan åka fast. Det är ju bara för pinsamt...

vad trodde du jag menade?

Jag trodde att du menade att det är ett pinsamt tilltag från Greklands sida.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Tittar man på Greklands historia och omgivning är det inte så konstigt att dom vill ha ett starkt försvar. Dom är grannar med Albanien, Makedonien (del av gamla Jugoslavien), Bulgarien och Turkiet. Inte 4 länder som är kända för sin stabilitet direkt. För bara 10 år sen var det inbördeskrig i Jugoslavien, dvs krig ett grannland. Längre tillbaka så på 70-talet styrde en militärjunta Grekland, och en grupp greker gjorde kupp Cypern vilket i sin tur gjorde att Turkiet ockuperade en del av ön och fortfarande är kvar där. Givetvis kan man fundera över om dom verkligen behöver allt sitt försvar, men jämfört med tex vad Sverige har att oroa sig över är det en jätteskillnad.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av MrAdde:

Inte konstigt att hela landet går åt helvete.

Totalt orelevant inlägg, så klart ett land ska skydda sig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vb:

Tittar man på Greklands historia och omgivning är det inte så konstigt att dom vill ha ett starkt försvar. Dom är grannar med Albanien, Makedonien (del av gamla Jugoslavien), Bulgarien och Turkiet. Inte 4 länder som är kända för sin stabilitet direkt. För bara 10 år sen var det inbördeskrig i Jugoslavien, dvs krig ett grannland. Längre tillbaka så på 70-talet styrde en militärjunta Grekland, och en grupp greker gjorde kupp Cypern vilket i sin tur gjorde att Turkiet ockuperade en del av ön och fortfarande är kvar där. Givetvis kan man fundera över om dom verkligen behöver allt sitt försvar, men jämfört med tex vad Sverige har att oroa sig över är det en jätteskillnad.

Jo, grekar och turkar har ju inte varit kända för sin vänskap efter det. Självklart vill de inte att deras försvar ska bli fotat.

Skrivet av Buio:

Rätt vansinningt att de inte prioriterat Leopard 2 om de nu måste förnya sitt försvar.

Antagligen billigare med gamla uttjänta M1A1:or, eller så har försvarspolitikerna fått en del "gåvor" för sitt beslut. Men håller med annars Leopard 2 är en bra vagn. Men om man har pengar borde man vänta på Koreanska K2 Black Panther

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Antagligen billigare med gamla uttjänta M1A1:or, eller så har försvarspolitikerna fått en del "gåvor" för sitt beslut. Men håller med annars Leopard 2 är en bra vagn. Men om man har pengar borde man vänta på Koreanska K2 Black Panther

Kan det säkert vara. Dessutom kan det vara ett äldre beslut som föregår krisen.

Permalänk
Medlem

I vilket land som helst hela världen över så är det säkerligen förbjudet att fotografera militäranläggningar. prova att fotografera ute någonstans i Sverige inne i en militärförläggning eller skyddat område så får vi se vad som händer.

Är spelföretaget så dumma att dom skickar ut folk utan att ens försöka få tillstånd att fotografera i skyddade områden ja då får dom ta smällen och sitta inne ett par 3 år eller så i ett härligt grekiskt militärfängelse.

rädda grekland köp grekiska produkter och låt bli att fotografera deras militäranläggningar.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd

sorgligt :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

"Liten skitsak"? Försvarsanläggningar kostar åtskilliga miljoner om inte miljarder i vissa fall. Dessa fungerar till stor del av att hur de ser ut och fungerar hålls hemligt. Nu är det inte så att Grekland kanske ligger nära krig, men en sån här anläggning ska hålla i flera decennier. En del som uttalar sig här borde definitivt läsa på hur spionage fungerar, det är inte som i James Bond och Mission: Impossible.

Ett försvar är som en försäkring, när den inte behövs så tycker man det är en onödig utgift, men när det väl händer något så är man tacksam att man har en. Ett försvar är inte något man bygger upp på några år utan något som tar ett antal decennier att göra. Det politiska läget mellan nationer kan förändras på kort tid, något ett försvar inte hinner ikapp på så kort tid.

Alltid redo.

Kommentaren var mer riktad åt att flera tyckte det var just larvigt med fängelse straff för denna "skit" sak.
Läser man helheten ser jag inget problem med att tolka detta heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jo men nu menar jag ju självklart att de efteråt kunde ha kontaktat Bohemia, fått det bekräftat osv.

Är kört tror jag du försökte skriva, förövrigt så kan jag meddela att ja, Grekland går det inget bra alls för just nu.

Jag kan meddela att det gör....nollkollunge....tro inte på allt media skriver

Visa signatur

Cooler Master Storm Trooper,MSI Z77A-G45,ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP,Corsair 8GB 1600MHz/CL9/VENGEANCE,OCZ 750W ZS,Intel Core i5-3570K 3.4GHz,Cooler Master HYPER 212 EVO,Arctic Cooling ARCTIC F12,Be quiet ShadowWings 120mm PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Hade dem inte kunnat använda Google maps istället? ^^

Googlemaps brukar ändra på bilderna vid sådana installationer.
Tex kan sådan komplex bli moln, åkrar, skogar m.m. allt för att det inte skall synas vart de är.
Finns flera sådana "målningar" i Sverige.
Förra året upptagades det att en stor radiospaningsanläggningen inte blivit omgjord på googlemaps site. Blev ett ganska stort hallå om detta.

sök på "google maps visar försvarshemligheter" så hittar ni en hel del om detta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av htc-hiih:

Jag kan meddela att det gör....nollkollunge....tro inte på allt media skriver

Jag måste ju lyssna på media, om jag nu inte bor i Grekland och har riktigt bra inblick i allt som pågår så är media det bästa sättet att få information om läget.
Med det sagt så brukar jag vilja ha perspektiv på saker och ting, och därför sitter jag ju självklart inte och bara tittar på Svensk media utan även olika utländska nyheter, främst Brittiska, Ryska och Amerikanska.

Men du som nu påstår att jag har noll koll, varför upplyser du mig inte en gnutta? Gärna med lite fakta och inte bara dina egna teorier.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av htc-hiih:

Roligt att läsa att folk tycker att Grekland e körd....då har man inte mycket koll på läget

Skrivet av htc-hiih:

Jag kan meddela att det gör....nollkollunge....tro inte på allt media skriver

Upplys oss gärna på vilket sätt det går bra för Grekland där en fjärdedel av invånarna är arbetslösa och ungdomsarbetslösheten är 55%. Man lever på tyska pengar som lånats ut i ren panik för att det illa genomtänkta Europrojektet inte skall kollapsa över en natt. Och till skillnad från de andra syndarna i skuldsättningsparadiset som kallas sydeuropa saknar Grekland i princip industrier, något som både Spanien och Italien kan stoltsera med. Det är rätt mycket annat som också fattas Grekland, som skattemoral och hederliga politiker, men hur man än vrider och vänder på det går landet knappast strålande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag måste ju lyssna på media, om jag nu inte bor i Grekland och har riktigt bra inblick i allt som pågår så är media det bästa sättet att få information om läget.
Med det sagt så brukar jag vilja ha perspektiv på saker och ting, och därför sitter jag ju självklart inte och bara tittar på Svensk media utan även olika utländska nyheter, främst Brittiska, Ryska och Amerikanska.

Men du som nu påstår att jag har noll koll, varför upplyser du mig inte en gnutta? Gärna med lite fakta och inte bara dina egna teorier.

Det är inte mina teorier,Grekland sitter i skiten pga andra länder...som ett exempel USA,Italien,Makedonien och framför allt GB.
Men att dom går under eller att ekonomin går under....Nej

Visa signatur

Cooler Master Storm Trooper,MSI Z77A-G45,ASUS GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP,Corsair 8GB 1600MHz/CL9/VENGEANCE,OCZ 750W ZS,Intel Core i5-3570K 3.4GHz,Cooler Master HYPER 212 EVO,Arctic Cooling ARCTIC F12,Be quiet ShadowWings 120mm PWM

Permalänk

Helt rätt till 100% att de slänger dom i fängelse ! finns ju anledningar till att man inte får ta kort/filma på vissa ställen !